Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir du beskjed til en kollega som har glemt å gjøre noe? 

Jeg har gjort det 2 ganger til samme kollega. 1 gang var han ny og jeg sa at han hadde glemt å gjøre noe. Pga det måtte jeg gjøre det før jeg kunne gjøre det jeg egentlig skulle gjøre. Han ble sur når jeg sa det. Sjefen unnskyldte han med at det var ikke lett å være ny på en plass. Er jo enig 

Nå har han jobbet i 1 år. Flere ganger har han glemt å gjøre den samme tingene. Jeg har sagt det til sjefen så hun kan si det til han. Har tydeligvis ikke gjort det. Så i går sa jeg ifra selv at han hadde glemt det igjen og at jeg måtte gjøre det. Ble veldig sur. I dag har han ikke snakket til meg. 

Er det feil å si i fra på en hyggelig måte at en kollega har glemt å gjøre jobben sin? 

Anonymkode: b6201...0f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke feil. 

Si at sjefen/kollegaen må finne en løsning som gjør at han husker å gjøre denne tingen. Voksne oppegående folk klarer å gjøre det de skal. 

Anonymkode: d36cb...cf1

• Liker 5
Skrevet

Spørs jo selvfølgelig litt på hvordan du sier det, men i utgangspunktet må man tåle å få kritikk når man glemmer viktige arbeidsoppgaver gjentatte ganger, så jeg syns ikke du har gjort noe galt her. 

Anonymkode: 148c4...59d

• Liker 2
Skrevet

Kommer litt an på hva det er.

Anonymkode: 6aa3a...d8c

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig, så høres det ut som du legger deg opp i noe du strengt tatt ikke har noe med, + at du er mer spydig enn du tror. La heller leder ta praten.

Anonymkode: 955b9...e9b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt ærlig, så høres det ut som du legger deg opp i noe du strengt tatt ikke har noe med, + at du er mer spydig enn du tror. La heller leder ta praten.

Anonymkode: 955b9...e9b

Vi er enige i at det er leder som bør ta praten.

Noen jobber kan ikke utføres uten at nødvendig forarbeid er ferdig. Hvis ts stadig vekk må vente med sine arbeidsoppgaver på grunn av at kollega har glemt sine, er det ikke rart om ts merker det. Det er også vanskelig å oppfatte kritikk som hyggelig, uansett hvor mye den som kommer med kritikken smiler.

Ts, du må si ifra til lederen din hver gang du blir forhindret i å gjøre jobben in når noen andre ikke har gjort sin. Spesielt når kollegaen din blir sur når du sier ifra.

Anonymkode: a870e...1d6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gir du beskjed til en kollega som har glemt å gjøre noe? 

Jeg har gjort det 2 ganger til samme kollega. 1 gang var han ny og jeg sa at han hadde glemt å gjøre noe. Pga det måtte jeg gjøre det før jeg kunne gjøre det jeg egentlig skulle gjøre. Han ble sur når jeg sa det. Sjefen unnskyldte han med at det var ikke lett å være ny på en plass. Er jo enig 

Nå har han jobbet i 1 år. Flere ganger har han glemt å gjøre den samme tingene. Jeg har sagt det til sjefen så hun kan si det til han. Har tydeligvis ikke gjort det. Så i går sa jeg ifra selv at han hadde glemt det igjen og at jeg måtte gjøre det. Ble veldig sur. I dag har han ikke snakket til meg. 

Er det feil å si i fra på en hyggelig måte at en kollega har glemt å gjøre jobben sin? 

Dette er en dårlig løsning. Om du har en oppgave du skal utføre innen en gitt dag og du ikke får gjort den innen fristen fordi du mangler underlag?
La oss eksempelvis si du skal utføre din oppgave innen 10. hver måned. Din kollega skal derfor levere underlaget til deg den 1. hver måned. Så den 1. sender du e-post og minner om at du ikke har fått underlaget og må ha det innen slutten av dagen for å ikke bli forsinket. Får du det ikke? Vent et par dager. Så sender du e-post til sjefen og melder om at du ikke har fått underlaget og derfor blir forsinket like mange dager som det tar deg å få underlaget. Feks. «Jeg har ikke fått rådata fra Per enda. Siden jeg trenger X dager på å sammenstille blir rapporten/infoen minst 3 dager forsinket, gitt at jeg får rådata i dag. Vh Bertil» 

Det er ikke din oppgave å løse andres oppgaver. Du melder bare fra om at din levering altså nå er forsinket.

Anonymkode: 60de5...c98

Skrevet

Du må melde fra til sjefen hver gang avvik oppstår. Hvis ikke sjefen får beskjed så kan hun jo heller ikke ta tak i problemet. Rapportér hver eneste gang oppgaven ikke er utført korrekt/innen fristen. 

Anonymkode: e5b7d...765

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg minner kolleger på ting ett par ganger i uka...

Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Jeg minner kolleger på ting ett par ganger i uka...

Hvordan reagerer de?

Denne kollega ble skikkelig sur og kjeftet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan reagerer de?

Denne kollega ble skikkelig sur og kjeftet 

Har aldri opplevd noe negativ reaksjon. 
En kollega vil gjerne argumentere litt for at han mener diverse oppgaver og ting er unødvendig, eller han mener det er så tungvint. Men han hører for det meste etter når jeg poengterer at det ikke er valgfritt, og det skal gjøres. 

Vi har ulike ansvarsområder, og noen av kollegaene sine oppgaver har betydning for mine oppgaver. Men vi er på likt nivå i organisasjonen, utenom at de andre har langt mer ansiennitet enn meg (noen har barn på min alder, og jobbet her i 20 år) . 
Men har aldri opplevd å få kjeft for å minne på kolleger arbeidsoppgaver i noen arbeidsforhold tidligere heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...