AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Herre, hva har jeg gjort! Har en unge på 5 og jeg og mannen har snakket om å kanskje få en til. Tenkte det kom til å ta langt tid, men jeg har akkurat sluttet på prevensjon og kun rukket å ha mens en gang. Nå er jeg gravid tror jeg. Vi hadde ikke engang sex ved eggløsning for jeg ville ikke bli gravid enda. Jeg skjønner ikke hva som skjedde. Jeg hadde belaget meg på å fullføre utdanning nå til våren. Jeg ville også egentlig jobbe litt før ungen rakk å komme.hvordan blir det å studere og jobbe mens jeg går gravid? Jeg rekker jo ikke få noen fast jobb før permisjon starter. Må jeg belage meg på kun engangsstønad og rett ut i jobb etter 3 måneder? Ingen permisjon til far siden jeg er student i svangerskapet? Nå fikk jeg helt panikk. Hva skal jeg gjøre! Dette skulle ikke skje før jeg følte meg helt klar. Om hverfall ett år kanskje to. Men vi ønsker oss jo egentlig en baby. Og hva med familiedynamikken hjemme. Er redd den blir ødelagt, vi har det jo egentlig veldig bra bare oss tre og en hund. Jeg har ikke turt å si ifra til mannen min enda engang. Anonymkode: 449d9...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Puuuuuuuuust Dette går bra! Så lenge dere har kjærlighet til hverandre og barnet, tid, helse og økonomi så går dette så bra! Du er hverken den første eller siste som blir gravid under studietiden Anonymkode: 6918c...e1f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Puuuuuuuuust Dette går bra! Så lenge dere har kjærlighet til hverandre og barnet, tid, helse og økonomi så går dette så bra! Du er hverken den første eller siste som blir gravid under studietiden Anonymkode: 6918c...e1f Nei men om jeg må ut i jobb når baby er 3 til 4 måneder fordi det er så lenge engangsstønad rekker så bør jeg kanskje heller avvente ett år eller to til jeg har jobbet meg opp rett til permisjon. Ang tid, så har vi jo det, men det vil jo bli noe mindre tid til barnet vi har fra før, når oppmerksomhet må deles på to stk. Ja vi har kjærlighet men er det nok? Vi har også økonomi til å klare oss men med strøm og prisstigningen kan det bli veldig trangt. Helsemessig er vi jo friske, men jeg har fare for svangerskaps depresjon. Fikk heldigvis ikke dette i første svangerskapet men slet litt når jeg var ung. Tenk om det kommer tilbake pga hormoner ol. 😥 Anonymkode: 449d9...9ce
tussi84 Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 hvem tenkte du skulle passe barnet da hvis du går ut i jobb når ungen er 3-4 mnd da og fram til tidligst barnehage start? Ikke er det en lur ide å la noen passe barnet hver dag så tidlig heller. Barnet trenger dere, og mest mor den første tiden. Engangstønaden er også ment for å dekke utstyr til baby/barnet. Ikke til alt annet. hvis jeg var deg Ts ville jeg tatt kontakt med nav, og forhørt meg litt om det du lurer på.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Pust med magen nå❤️ Far har rett på permisjon selv om du er student! jeg er gravid student nå og kan fortelle hvordan vi gjør det: jeg tar engangsstønad og fortsetter utdanning (termin rundt nyttår og leverer masteroppgaven i mai). Til høsten skal jeg ta noen ekstra studier (for å oppfylle aktivitetskravet slik at mannen fortsatt har rett på permisjon) og kanskje jobbe et par dager i uken (dagene mannen har permisjon). Fordi jeg tar engangsstønad og fortsetter studiene så har mannen krav på 40 (!) uker permisjon. Han tar dette gradert, 2 dager permisjon i uka, fra og med 6 uker etter fødsel og helt fram til jul. På denne måten mister ikke jeg foreldrestipend fra Lånekassen. Etter nyttår, når baby er 1, starter jeg i full jobb og mannen tar resterende permisjon 100% fram til sommeren. Så starter baby i bhg i august 2024. oppsummert økonomisk: jeg får engangsstønad + foreldrestipend i 49 uker. Mannen får 40 uker med foreldrepenger fra nav (som han tar gradert første året og fullt etter det). Selv om du fullfører utdanning før termin, så har du krav på foreldrestipend fra Lånekassen. For at far skal ha rett til permisjon må du oppfylle et aktivitetskrav, dette kan f eks være at du fortsetter å studere (bare søk deg inn på noe random uten oppmøteplikt om du ikke vil studere mer), det er IKKE krav til progresjon i studiene, du må bare være registrert som aktiv student. For at du skal få foreldrestipend fra Lånekassen samtidig som far får foreldrepenger fra NAV, må far ta permisjonen gradert. Du kan lese mer om det på Lånekassen sine sider. hilsen ei som også ble uplanlagt gravid på slutten av studiene😅 Anonymkode: 1c53f...683
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei men om jeg må ut i jobb når baby er 3 til 4 måneder fordi det er så lenge engangsstønad rekker så bør jeg kanskje heller avvente ett år eller to til jeg har jobbet meg opp rett til permisjon. Ang tid, så har vi jo det, men det vil jo bli noe mindre tid til barnet vi har fra før, når oppmerksomhet må deles på to stk. Ja vi har kjærlighet men er det nok? Vi har også økonomi til å klare oss men med strøm og prisstigningen kan det bli veldig trangt. Helsemessig er vi jo friske, men jeg har fare for svangerskaps depresjon. Fikk heldigvis ikke dette i første svangerskapet men slet litt når jeg var ung. Tenk om det kommer tilbake pga hormoner ol. 😥 Anonymkode: 449d9...9ce Kan du ikke bare melde deg opp til fag et år til og ta permisjon fra studier? Anonymkode: 8d4f3...144
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 tussi84 skrev (1 time siden): hvem tenkte du skulle passe barnet da hvis du går ut i jobb når ungen er 3-4 mnd da og fram til tidligst barnehage start? Ikke er det en lur ide å la noen passe barnet hver dag så tidlig heller. Barnet trenger dere, og mest mor den første tiden. Engangstønaden er også ment for å dekke utstyr til baby/barnet. Ikke til alt annet. hvis jeg var deg Ts ville jeg tatt kontakt med nav, og forhørt meg litt om det du lurer på. 90 000 kr kun for å dekke utstyr til baby 😂 okei Anonymkode: 8d4f3...144 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pust med magen nå❤️ Far har rett på permisjon selv om du er student! jeg er gravid student nå og kan fortelle hvordan vi gjør det: jeg tar engangsstønad og fortsetter utdanning (termin rundt nyttår og leverer masteroppgaven i mai). Til høsten skal jeg ta noen ekstra studier (for å oppfylle aktivitetskravet slik at mannen fortsatt har rett på permisjon) og kanskje jobbe et par dager i uken (dagene mannen har permisjon). Fordi jeg tar engangsstønad og fortsetter studiene så har mannen krav på 40 (!) uker permisjon. Han tar dette gradert, 2 dager permisjon i uka, fra og med 6 uker etter fødsel og helt fram til jul. På denne måten mister ikke jeg foreldrestipend fra Lånekassen. Etter nyttår, når baby er 1, starter jeg i full jobb og mannen tar resterende permisjon 100% fram til sommeren. Så starter baby i bhg i august 2024. oppsummert økonomisk: jeg får engangsstønad + foreldrestipend i 49 uker. Mannen får 40 uker med foreldrepenger fra nav (som han tar gradert første året og fullt etter det). Selv om du fullfører utdanning før termin, så har du krav på foreldrestipend fra Lånekassen. For at far skal ha rett til permisjon må du oppfylle et aktivitetskrav, dette kan f eks være at du fortsetter å studere (bare søk deg inn på noe random uten oppmøteplikt om du ikke vil studere mer), det er IKKE krav til progresjon i studiene, du må bare være registrert som aktiv student. For at du skal få foreldrestipend fra Lånekassen samtidig som far får foreldrepenger fra NAV, må far ta permisjonen gradert. Du kan lese mer om det på Lånekassen sine sider. hilsen ei som også ble uplanlagt gravid på slutten av studiene😅 Anonymkode: 1c53f...683 Men grunnet fars jobb lar ikke dette seg gjøre. Vi må legge permisjonen for han sammenhengende og helst ikke mer enn 2-3 måneder. Anonymkode: 449d9...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 Janei, forstår at det er stressende men hva er alternativene egentlig? Ta abort på en i prinsippet ønsket graviditet fordi det passer bedre om 1-2 år? Det hadde føltes helt feil for meg, men folk er forskjellige og det er jo du og far som skal leve med avgjørelsen. Bare dere som kan kjenne hva som er riktig å gjøre. Anonymkode: 81c39...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikke bare melde deg opp til fag et år til og ta permisjon fra studier? Anonymkode: 8d4f3...144 Men da har jeg vel uansett ikke rett på annet enn engangsstønad? Anonymkode: 449d9...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men da har jeg vel uansett ikke rett på annet enn engangsstønad? Anonymkode: 449d9...9ce da har du bare rett på engangsstønad og foreldrestipend fra Lånekassen ja, men da er hvertfall noen hjemme med baby. Du kan også få ekstra lån fra lånekassa når eu studerer med barn. Vet ikke hva far jobber med og hvorfor han ikke kan ta mer enn 2-3 mnd perm, men han har uansett rett på 40 uker. Dette er opp til barnet er 3, så dere må ikke bruke alt på en gang heller Anonymkode: 1c53f...683
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): da har du bare rett på engangsstønad og foreldrestipend fra Lånekassen ja, men da er hvertfall noen hjemme med baby. Du kan også få ekstra lån fra lånekassa når eu studerer med barn. Vet ikke hva far jobber med og hvorfor han ikke kan ta mer enn 2-3 mnd perm, men han har uansett rett på 40 uker. Dette er opp til barnet er 3, så dere må ikke bruke alt på en gang heller Anonymkode: 1c53f...683 Far må eventuelt bytte jobb om det skulle la seg gjøre. Jeg får allerede ekstra lån siden jeg har barn. Men slik jeg forstår det på lånekassen sine sider mister jeg retten når jeg ikke er I utdanning og jeg er jo ferdig med studiene 2 mnd før baby blir født. Anonymkode: 449d9...9ce
Anonym6789 Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 Altså du har jo sluttet på prevensjon med vilje, så graviditeten kommer vel ikke helt ut av det blå. Dårlig planlagt, men gjør det beste ut av det. Det ordner seg nok 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 boblevann skrev (På 1.9.2017 den 12.53): Du vil bare ha rett på engangsstønad eller foreldrepenger fra en evt. Deltidsjobb. Å få barn ret etter studiene er den økonomisk dårligste løsningen du kan ta man har ikke rett på foreldrestipend siden man ikke er student, og man har ikke rett på foreldrepenger for man er ikke i jobb. Du havner mellom to stoler. Du får engangsstønad på rundt 40.000 kroner (?) som en eneste utbetaling, og thats it. Er barnefaren i jobb? Hvis han er det kan vel han ha rett på permisjonspenger, men da må han ha hele permisjonen og du må være i aktivitet (jobb/skole). Her er problemstillingen godt forklart. Heftet fra annen tråd. Anonymkode: 449d9...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Anonym6789 skrev (3 minutter siden): Altså du har jo sluttet på prevensjon med vilje, så graviditeten kommer vel ikke helt ut av det blå. Dårlig planlagt, men gjør det beste ut av det. Det ordner seg nok Jeg måtte avslutte på prevensjon grunnet helsemessige årsaker. Har både tempet og brukt kalenderen får å unngå graviditet forrige måned. Så jeg vil ikke kalle det planlagt heller selvom vi ønsker et barn til i fremtiden. Det økonomiske blir jo en utfordring når jeg som nyutdannet faller mellom to stoler. Vi vil ha mer rettigheter som skilt enn gift når jeg regner på det, for da kan jeg hvertfall få noe sosialstønad når det er krise. Nå får jeg kun engangsstønad for 3 måneder. Så må jeg ut i jobb. Anonymkode: 449d9...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Far må eventuelt bytte jobb om det skulle la seg gjøre. Jeg får allerede ekstra lån siden jeg har barn. Men slik jeg forstår det på lånekassen sine sider mister jeg retten når jeg ikke er I utdanning og jeg er jo ferdig med studiene 2 mnd før baby blir født. Anonymkode: 449d9...9ce Nei du mister ikke retten til foreldrestipend så lenge du får barn innen 7 mnd etter fullført grad. https://lanekassen.no/nb-NO/veiledere/veiledernardufarbarn/ Høres rart ut at far må bytte jobb. Arbeidsgiver er pliktig til å gi permisjon. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Her er problemstillingen godt forklart. Heftet fra annen tråd. Anonymkode: 449d9...9ce Må være utdatert. Hun har krav på foreldrestipend. Anonymkode: 1c53f...683
Anonym6789 Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg måtte avslutte på prevensjon grunnet helsemessige årsaker. Har både tempet og brukt kalenderen får å unngå graviditet forrige måned. Så jeg vil ikke kalle det planlagt heller selvom vi ønsker et barn til i fremtiden. Det økonomiske blir jo en utfordring når jeg som nyutdannet faller mellom to stoler. Vi vil ha mer rettigheter som skilt enn gift når jeg regner på det, for da kan jeg hvertfall få noe sosialstønad når det er krise. Nå får jeg kun engangsstønad for 3 måneder. Så må jeg ut i jobb. Anonymkode: 449d9...9ce Skjønner, men det er jo ikke noe sikker metode. Skjønner at situasjonen er fortvilende altså, mente bare at sex uten prevensjon alltid kan føre til graviditet. Regnes ikke studielån som grunnlag for foreldrepenger?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei du mister ikke retten til foreldrestipend så lenge du får barn innen 7 mnd etter fullført grad. https://lanekassen.no/nb-NO/veiledere/veiledernardufarbarn/ Høres rart ut at far må bytte jobb. Arbeidsgiver er pliktig til å gi permisjon. Må være utdatert. Hun har krav på foreldrestipend. Anonymkode: 1c53f...683 Ja ham har rett på permisjon men 40 uker er ikke gunstig mtp oppfølgingen han har med kunder og at det er mye prosjektarbeid. Jeg finner ingenting i linken om det du sier. Det står derimot at for å ha rett må du være i utdanning, eller ha permisjon fra utdanningen. Ingenting om når du er ferdig utdannet? Anonymkode: 449d9...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei du mister ikke retten til foreldrestipend så lenge du får barn innen 7 mnd etter fullført grad. https://lanekassen.no/nb-NO/veiledere/veiledernardufarbarn/ Høres rart ut at far må bytte jobb. Arbeidsgiver er pliktig til å gi permisjon. Må være utdatert. Hun har krav på foreldrestipend. Anonymkode: 1c53f...683 For å kunne få foreldrestipend må du enten være i utdanning, ha permisjon fra utdanningen, eller ha reservert en studieplass. står det i linken Anonymkode: 449d9...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #20 Skrevet 19. oktober 2022 Anonym6789 skrev (24 minutter siden): Skjønner, men det er jo ikke noe sikker metode. Skjønner at situasjonen er fortvilende altså, mente bare at sex uten prevensjon alltid kan føre til graviditet. Regnes ikke studielån som grunnlag for foreldrepenger? Nei srudielån gir ikke rett til foreldrepenger Anonymkode: 449d9...9ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå