Gå til innhold

Hvorfor drikker hunder/katter vann ved å dyppe tungen i vannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei noen som har svaret på hvorfor de ikke bare plasserer munnen ned i vannet og slurper i seg vann?

Viss jeg måtte bøye meg ned til en vannkilde. Ikke kunne brukt hender eller noe hjelpemiddel. Så hadde jeg tatt munnen ned i vannet og slurpet/sugd i meg vannet, ikke klasket tungen nedi vannet.

Forstår jo at de har en tunge som kan bøyes slik at den kan brukes som en skje. Men ville det ikke vært mer effektivt å bare slurpe/suge inn vann for hunder/katter?

Anonymkode: 2ec81...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på youtube så finner du en forklarende video

Anonymkode: 8ce89...e1b

• Liker 1
Skrevet

1 - De kan ikke forme munnen som vi gjør hvis vi slurper i oss vann.

2 - De stikker ikke bare tunga i vannet. De former den til en øse og hiver vannet inn i munnen.

Anonymkode: b2008...f86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1 - De kan ikke forme munnen som vi gjør hvis vi slurper i oss vann.

2 - De stikker ikke bare tunga i vannet. De former den til en øse og hiver vannet inn i munnen.

Anonymkode: b2008...f86

3 - De kan ikke bruke glass.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Søk på youtube så finner du en forklarende video

Anonymkode: 8ce89...e1b

Some guy skrev (8 timer siden):

Takker 😊, så det er umulig for dem å skape vakum for å suge vannet grunnet hvordan skjeven er. 

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takker 😊, så det er umulig for dem å skape vakum for å suge vannet grunnet hvordan skjeven er. 

Stått opp med feil fot forstår jeg...

Ja, det gjelder rovdyr som har lange munner og skal åpne munnen høyt. Planteetere som kyr og sauer suger i seg vannet med vakuum. 

image.jpeg.44eea0c6f633395d41d045352fda9358.jpeg

Anonymkode: 203a9...82d

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

vi glemmer å gi de sugerør🙂

Anonymkode: 0c32b...afb

Skrevet

De har ikke hender bare labber ergo de klarer ikke og løfte skålen/koppen :) 

Skrevet

Jeg gjør det samma sjæl når jeg går tom for rene glass.

Skrevet
On 10/19/2022 at 3:01 PM, AnonymBruker said:

Takker 😊, så det er umulig for dem å skape vakum for å suge vannet grunnet hvordan kjeven* er. 

Hunder lager en øseform ved å bøye tungespissen bakover, det er gjerne derfor de slafser og søler noe voldsomt når de drikker.
Katter slikker i seg vannet ved å utnytte overflatespenningen i vannet, som gjør at det henger fast i tunga lenge nok til at de får tunga inn i munnen igjen, tre-fire mlem-mlem til de har en liten munnfull vann, så svelger de, rinse and repeat.
Noen få av de større kattedyrene, som løver, benytter seg like ofte av hundeversjonen, men slafser noe mindre.

Det har lite med hvordan kjeven er utformet og mer med hvorvidt dyret har lepper og hvor mange muskler som er i dem.
Kattedyr og hundedyr/ulvedyr har ikke sånne lepper, mens hovdyr og klovdyr har dem.
Bjørn har også til dels slike lepper, så en bjørn drikker på en måte som en blanding av slafs og slurp.

Noen dyr har helt ekstremt mobile og sensitive lepper, slik at de kan bruke dem til å manipulere objekter. Som feks elg, geiter og kameler, hvor de to sistnevnte ofte er de største utbryterkongene i dyrehager. Orangutanger er tilsvarende, og bruker ofte munnen like mye som en ekstra hånd, omtrent som en elefant ville gjort, bare med eksepsjonell finesse.

Mens andre dyr strengt talt bare har lepper til å dekke over tennene og bruke dem til å uttrykke seg ved å trekke dem bort fra tennene.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 14.52):

Hei noen som har svaret på hvorfor de ikke bare plasserer munnen ned i vannet og slurper i seg vann?

Viss jeg måtte bøye meg ned til en vannkilde. Ikke kunne brukt hender eller noe hjelpemiddel. Så hadde jeg tatt munnen ned i vannet og slurpet/sugd i meg vannet, ikke klasket tungen nedi vannet.

Forstår jo at de har en tunge som kan bøyes slik at den kan brukes som en skje. Men ville det ikke vært mer effektivt å bare slurpe/suge inn vann for hunder/katter?

Fordi det er blitt sånn. Hvis det hadde vært annerledes, hadde du kanskje spurt hvorfor det var slik. 

Anonymkode: 8d81f...a3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 15.01):

Skjeven??? Jeg blir blind!!

Anonymkode: 208fa...587

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...