Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en jente på snart tre og en gutt på 4 mnd. Eldste er i noen krevende faser, og tar mye «plass» på ettermiddagene. Da føler jeg at yngste ofte blir oversett og at han bare blir liggende på gulv eller i vippestol alene. Han klager ikke altså, men jeg får veldig dårlig samvittighet av dette. 

Andre som har det sånn? Er det vanlig?

Anonymkode: fac3d...94f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig. Så lenge babyen ikke klager, tror jeg det går greit.

Anonymkode: 4480b...061

• Liker 4
Skrevet

Du får gi ekstra kos og oppmerksomhet til babyen når storesøster er i barnehagen. 

Anonymkode: 4480b...061

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lest at babyer kan vente, større barn påvirker mest av å bli nedprioritert.  Så fokuser på eldste når du kan og gi baby masse oppmerksomhet og kos ellers. 

Anonymkode: 77e5d...dcf

• Liker 4
Skrevet

Blir litt sånn her også. 3-åring og snart 6 mnd nå. 

Anonymkode: a86fe...f61

Skrevet

Det første året er det desidert viktigste for tilknytningen til foreldrene og også viktig i forhold til utvikling av selvet som selvfølelse og psykisk helse. 

Skjønner ikke at noen tenker det er greit å bare la baby ligge for seg selv. Bruk eks bæresele om mulig så får baby nærhet og blir med på det dere andre gjør.

Nesten 40 prosent har utrygg tilknytning til sine foreldre, det groteskt mange i et land som Norge. 

Anonymkode: 0e02c...817

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nesten 40 prosent har utrygg tilknytning til sine foreldre, det groteskt mange i et land som Norge. 

Hvor får du dette tallet fra?

Anonymkode: 99323...560

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det første året er det desidert viktigste for tilknytningen til foreldrene og også viktig i forhold til utvikling av selvet som selvfølelse og psykisk helse. 

Skjønner ikke at noen tenker det er greit å bare la baby ligge for seg selv. Bruk eks bæresele om mulig så får baby nærhet og blir med på det dere andre gjør.

Jeg er ikke enig i at det skaper utrygg tilknytning at en baby ligger for seg selv på gulvet (ikke alene i et annet rom, selvsagt), og ikke utrykker misnøye. Det handler mer om hvordan foreldrene responderer når babyen uttrykker misnøye og søker kontakt. 

Det er viktig å være bevisst på å se babyen også, snakke til, smile til, selv om et storesøsken krever ekstra oppmerksomhet. Men jeg tenker at om storesøskenet har vært i barnehagen, og babyen har vært hjemme med en forelder og fått masse nærhet og oppmerksomhet gjennom dagen, er det nok riktig at den eldste har størst behov for kontakt de ettermiddagstimene. I hvert fall når dette er en baby som kan trives med å ligge på gulvet. Mange har babyer som ikke vil det, og da er bæresele lurt. 

Og til TS. Den følelsen av at begge barna trenger deg og du ikke får til å gi fullt av deg selv til begge samtidig, med påfølgende dårlig samvittighet, den er nok veldig vanlig når en har to barn. Det er viktig å være bevisst på begge barna, og det er du jo. 

Anonymkode: 4be04...f60

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tre barn med tre års mellomrom. Dvs at da yngste ble født, var brødrene 3 og 6. Jeg følte på det samme da, spesielt siden mannen ukependlet og var borte i ukedagene. Med skolestart og lekser, bhg og ulike rutiner var det mye jobb alene. Jeg løste det ved å ta med babyen i rutinene. F.eks lå han i senga sammen med oss ved lesestund, på gulvet med legobygging osv. På helsestasjonen gjorde de meg oppmerksom på at det jo ikke bare var "min" fysiske kontakt og oppmerksomhet som telte. Søsknene var også stadig bortom og koste, pratet og dullet. Med første barnet er det jo ofte bare foreldrene i det daglige. Jeg hadde ikke tenkt på det, men når jeg fulgte med, var det jammen ikke lange stundene babyen var alene når han var våken😄 Alle trenger sin del av mammaen, men jeg tror det bare er sunt at de lærer at det innimellom er greit å vente litt også😊

Anonymkode: 234c2...544

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlig. Det må jo bli sånn. Storesøsken trenger også oppmerksomhet. Og gjenre ekstra mye når de har fått en baby i hus. 

Babyen får gjerne masse oppmerksomhet ila dagen når storesøsken er i bhg. De tåler helt fint å bli "overlatt" litt til seg selv om ettermiddagen. Så lenge babyen ikke sutrer og gråter uten å få trøst, tar den ikke skade av det. 

Anonymkode: 3c174...c7f

Skrevet

Så lenge babyen får masse kos og stell på dagtid og natten så går det nok fint at han får litt mindre oppmerksomhet et par timer på ettermiddagen tenker jeg :) han sier nok i fra hvis han blir uenig😂

Anonymkode: d8f40...d74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...