Gå til innhold

Utbetaling ufør i desember og januar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er mitt første år som ufør, og har noen spørsmål ang utbetalinger. 

Så at utbetaling i desember er 12. Får man da hele utbetalingen for desember? Er det noe halv skatt, eller er det i november? 

Vil være forberedt, slik at jeg holder ut til 20 januar 😅 For utbetaling er normalt igjen i januar?

Anonymkode: dd25d...96e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er mitt første år som ufør, og har noen spørsmål ang utbetalinger. 

Så at utbetaling i desember er 12. Får man da hele utbetalingen for desember? Er det noe halv skatt, eller er det i november? 

Vil være forberedt, slik at jeg holder ut til 20 januar 😅 For utbetaling er normalt igjen i januar?

Halv skatt i desember. Ellers normalt.

Anonymkode: d1eed...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man får hele utbetalingen for desember ca den 12. Halv skatt da. Så må du tenke på at neste utbetaling ikke kommer før 19-20 januar, sånn at du ikke blakker deg tidlig i januar🙃

Anonymkode: ec3f2...0af

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, man får hele utbetalingen for desember ca den 12. Halv skatt da. Så må du tenke på at neste utbetaling ikke kommer før 19-20 januar, sånn at du ikke blakker deg tidlig i januar🙃

Anonymkode: ec3f2...0af

Ja, det var nettopp tanken! 😅 Må planlegge godt, eller sette vekk pengene og heller bruke de fra den 20 desember 🙈

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det var nettopp tanken! 😅 Må planlegge godt, eller sette vekk pengene og heller bruke de fra den 20 desember 🙈

ts

Jeg gjør som deg, "setter de vekk" til den egentlige datoen. :) Så bruker jeg halvskatt-summen på de julegavene jeg ennå ikke er klar med. Feirer jul hos familie, så har ikke så mye ekstra utgifter der heldigvis 😄 

Anonymkode: 64e7f...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Desember til Januar utbetalingen er den værste for alle de uføre jeg kjenner. De får pengene den 12, så kjøper de gaver og handler inn til jul, så er de blakk etter 1-2 uker. Så går de blakk i nesten 1 måned. Så tar de opp forbrukslån og er gjelds slave. Idiotisk å få utbetalingen i desember den 12. Uføretrygden skulle ALLTID vært utbetalt den 1 hver måned. Ingen unntak.

Anonymkode: a0cd5...283

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Desember til Januar utbetalingen er den værste for alle de uføre jeg kjenner. De får pengene den 12, så kjøper de gaver og handler inn til jul, så er de blakk etter 1-2 uker. Så går de blakk i nesten 1 måned. Så tar de opp forbrukslån og er gjelds slave. Idiotisk å få utbetalingen i desember den 12. Uføretrygden skulle ALLTID vært utbetalt den 1 hver måned. Ingen unntak.

Ja er faktisk helt enig. Hvorfor 20? 🙈 første dagen i måneden hadde gjort det mye lettere og oversiktlig! 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se idiotiske og ustabile utbetalings datoer. Idioti å forholde seg til alle disse forskjellige datoene. Hvorfor i faen skal det være en ny dato hver helvettes måned nesten? Gi oss uføre utbetalingene den 1 hver måned!!!!

D8FEC150-165E-4FEA-A774-57E63C7A089B.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Se idiotiske og ustabile utbetalings datoer. Idioti å forholde seg til alle disse forskjellige datoene. Hvorfor i faen skal det være en ny dato hver helvettes måned nesten? Gi oss uføre utbetalingene den 1 hver måned!!!!

Og bare for å gjøre ting værre så stemmer ikke disse helvettes datoene engang. Det bruker å komme 1-3 dager før. Denne mnd står det at pengene skal komme den 20. Neida. De kom i dag de, den 19. Faens idiot NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Idiotisk, ja. Men slik går det når noen sutrer seg til en slik løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Og bare for å gjøre ting værre så stemmer ikke disse helvettes datoene engang. Det bruker å komme 1-3 dager før. Denne mnd står det at pengene skal komme den 20. Neida. De kom i dag de, den 19. Faens idiot NAV.

SÅ vanskelig er det da virkelig ikke. Nav garanterer at pengene er på konto innen den 20. hver måned. Er den 20 i helgen skriver de datoen på fredag. Unntak i mai og desember pga 17. Mai og jul.

Så er det banken din som velger å betale ut dagen før utbetalinsdato, ikke nav..

Anonymkode: 0db19...a69

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på om den kommer inn den 1 eller den 19?

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Datoene som står er når pengene skal være inne på konto innen. Ikke når de blir utbetalt. 

Anonymkode: fbecf...7b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig med deg. Jeg får pengene til å vare,men vet at mange sliter med det. Jeg kjøper julegaver i oktober og november (går ikke amok med gaver), og bruker mye av halv skatt pengene på julemat. Bare tull med tidligere utbetaling før 17 mai og i desember.

Anonymkode: f8512...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Datoene som står er når pengene skal være inne på konto innen. Ikke når de blir utbetalt. 

Utrolig stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjellen er også at det skal være noe å forholde seg til. Folk i normalt arbeid har da ikke forskjellige lønns datoer å forholde seg til. Blir bare kaos og tull.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da virkelig ikke vanskelig. Om man sliter med å porsjonere det ut er det jo bare å late som om pengene ikke er på kontoen før den 20. (Eller 1. dersom man foretrekker den datoen).

Jeg som jobber og får lønn får også lønna utbetalt på andre datoer enn vanlig i juni og desember og til varierende datoer rundt helger.

Anonymkode: 64812...dc0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forskjellen er også at det skal være noe å forholde seg til. Folk i normalt arbeid har da ikke forskjellige lønns datoer å forholde seg til. Blir bare kaos og tull.

Det er noe å forholde seg til. Du har datoene foran deg. Du vet når du får penger. Ca to dager før datoen som står. 

Ellers så kan du opprette en ekstra konto i banken som pengene går inn på, og så starte automatisk overførsel fra den kontoen til brukskontoen din den 1. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Halv skatt i desember. Ellers normalt.

Anonymkode: d1eed...cc7

Burde ikke vært skatt i det hele tatt. Trygda er alt for lav til det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil heller at de kommer den 20, men tidligere hvis datoen havner på ei helg.

Vil ikke ha tidligere pga 17 mai og jul. Det er noe forbanna tull. Så prøver å late som jeg ikke har dem, før rett dato. Sløser ikke vekk penger på gaver uansett, når jeg egentlig ikke har råd til meg selv engang.

Får heldigvis litt «kirkekaffe» på matudelingsdager, som løfter meg litt opp på tunge dager, og blir møtt av et vennlig fjes. Det hjelper på.

Anonymkode: d3469...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Burde ikke vært skatt i det hele tatt. Trygda er alt for lav til det.

Jeg vil heller at de kommer den 20, men tidligere hvis datoen havner på ei helg.

Vil ikke ha tidligere pga 17 mai og jul. Det er noe forbanna tull. Så prøver å late som jeg ikke har dem, før rett dato. Sløser ikke vekk penger på gaver uansett, når jeg egentlig ikke har råd til meg selv engang.

Får heldigvis litt «kirkekaffe» på matudelingsdager, som løfter meg litt opp på tunge dager, og blir møtt av et vennlig fjes. Det hjelper på.

Anonymkode: d3469...7e6

Til opplysning: Trygden beskattes Akkurat det samme som en lønnsinntekt på samme beløp gjør .

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...