AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #21 Skrevet 19. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er faktisk helt normalt at ditt barn har brune øyne når din far har brune øyne. Du har arvet 50% av din mor og far. Ditt mors gen var dominerende i ditt tilfelle. Ditt barn har fått 50% av deg og din partner, og i hennes tilfelle er det din 50% av din far som var mer dominerende. HELT NORMALT. Anonymkode: 59f33...939 Et blått gen er aldri dominerende. Blå øyne kodes ved å ha to kopier av recessivt blått Anonymkode: 24421...a26 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #22 Skrevet 19. oktober 2022 Barnet mitt er født med blå øyne, men fikk grønne når hun var noen mnd. gammel. Først blå så ble øynene veldig mørke og i løpet av noen dager ble de grønne. Veldig fasinerende å se. Anonymkode: 27afd...12c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #23 Skrevet 19. oktober 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er feil og utdatert (jeg lærte det på skolen, men det har vist seg å være alt for enkelt). Da hadde det jo vært helt umulig at to med brune øyne fikk et blåøyd barn. Og det skjer. Anonymkode: 30c96...48f Det er jo du som ikke forstår. brunøye far er Bbl brunøyd mor er Bbl så arver ungene ulike kombinasjoner av dominante (B) og recessive (bl) de barna som arver bl bl vil ha blå øyne (to kopier av recessivt blått) resterende vil få brune øyne. Anonymkode: 24421...a26 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #24 Skrevet 19. oktober 2022 13 minutter siden, Million said: Dette er gammel lære, og arveegenskaper slår ut utrolig forskjellig. Det er fullt av unntak fra den gamle "regelen" du nevner. Søsteren til en venninne av meg hadde brunt hår og blå øyne. Hun fikk barn med en pakistansk mann, som da så ut som pakistanere flest, brun hud, brunsvarte øyne og svart hår. Barnet fikk gyllen hud, brunsvart hår og BLÅ øyne...! Det skal egentlig ikke gå an, iflg den gamle "regelen" du nevner, men som sagt er arv og gener så fullt av unntak at vi kan knapt kalle det en regel. Dette bildet er av en ettåring (nå toåring, klippet er gammelt). Som du ser er moren til barnet blond og blåøyd. De er amerikanere. Faren til barnet er svart. Han har mørk brun hud, mørkbrune øyne og svart afrohår. Helt typisk svart amerikaner. Men han har fått ett barn med blå øyne som du ser på den lille gutten her, ett barn med grønne og ett barn med brune øyne. Den yngste på bildet her har de fått mye kommentarer om på kanalen sin. Som at han (far) må be om dna test "asap". De kaller seg "FluellenFam". Som du skjønner, er arv et svært komplekst tema og ingen enkelt regel. Her er samme gutten ett år senere, som toåring, sammen med sin eldste søster (hun som har grønne øyne) Du forstår ikke at brunlyde mennesker kan være bærere av bl. Den recessive blå finnes hos en rekke mennesker, ikke bare hos skandinaver. Men kommer sjelden til uttrykk. du bør vurdere å Tone ned besservissertendensene for du forstår det jo ikke selv 🙈 Anonymkode: 24421...a26 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #25 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du har blå så kan du ikke ha gen for brun siden da hadde du hatt brune øyne (det er dominerende). Mulig samboeren du. Har gen for brun i seng, evt at det har skjedd mutasjon. Mest sannsynlig har barnet fått brunt gen fra far og blå fra deg. Også får barnet derfor brune øyne. Du har mest sannsynlig ikke noe gen for brune øyne i deg fordi det er dominerende. Hadde du hatt det hadde du som sagt hatt brun farge og ikke blå på øynene Anonymkode: 02e76...ea0 Dette er informasjon og tankegang som har gått ut på dato for lenge siden. Så enkelt og rett frem er det faktisk ikke. Det er mulig å ha blå øyne og bærer av brune. Hvordan forklarer du ellers at to blåøyde foreldre kan få barn med brune øyne? Det står forenklet forklart her. https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/artikkel/arv-hvilken-oyenfarge-far-barnet/70107717 3 av 4 av mine søsken har blå øyne, til tross for at mamma har brune (pappa har blå) og alle 4 besteforeldrene våre har brune øyne. Hvis den gamle forklaringen er riktig, så er min familie ufattelig spesiell og burde forskes på. Men det er vi ikke, for genetikk er kompliserte greier og alt er faktisk mulig. Hvis den gamle regelen gjelder, så hadde ikke pappa hatt blå øyne heller. Som flere sier, grønne øyne er en "grad" av brune. Man kan si forenklet sagt at grønne er en mellomting av blå og brun. Når mor i tillegg har brune øyne i familien, og far har grønne, så er det god sjanse for at barnet får brune. Anonymkode: 5d61e...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #26 Skrevet 19. oktober 2022 41 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Du tar feil. Der du kommer med er vås. Er bare å sette opp matematikken og teori, så ser du at du tar feil. Anonymkode: 59f33...939 Jeg tar ikke feil. Teorien er at om du har brune gen vil den alltid vises, så om ts har blå øyne har hun (etter skole teori) ikke brunt gen. Anonymkode: 0d1cf...426 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #27 Skrevet 19. oktober 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo du som ikke forstår. brunøye far er Bbl brunøyd mor er Bbl så arver ungene ulike kombinasjoner av dominante (B) og recessive (bl) de barna som arver bl bl vil ha blå øyne (to kopier av recessivt blått) resterende vil få brune øyne. Anonymkode: 24421...a26 Det er den forenklede skolevarianten ja Anonymkode: 0d1cf...426 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #28 Skrevet 19. oktober 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er informasjon og tankegang som har gått ut på dato for lenge siden. Så enkelt og rett frem er det faktisk ikke. Det er mulig å ha blå øyne og bærer av brune. Hvordan forklarer du ellers at to blåøyde foreldre kan få barn med brune øyne? Det står forenklet forklart her. https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/artikkel/arv-hvilken-oyenfarge-far-barnet/70107717 3 av 4 av mine søsken har blå øyne, til tross for at mamma har brune (pappa har blå) og alle 4 besteforeldrene våre har brune øyne. Hvis den gamle forklaringen er riktig, så er min familie ufattelig spesiell og burde forskes på. Men det er vi ikke, for genetikk er kompliserte greier og alt er faktisk mulig. Hvis den gamle regelen gjelder, så hadde ikke pappa hatt blå øyne heller. Som flere sier, grønne øyne er en "grad" av brune. Man kan si forenklet sagt at grønne er en mellomting av blå og brun. Når mor i tillegg har brune øyne i familien, og far har grønne, så er det god sjanse for at barnet får brune. Anonymkode: 5d61e...0f3 Din familie forklares jo enkelt ved at det er recesivt blått gen langt bak. Jeg har brune øyne og alle mine 3 har blå. Anonymkode: 0d1cf...426
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #29 Skrevet 19. oktober 2022 Foreldrene og søsknene mine har blå øyne, bestefar og jeg har brune. Samme i familien til kusinen min hun har brune som meg og bestefar mens resten har blå. Så så veldig uvanlig kan det ikke være. Anonymkode: 7f2fb...be5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #30 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er faktisk helt normalt at ditt barn har brune øyne når din far har brune øyne. Du har arvet 50% av din mor og far. Ditt mors gen var dominerende i ditt tilfelle. Ditt barn har fått 50% av deg og din partner, og i hennes tilfelle er det din 50% av din far som var mer dominerende. HELT NORMALT. Anonymkode: 59f33...939 Dette stemmer vel ikke- du arver ikke automatisk 50% av genene til din mor (eller far for den saks skyld), du kan ha arvet 30%.. Men gener fra besteforeldre eller lenger bak kan plutselig poppe opp, slik at barn kan få karakteristikker som foreldrene ikke har. Anonymkode: 42dd7...b7b 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #31 Skrevet 19. oktober 2022 Million skrev (1 time siden): Dette er gammel lære, og arveegenskaper slår ut utrolig forskjellig. Det er fullt av unntak fra den gamle "regelen" du nevner. Søsteren til en venninne av meg hadde brunt hår og blå øyne. Hun fikk barn med en pakistansk mann, som da så ut som pakistanere flest, brun hud, brunsvarte øyne og svart hår. Barnet fikk gyllen hud, brunsvart hår og BLÅ øyne...! Det skal egentlig ikke gå an, iflg den gamle "regelen" du nevner, men som sagt er arv og gener så fullt av unntak at vi kan knapt kalle det en regel. Dette bildet er av en ettåring (nå toåring, klippet er gammelt). Som du ser er moren til barnet blond og blåøyd. De er amerikanere. Faren til barnet er svart. Han har mørk brun hud, mørkbrune øyne og svart afrohår. Helt typisk svart amerikaner. Men han har fått ett barn med blå øyne som du ser på den lille gutten her, ett barn med grønne og ett barn med brune øyne. Den yngste på bildet her har de fått mye kommentarer om på kanalen sin. Som at han (far) må be om dna test "asap". De kaller seg FLUELLENFAM (fam =family) Som du skjønner, er arv et svært komplekst tema og ingen enkelt regel. Her er samme gutten ett år senere, som toåring, sammen med sin eldste søster (hun som har grønne øyne) Lol. Folk med brune øyne kan da lett få blåøyde barn og det er ingen gammel lære at de ikke kan det. Anonymkode: 3f823...f0c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #32 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dette er informasjon og tankegang som har gått ut på dato for lenge siden. Så enkelt og rett frem er det faktisk ikke. Det er mulig å ha blå øyne og bærer av brune. Hvordan forklarer du ellers at to blåøyde foreldre kan få barn med brune øyne? Det står forenklet forklart her. https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/artikkel/arv-hvilken-oyenfarge-far-barnet/70107717 3 av 4 av mine søsken har blå øyne, til tross for at mamma har brune (pappa har blå) og alle 4 besteforeldrene våre har brune øyne. Hvis den gamle forklaringen er riktig, så er min familie ufattelig spesiell og burde forskes på. Men det er vi ikke, for genetikk er kompliserte greier og alt er faktisk mulig. Hvis den gamle regelen gjelder, så hadde ikke pappa hatt blå øyne heller. Som flere sier, grønne øyne er en "grad" av brune. Man kan si forenklet sagt at grønne er en mellomting av blå og brun. Når mor i tillegg har brune øyne i familien, og far har grønne, så er det god sjanse for at barnet får brune. Anonymkode: 5d61e...0f3 Nei den iflg den gamle forklaringen er det helt mulig med blå øyne og brunøyde slektninger. Alle med brune øyne kan ha blå rhessesive øyne. Det som er mer spesielt er når to blåøyde får barn med brune øyne. Anonymkode: 3f823...f0c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #33 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men har du helt blå øyne? Uten noe spotting av andre farger Anonymkode: 0d1cf...426 Jeg har blå med hint av litt grønt inni. Barnefar har grønne med hint av brunt. Så det kan godt være det er fra han, men som sagt så har faren og søsteren min brune. Jeg har fått øyenfargen fra moren min. Anonymkode: b92f1...cae
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #34 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har blå og barnefar har grønne. Faren min og søsteren min derimot har brune øyne. Jeg var helt sikker på hun skulle få blå øyne etter meg. Er dette så uvanlig som jeg tror? Isåfall veldig fascinerende! Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: b92f1...cae Høres helt logisk ut, både du og din mann bærer brunt. Anonymkode: 1ebd7...bf1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #35 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et blått gen er aldri dominerende. Blå øyne kodes ved å ha to kopier av recessivt blått Anonymkode: 24421...a26 Stemmer ikke, min mor og min tante er brunøyde, de fant begge blåøyde menn, begge har fått to blåøyde barn hver, og så har se nå 7 blåøyde barnebarn Anonymkode: afff4...f2d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #36 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei den iflg den gamle forklaringen er det helt mulig med blå øyne og brunøyde slektninger. Alle med brune øyne kan ha blå rhessesive øyne. Det som er mer spesielt er når to blåøyde får barn med brune øyne. Anonymkode: 3f823...f0c For å presisere. Ifølge gamle regelen så er brune dominante og overstyrer over blå øyne. Det ble før sagt at det er veldig liten sjanse, nesten umulig, for at noen med brune øyne får barn med blå øyne. Hadde det stemt, så hadde det vært tilnærmet umulig at 3 av 4 har blå øyne når en forelder har brune i vår familie. Det at begge sett med besteforeldre har brune, gjør det enda mer umulig ifølge den gamle regelen. Er det som er gamle kunnskapen. Jeg vet at en person med brune øyne fult mulig kan få et barn med blå øyne, og det er den "nye" informasjonen og kunnskapen. Jeg har ikke spesifikt nevnt dette med blå + blå = brun annet i en setning før linken. Anonymkode: 5d61e...0f3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #37 Skrevet 19. oktober 2022 Sikker på mannen din faktisk er far til barnet da? Han kan jo ha vært utro. Anonymkode: c911a...19b 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #38 Skrevet 19. oktober 2022 Bør ta en gentest for sikkerhets skyld. Her får du bare mange forskjellige svar. Anonymkode: b6e30...96d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #39 Skrevet 19. oktober 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Stemmer ikke, min mor og min tante er brunøyde, de fant begge blåøyde menn, begge har fått to blåøyde barn hver, og så har se nå 7 blåøyde barnebarn Anonymkode: afff4...f2d Akkurat. Du bekrefter her at blått ikke er dominerende Anonymkode: 0d1cf...426
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #40 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sikker på mannen din faktisk er far til barnet da? Han kan jo ha vært utro. Anonymkode: c911a...19b Det kan vel hun også ha vært. Trenger ikke være dømmende overfor mannen... Anonymkode: b6e30...96d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå