Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynte med teams for lenge siden, og det har egentlig fungert veldig fint. Inntill nylig. Det blir lagt ut så mye informasjon der på kveldstid og i helger, ting som er relevante for påfølgende arbeidsdag. Endringer i planer, arbeidstider, bytting av vakter, spørsmål om ditten og datten. Jeg kjenner at jeg har arbeidstid fra 8-16 og er egentlig ikke interessert i å diskutere jobbrelaterte ting på kveldstid.

Må jeg være tilgjengelig 24/7? Kan jeg logge av i perioden 16-08? Hva med all info jeg går glipp av som påvirker påfølgende dag? Møter opp uforberedt fordi jeg ikke har fått med meg det som skal skje? Jeg er jo ikke veldig gira på å møte uten peiling, men fritiden min vil jeg ha til familie og egenpleie, ikke chatting med kollegaer. Og hadde det nå bare vært lagt ut en ting som tar 2 min å lese så hadde det vært en ting, men det blir jo en hel logg når alle driver på frem og tilbake.

Æææh dagens utblåsning!

Anonymkode: ff425...292

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg skrevet timer. 

Jeg er normalt ikke tilgjengelig på Teams utenfor arbeidstid/helger og ferier. Kan gjøre unntak om nødvendig, men da skriver jeg timer. På generell basis eller ofte så står jeg over. Ledelsen får ta sånne ting i arbeidstiden. 

Anonymkode: 7c452...17e

Skrevet

Jeg sjekker ikke mail eller teams utenom arbeidstid.

Er det noe viktig jeg må forberede til dagen etter, så har folk telefonnummeret mitt. Og jeg tar ut avspasering for hver påbegynte halvtime jeg må bruke av fritiden min.

Og om det stadig blir gjort endringer som gjør at jeg kommer uforberedt, ja da er det sjefen sitt problem. Det er sjefen sitt ansvar at arbeidsoppgavene blir planlagt godt nok.

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar dere!

Jeg tenker nok jeg må bare koble av utenom og dersom det blir slik at jeg er nødt til å følge med på ettermiddag/kveldstid så må jeg skrive overtid jeg og.

• Liker 2
Skrevet

Der er alltid noen som skal demonstrere hvor mye de jobber ved å pøse ut e-poster og mld på kveld/helg. Jobber du dagtid så får de vente til du er på jobb før du leser😉 skru av varsler, vern om din fritid❤️

Anonymkode: 9f746...4de

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi begynte med teams for lenge siden, og det har egentlig fungert veldig fint. Inntill nylig. Det blir lagt ut så mye informasjon der på kveldstid og i helger, ting som er relevante for påfølgende arbeidsdag. Endringer i planer, arbeidstider, bytting av vakter, spørsmål om ditten og datten. Jeg kjenner at jeg har arbeidstid fra 8-16 og er egentlig ikke interessert i å diskutere jobbrelaterte ting på kveldstid.

I stedet for at du skal måtte bruke fritiden din på å følge med på Teams så er det vel mer naturlig at de kontakter deg kun i de tilfellene det er noen som vil påvirke hvilke dager du skal jobbe? Det var jo slik det var før, at man fikk en telefon eller sms de gangene f.eks det var behov for bytting av vakter. 

Anonymkode: ec3c2...5df

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på hvilken jobb, men i mange jobber/bransjer forventes det at man holder seg oppdatert uansett når på døgnet det er. 

Anonymkode: 7e0af...43d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har skilt ut dette via fokus på telefonen (Apple, Android har sikkert noe tilsvarende).

Der har jeg en fokus kun for jobb. Den fjerner alle private apper som for eks Facebook, Snapchat, Instagram etc fra hjem-skjermen, samtidig som den viser de appene jeg trenger på jobb. I tillegg varsler den der kun om jobbting + privat e-post.

Så er alle andre fokuser litt motsatt. Når jeg ikke er på jobb er varsler for e-post, Teams og andre jobbting deaktivert.

Dette gjør at det er veldig enkelt å skille mellom jobb og fritid for meg. Eller i det minste enklere.

Men ja det er et enormt press i samfunnet i dag om å være tilgjengelig 24/7. Jeg møtte veggen i fjor og har siden det prøvd å innføre ei hard linje på å skille mellom jobb og fritid (og andre verv). Og jeg prøver å vise andre tilsvarende hensyn. Jeg ringer ikke folk mens de er på jobb for å snakke om private ting, med mindre det er viktig men da sender jeg SMS først. Samtidig ringer jeg ikke kollegaer på kvelden for å snakke om jobb ting, med mindre det er veldig viktig.

• Liker 1
Skrevet

Snakk med sjefen, og skriv timer. Du skal se pipa får en annen lyd når du plutselig skriver overtidstimer på en søndag, er det én ting arbeidsgiver bryr seg om så er det unødvendige utgifter. 

Anonymkode: 47b1b...b7d

Skrevet

Kommer litt an på hvilken jobb du har. Jeg er mellomleder i en bransje der alt foregår døgnet rundt. Vi som er i ledelsen har ofte løpende kontakt med hverandre, og jeg er mye pålogget. Men jeg får jo også betalt for dette i form avvhøyere lønn. Vi kan ikke kreve at alle ansatte er pålogget til enhver tid. Men så er det også en del som liker å være det og som deltar i diskusjoner når de har fri. Hvis det er noe som haster å få avklart, må vi kontakte folk på en annen måte enn e-post og chattekanaler, for vi kan ikke uten videre forvente at folk følger med der på fritida. 

Anonymkode: 61553...38a

• Liker 1
Skrevet

Jeg logger av alt. 

Anonymkode: d327d...104

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kun på Teams i arbeidstiden. Passer alltid på å endre status til 'Borte' eller 'Vis som frakoblet' etter endt arbeidsdag.

Anonymkode: ecca4...2fb

Skrevet

Jeg får kun Teams-varsler på mobilen mandag til fredag kl. 7-16. Det er enkelt å stille inn på mobilen. Hvis det er viktige ting, må jeg få sms eller telefon om dette. 

Har null problemer med at andre skriver på Teams eller sender ut e-brev så lenge det ikke forventes at jeg leser det utenom arbeidstida.

Anonymkode: 2bd1b...489

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 19.47):

Må jeg være tilgjengelig 24/7? Kan jeg logge av i perioden 16-08? Hva med all info jeg går glipp av som påvirker påfølgende dag? Møter opp uforberedt fordi jeg ikke har fått med meg det som skal skje? Jeg er jo ikke veldig gira på å møte uten peiling, men fritiden min vil jeg ha til familie og egenpleie, ikke chatting med kollegaer. Og hadde det nå bare vært lagt ut en ting som tar 2 min å lese så hadde det vært en ting, men det blir jo en hel logg når alle driver på frem og tilbake.

Æææh dagens utblåsning!

Teams etter arbeidstid skriver du overtid for så klart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...