AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #81 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Såååååå selvopptatt. Anonymkode: 32e40...810 Hvorfor er jeg selvopptatt? Det er ganske vanlig å ikke dele graviditeten sin med alle rundt seg før det har gått 12 uker så om jeg er selvopptatt fordi jeg ikke ønsket at mine 30 kolleger skulle vite at jeg var gravid får det så være. Kan legge til at jeg hadde en spontanabort et halvt år tidligere og det var ikke gøy å ta runden og fortelle alle hva som hadde skjedd, men regner ikke med du skjønner dette da du neppe har vært i en lignende situasjon. Anonymkode: 4d8e2...cfa 2
Daria Skrevet 19. oktober 2022 #82 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg skjønner egentlig ikke helt hva slags svar TS forventer i tråder som dette. Er man kvinne i fruktbar alder og i et fast forhold og plutselig lar være å spise eller drikke noe man vanligvis inntar med glede, finnes det ikke den unnskyldning i verden som ikke får omgivelsene til å tenke graviditet umiddelbart. 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #83 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor er jeg selvopptatt? Det er ganske vanlig å ikke dele graviditeten sin med alle rundt seg før det har gått 12 uker så om jeg er selvopptatt fordi jeg ikke ønsket at mine 30 kolleger skulle vite at jeg var gravid får det så være. Kan legge til at jeg hadde en spontanabort et halvt år tidligere og det var ikke gøy å ta runden og fortelle alle hva som hadde skjedd, men regner ikke med du skjønner dette da du neppe har vært i en lignende situasjon. Anonymkode: 4d8e2...cfa Slapp av da. Alle er ikke så fokusert på deg som det du tror. Anonymkode: 32e40...810 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #84 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slapp av da. Alle er ikke så fokusert på deg som det du tror. Anonymkode: 32e40...810 Haha. Hvis jeg hadde bedt om å få gjennomstekt kjøtt på julebordet og valgte å drikke brus til maten hadde de som satt rundt meg fattet mistanke, alle som kjenner meg vet at jeg aldri takker nei til et glass champagne eller vin. Jeg legger alltid merke til om noen som pleier å drikke alkohol plutselig ber om alkoholfri øl på lønningspils eller i en bursdagsfest så selv om ikke du får med deg det som skjer rundt deg betyr ikke det at ikke andre legger merke til det. Anonymkode: 4d8e2...cfa
mingus Skrevet 19. oktober 2022 #85 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gravide primadonnaer altså. Ikke noe rart gravide er uglesett. Anonymkode: 73979...7b3 Folk som mobber i gravidforumet er ganske uglesett de også altså 😆 ekstra poeng for å huke av anonymbruker. 3
mingus Skrevet 19. oktober 2022 #86 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Såååååå selvopptatt. Anonymkode: 32e40...810 Sååååå KUL, wow kan ikke du lære oss andre å gå inn i en tråd og komme med helt tilfeldig ufordragelighet mot fremmede, og spore av fullstendig mens du ser ut som en idiot? Vær så snill da. Hadde nok sagt jeg var syk TS, er så dårlig på å holde maska om sånt at jeg har fortalt både foreldre og jobb i uke 5 hvorfor jeg er så hemmelighetsfull og rar! 😅 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #87 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, tre ganger. Det jeg reagerte på i innlegget var dette fokuset på å LURE alle, som om alle på festen eller julebordet er dønn fokusert på deg og hva du spiser eller drikker. Senk skuldrene, ingen bryr seg! Anonymkode: 32e40...810 Jeg er både enig og uenig. Ja, i en setning med alkohol er det lett å komme seg unna for alle tenker på seg og sitt. Jeg har kun egne erfaringer å bruke og når jeg sa nei til alkohol var «er du gravid» det første dem spurte om. Etter jeg dro fra festen var det stor spekulering om jeg var gravid eller ikke. Dette fikk jeg selvfølgelig vite etter senere. Handler ikke om å lure, men å fortelle når man selv har lyst og er komfortable. Anonymkode: ced36...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #88 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg var mye «syk» de første 3 månedene av svangerskapet og meldte avbud på spekelag, familiens årlige bygdefest (hvor alkoholinntak er omtrent påbudt), viltkveld og rakfisklag. Mulig folk tenkte sitt av både positivt og negativt, men selv om det var ubehagelig der og da så var selvfølgelig alle ekstremt forståelsesfulle og glade på våre vegne når de omsider fikk vite hvorfor. Svigermor hadde trodd mannen og jeg hadde hatt en røff tid i forholdet og ble så letta at hun gråt da hun fikk vite det motsatte, stakkar dame. Det letteste er altså å plutselig melde avbud, huff og huff omgangssjuke/migrene/ feber/ jobbkrise. Du blir tilgitt, jeg lover ❤️ Anonymkode: 9068a...5c9 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #89 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, tre ganger. Det jeg reagerte på i innlegget var dette fokuset på å LURE alle, som om alle på festen eller julebordet er dønn fokusert på deg og hva du spiser eller drikker. Senk skuldrene, ingen bryr seg! Anonymkode: 32e40...810 Ja jeg brukte ordet LURE, men du velger å tolke det litt vel bokstavelig. Det handlet om å slippe at folk skulle få mistanke og potensielt få spørsmålet direkte (som jeg fikk første gang jeg var gravid). Det jeg ikke ønsket var at det skulle bli hvisking i gangene om jeg kanskje var gravid igjen. Det holder at én person legger merke til at du ikke drikker. Jeg vet at ikke alle bryr seg, men mennesker er nå en gang sånn at de liker å sladre. Servitører er ikke veldig diskré de heller "HVEM VAR DET SOM SKULLE HA GODT GJENNOMSTEKT KJØTT?!" får fort oppmerksomhet fra de fleste rundt bordet. Selv om ingen bryr seg om ditt liv betyr ikke det at det gjelder oss alle Mine venner og (de fleste av) mine kolleger er både bryr seg om meg, men det betyr ikke at jeg ønsket at alle rundt oss skulle få vite det da jeg var syv uker på vei. Anonymkode: 4d8e2...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #90 Skrevet 19. oktober 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Om du ikke vil si at du er gravid så kan du kanskje si at dere er prøvere og derfor ikke vil spise det. Anonymkode: 37e43...c39 Denne er kanskje ikke så dum. Evt. får du bli «syk» den dagen dere skal dit. Du kan jo også si du ikke kan spise rødt kjøtt de neste 7 dagene pga avføringsprøve. 💩💩 😅 Anonymkode: 629bc...86d 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #91 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja jeg brukte ordet LURE, men du velger å tolke det litt vel bokstavelig. Det handlet om å slippe at folk skulle få mistanke og potensielt få spørsmålet direkte (som jeg fikk første gang jeg var gravid). Det jeg ikke ønsket var at det skulle bli hvisking i gangene om jeg kanskje var gravid igjen. Det holder at én person legger merke til at du ikke drikker. Jeg vet at ikke alle bryr seg, men mennesker er nå en gang sånn at de liker å sladre. Servitører er ikke veldig diskré de heller "HVEM VAR DET SOM SKULLE HA GODT GJENNOMSTEKT KJØTT?!" får fort oppmerksomhet fra de fleste rundt bordet. Selv om ingen bryr seg om ditt liv betyr ikke det at det gjelder oss alle Mine venner og (de fleste av) mine kolleger er både bryr seg om meg, men det betyr ikke at jeg ønsket at alle rundt oss skulle få vite det da jeg var syv uker på vei. Anonymkode: 4d8e2...cfa Heldigvis har jeg både venner og kolleger som har litt klasse og ikke brøler ut: Er du graviiiiid eller? samt nistirrer på hva jeg spiser og drikker. Jeg var på en stor jobb-happening over er par dager da jeg var noen få uker på vei. Gjorde ikke vesen av noen ting, tok i mot samme mat og drikke som alle andre. Drakk mest vann, men førte vinglasset til leppene innimellom. Spiste fisk. Ingen kommentere på noe. En ekstra observant person blunket diskret til meg, og jeg blunket tilbake. Verden stod til påske!!! Tr det eller ei! Ja, det det kan være greit at ikke alle vet, men det er heller ikke verdens undergang om en eller to mistenker graviditet. Så veldig farlig er det ikke. Folk har stort sett nok med seg og sitt. Anonymkode: 32e40...810 4
Gjest Hipparchia Skrevet 19. oktober 2022 #92 Skrevet 19. oktober 2022 Hva med å si du er med i et forskningsprosjekt der du skal spise vegetarisk for å måle formen eller lignende?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #93 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldigvis har jeg både venner og kolleger som har litt klasse og ikke brøler ut: Er du graviiiiid eller? samt nistirrer på hva jeg spiser og drikker. Jeg var på en stor jobb-happening over er par dager da jeg var noen få uker på vei. Gjorde ikke vesen av noen ting, tok i mot samme mat og drikke som alle andre. Drakk mest vann, men førte vinglasset til leppene innimellom. Spiste fisk. Ingen kommentere på noe. En ekstra observant person blunket diskret til meg, og jeg blunket tilbake. Verden stod til påske!!! Tr det eller ei! Ja, det det kan være greit at ikke alle vet, men det er heller ikke verdens undergang om en eller to mistenker graviditet. Så veldig farlig er det ikke. Folk har stort sett nok med seg og sitt. Anonymkode: 32e40...810 Sa aldri at det var en venn som spurte om jeg var gravid, bare at jeg fikk spørsmålet. Sa heller aldri at de nistirrer på hva jeg drikker, men det er helt vanlig i min omgangskrets at man feks kjøper runder med øl til hverandre eller fyller på glasset og da blir det ganske tydelig når jeg takker nei og heller går for en Mukholm. Ved første graviditet hadde vi fortalt det til mange fler og jeg var mindre opptatt av å skjule det i sosiale sammenhenger noe jeg angret veldig på da vi mistet. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå hvis du ikke har tatt runden med å fortelle slekt, venner og kolleger at "vi mistet babyen", men for meg var det en siutasjon jeg nødig ville oppleve på nytt derfor var jeg ekstra OBS da jeg ble gravid igjen i fjor. Så kall meg gjerne selvopptatt fordi jeg hadde en avtale med en venn om å hjelpe meg med å skjule at jeg ikke drakk på julebordet, men jeg gjorde det for å beskytte meg selv. Da er man kanskje selvopptatt da 🤷♀️ Anonymkode: 4d8e2...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #94 Skrevet 19. oktober 2022 Man bør huske at graviditet generelt bare er spennende for mor, far og besteforeldre på begge sider. Du kan fint både spise hjort, OG fortelle at du er gravid. Dette er ett ikkeproblem, rett og slett. Anonymkode: 8b1a7...24e 3
Hannah80 Skrevet 19. oktober 2022 #95 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man bør huske at graviditet generelt bare er spennende for mor, far og besteforeldre på begge sider. Du kan fint både spise hjort, OG fortelle at du er gravid. Dette er ett ikkeproblem, rett og slett. Anonymkode: 8b1a7...24e Nettopp:)
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #96 Skrevet 19. oktober 2022 " Viltkjøtt Vilt skutt med blyholdig ammunisjon kan inneholde rester av bly. Hvis du er gravid eller planlegger å bli gravid, bør du unngå viltkjøtt hvor det er risiko for blyrester fra jaktammunisjonen." Fra helsenorge.no. Mitt råd: Du trenger ikke å sitte å knaske blykuler, så går dette helt fint. Og slapp av med hysteriet. 🙃 Anonymkode: e174f...79f 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #97 Skrevet 19. oktober 2022 Her var det mange dømmende og uvitende folk som kommenterte… selvfølgelig skal du ikke spise hjortekjøtt når du er gravid og det frarådes pga toxoplasma. Høres ut som du er godt opplyst om risikoen og har tatt et fornuftig valg. Personlig ville jeg nok brukt anledningen til å fortelle om graviditeten, men hvis dere ønsker å vente så kan du jo enten si at dere prøver på å få barn, og at du ikke vil ta noen risiko, eller late som du er syk og utebli fra middagen🤷♀️ Vanskelig å skjule det uansett for lenge. Vedder på at svigermor forstår det kjappere enn du trur :p Anonymkode: 4addd...9b1 2
Fjaselina Skrevet 19. oktober 2022 #98 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette ble da voldsomt. Jeg og mannen ønsker ikke at jeg skal spise denne retten, av hensyn til barnet. Om den ikke er skutt med bly er den fremdeles full av toxoplasma og vi velger å ikke ta sjansen. Helsedirektoratet har bedt gravide om å være forsiktige med viltkjøtt. Anonymkode: ab2ca...19c Bli heime. Sei at du er sjuk. Problemet er løyst! 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #99 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bly smitter ikke over til andre steder i kjøttet, kula blir tatt ut og hjorten blir ikke skutt på samme sted hvor man skal spise den. Man skyter hjort i halsen og i hjerte. Anonymkode: efe32...6c8 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg retter meg selv. Hjort blir IKKE kutt med blyammunisjon. Så dette er noe du må ha lest på et rart sted. Det er svært sjeldent vilt blir skutt med bly, og hvis dem blir det så blir de ikke solgt ut til dagligvare o.l Anonymkode: efe32...6c8 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og familien bruker bly som ammunisjon? Det er faktisk frarådet å bruke den type ammunisjon, så da ville jeg forhørt meg først. Høres merkelig ut. De jeg kjenner som driver jakt, skyter ikke med bly. Anonymkode: efe32...6c8 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som skyter hjort med bly og i tillegg ikke evner å tilberede ordentlig? Høres tvilsomt ut. Anonymkode: 77209...2c9 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så ikke bare bruker de ammunisjon som ikke er anbefalt, men de skyter dyret rett i kjøttet man skal spise? De burde ta jegerprøven på nytt i så fall. Gravide kan helt fint spise hjort så lenge det er varmebehandlet. Anonymkode: dad0c...b1d I alle dager... Når man åpenbart ikke har peiling på jakt og slakt av hjortevilt burde man kanskje la være å uttale seg?? -95% av hjorteviltjegere bruker blyammunisjon. Blyskutt kjøtt selges til butikker. -Storvilt skal skytes med ekspanderende kuler, som sprer blyet i en større radius rundt skuddkanalen på minst 15 cm, men betydelige mengder bly finnes fortsatt i 25cm radius. -"skyter dyret rett i kjøttet man skal spise" Man spiser alt kjøttet på dyret, det er ingen steder man kan skyte som ikke skal spises. Man må skjære bort og kaste spiselig kjøtt i en ganske stor radius rundt skuddkanalen, og selv det gjør ikke resten av kjøttet blyfritt, bare minsker mengden. Konklusjon: i følge anbefalingene på helsenorge skal ikke gravde spise storvilt da den nesten alltid er skutt med bly, og alle typer kjøtt må gjennomstekes, ikke spises rosa i midten. Anonymkode: 777f4...d6a 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #100 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): " Viltkjøtt Vilt skutt med blyholdig ammunisjon kan inneholde rester av bly. Hvis du er gravid eller planlegger å bli gravid, bør du unngå viltkjøtt hvor det er risiko for blyrester fra jaktammunisjonen." Fra helsenorge.no. Mitt råd: Du trenger ikke å sitte å knaske blykuler, så går dette helt fint. Og slapp av med hysteriet. 🙃 Anonymkode: e174f...79f 95% av alt storvilt skytes med blykuler, og da vil alltid kjøttet ha risiko for blyrester. Så konklusjonen din er feil. Gravide skal ikke spise storvilt med mindre de VET det er skutt uten bly - noe som er ekstremt sjeldent. Hovedregelen er derfor at gravide ikke skal spise storvilt. Anonymkode: 777f4...d6a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå