Gå til innhold

Er invitert på middag. Blir servert en rett jeg ikke kan spise

Anbefalte innlegg

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud så hysteriske gravide er nå for tida! Hjortebiff, jeg ler meg i hjel! 

Anonymkode: ef2eb...fff

Du ler deg ihjel.

ja, for litt nerveskader hos fosteret det kan man jo bare le av…

merkelig du.

Anonymkode: 8a14d...53e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei nei nei 

10% i Norge har toxoplasmose. 
Jeg har reist mye i verden, spist sushi OG eid katt i mange år. Fortsatt negativ toxo på blodprøver uke 12. Slutt med feilinformasjon.

Anonymkode: ced36...fd1

Samme her. Jeg var overbevist om at jeg ville ha antistoffer mot det, men nei. Spist MYE dårlig mat og menget meg med katter hele livet. 

Anonymkode: 20234...f4c

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Bly smitter ikke over til andre steder i kjøttet, kula blir tatt ut og hjorten blir ikke skutt på samme sted hvor man skal spise den. Man skyter hjort i halsen og i hjerte. 

Anonymkode: efe32...6c8

Det stemmer faktisk ikke. Små partikler bly spres veldig i kjøttet og det er gjort en studie som Ga relativt skremmende resultater. 

https://www.hjortevilt.no/dette-kjottet-gir-mer-bly-i-kroppen/

Anonymkode: 8a14d...53e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner heller ikke problemstillingen. Du har allerede stor risiko for gjennomgått toxo infekjson hvis du spiser svinekjøtt og sushi. Det er ikke en problemstilling lenger.

Anonymkode: d08f9...020

Toxo av sushi? Den var ny. Og nei i Norge er det generelt lite sjans for toxo, selv om man spiser mye rødt kjøtt 

Anonymkode: 05ee5...22c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette ble da voldsomt. 

Jeg og mannen ønsker ikke at jeg skal spise denne retten, av hensyn til barnet. Om den ikke er skutt med bly er den fremdeles full av toxoplasma og vi velger å ikke ta sjansen. Helsedirektoratet har bedt gravide om å være forsiktige med viltkjøtt. 

Anonymkode: ab2ca...19c

Forsiktige ja, som i at du ikke skal spise rått eller ikke gjennomstekt kjøtt.

Anonymkode: dad0c...b1d

• Nyttig 1
Skrevet

Valget du har er enten å fortelle det eller å ikke dukke opp

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forsiktige ja, som i at du ikke skal spise rått eller ikke gjennomstekt kjøtt.

Anonymkode: dad0c...b1d

Men du tror ikke det blir stilt spørsmål om ts brått skal spørre om om få sin bit med hjortefilet helt gjennomstekt? Når den ofte serveres rød?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fy faen. Hva feiler det sånne som deg som svarer på denne måten? Hvor i all verden er man primadonna fordi man følger rådene til helsemyndighetene. Det er kun sånne som deg som uglesett gravide.

Det er helt legitimt at hun ikke vil spise vilt. Helsenorge fraråder å spise vilt og i tillegg frarådes man å spise kjøtt som ikke er gjennomstekt. Ingen serverer gjennomstekt hjort, mao er de to gode grunner for å styre unna.

Ts spør etter forslag til hva hun kan bruke som unnskyldning, ikke hva du synes om at hun ikke spiser viltkjøtt. Hun er verken primadonna eller hysterisk. Selvsagt er det ikke verdt å ta sjansen på å spise noe som er frarådet, selv om du synes det er teit. 

Anonymkode: 4d8e2...cfa

Takk❤️❤️❤️

• Liker 1
Skrevet

På Helsedirektoratets sider advares det mot RÅTT kjøtt, ikke rødt kjøtt.

Anonymkode: 32e40...810

• Liker 1
Skrevet

Men da er det vel bare å si at siden du er gravid så må kjøttet gjennomstekes? Er vel ikke vanskeligere enn det?

• Nyttig 3
Skrevet

Om du ikke vil si at du er gravid så kan du kanskje si at dere er prøvere og derfor ikke vil spise det.

Anonymkode: 37e43...c39

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

På Helsedirektoratets sider advares det mot RÅTT kjøtt, ikke rødt kjøtt.

Tror du må lese igjen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk❤️❤️❤️

Bare hyggelig. Man må virkelig stå opp mot troll her på KG.

Tror jeg bare hadde blitt hjemme den dagen med "forkjølelse" så slipper du å stresse med å finne på noe. Hvis de er sånne som blir fornærma av den slags vil de uansett skjønne hvorfor du avlyste når dere deler den gledelige nyheten. Jeg droppet flere sosiale settinger hvor det var alkohol involvert fordi jeg visste at ingen ville tro at jeg hadde en hvit måned 😅 Men jeg klarte faktisk å lure alle på julebordet med jobbe, allierte meg med en kollega som visste at jeg var gravid og jeg klarte å snike kjøttstykket mitt over til og hans tallerken og han passet på å drikke av mitt vinglass når ingen fulgte med.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare hyggelig. Man må virkelig stå opp mot troll her på KG.

Tror jeg bare hadde blitt hjemme den dagen med "forkjølelse" så slipper du å stresse med å finne på noe. Hvis de er sånne som blir fornærma av den slags vil de uansett skjønne hvorfor du avlyste når dere deler den gledelige nyheten. Jeg droppet flere sosiale settinger hvor det var alkohol involvert fordi jeg visste at ingen ville tro at jeg hadde en hvit måned 😅 Men jeg klarte faktisk å lure alle på julebordet med jobbe, allierte meg med en kollega som visste at jeg var gravid og jeg klarte å snike kjøttstykket mitt over til og hans tallerken og han passet på å drikke av mitt vinglass når ingen fulgte med.

Såååååå selvopptatt.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Starten av en graviditet kan føles skummelt og sårt ut. Jeg valgte i starten å droppe noen sammenkomster grunnet alkohol og maten som ble servert. Nå jobber jeg tredelt turnus og løy om at jeg hadde vakt da😅

Alt blir mye lettere etter du forteller dem nærmeste, men jeg var ikke komfortable i å fortelle før etter uke 12 ❤️❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såååååå selvopptatt.

Ikke alle ønsker å dele en stor livsendring med en gang. Har du vært gravid selv?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si at jeg er gravid og ikke kan spise det? Poenget er at vi ønsker ikke å fortelle nyheten før jeg er langt på vei. 

Si du ikke kan komme. Migrene🙋‍♂️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke alle ønsker å dele en stor livsendring med en gang. Har du vært gravid selv?

Ja, tre ganger. Det jeg reagerte på i innlegget var dette fokuset på  å LURE alle, som om alle på festen eller julebordet er dønn fokusert på deg og hva du spiser eller drikker. 
Senk skuldrene, ingen bryr seg!

• Liker 4
Skrevet

Større sjanse for å bli smittet fra en huskatt, regner med at alle gravide kvitter seg med katta så fort de får to streker på graviditetstesten. Hysterisk.no 

Anonymkode: e6fee...b0d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...