AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Del Skrevet 19. oktober 2022 Hvis de tror på Gud og Jesus er det vel ikke så borti natta å tro på spøkelser også? Eller? Hva er "vanlig"? Anonymkode: f01e6...ef1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvis de tror på Gud og Jesus er det vel ikke så borti natta å tro på spøkelser også? Eller? Hva er "vanlig"?Anonymkode: f01e6...ef1 Tåplig sammenligning bygd på ateistisk hat som vanlig. Gud og Jesus er vitenskaplig bevist og sant, spøkelser finnes det ikke noe bevis for. Anonymkode: 67b5f...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Del Skrevet 19. oktober 2022 Så nei, skikkelige, kristne mennesker tror ikke på spøkelser, de fleste som tror på det er ateister Anonymkode: 67b5f...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2022 #4 Del Skrevet 19. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Tåplig sammenligning bygd på ateistisk hat som vanlig. Gud og Jesus er vitenskaplig bevist og sant, spøkelser finnes det ikke noe bevis for. Jeg tror ikke du har fjerneste peiling på hva "vitenskaplig bevist" betyr, men det kunne være artig om du forsøkte å forklare. Jeg kan garantere at vitenskapsfolk er høyst uenig med påstandene dine. Sitat Så nei, skikkelige, kristne mennesker tror ikke på spøkelser, de fleste som tror på det er ateister. Og dette kan du dokumentere på noe vis, eller er det fordommene dine som taler? Endret 19. oktober 2022 av Capitan Fracassa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2022 #5 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så nei, skikkelige, kristne mennesker tror ikke på spøkelser, de fleste som tror på det er ateister Anonymkode: 67b5f...702 En ekte ateist kan ikke tro på spøkelser, spøkelser er overnaturlig og ateister kan ikke tro på overnaturlige ting AnonymBruker skrev (1 time siden): Tåplig sammenligning bygd på ateistisk hat som vanlig. Gud og Jesus er vitenskaplig bevist og sant, spøkelser finnes det ikke noe bevis for. Anonymkode: 67b5f...702 Masse spøkelser i Nye Testamente 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 19. oktober 2022 #6 Del Skrevet 19. oktober 2022 Den heilage ande The holy ghost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tåplig sammenligning bygd på ateistisk hat som vanlig. Gud og Jesus er vitenskaplig bevist og sant, spøkelser finnes det ikke noe bevis for. Anonymkode: 67b5f...702 Vel, jeg er kristen og har forskerutdanning. Jeg har aldri hørt at Gud og Jesus er vitenskapelig bevist (annet enn at Jesus var en historisk person), men det er ikke bevist at de ikke finnes. Anonymkode: 0ed56...26c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2022 #8 Del Skrevet 19. oktober 2022 Entern skrev (1 minutt siden): En ekte ateist kan ikke tro på spøkelser, spøkelser er overnaturlig og ateister kan ikke tro på overnaturlige ting Strengt tatt er ateisme kun svar på spørsmålet om det finnes noen Gud, jeg vet en god del som regner seg som ateister, men kan tro på ånder osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2022 #9 Del Skrevet 19. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå): Strengt tatt er ateisme kun svar på spørsmålet om det finnes noen Gud, jeg vet en god del som regner seg som ateister, men kan tro på ånder osv. De kan egentlig ikke det, tror du på ånder er du spiritualist eller animist eller noe og det er like religiøst som å tro på en gud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Del Skrevet 19. oktober 2022 Mange av de tror på ånder, ja. Jeg er vokst opp med at man skal passe seg for det okkulte, plutselig har du invitert djevelen og onde ånder til å bo i hjertet ditt. Høres litt søkt ut men vi fikk ikke lov til å lese Harry Potter eller spille Pokemon, for trylleformlene var visstnok ekte og ja, plutselig har du gitt sjelen din til djevelen. (Ja, vi barna ble skada av å vokse opp med et sånn overdrevet fokus på djevelen og helvete. Vi har alle angstlidelser den dag i dag.) Anonymkode: 58e04...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Del Skrevet 19. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke du har fjerneste peiling på hva "vitenskaplig bevist" betyr, men det kunne være artig om du forsøkte å forklare. Jeg kan garantere at vitenskapsfolk er høyst uenig med påstandene dine. At Jesus levde er bekreftet av ulike kilder som levde på den tiden, uavhengig hva de tenkte om kristendommen. Det som er spennende er jo at også vitenskapen endrer seg med tiden, så det blir spennende å se om det blir noe vitenskapelige funn rundt guder, spøkelser og lignende i min levetid. Enten det blir bevist at det ikke finnes noe sånt, eller at det blir bevist at det finnes. Ts: kristne tror vel i utgangspunktet ikke på spøkelser. Det skapte blant annet rabalder da bispinne Marie Gleditsch fortalte at hun så munken som visstnok går igjen i Nidarosdomen. Det skulle jo egentlig ikke snakkes om. Anonymkode: 179f1...a1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. oktober 2022 #12 Del Skrevet 19. oktober 2022 Vi tror vel ikke på "spøkelser", men at åndene er demoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. oktober 2022 #13 Del Skrevet 19. oktober 2022 Intet prest men har sett gjenferd iallefall må ha vært det for var ingen jenter der på den alder,n 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Del Skrevet 19. oktober 2022 Entern skrev (47 minutter siden): En ekte ateist kan ikke tro på spøkelser, spøkelser er overnaturlig og ateister kan ikke tro på overnaturlige ting https://www.newscientist.com/article/2204958-most-atheists-believe-in-the-supernatural-despite-trusting-science/ Capitan Fracassa skrev (51 minutter siden): Og dette kan du dokumentere på noe vis, eller er det fordommene dine som taler? Selvsagt kan jeg det: https://www.newscientist.com/article/2204958-most-atheists-believe-in-the-supernatural-despite-trusting-science/ Anonymkode: 67b5f...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2022 #15 Del Skrevet 19. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): At Jesus levde er bekreftet av ulike kilder som levde på den tiden, uavhengig hva de tenkte om kristendommen. Det er ikke bekreftet i nærheten av godt nok til å kunne kalles «vitenskapelig bevist» at Jesus levde. Jeg er enig i at det er sannsynlig at mennesket Jesus levde, men ingen av kildene du tenker på var førstehåndsvitner eller samtidige med Jesu liv. Så selv om det er sannsynliggjort ut fra kilder vi har, er det ikke faktisk bekreftet. Sitat Det som er spennende er jo at også vitenskapen endrer seg med tiden, så det blir spennende å se om det blir noe vitenskapelige funn rundt guder, spøkelser og lignende i min levetid. Enten det blir bevist at det ikke finnes noe sånt, eller at det blir bevist at det finnes. Det er jo i praksis umulig å bevise at guder eller spøkelser ikke finnes. De som tror på det har uansett en mer eller mindre god forklaring på hvorfor vi ikke finner noen positive bevis. Men ja, vitenskapen endrer seg etter hvert som vi får mer informasjon, heldigvis, og det er spennende å følge med på den vitenskapelige utviklingen. Entern skrev (2 timer siden): De kan egentlig ikke det, tror du på ånder er du spiritualist eller animist eller noe og det er like religiøst som å tro på en gud. Jeg kan være enig i at det er like religiøst, men at man da ikke er ateist kommer jo an på definisjonen av ateisme, og den jeg bruker er simpelthen at man ikke tror det finnes guder. Endret 19. oktober 2022 av Capitan Fracassa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2022 #16 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt kan jeg det: https://www.newscientist.com/article/2204958-most-atheists-believe-in-the-supernatural-despite-trusting-science/ Merkelig, påstanden din var: Sitat Så nei, skikkelige, kristne mennesker tror ikke på spøkelser, de fleste som tror på det er ateister. Lenken over sier kanskje at flertallet av ateister tror på noe spirituelt, men jeg håper du er i stand til å skjønne at det ikke betyr at de fleste som tror på spøkelser er ateister, som du påstår. Lenken sier da heller ingenting om at kristne mennesker ikke tror på spøkelser, som var en del av påstanden din. Så kanskje prøv igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Del Skrevet 19. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden): Lenken over sier kanskje at flertallet av ateister tror på noe spirituelt, men jeg håper du er i stand til å skjønne at det ikke betyr at de fleste som tror på spøkelser er ateister, som du påstår. Det er akkurat det lenken viser, du får få noen til å hjelpe deg å oversette om det ble for vanskelig for deg Anonymkode: 67b5f...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Del Skrevet 19. oktober 2022 Hvis jeg husker riktig så omtaler Bibelen døden som en drømmeløs søvn. Så jeg tror ikke spøkelser nødvendigvis er "anerkjent" innenfor den kristne tro basert på det. Anonymkode: b7446...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 19. oktober 2022 #19 Del Skrevet 19. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er akkurat det lenken viser, Lenken viser at de fleste ateister tror på noe overnaturlig, og ikke noe annet. Hvis du mener den viser noe mer, må du gjerne være konkret. Sitat du får få noen til å hjelpe deg å oversette om det ble for vanskelig for deg. Oversettelsen gikk greit, men jeg har grunn til å tro at din logikk feiler. Du må gjerne prøve å motbevise meg, ved å komme med en logisk slutning basert på lenka som ender med din påstand. Hint: Anta at jeg lenker til en side som sier at de fleste venstrehendte drikker alkohol. Hvis jeg da påstår at de fleste som drikker sprit er venstrehendte, har jeg rett, eller gjør jeg minst to logiske feil her? Endret 19. oktober 2022 av Capitan Fracassa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #20 Del Skrevet 19. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden): Lenken viser at de fleste ateister tror på noe overnaturlig, og ikke noe annet. Hvis du mener den viser noe mer, må du gjerne være konkret. Og at de fleste som tror på slike eventyr er ateister, en voksen kan forklare deg dette om det ble for vanskelig Anonymkode: 67b5f...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå