AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg jobber 100% i en jobb kun for at jeg trenger penger, men har et enkeltpersonsforetak ved siden der jeg jobber med musikk + mer kreativt som jeg virkelig brenner for. Jeg ønsker å få mer tid til å bygge denne kreative karrieren, for akkurat nå holder jeg på å gå inn i veggen av å så og si jobbe 200% tilsammen. Har derfor foreslått til min teamleder å gå ned til 70-80%, noe hun var veldig positiv til. Men dessverre var sjefen for hele vår avdeling ikke positiv til det. "De trenger meg i 100% i denne rollen". Det jeg er usikker på om de forstår, er at jeg kommer ikke til å bli i denne jobben hvis jeg ikke får gå ned i prosent. For jeg bor nemlig ikke i Norge, og i den jobben jeg har nå, kreves det at man er norsktalende + har en del andre spesifikke kunnskaper. Med andre ord vil det nok bli veldig vanskelig for dem å finne noen andre i det landet som er norsk og som passer til akkurat den jobben (jeg vet at da jeg søkte så var det bare jeg som var norsk som søkte haha). Om de skulle ansatt noen på distanse fra Norge, så vil de bli nødt til å betale den nye personen mye mer i lønn enn hva jeg får nå, for ingen nordmann som bor i Norge hadde akseptert en så lav lønn som jeg får nå. Rett og slett så tror jeg ikke det vil bli så enkelt for dem å finne en erstatter for mye av den jobben jeg gjør, og det var dette jeg håpet skulle være et sterkt argument for at de fortsatt ville ha meg, selv om jeg gikk ned i prosent. Jeg hadde helst blitt i denne jobben, bare jeg fikk gå ned i prosent, for det er hyggelige kollegaer og en helt ok jobb som jeg kan godt da jeg har jobbet der i 2 år. Spørsmålet nå er om jeg bare skal begynne å søke masse deltidsjobber og plutselig en dag si opp jobben, eller om jeg skal være åpen om dette og si at jeg dessverre må søke ny jobb pga det er umulig for meg å fortsette med 100%. Dette er mine tanker om fordeler og ulemper: Alternativ 1: fortelle at jeg må begynne å se etter en annen jobb: Fordeler: Ærlighet og åpenhet med min teamleder, så at oppsigelsen ikke kommer ut av det blå Eventuelt en "åpenbaring" for sjefen at jeg faktisk kommer til å slutte, og et bittelite håp om at de da velger å kompromisse likevel om de skjønner at alternativet er at jeg slutter helt Ulemper: Kan eventuelt bli rar stemning på kontoret/med sjefen Alternativ 2: ikke fortelle noe, og si opp jobben plutselig når jeg finner en annen deltidsjobb: Fordeler: Det blir ikke rar semning på kontoret/med sjefen Ulemper: Jeg får ikke en siste sjanse til å få vurdert muligheten for å faktisk gå ned i prosent Det kan virke litt "frekt"/kaldt å bare si opp plutselig når jeg og teamlederen egentlig har en åpen og god relasjon ellers Hva tenker dere er best å gjøre her? Anonymkode: b3b7a...20d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Hvis du tror det er en sjanse for at de kan revurdere om de får kniven på strupen, ville jeg sagt det. Ikke på en ufin måte, men forklare nøkternt at du blir nødt til å finne noe med lavere stillingsprosent siden du ikke får det her. Ikke forhandle, ikke true med å si opp. Initiativ til å reforhandle må evt komme fra dem. Anonymkode: 7568d...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 (Det trenger ikke å bli rar stemning om du legger det frem som beskrevet over, og samtidig kommuniserer at du trives i jobben og har prøvd å finne en løsning som gjør at du kan fortsette) Anonymkode: 7568d...9ac 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg er enig med de andre: du har mer å vinne på å si det enn å holde kjeft. I beste fall går de med på lavere stillingsprosent og i verste fall blir det litt dårlig stemning. Det går fint. Anonymkode: 1800c...a2f 1
Taluno Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Du risikerer minst like rar stemning på kontoret i oppsigelsestiden om du ikke sier i fra at du søker annet. Men hva med å ta mellomtingen. Si til teamleder at du blir å begynne søke andre jobber siden du vil jobbe deltid. Da kan teamleder eventuelt legge press på sjefen, og teamleder vil uansett være forberedt på en oppsigelse. Pluss at du da kan bruke teamleder som referanse om det er behov.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Taluno skrev (2 timer siden): Du risikerer minst like rar stemning på kontoret i oppsigelsestiden om du ikke sier i fra at du søker annet. Men hva med å ta mellomtingen. Si til teamleder at du blir å begynne søke andre jobber siden du vil jobbe deltid. Da kan teamleder eventuelt legge press på sjefen, og teamleder vil uansett være forberedt på en oppsigelse. Pluss at du da kan bruke teamleder som referanse om det er behov. yes, jeg har tenkt og kommer til å kjøre på med dette. Åpenhet og ærlighet, formidle at jeg virkelig ønsker å bli i denne jobben, men dessverre ikke kan det om de ikke kan kompromisse og gå ned litt i prosent. Synes teamlederen min er fantastisk og det vil jeg si også. Føler det blir dumt å ikke si noe og så plutselig slutte, når jeg og teamlederen har god kommunikasjon ellers. I værste fall som noen skrev over så blir det litt rar stemning, men da får det bli det da. Anonymkode: b3b7a...20d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå