Gå til innhold

Er ulike interessefelt ofte en kilde til samlivsbrudd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hevdes at skal eit par lykkes i samlivet bør ikkje bare  kjemien stemme, men  paret bør helst  ha minst 3 felles interessefelt  utenfor hjemmet.

De fleste omgjir seg idag med langt flere  fritidstilbud  en tidligere tidligere, og mange ønsker  å "leve når  de  enda kan".  De fleste  par opplever   tiden "før" og tiden "etter" de fekk omsorgsansvar for barn som en stor  omstiling. Mange par opplever tidsklemma,,og mindre rom for  utskeielser gr. økte  strømpriser,renta , matvareprsien. Til tross for at de fleste har fått  kortere arbeidsdager er tidligere så opplever mange eit stress, og tidspresset på grunn av vi omgjir oss med flere fritidstilbud som de skal rekke over medan andre har eit mer avslappet forhold til det.

Eksempler:

Han ønsker å dra på fjelltur saman med venner, men   hun ønsker å reise til syden saman med sine venner.  Han   ønsker å dra på hurtigrutetur men hun  ønsker å sitte hjemme. Han ønsker å dra på fotballkamp, men hun ønsker å gå ut på dans saman med venninner. 

Mange opplever at interessefelte endres, og er  kilden til mange samlivsbrudd ?

Anonymkode: b974e...d45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de eksemplene er for store forskjeller. Når jeg dater spør jeg alltid om hvordan type ferier de foretrekker 

Anonymkode: 9d58e...d3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hevdes at skal eit par lykkes i samlivet bør ikkje bare  kjemien stemme, men  paret bør helst  ha minst 3 felles interessefelt  utenfor hjemmet.

De fleste omgjir seg idag med langt flere  fritidstilbud  en tidligere tidligere, og mange ønsker  å "leve når  de  enda kan".  De fleste  par opplever   tiden "før" og tiden "etter" de fekk omsorgsansvar for barn som en stor  omstiling. Mange par opplever tidsklemma,,og mindre rom for  utskeielser gr. økte  strømpriser,renta , matvareprsien. Til tross for at de fleste har fått  kortere arbeidsdager er tidligere så opplever mange eit stress, og tidspresset på grunn av vi omgjir oss med flere fritidstilbud som de skal rekke over medan andre har eit mer avslappet forhold til det.

Eksempler:

Han ønsker å dra på fjelltur saman med venner, men   hun ønsker å reise til syden saman med sine venner.  Han   ønsker å dra på hurtigrutetur men hun  ønsker å sitte hjemme. Han ønsker å dra på fotballkamp, men hun ønsker å gå ut på dans saman med venninner. 

Tre felles interessefelt utenfor hjemmet???Jeg HAR ikke engang tre interessefelt utenfor hjemmet. Hest og kampsport, og mannen deler kun den siste, men vi trener sammen 4 x i uka da.

Anonymkode: 75ae2...e9d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det kan være en berikelse for parforholdet om man har ulike interessefelt - at man kan gå ut av huset hver for seg og komme tilbake med nye impulser. Men man må ha en viss nysgjerrighet og interesse for den andres interessefelt. Sånn at når partneren kommer hjem og har opplevd noe han eller hun brenner for så må man ta seg bryet med å lytte og spørre. Og så må man selvfølgelig ha noen ting man liker å gjøre sammen også så man har noen felles opplevelser å dele.

Jeg tror det er viktigere å respekt for hverandres meninger og noen felles verdier når man skal oppdra barn sammen. Hvis man hele tiden er kollisjonskurs når det gjelder verdispørsmål så kan det bli vanskelig i lengden.

Skrevet

Det var medvirkende årsak her i hvert fall, vi dro på hvert vårt da vi burde vært sammen og hygget oss, ikke bare delt bolig og hverdager.

Kjæresten min og jeg nå har flere felles interesser, som jeg nå synes er en forutsetning etter tidligere erfaringer.

Anonymkode: 656a7...f91

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tre felles interessefelt utenfor hjemmet???Jeg HAR ikke engang tre interessefelt utenfor hjemmet. Hest og kampsport, og mannen deler kun den siste, men vi trener sammen 4 x i uka da.

Og ferie er jo vidunderlig å ta delvis hver for seg, og delvis sammen. Så slipper jeg å bli med på camping, fjelltur eller hyttetur, og jeg kan finne meg en strand med yogaretreat eller en rideferie enten helt alene eller med en venn/venninne, men definitivt uten barn 😂 

• Liker 1
Skrevet

Her har mannen og jeg vært sammen i 18 år og jeg tror ingen av oss har tre interessefelt utenfor hjemmet en gang. 

Vi har noen interessefelt som er like, noen som er litt overlappende og noen som er helt forskjellige. Alt det synes jeg er bra. Felles interesser er selvsagt en bra ting, men det er også bra å ha noe som er ens eget uavhengig av partner.

Anonymkode: dc586...e4b

Skrevet
Banjo skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være en berikelse for parforholdet om man har ulike interessefelt - at man kan gå ut av huset hver for seg og komme tilbake med nye impulser. Men man må ha en viss nysgjerrighet og interesse for den andres interessefelt. Sånn at når partneren kommer hjem og har opplevd noe han eller hun brenner for så må man ta seg bryet med å lytte og spørre. Og så må man selvfølgelig ha noen ting man liker å gjøre sammen også så man har noen felles opplevelser å dele.

Jeg tror det er viktigere å respekt for hverandres meninger og noen felles verdier når man skal oppdra barn sammen. Hvis man hele tiden er kollisjonskurs når det gjelder verdispørsmål så kan det bli vanskelig i lengden.

Ja som hobbyer i hverdagen så men ikke for ferier og kvalitetstid hvor den ene hater turen sammen og går å er sur eller den andre vil sitte på bar å drikke seg full mens den ene vil på museum.  Det blir det krangling og brudd av 

Skrevet

🤯

Jaha.  Interessefelt? Han freespeed golf og gaming foruten mye jobb som tar tid.

Jeg holder sytreff i lokalsamfunnet og trener.

Ferier drar vi på sammen ca annenhvert år. 

Hvordan skal dette gå....

Anonymkode: df6c2...8c2

Skrevet

Det var noe i denne gata som gjorde at det ble slutt mellom meg og X'n. Jeg er ikke noe i mot at vi kunne gjøre ting hver for oss, men til slutt gjorde vi så lite sammen at vi bare egentlig var romkamerater. Han var veldig hjemmekjær, og det gikk i spill, film og serier. Liker forsåvidt disse 3 tingene jeg også, men jeg kan gjerne gjøre de både alene og sammen med noen. Og selvsagt andre ting også. Om vi dro på filmkveld hos et vennepar så led han seg gjennom det, hatet hvert sekund.

Så mens jeg ville reise på eventyr og se, oppleve, smake, møte, så ville han på hytta til foreldrene og ligge i hengekøya, alene:P For all del koselig det også, men ikke når det er bare det. Ferie? Grøss og gru. Kunne mase meg til at vi dro på en bilferie i Norge, men jeg aller helst ville på backpacking i søramerika eller noe. Så jeg ble mer og mer ensom enda jeg bodde sammen med noen. Vi skiltes som venner, men jeg tror at om vi hadde tvunget videre forholdet hadde vi nok ikke hatt et så ålreit brudd.

Nå er jeg sammen med noen som forsåvidt liker spill, film og serier, men han er med på backpacking i søramerika også:P

Anonymkode: 7a3d9...1c4

Skrevet

For oss er det mer grunnverdier som har vært avgjørende. Vært sammen over 25 år, fra jeg var 20. Vi har ikke egentlig mange like interesser, på mange måter er vi stikk motsatt av hverandre. Men mye humor og genuin kjærlighet har tatt brodden av de største ulikhetene. 

Etter at vi fikk barn har jeg sett hvor lett man kan kjøre seg fullstendig fast i uenigheter i alt fra barneoppdragelse til logistikk og økonomi i hverdagen. Her har våre like verdier bidratt til at vi har vokst sammen, ikke fra hverandre. 

Vi er fortsatt ulike, men utfyller hverandre bra. Og vi trives med å drive med ulike ting uavhengig av den andre.

Skrevet

Samlivslitteratur er uheldigvis preget av mye synsing. Samtidig kan man lese om hvor viktig det er å ha egne interesser utenfor parforholdet og alene tid.

Fra noe som er relativt godt validert faglig. Tre sentrale områder som skaper kjærlighet:

- Ikke fysisk intimitet og fortrolighet

- Fysisk attraksjon 

- Felles mål og forpliktelse

Er dette i boks, så kan man blåse i ulike tilfeldige råd. Hvis ikke bør man jobbe med disse tre områdene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksempler:

Har vært gift noen år med samme mann og vi har få felles interesser. Det går bra det òg. Liker de samme feriestedene da heldigvis. 

Anonymkode: 2bdba...01c

Skrevet

Man trenger ikke felles interesser. Det er det man har venner til. 

Anonymkode: 11a5d...c26

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Man trenger ikke felles interesser. Det er det man har venner til. 

Anonymkode: 11a5d...c26

Hva mener du man skal bygge et forhold på da? Bare sex holder ikke. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

For noen fungerer det sikkert veldig bra uten felles interesser og for andre fungerer det iikkebra uten felles interesser.

Jeg tenker at man bør ha nogenlunde likt syn på barneoppdragelse  økonomi og alkohol.

Skrevet

Stadig flere velger singeltilverelsen til fordel for å leve saman med en partner. Den underliggende årsaken kan vera samansatt, og  der  mange  kanskje har opplevd eit misslykket parforhold. 

Rett ofte har ein opplevd i forskjellige samanhenger  er det blitt reist spørsmål   "hvor har du partneren  da" !  Har inntrykk  av at det ofte er ein overvekt av kvinnfolk som reiser dette spørsmålet, og menn synes  dette er  av underordnet betydning.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...