Gå til innhold

Er invitert på middag. Blir servert en rett jeg ikke kan spise

Anbefalte innlegg

Minner meg om når jeg var gravid og ble invitert på hytta og eks svigermor satte meg ned ved et bord og serverte spekemat. Selv skulle de knapt ha noe. 😏 hehe. 

eks svigermor sa bare at ja når hu var ung så spiste de da spekemat selv om hun var gravid. Så det skulle jeg også. Sprø de folka der. 

Anonymkode: 39fee...a5d

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så ikke bare bruker de ammunisjon som ikke er anbefalt, men de skyter dyret rett i kjøttet man skal spise? De burde ta jegerprøven på nytt i så fall. Gravide kan helt fint spise hjort så lenge det er varmebehandlet. 

Anonymkode: dad0c...b1d

Blyet er dumt å trekke frem. Det holder i lange baner med at det ikke anbefales å spise vilt som ikke er gjennomstekt. Og gjennomstekt viltkjøtt smaker ikke noe godt.

• Liker 2

Dette ble da voldsomt. 

Jeg og mannen ønsker ikke at jeg skal spise denne retten, av hensyn til barnet. Om den ikke er skutt med bly er den fremdeles full av toxoplasma og vi velger å ikke ta sjansen. Helsedirektoratet har bedt gravide om å være forsiktige med viltkjøtt. 

Anonymkode: ab2ca...19c

Men du og din mann tar feil. Dete misforstår tydeligvis Helsedirektoratet. Dette er en oppkonstruert problemstilling. Ta opp din irrasjonelle frykt med jordmor slik at det ikke preger resten av svangerskapet ditt.

Anonymkode: 77209...2c9

• Liker 10
  • Nyttig 3

Men du og din mann tar feil. Dete misforstår tydeligvis Helsedirektoratet. Dette er en oppkonstruert problemstilling. Ta opp din irrasjonelle frykt med jordmor slik at det ikke preger resten av svangerskapet ditt.

Det spiller ingen rolle. Vi har bestemt oss for at jeg ikke bør spise det. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Minner meg om når jeg var gravid og ble invitert på hytta og eks svigermor satte meg ned ved et bord og serverte spekemat. Selv skulle de knapt ha noe. 😏 hehe. 

eks svigermor sa bare at ja når hu var ung så spiste de da spekemat selv om hun var gravid. Så det skulle jeg også. Sprø de folka der. 

Anonymkode: 39fee...a5d

😂😂 spiste du?

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bly forsvinner ikke i løse luften av varmebehandling ☺️

Vet du hvor kjøttet kommer fra? Jeg har kunnet spist hjortekjøtt fordi min far har skutt selv, og han bruker ikke bly-ammunisjon.

Anonymkode: cbca6...444

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette ble da voldsomt. 

Jeg og mannen ønsker ikke at jeg skal spise denne retten, av hensyn til barnet. Om den ikke er skutt med bly er den fremdeles full av toxoplasma og vi velger å ikke ta sjansen. Helsedirektoratet har bedt gravide om å være forsiktige med viltkjøtt. 

Hvis du mener at hjortekjøtt er fullt av toxoplasma, og dette er noe du har spist mange ganger før (som du tydeligvis har, siden du sier at svigers vet at du liker dette), har du jo garantert uansett allerede blitt smittet med toxoplasma ved en tidligere anledning - og ergo har du antistoffer mot det. Da er det iallfall helt ufarlig å spise det..!

Anonymkode: ba2fd...a35

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det spiller ingen rolle. Vi har bestemt oss for at jeg ikke bør spise det. 

Gravide primadonnaer altså. Ikke noe rart gravide er uglesett. 

Anonymkode: 73979...7b3

• Liker 9

Kjøttet har kun toxoplasmose hvis hjorten hadde aktiv smitte når den ble skutt. MEN hjortekjøtt er langt fra godt gjennomstekt (og blir nok servert rød i midten) og gravide skal ikke ha kjøtt som er rødt. Dette er både grunnet toxoplasmose og listera

Jeg er gravid selv i uke 28 og husker veldig godt at jeg var på middag hos bestemor i uke 6. Indrefilet av kalv som var helt perfekt medium-rå i midten. Kunne ikke spise det og hadde verdens dårligste unnskyldning. Bestemor viste det siden da 🤭

Anonymkode: ced36...fd1

• Liker 1

Jeg skjønner heller ikke problemstillingen. Du har allerede stor risiko for gjennomgått toxo infekjson hvis du spiser svinekjøtt og sushi. Det er ikke en problemstilling lenger.

Anonymkode: d08f9...020

• Liker 5
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei det er ikke anbefalt å spise hjortekjøtt som ikke er gjennomstekt. Dette grunnet mulighet for toxoplasmose. Det er du som ikke har gjort hjemmeleksen din. Les deg opp. 

Anonymkode: 84d82...d43

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Kan ikke ts få svar på spørsmålet uten at det skal krangles og diskuteres i allmass om hvor god grunn hun har til å avstå fra å spide dette kjøttet? Gun har jo bestemt seg, så hvorfor fortsette å gnage på det? 

(Utblåsingen over 😂)

Anonymkode: 88d63...564

• Liker 7
  • Hjerte 2

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Liker du den ikke? I så fall spiser du litt, fordi du er et voksent menneske og ikke et dårlig oppdratt barn. Du trenger ikke spise deg mett eller spise mye - spis noe før du kommer og sitt ved bordet som vanlige folk.

Dersom du ikke kan spise maten så sier du det. «Takk for at vi er invitert på søndagsmiddag. Vi kommer hele gjengen. Jeg tar med min egen mat, siden dere serverer fisk, som jeg ikke tåler». Null grunn til å forsøke å late som om de ikke er ufine, eller skåne følelsene deres.

Ønsker du ikke komme? Svar «takk for invitasjonen. Som dere vet er jeg allergisk mot maten dere serverer. Vi velger derfor å kose oss hjemme, og kommer heller en annen gang»

Anonymkode: f1859...e0b

Hva med å sjekke underforumet  før du kommer med masse antagelser.......? 🙈

Hun er gravid.

Anonymkode: 75419...863

Annonse

Tror mange i kommentarfeltet er uvitende over hva som faktisk kan skje hvis man er uheldig med listera og toxoplasmose. Det vi hører mest om er å ikke spise kjøtt som ikke er gjennomstekt. La oss faktisk velge å følge rådene vi blir gitt for at vi skal få friske babyer. Selvfølgelig er sjansen god for et helt friskt barn selv om man spiser noe som ikke er anbefalt i svangerskapet, men hos noen har det gitt missdannelser, hjerneskader, aborter og dødfødsler. 

ta dere sammen. 

• Liker 8
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke problemstillingen. Du har allerede stor risiko for gjennomgått toxo infekjson hvis du spiser svinekjøtt og sushi. Det er ikke en problemstilling lenger.

Anonymkode: d08f9...020

Nei nei nei 

10% i Norge har toxoplasmose. 
Jeg har reist mye i verden, spist sushi OG eid katt i mange år. Fortsatt negativ toxo på blodprøver uke 12. Slutt med feilinformasjon.

• Liker 5
  • Nyttig 1
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er hjortebiff. Gravide skal helst ikke spise det, på grunn av at det ofte er brukt blyammunisjon da viltet ble skutt. Det er også stor sjanse for at kjøttet har en bakterie som gravide ikke skal utsettes for.

Problemet er at svigers vet jeg liker det veldig godt og dersom jeg begynner å ber om godt stekt oksebiff isteden vil de forstå at det er noe rart. 

Alle kvinner i fruktbar alder frarådes vel å spise vilt skutt med bly, så du kan vel bare skylde på det?

Anonymkode: 97992...c1a

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gravide primadonnaer altså. Ikke noe rart gravide er uglesett. 

Anonymkode: 73979...7b3

Fy faen. Hva feiler det sånne som deg som svarer på denne måten? Hvor i all verden er man primadonna fordi man følger rådene til helsemyndighetene. Det er kun sånne som deg som uglesett gravide.

Det er helt legitimt at hun ikke vil spise vilt. Helsenorge fraråder å spise vilt og i tillegg frarådes man å spise kjøtt som ikke er gjennomstekt. Ingen serverer gjennomstekt hjort, mao er de to gode grunner for å styre unna.

Ts spør etter forslag til hva hun kan bruke som unnskyldning, ikke hva du synes om at hun ikke spiser viltkjøtt. Hun er verken primadonna eller hysterisk. Selvsagt er det ikke verdt å ta sjansen på å spise noe som er frarådet, selv om du synes det er teit. 

Anonymkode: 4d8e2...cfa

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...