Gå til innhold

Noen som har latt være å betale hele Tibberfakturaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som altså bare har betalt for faktisk forbruk og latt være og betale estimatet for oktober. Leste i en nettavis at det var helt lovlig å ikke gjøre det mtp for kort frist for å endre betalingsopplegg. De som har byttet strømleverandør slipper selvfølgelig, men er det noen som skal beholde Tibber som har latt være? Sliter nok med strømregningen på 4000kr, og når de slenger på 2800 for halve oktober går det ikke.. 

Anonymkode: 13237...c5a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg det? Har man ikke råd til to måneders strømforbruk på rappen så bor en for dyrt. Da må en ta fornuftige grep: nedskalere til en mindre bolig eller få inn noen å dele boligen med. Løsningen når man har valgt å bo for dyrt er ikke å klare seg akkurat. Hva om krisen inntraff og du nå måtte til tannlegen? Eller kjøleskapet ditt ryker? Eller helsa di ryker? 

Få deg en bolig som er så billig i drift at du har råd til å spare 1/3 av lønna di i måneden. Først da lever du etter evne, ikke over evne. 

Anonymkode: 157c5...39e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, hvorfor skulle jeg det? Har man ikke råd til to måneders strømforbruk på rappen så bor en for dyrt. Da må en ta fornuftige grep: nedskalere til en mindre bolig eller få inn noen å dele boligen med. Løsningen når man har valgt å bo for dyrt er ikke å klare seg akkurat. Hva om krisen inntraff og du nå måtte til tannlegen? Eller kjøleskapet ditt ryker? Eller helsa di ryker? 

Få deg en bolig som er så billig i drift at du har råd til å spare 1/3 av lønna di i måneden. Først da lever du etter evne, ikke over evne. 

Anonymkode: 157c5...39e

Oi, for en ekspert på andres liv og økonomi 😀 Da kan jeg informere deg om at jeg går på Aap og får utbetalt 13 000kr i måneden og har to små barn, så det er ikke alltid så lett i praksis det du skriver. Vi leier for 7000kr og billigere enn det finnes ikke i denne delen av landet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

BAA43272-79F4-4D3C-A0E9-602136BC05E9.png

Skrevet

Husk at hvis dere betaler på forhånd så risikerer dere å ikke få igjen pengene om selskapet går konkurs. 

Bare nevner det. Tibber er vel eneste strømselskapet som må ta dette grepet, tyder på en svak økonomi. 

(Samme skjedde hos Garderobemannen eller noe sånt for noen år siden. Folk som hadde forhåndsbetalt mange tusen mistet pengene sine i konkursen. Aldri forhåndsbetal for noe, med mindre du kan bruke kredittkort der du er ekstra forsikret! På strømregning går vel ikke det, så jeg ville byttet selskap fort som f.)

Anonymkode: e560f...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Husk at hvis dere betaler på forhånd så risikerer dere å ikke få igjen pengene om selskapet går konkurs. 

Bare nevner det. Tibber er vel eneste strømselskapet som må ta dette grepet, tyder på en svak økonomi. 

(Samme skjedde hos Garderobemannen eller noe sånt for noen år siden. Folk som hadde forhåndsbetalt mange tusen mistet pengene sine i konkursen. Aldri forhåndsbetal for noe, med mindre du kan bruke kredittkort der du er ekstra forsikret! På strømregning går vel ikke det, så jeg ville byttet selskap fort som f.)

Det er absolutt ikke det eneste strømselskapet som gjør det!

Anonymkode: ac5f0...ea5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du overser en vesensforskjell her. Jeg skal eksemplifisere. 
I tilfellet Garderobemannen gikk du inn i butikk si 1. oktober. Du bestilte varer og betalte samtidig. Men selve garderoben avtalte dere at skulle leveres 1. des. Problemet var at Garderobemannen gikk konkurs 1. nov

Med Tibber fakturerer de vårt faktiske forbruk for hele september. Normalt sendte de da faktura 1. oktober, og den forfalt 15. oktober. Det som er nytt nå er at de har estimert hva du kommer til å bruke 1-15. oktober også, og lagt det til på fakturaen. Som forfaller fortsatt 15. oktober. Så for oss som betaler først ved forfall, har vi ikke forhåndsbetalt for varen på lik linje som for Garderobemannen - for vi har allerede fått varen, altså strømmen. 
Så det Tibber gjør er egentlig en hybrid-variant. 
Hvis Tibber derimot hadde fakturert nå med forfall 15. okt for bruk i november, hadde det vært forhåndsfakturering på lik linje som Garderobemannen.

(og selvfølgelig har Tibber dårlig likviditet: de har jo ikke bygget opp egenkapital gjennom å flå kundene i en årrekke, slik som andre strømselskaper har..)

Anonymkode: 269e6...934

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...