Gå til innhold

Prevensjon uten hormoner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg sluttet på p-piller for 4 mnd siden, med ønske om å bli gravid. Nå har det dukket opp noe som gjør at vi må utsette prøvingen noen måneder, men jeg vil ikke begynne på pillen igjen; håper å få syklusen i orden mens jeg venter.

Har aldri brukt annet enn p-piller,så er litt blank på området.

Hva anbefaler dere å bruke, som ikke har hormoner og forstyrrer syklusen min igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutta med p-piller selv for et par måneder siden, her går det i kondomer... Ikke så stas, men det som må til. Tror ikke det finnes andre prevensjonmidler uten hormoner. Bortsett fra pessar, da...Men det er utelukka her i huset

Skrevet

Du kan jo prøve Persona eller Ladycomp da... Men vi bruke kondomer, tør ikke stole på de andre..

Skrevet (endret)

FAM/sykluskontroll (mye det samme som LadyComp og lignende, men du må lære deg mer selv, til gjengjeld er det billigere, og etter min mening tryggere om du lærer deg det rett, og følger reglene godt nok) er jo et alternativ, da får du og kontroll over syklusene til du begynner å prøve.

Pessar er lite brukt, men absolutt mulig å få tak i om du går til en lege som har litt erfaring med ikke hormonelle preventiver. Men pga at mange leger har menglende kompetanse når det gjelder måling og tilpassing av pessar, så de fleste vil nok anbefale p-piller.

Lea's Shield er kun mulig å få tak i via utenlandske nettbutikker, og ikke helt billig.

“Sponges”, mener og ordet “p-svamp” er brukt. Dyrt, og ikke alltid lett å få tak i, men mulig å få tak i på enkelte apoteker og netthandler.

Kondom er lett å få tak i.

Sæddrepende middel kan kombineres med alle de overnevnte.

Hoppe av før svingen er et alternativ, men bør kombineres med enten sæddrepende middel eller en relativt god sykluskontroll.

Kommer litt an på hvor sikkert du må ha det, og hvor mye tid til å lære det du er villig til å bruke, og økonomien er dessverre også en faktor.

Endret av Iceglow
Skrevet

Kobberspiralen er et forholdsvis billig og greit alternativ til hormonbasert prevensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...