Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #1 Skrevet 2. desember 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1170107.ece Hva er det med folk? Hvordan kan folk bare stå og se på at noe slikt skjer?
Gjest gjest Skrevet 2. desember 2005 #2 Skrevet 2. desember 2005 Det er dessverre et vanlig fenomen, forsket mye på innen sosialpsykologi. Trist!
aline Skrevet 2. desember 2005 #3 Skrevet 2. desember 2005 utrolig! skjønner ikke hvordan det er mulig engang jeg! hun må jo ha gjort motstand, og da skjønner jeg ikke at folk ikke engang reagerer. de kan jo ikke ha forstått hva de var vitne til? men er det mulig å se på en voldtekt uten å forstå at det er det det er?
Sun Mei Skrevet 2. desember 2005 #4 Skrevet 2. desember 2005 Er det mulig?? Ingen som grep inn. Satt bare å så på de da?? Da er de jo medskyldige da
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2005 #5 Skrevet 2. desember 2005 Ingen jeg kjenner IRL vet hva aliaset mitt her er. Jeg liker ikke "se alle innlegg"-funksjonen. Uten den, ville det vært mindre grunn til å bekymre seg for å bli gjenkjent. Hvis noen leser alle innlegg jeg har skrevet som Ananas så vil de vite mye rart om meg. ← Men det står at hun gikk inn i en slags "hule" etterpå. Kan hende ingen så det da, at de var et sted ikke så mange var... Uansett, grusomt.
Gjest Sesselja Skrevet 2. desember 2005 #6 Skrevet 2. desember 2005 hun må jo ha gjort motstand, og da skjønner jeg ikke at folk ikke engang reagerer. ← Uansett om hun ikke gjorde motstand ville jeg trodd folk ville reagere. Det er da ikke vanlig at folk har sex i offentlige bad heller? Skulle tro noen ville kommentere det, om de trodde det var frivillig. Og om de så at det ikke var sex, men voldtekt, burde det i alle fall være noe som sa og gjorde noe. Jeg skjønner folk kan være redd for å trå inn i situasjoner ute på byen, med tanke på knivstikking og skyting som har skjedd de siste årene. Men det er begrenset hva du kan gjemme i en badebukse.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #7 Skrevet 2. desember 2005 Dette er nok veldig vanlig... Det er ikke bare det at folk er redde for å bli angrepet, det er andre psykologiske faktorer som spiller inn, "jeg vil ikke gripe inn for ingen andre gjør det", "tenk om jeg dummer meg ut" osv. Har lest mye om dette i psykologien (fins minst 2 omfattende teorier på dette og det sier litt om hvor stort dette temaet er innen psykologien), mange eksempler på situasjoner der folk ikke griper inn. Selv situasjoner der det bare er om å gjøre å ringe nødtelefonen, har folk latt være, uten å kunne gi noen åpenbar grunn i ettertid. Det heter seg at det er tryggere å bli utsatt for noe med bare én tilskuer, enn mange. Sannsynligheten for å bli reddet synker med antall tilskuere. Høres helt utrolig ut, men det er forsket mye på dette og det har skjedd mange lignende episoder. Men ved å være obs på dette kan man kanksje forhindre at man blir en av de passive tilskuerne selv, i en nødssituasjon?
Gjest Ananas Skrevet 2. desember 2005 #8 Skrevet 2. desember 2005 Wikipedia skriver om "The bystander effect": http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect
blå Skrevet 2. desember 2005 #9 Skrevet 2. desember 2005 Jeg nekter og tro at det er så enkelt. Det er da ingen som ville latt det skje rett foran øynene sine. Her må det være en hake.......
Jane How Skrevet 2. desember 2005 #11 Skrevet 2. desember 2005 Ja i Wikipedias artikkel står det om Genovese effekten. Den står det mye om i pensum til sosialpsykologi. Saken var at en dame (som het Kitty Genovese) ble angrepet, og dette ble sett fra mange av beboerne i blokker i nærheten. Angrepet varte i 30 min og ingen av vitnene reagerte. De ville ikke tapt noe på å ringe 911, men ingen gjorde det likevel!
aline Skrevet 2. desember 2005 #12 Skrevet 2. desember 2005 Uansett om hun ikke gjorde motstand ville jeg trodd folk ville reagere. Det er da ikke vanlig at folk har sex i offentlige bad heller? Skulle tro noen ville kommentere det, om de trodde det var frivillig. Og om de så at det ikke var sex, men voldtekt, burde det i alle fall være noe som sa og gjorde noe. Jeg skjønner folk kan være redd for å trå inn i situasjoner ute på byen, med tanke på knivstikking og skyting som har skjedd de siste årene. Men det er begrenset hva du kan gjemme i en badebukse. ← det kan jo hende folk ikke så at de faktisk hadde sex, jeg mener, de delene er under vann, folks hoder er over. jeg forstår ikke at det går an å ikke forstå, og jeg forstår ikke at det går an å ikke reagere når noen blir holdt fast og gjort noe med uansett hva det er. og ja hun gikk inn i en grotte, det står også at det var 30 andre i denne grotten, så de var jo ikke akkurat alene. og folk var så nær at de kunne se henne i øynene mens hun ble voldtatt..... helt ufattelig at dette overhode er mulig.
Wembi Skrevet 2. desember 2005 #13 Skrevet 2. desember 2005 Det har vel vist seg at jo større byene er og desto mindre sjanse for at folk griper inn.
Gjest Miloine Skrevet 3. desember 2005 #14 Skrevet 3. desember 2005 (endret) Nei, huff - det går ikke ann at folk ikke griper inn i en sånn siituasjon. De fleste mennesker er oppegående, og ville ha gjort noe! Kan ikke tenke meg at mange mennesker fikk med seg hva som egentli skjedde. Det viser seg jo at vi ville ha grepet inn, så hvorfor skulle ikke de som var vitne til det gjøre det. Jeg er sikker på (nesten) at hadde de som var til stede skjønte at det var en voldtekt, så er jeg temmelig sikker på at de ville ha reagert. ' Klokkeslettet på endringen er en time forran Endret 3. desember 2005 av Miloine
Gjest personlig Skrevet 3. desember 2005 #15 Skrevet 3. desember 2005 Helt forferdelig! Stakkars, stakkars jente. Dessverre tror jeg på saken. Og jeg tror folka fikk meg seg hva som skjedde. Om de fornekter det hele inne i hodet sitt eller hva, vet jeg ikke. Jeg har dessverre fått oppleve personlig denne bystander-effekten. Vel, ikke at jeg har vært forulykket/utsatt for vold, men vært "først" på åsted. Har to ganger opplved tragiske ting (ene gangen en ulykke), og da jeg til min store forferdelse forstod at jeg var den eneste, DEN ENESTE, som kom til for å hjelpe, skrek jeg ut i min fortvilelse: "Hjelp! Ring ambulanse!" Men ingen hjalp. Alle som passerte, fikk med seg hva som skjedde. De aller fleste kikket bort/så oss som luft. De LATET som ingenting. Heldigvis hadde jeg med meg venner i begge tilfellene, som kom løpende til med hjelp med en eneste gang de så problemet. Hadde det ikke vært for at jeg tilfeldigvis hadde vært med mine venner, så hadde jeg nok vært alene. Så fra nå av har jeg alltid med mobil, så jeg selv kan ringe. Må bare si at den opplevelsen av at folk behandler hendelsen/meg/personen som sårt trenger hjelp som at vi ikke eksisterer, når jeg VET de får det med seg, er en så forferdelig opplevelse at det ikke kan beskrives.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #16 Skrevet 3. desember 2005 Helt forferdelig! Stakkars, stakkars jente. Dessverre tror jeg på saken. Og jeg tror folka fikk meg seg hva som skjedde. Om de fornekter det hele inne i hodet sitt eller hva, vet jeg ikke. får det med seg, er en så forferdelig opplevelse at det ikke kan beskrives. ← Folk er som deg og meg + alle de som er her på KG. Hvis det var en voldtekt hadde vi skjønt at det var det og grepet inn... Hvis vi ikke hadde forstått det eller skjønt det, så NEI VEL.
Gjest personlig Skrevet 3. desember 2005 #17 Skrevet 3. desember 2005 Folk er som deg og meg + alle de som er her på KG. Hvis det var en voldtekt hadde vi skjønt at det var det og grepet inn... Hvis vi ikke hadde forstått det eller skjønt det, så NEI VEL. ← Nei, folk er faktisk ikke som meg. De aller fleste studiene viser at folk IKKE griper inn når det er i by og/eller med mange folk til stede. Vet at en stor andel her på kg sier de selvsagt griper inn. Slik svarer også hvermansen i gata når man spør. Men når man faktisk står i en slik situasjon (les: med mange andre folk/i en by) så reagerer de færreste. Du vet ikke hvordan man reagerer før man har vært oppe i det selv. Skal ærlig innrømme at jeg ikke er 100% sikker på at vennene mine hadde grepet inn om ikke jeg var der, for de sa at de reagerte først på det grunnlag at "jeg" var involvert i noe og trengte hjelp. Å hjelpe den skadede ble en selvfølge for de fra det halve sekundet etter de oppdaget meg i aksjon. Det er ikke så enkelt å si at folk ikke skjønner alvoret. Selv om det er opplagt at en person trenger hjelp for å OVERLEVE, så viser det seg at folk likevel ikke griper inn. Og til opplysning så er det ikke den første offentlige voldtekten der hvor ingen griper inn som har funnet sted.
Gjest Sukkerert Skrevet 3. desember 2005 #18 Skrevet 3. desember 2005 Grusomt. Alle tenker: "Noen andre har sikkert loept etter badevakt" osv. Fordi de ser at andre ogsaa ser. Utrolig deprimerende.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. desember 2005 #19 Skrevet 3. desember 2005 Det viser seg jo at vi ville ha grepet inn, så hvorfor skulle ikke de som var vitne til det gjøre det. Jeg er sikker på (nesten) at hadde de som var til stede skjønte at det var en voldtekt, så er jeg temmelig sikker på at de ville ha reagert. ← Og all forskning på dette viser at du desverre tar feil. Man har gjort forsøk hvor man har utøvd vold mot noen på feks ett kjøpesenter, og det er ca en av hundre som griper inn i slike tilfeller. Jo flere mennesker som ser på, jo større er sjansen for at ingen gjør noe. Også her i Norge har folk blitt drept på åpen gate, mens folk bare hastet forbi. (Se den saken med han som ble invalidisert på bussen...) Les den Wikipedia-artikkelen, den forklarer det på en god måte. Folk er redde for å drite seg ut, de tror noen andre er bedre kvalifisert enn dem til å gripe inn osv.
Gjest Miloine Skrevet 3. desember 2005 #20 Skrevet 3. desember 2005 (endret) Og all forskning på dette viser at du desverre tar feil. Man har gjort forsøk hvor man har utøvd vold mot noen på feks ett kjøpesenter, og det er ca en av hundre som griper inn i slike tilfeller. Jo flere mennesker som ser på, jo større er sjansen for at ingen gjør noe. Også her i Norge har folk blitt drept på åpen gate, mens folk bare hastet forbi. (Se den saken med han som ble invalidisert på bussen...) Les den Wikipedia-artikkelen, den forklarer det på en god måte. Folk er redde for å drite seg ut, de tror noen andre er bedre kvalifisert enn dem til å gripe inn osv. ← jada, det er lett å si at "jeg ville ha grepet inn" hadde jeg sett noe sånt, men det er desverre som du sier. folk er redde for bla. å selv å bli skadet. Endret 3. desember 2005 av Miloine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå