Gå til innhold

Utbetaling ufør i desember og januar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og bare for å gjøre ting værre så stemmer ikke disse helvettes datoene engang. Det bruker å komme 1-3 dager før. Denne mnd står det at pengene skal komme den 20. Neida. De kom i dag de, den 19. Faens idiot NAV.

Anonymkode: a0cd5...283

Det stemmer det. Du skal ha pengene på konto innen 20, midnatt i dag, så vi får det utover dagen i dag 19. Du kan jo bare vente med og logge inn på banken til det tidpunktet som passer deg i morgen , om dette blir komplisert. 

Anonymkode: 22f6b...261

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja er faktisk helt enig. Hvorfor 20? 🙈 første dagen i måneden hadde gjort det mye lettere og oversiktlig! 

ts

Anonymkode: dd25d...96e

Minst 2 måneder i året faller 1 på en helligdag, så det hadde blitt samme « klusset». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember til Januar utbetalingen er den værste for alle de uføre jeg kjenner. De får pengene den 12, så kjøper de gaver og handler inn til jul, så er de blakk etter 1-2 uker. Så går de blakk i nesten 1 måned. Så tar de opp forbrukslån og er gjelds slave. Idiotisk å få utbetalingen i desember den 12. Uføretrygden skulle ALLTID vært utbetalt den 1 hver måned. Ingen unntak.

Nei, det som er idiotisk her er mangelen på impuls kontroll. Fra 1-1, eller 20-20 er jo akkurat det samme, man får jo det samme beløpet. Og får man halv skatt den 12 så bør man fint klare seg frem til den 20 neste mnd med litt planlegging.  Er jo akkurat det samme for arbeidstakere som får feriepenger på sommeren og en mnd uten lønn. 

Anonymkode: 1e665...8d7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Minst 2 måneder i året faller 1 på en helligdag, så det hadde blitt samme « klusset». 

Da får vi slutte med dette helligdag pisset eller gjøre at ting fungerer som normalt på helligdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember til Januar utbetalingen er den værste for alle de uføre jeg kjenner. De får pengene den 12, så kjøper de gaver og handler inn til jul, så er de blakk etter 1-2 uker. Så går de blakk i nesten 1 måned. Så tar de opp forbrukslån og er gjelds slave. Idiotisk å få utbetalingen i desember den 12. Uføretrygden skulle ALLTID vært utbetalt den 1 hver måned. Ingen unntak.

Det er jo akkurat det samme for de fleste lønnsmottakere i arbeid. Det vil si den uøkonomiske delen av folket. Har du penger igjen fra novemberlønnen ( som du jo bør ha) så så bruker du av det fram til 20 desember, tar evt det du « får» ekstra pga halv skatt og handler inn julegaver. Hvorfor blir man blakk , når man totalt får mer penger de 2 månedene enn man får 2 vanlige måneder? Det gjelder jo kun de som har null kontroll og bruker uten filter. Hadde du fått pengene 1 hadde du vel vært blakk i romjula isteden. 1 hver måned uten unntak er jo en kjempe ide da for 1 januar og 1 mai feks 🤦‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da får vi slutte med dette helligdag pisset eller gjøre at ting fungerer som normalt på helligdager

Slutte ut hellidagpisset så ting fungerer som normalt på helligdager? Hva tenker du, og kutte ut helligdager helt, eller bare kutte ut det du føler er piss, så lenge det blir tilpasset deg og din jobb og familiesituasjon ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Karamelis

Det er godt å se at du legger en plan TS, og svar har du fått. Bra. 

Et forslag bare til ryddig økonomi. 

Sett absolutt alle trekk til den 20. Avtalegiro og e-faktura. 

Bestem deg for hvor mye du skal bruke på mat. Ta det ut i kontanter. 

Sett så resten til side. Sjekk nettbank FØR du trekker kortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slutte ut hellidagpisset så ting fungerer som normalt på helligdager? Hva tenker du, og kutte ut helligdager helt, eller bare kutte ut det du føler er piss, så lenge det blir tilpasset deg og din jobb og familiesituasjon ? 

Bare ha det sånn at alt funker selv om det er helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo akkurat det samme for de fleste lønnsmottakere i arbeid. Det vil si den uøkonomiske delen av folket. Har du penger igjen fra novemberlønnen ( som du jo bør ha) så så bruker du av det fram til 20 desember, tar evt det du « får» ekstra pga halv skatt og handler inn julegaver. Hvorfor blir man blakk , når man totalt får mer penger de 2 månedene enn man får 2 vanlige måneder? Det gjelder jo kun de som har null kontroll og bruker uten filter. Hadde du fått pengene 1 hadde du vel vært blakk i romjula isteden. 1 hver måned uten unntak er jo en kjempe ide da for 1 januar og 1 mai feks 🤦‍♀️

Derfor kjøper ikke jeg gaver. Så enkelt er det. Har man ikke råd, så har msn ikke råd. Jeg kan ikke trylle, og hadde jeg kunnet det, hadde jeg nok ikke vært ufør heller 😅

Det er dumt å kjøpe ting man ikke har råd til. Bedre å være ærlig om at man ikke har råd. De fleste «normale» mennesker forstår det.

Anonymkode: d3469...7e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Og bare for å gjøre ting værre så stemmer ikke disse helvettes datoene engang. Det bruker å komme 1-3 dager før. Denne mnd står det at pengene skal komme den 20. Neida. De kom i dag de, den 19. Faens idiot NAV.

De kommer alltid første virkedag før offisiell utbetalingsdato. Ikke nødvendig å lage problemer av bagateller.

Anonymkode: b19e2...6b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker at løsningen er at folk begynner å oppføre seg smartere økonomisk. Det går an å planlegge og tenke litt fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Se idiotiske og ustabile utbetalings datoer. Idioti å forholde seg til alle disse forskjellige datoene. Hvorfor i faen skal det være en ny dato hver helvettes måned nesten? Gi oss uføre utbetalingene den 1 hver måned!!!!

D8FEC150-165E-4FEA-A774-57E63C7A089B.jpeg

Denne er feil, jeg fikk i dag 19.

Anonymkode: fd209...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne er feil, jeg fikk i dag 19.

Anonymkode: fd209...51a

Trollolol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Se idiotiske og ustabile utbetalings datoer. Idioti å forholde seg til alle disse forskjellige datoene. Hvorfor i faen skal det være en ny dato hver helvettes måned nesten? Gi oss uføre utbetalingene den 1 hver måned!!!!

D8FEC150-165E-4FEA-A774-57E63C7A089B.jpeg

Dette er jo fordi det egentlig er utbetaling den 20 hver mnd men den 20 havner ofte på en helgedag. Da kommer utbetalingene første virkedag før, altså den 18 eller 19. Dette gjelder jo absolutt alle som får lønn også, det er bare det at for uføre så må det tydelig spesifiseres med datoer fordi de sikkert får tusenvis med spørsmål fra folk som ikke skjønner det.

Og resten av datoene er tilpasset høytider; påske, 17 mai og jul. Du kan jo se for deg alle de tårevåte uføre som hadde sutret fordi de ikke hadde fått utbetalingene før og ikke evner å fordele pengene eller planlegge fram i tid.

Jeg mener, når du ikke skjønner dette selv engang så er det jo ganske åpenbart hvorfor det må tilpasses og spesifiseres.

Anonymkode: 18c53...f2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bare ha det sånn at alt funker selv om det er helligdager.

Banker, nav osv holder åpent? Hva mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Derfor kjøper ikke jeg gaver. Så enkelt er det. Har man ikke råd, så har msn ikke råd. Jeg kan ikke trylle, og hadde jeg kunnet det, hadde jeg nok ikke vært ufør heller 😅

Det er dumt å kjøpe ting man ikke har råd til. Bedre å være ærlig om at man ikke har råd. De fleste «normale» mennesker forstår det.

Anonymkode: d3469...7e6

Jeg kjøper nesten ikke gaver eller mye til jul selv, så mesteparten av det jeg får ekstra 12 desember går på sparekonto. Rådet var jo for de som kjøper gaver da. Ja, det er dumt og kjøpe ting en ikke har råd til, slik de som blir blakke i januar åpenbart gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Trollolol.

Hun er ikke troll fordi hun forteller at uføretrygden kommer inn den 19., og ikke den 20. som står oppgitt i NAVs oversikt. Den kommer alltid en dag før, og har gjort det så lenge jeg kan huske.

Jeg er også uføretrygdet og fikk i går, den 19/10.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Trollolol.

Jeg fikk også den 19.

Anonymkode: fbecf...7b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser virkelig ikke problemet med noe av dette. 

Anonymkode: 9b61d...811

😅😅 vær litt kreativ da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...