mocci Skrevet 2. desember 2005 #1 Skrevet 2. desember 2005 Hei igjen! Det er jeg som skal kjøpe meg en fransk bulle om 1 års tid, les gjerne innlegget mitt fra igår Fikk noen urovekkende nyheter på jobb.....som fikk meg til å måtte tenke over valpesituasjonen på ny. Jeg hadde nemlig satset på å ta med meg det lille kompakte knøttet på jobb mens valpen er ung og ikke kan være alene hjemme for lenge. Nå viser det seg at noen personer på jobben har klaget på det faktum at noen tar med seg hund på jobb ( er ca 3-4 hunder her på kontoret) En person er også allergisk for hund, men det er IKKE vedkommende som har klaget!! Så nå er der visst innført restriksjoner eller rettere sagt forbud mot å ha med hund på jobb........ huff, så nå er jeg helt oppgitt her jeg sitter!! Jeg har planer om å ta 2 uker fri når vi får valpen hjem, men deretter har både jeg og samboer full jobb som venter....... Kan jeg lære en valp på så kort tid til å være alene hjemme?? er det bedre hvis jeg får valpen da den er 3 mnd istedet for 2?? Den kommer til å være alene hjemme ca 5 timer ( jeg og samboer begynner på jobb på forskjellige tider). Trenger gode råd!! uff og uff at det ikke skal være mulig å ta med en liten frenchie på jobb, den er jo nesten usynlig Håper på masse gode råd!! klem fra mocci
Gjest hunden Skrevet 2. desember 2005 #2 Skrevet 2. desember 2005 det er nok litt tidlig, det blir som en baby, den må tilvennes gradvis over flere mnd, gjør du ikke det kan hunden få separasjonsangst og da har du et problem, kanskje du kjenner noen som kan være dagmamma ?
Gjest Gjest_Carmen_* Skrevet 4. desember 2005 #3 Skrevet 4. desember 2005 Heisan! Fem timer er alt for lenge for en valp å være alene. Det tar tid å vende den til det, du må begynne med bare noen minutter av gangen. En valp trenger mye kontakt fra dag en. Og det er heller ikke bedre å vente med å få den til den er tre mnd. Da har den allerede knyttet seg for mye til oppdretters hjem og det blir bare vanskeligere for valpen. Det beste er å få den ved 8-9 ukers alder. Har du ikke en god nabo el andre som kan hjelpe til da? Jeg hadde aldri greid å reise fra valpen min så mange timer, det blir ikke lett for deg heller. Mange gjør det, men... Å ha med hunden på jobb er vel sjelden en god løsning...? Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #4 Skrevet 4. desember 2005 Men hva om det er hund nr 2. Er det det samme med den,da? Når det er en hund hjemme fra før.går det greit da?
Gjest Gjest_Carmen_* Skrevet 4. desember 2005 #5 Skrevet 4. desember 2005 Helt klart. Det er stor forskjell på å være helt alene, eller sammen med en annen hund. Og det er med bedre samvittighet vi går fra dem da....
Gjest gjest1 Skrevet 4. desember 2005 #6 Skrevet 4. desember 2005 Hva med å finne en valp som er leveringsklar i sommer? kan du bruke sommerferien til opplæringen av å være alene hjemme.
mocci Skrevet 5. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 5. desember 2005 Hei igjen! Dette er meg, trådstarter. Ja det helt klart beste hadde jo vært å få en valp i sommerferien, men det er nok ikke fullt så enkelt.......er ganske så lange ventelister på disse valpene, dessuten kan jeg heller ikke ha valp sommeren 2006, da huset vårt ikke er ferdig enda. Dessuten er det ingen av de som jeg satser på å kjøpe valp av som har tisper som har løpetid rett før sommeren....... mye om og men her ......... er ikke lett............selvsagt kan jeg jo vente til sommeren 2007 men jeg tror ikke jeg holder ut å vente sååååååååååååå lenge hilsen mocci
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #8 Skrevet 5. desember 2005 Først kan du ta to uker, så kan samboer ta to uker ferie, og da har valpen folk hjemme i fire uker til sammen. I løpet av denne tiden rekker dere å venne den til med bur, og være litt alene i buret, og dermed gjør dere tilværelsen veldig mye lettere for dere selv og valpen. Dere rekker forresten også å finne ut hva som passer dere når det gjelder mattider og lufting og alt det der. Slik gjorde vi det, og endte opp med en valp som ikke gjør fra seg når vi er på jobb.
Gjest Piper Skrevet 5. desember 2005 #9 Skrevet 5. desember 2005 Om man ikke kunne latt en valp være alene i fem timer, ville få kunne skaffet seg hund. Hvor mange kan ta seg fri fra jobben, for å være hjemme med valpen? Eller hvor mange kan egentlig ta med seg en hund på jobben? Bruker du de to ukene til å venne den til å være alene, vil den fint klare å være hjemme alene i fem timer. En hund merker ikke om du er borte i en eller fem timer. Men venn den til det i de to ukene, selv om du da gjerne vil være med den hele tiden. Du har mye igjen for det.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #10 Skrevet 8. desember 2005 Jeg er helt uenig at det holder å være hjemme med valpen i to uker! At den skal venne seg til å være alene, må skje gradvis, og to uker er for liten tid. Da kan du være ganske sikker på at hunden vil få separasjonsangst, og ødelegge ting. Jeg har en hund selv som nå er blitt 1 år. Vi hadde en situasjon som gjorde at enten meg eller samboer kunne være sammen med han. Vi gikk ikke fra han i flere timer før han var nesten 4 mnd. Vi lot han selvfølgelig være alene, men startet i det små, for så å øke tiden. Han har aldri bjeffet eller ødelagt noe når han har vært alene, og det tror jeg er fordi han ikke var mye alene som liten. Husk at å få valp er i begynnelsen som å ha en baby Hva med å få en omplasseringshund i stedet da? Håper dere finner en løsning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå