Gå til innhold

Lage eget koldtbord?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det en skikkelig dårlig ide å lage koldtbord selv til dåp? Vi skal ha i overkant av 20 gjester og jeg er en katastrofe på kjøkkenet, men tenker at det kan jo ikke være så vanskelig å legge opp røkelaks og roastbiff pent på et fat?

Hva bør jeg servere og hvor mange retter bør det være å velge i? Finnes det en tommelfingerregel for hvordan jeg skal beregne hvor mye jeg skal kjøpe inn av hver rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med diverse enkle retter som:

røkelaks, roastbiff, eggerøre, salat, lomperuller, spanske kjøttboller, potetsalat, loff / foccacia, rekesalat, diverse kjøttpålegg, marinert kylling, små poteter …

Anonymkode: 18995...8ce

Skrevet

Jeg lagde all mat selv til konfirmasjon selv (18 gjester) og er ingen ekspert, men lagde så klart for mye potetsalat/waldorfsalat og sånne ting, så tenk over mengder du lager (lagde til 10 p av begge deler til 18 (inkludert noen barn) 
lagde kyllingfilet, eggerøre, potetsalat, rundstykker, waldorfsalat, salat og serverte også laks, karbonader, roastbiff og spekemat. Eggerøre gikk det desidert mest av. finnes frossen ferdigstekt løk som bare varmes i panna til karbonadene. 

Du kan lett søke hvor mye du skal ha ha hver del, men dess flere valg dess mindre trenger du ta av hver. For eksempel står det gjerne 1 egg pr person, jeg tok nesten 30 egg og nesten alt ble spist opp.

Mye kan lages og settes på fat dagen før, kun varm mat lages samme dag. 

Anonymkode: d6f45...3a0

Skrevet

Om du er katastrofe på kjøkken, så ville jeg bedt om hjelp. 

Men jeg ville beregnet ca ett kg med røkt laks, roastbiff og skinke pr person. Gjerne både kalkunskinke og svineskinke. 
Og ville hatt følgende også: 
karbonader med løk, eventuelt syltet rødløk. 
Dampet laks
De fleste har kyllingvinger/klubber også. Men da synes jeg det bør være tzatziki eller aioli til også
3-4 salater (potetsalat, grønn salat, waldorf) 
Pastasalat og/eller brokkolisalat er en slager på koldtbord.
Eggerøre, og pass på så du ikke steker den tørr! 
Remulade 
Majones 
Jeg synes også det er godt med litt ulike typer ost, frukt og grønnsaker. 
Og ulike typer brød, både grovt og fint. 

Og om det er barn i selskapet, så er det en god ide ha noe pølser, med mindre de er opplært til å spise "typisk voksenmat". 

Skrevet

Koldtbord, og ikke minst tapas som mange egentlig foreslår mtp listene over, er et logistisk helvete å tilberede selv. Uansett om du "bare" legger pålegg opp på fat. Og særlig når det er til så mange som 20 pers.

Jeg er selv dreven på kjøkkenet med matlaging som min største fritidssyssel, og jeg hadde ikke vurdert å lage koldtbord selv til så mange personer. 

Anonymkode: 85dfa...195

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Koldtbord er helt overkommelig, hvertfall hvis man ikke har så mange varme retter. Jeg er ingen gourmetkokk, men fikset fint standard koltbord i dåp til mine barn. Hadde lagt klar spekemat, roastbiff, lefseruller og røkelaks på fat og satt kaldt før kirka, samt stekt eggerøre og laget salat og potetsalat. I tillegg hadde jeg hjemmebakte rundstykker, smør, aioli, varme karbonader og løk.

Syns denne artikkelen gir en grei pekepinn på mengdeberegning.

https://www.matprat.no/artikler/menyer/koldtbord/

Skrevet

Koldtbord går helt fint å lage selv, om man evner å planlegge og har nok kjøleplass. Det meste av pålegg som skinke, roastbiff, røkelaks, lammerull etc kan kjøpes ferdig oppskjærtfra ferskvaredisken og legges opp kvelden før. Dekk godt til. Ost kan gjøres klar dagen før, dekk godt til. Kutt frukt om morgenen, kjeks kjøpes ferdig og legges opp om morgenen. Potetsalat, druesalat og eggesalat kan lages dagen før av samme base av majones og rømme. Også waldorfsalat tåler en natt i kjøleskapet. Eggerøre kan lages kvelden før, bare å dekke godt til med plast, beregn minst 2,5-3 egg pr pers, eggerøre spiser alle mye av. Brød/rundstykker/foccacia kan bakes flere uker i forveien og fryses ned, tas opp om morgenen, legges på rist til tining. Grønn salat kan lages dagen i forveien, også pastasalat. Bare agurken bør ventes med å kuttes ferdig til samme morgen. Karbonader kan lages flere uker i forveien og fryses. Ta de opp kvelden før, legg klar i grillform, stek løk og legg over og sett kaldt og tildekket til neste dag, så er det bare å varme. Ertestuing kan lages og fryses, tines dagen før og varmes i micro eller stekeovn. Kyllinglår kan kjøpes ferdig stekt og krydret, bare å legge klar i grillform om morgenen og varme i stekovn. Skal du ha bacondadler og kjøttboller kan det også gjøres klart dagen før, kjøttboller kan fryses i god tid i forveien. Man får varmet mye i stekovn om man bruker varmluft og stabler riktig på brettene. Beregn minimum 500g mat per person, brød kommer utenom. 

Alt i alt er koldtbord enkelt å lage selv, til en brøkdel av hva et cateringfirma tar for samme maten. Men om jeg ville styrt med det akkurat til en barnedåp med et spedbarn i hus vet jeg ikke om jeg hadde giddet. Men det må du jo nesten kjenne på selv. 

Anonymkode: 290f4...371

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...