AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Gutt 8 år har ønsket å spille gitar siden første klasse. Fikk gitar i bursdagsgave, men det var alltid fult. Gleden var stor da vi fant ut at en nabo lengre borte kunne ta på seg privat å lære bort litt. Har avtalt dette nå fra neste uke. Så sa vi det til gutten i helga, men nå har han helt endret mening og ønsker ikke å prøve en gang. Vi tenker at han kan prøve før han sier om det er noe for han eller ikke, men vil ikke tvinge han. Har dere forslag til noe å si som kan motivere han? Anonymkode: e07a3...3e3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Du kan spørre ham hvorfor han ikke lenger vil og finne litt ut av det sammen med ham. Det kan være fordi det nå er en nabo og ikke "ordentlige" privattimer, dvs at det er annerledes enn det han så for seg. Kanskje synes han det er skummelt å gå bort dit alene? Anonymkode: 740fe...68a 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Ikke tving han til noe hvertfall, spør han heller ut hvorfor han ikke vil lenger Anonymkode: 9d2f6...948 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg er voksen - og jeg synes det høres ganske skummelt ut å skulle dra hjem til en nabo borti gata på gitarundervisning - sånn til sammenlikning med å gå på kulturskolen eller et annet organisert tilbud altså. Så jeg skjønner at ikke 8-åringen er gira. Venner går kanskje på kulturskolen også? For et barn handler det jo om mer enn å bare lære seg instrumentet, men hele settingen. Anonymkode: ad05f...77f 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har 3 gutter og jeg har selv spilt piano mens jeg var i grunnskolen. Kusina mi har datter som spiller piano siden første klasse. Datteren er 5.klasse nå. Det jeg er observert,er at barn blir modne i tiden det tar. Altså, jeg synes barnet er modent feks å starte spille i 3 eller 4klasse. Det tar sin tid å bli vant i vanlig skole, finne sin plass, nye venner osv. Musikkskole blir for mye da. Sønnen min startet å spille gitar da han var 3.klasse. jeg var ikke helt sikker på at det vil gå men da han ble 5.klasse, tok det helt av med gitar. Han virkelig elsker å spille og gå på musikkskolen. Kusinas datter har gått lei. Hun vil ikke spille piano. Så jeg synes at modenhet og tid må klaffe sammen for at barnet skal spille. Om sønnen din starter for tidlig, vil han gå lei i akkurat den tiden han blir moden nok til å spille og forså instrumentet. Anonymkode: 6455d...c37 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Satte dere ham opp på venteliste den gangen eller? Kan dere gjøre det nå? (Bedre å avslå enn å ikke ha prøvd) Og kjenner han noen andre som kan spille? Er de venner? Kan hende han har gått å tenkt på dette hver gang han ser de andre, og at han ikke får være med selv. Om han har andre ordentlige venner som spiller så ville jeg heller ha snakket med han og fremmet tanken på at han kan spørre de om starthjelp. Du kunne også sjekket hvilke andre instrumenter som har ledige plasser og spurt om han ville prøvd et av de? Da får han foten innenfor både kulturskolen og musikkens verden, og kanskje begynner å leke med flere instrumenter inkludert gitaren han har hjemme! Og..spilles det musikk hjemme? Over Spotify, radio osv.? Savner litt den verdenen med å ha kassetter, cd'er og Lp'er liggende -selv om all musikken er lettere tilgjengelig så kan det være vanskeligere for ungdom å oppdage den fordi de ikke får en samlekassett av det eldre søskenbarnet, og det er ingen cd-butikk å gå på skattejakt i. Anbefales i allefall å spille hjemme -hva har dere foreldrene hørt på opp igjennom? Kan og anbefale f.eks Eric Clapton's gitarfestival Crossroads, du finner den på YouTube. Og kanalen Tiny Desk En hel drøss med bra musikere, band og gitarister å bli inspirert av, både fra fortiden og i nåtid. Prøv dere frem dere, med å sette radioen på musikkanaler, bruk Spotify, bruk YouTube. Og la han få sin egen Spotify, lær han å lage spillelister og kjøp et godt headset til ham. Og så er det YouTube da: Første her er mye prat på engelsk, men gull verdt som oversikt. Dere kunne jo også dristet dere til å lære litt selv, begynne å klimpre litt når han ikke bruker den. https://www.goodnewsnetwork.org/he-taught-parents-how-to-play-drums-and-bass-so-hed-have-people-to-jam-with/ (Her er de i intervju -kan lett hoppe over minuttene med TikTok-prat i starten, tar litt tid) (Haha, no pressure altså!!) Anonymkode: 466ec...a92
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Fortsetter litt jeg: Kult at naboen er der, og det er han jo om noen måneder og. Men jeg er enig i det noen sier over, noe av det handler om det sosiale samværet, og en god del handler om å være glad i musikk, lytte til musikk. Og bra med nabo, men ikke bra om han blir aleine. Dere kunne jo heller avtalt kun et par timer med han, for å lære gutten de første grepene. Og så heller gå videre om det er interesse. Og han kunne kommet hjem til dere. Spør om han har noen gamle CD'er og Lp-plater også. Og har dere noen på loftet? Anonymkode: 466ec...a92 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gutt 8 år har ønsket å spille gitar siden første klasse. Fikk gitar i bursdagsgave, men det var alltid fult. Gleden var stor da vi fant ut at en nabo lengre borte kunne ta på seg privat å lære bort litt. Har avtalt dette nå fra neste uke. Så sa vi det til gutten i helga, men nå har han helt endret mening og ønsker ikke å prøve en gang. Vi tenker at han kan prøve før han sier om det er noe for han eller ikke, men vil ikke tvinge han. Har dere forslag til noe å si som kan motivere han? Anonymkode: e07a3...3e3 Ikke send han til en nabo. Hva vet vel du om hvem denne naboen egentlig er. Ikke sett sønnen din i en slik situasjon. Anonymkode: be36d...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gutt 8 år har ønsket å spille gitar siden første klasse. Fikk gitar i bursdagsgave, men det var alltid fult. Gleden var stor da vi fant ut at en nabo lengre borte kunne ta på seg privat å lære bort litt. Har avtalt dette nå fra neste uke. Så sa vi det til gutten i helga, men nå har han helt endret mening og ønsker ikke å prøve en gang. Vi tenker at han kan prøve før han sier om det er noe for han eller ikke, men vil ikke tvinge han. Har dere forslag til noe å si som kan motivere han? Anonymkode: e07a3...3e3 Hvorfor avtaler du slikt uten å høre hva gutten mener om det? Han er 8 år og kan fint bestemme selv om han vil gå i en ordentlig «klasse» - eller sitte alene med en nabo. Her skulle du hørt til gutten først, man avtaler ikke slikt på vegne av andre. Og gutten er mer enn stor nok, til å ha egne meninger om hva han vil. Anonymkode: df0a4...792 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan spørre ham hvorfor han ikke lenger vil og finne litt ut av det sammen med ham. Det kan være fordi det nå er en nabo og ikke "ordentlige" privattimer, dvs at det er annerledes enn det han så for seg. Kanskje synes han det er skummelt å gå bort dit alene? Anonymkode: 740fe...68a Glemte å skrive at naboen kommer til oss. Jeg kommer også til å være hjemme når de øver. Vi har piano som jeg spiller på. Så kanskje blir det samspill også. Ts Anonymkode: e07a3...3e3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Satte dere ham opp på venteliste den gangen eller? Kan dere gjøre det nå? (Bedre å avslå enn å ikke ha prøvd) Og kjenner han noen andre som kan spille? Er de venner? Kan hende han har gått å tenkt på dette hver gang han ser de andre, og at han ikke får være med selv. Om han har andre ordentlige venner som spiller så ville jeg heller ha snakket med han og fremmet tanken på at han kan spørre de om starthjelp. Du kunne også sjekket hvilke andre instrumenter som har ledige plasser og spurt om han ville prøvd et av de? Da får han foten innenfor både kulturskolen og musikkens verden, og kanskje begynner å leke med flere instrumenter inkludert gitaren han har hjemme! Og..spilles det musikk hjemme? Over Spotify, radio osv.? Savner litt den verdenen med å ha kassetter, cd'er og Lp'er liggende -selv om all musikken er lettere tilgjengelig så kan det være vanskeligere for ungdom å oppdage den fordi de ikke får en samlekassett av det eldre søskenbarnet, og det er ingen cd-butikk å gå på skattejakt i. Anbefales i allefall å spille hjemme -hva har dere foreldrene hørt på opp igjennom? Kan og anbefale f.eks Eric Clapton's gitarfestival Crossroads, du finner den på YouTube. Og kanalen Tiny Desk En hel drøss med bra musikere, band og gitarister å bli inspirert av, både fra fortiden og i nåtid. Prøv dere frem dere, med å sette radioen på musikkanaler, bruk Spotify, bruk YouTube. Og la han få sin egen Spotify, lær han å lage spillelister og kjøp et godt headset til ham. Og så er det YouTube da: Første her er mye prat på engelsk, men gull verdt som oversikt. Dere kunne jo også dristet dere til å lære litt selv, begynne å klimpre litt når han ikke bruker den. https://www.goodnewsnetwork.org/he-taught-parents-how-to-play-drums-and-bass-so-hed-have-people-to-jam-with/ (Her er de i intervju -kan lett hoppe over minuttene med TikTok-prat i starten, tar litt tid) (Haha, no pressure altså!!) Anonymkode: 466ec...a92 Takk for mange flotte tips! Vi er en musikkglad familie. Jeg spiller piano, mannen min har ikke gehør, men elsker musikk. Vi har sonos i hele huset og det er alltid musikk på et eller annet vis hjemme og i bilene. Tar til meg de tipsene du kommer med. Er ikke like enkelt selv når jeg ikke spiller gitar, men vil gjøre mitt beste for at han skal få en positiv prøve av dette. ts Anonymkode: e07a3...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Glemte å skrive at naboen kommer til oss. Jeg kommer også til å være hjemme når de øver. Vi har piano som jeg spiller på. Så kanskje blir det samspill også. Ts Anonymkode: e07a3...3e3 Igjen: Du må snakke med ham. Anonymkode: 740fe...68a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Glemte å skrive at naboen kommer til oss. Jeg kommer også til å være hjemme når de øver. Vi har piano som jeg spiller på. Så kanskje blir det samspill også. Ts Anonymkode: e07a3...3e3 Skjønner. Jeg tenker kanskje likevel at dette kan være noe ganske annet enn hva gutten din har sett for seg når han «ville lære å spille gitar». Han har kanskje sett for seg å ta timer på musikkskole, kanskje han har venner som går der, og han synes det høres kult ut. Å spille sammen med mamma og en nabo er kanskje ikke helt det samme. Dere får snakke sammen om hva han hadde sett for seg og hva han ønsker! 🧡 Anonymkode: ad05f...77f 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 Kanskje denne videoen av en 7-åring som spiller Guns N' Roses på gitar, kunne motivere litt; kan hun, kan også han: Anonymkode: 688b0...b3f
solsolsol Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Altså, når mine unger har sagt at de vil noe og jeg melder de på/organiserer, så må de faktisk prøve før de kan slutte igjen. Med mine har det holdt å si akkurat det (jeg bestemmer og du skal prøve det en/to/ fire ganger, så kan du velge)
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 Vis ham denne YouTube-kanalen med andre barn på hans alder som spiller gitar og rock - muligens kan dette øke motivasjonen: https://www.youtube.com/user/leowestby/videos Anonymkode: 688b0...b3f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå