AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Del Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har blå og barnefar har grønne. Faren min og søsteren min derimot har brune øyne. Jeg var helt sikker på hun skulle få blå øyne etter meg. Er dette så uvanlig som jeg tror? Isåfall veldig fascinerende! Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: b92f1...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Del Skrevet 19. oktober 2022 Grønne er en avart av brun, så det er logisk. Anonymkode: 66394...9b1 22 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Del Skrevet 19. oktober 2022 Det er faktisk helt normalt at ditt barn har brune øyne når din far har brune øyne. Du har arvet 50% av din mor og far. Ditt mors gen var dominerende i ditt tilfelle. Ditt barn har fått 50% av deg og din partner, og i hennes tilfelle er det din 50% av din far som var mer dominerende. HELT NORMALT. Anonymkode: 59f33...939 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. oktober 2022 #4 Del Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Siden faren din har brune øyne, har du arveanlegg for brune i deg. Din partner, barnefaren, har grønne. Grønne er egentlig en "utvannet" variant av brune, så han har også arveanlegg for brunt i seg. Dermed fikk dere et barn med brune øyne. Jeg har brune øyne selv, men ingen av foreldrene mine har det. Faren min har blågrå og moren min har grønne. De to har imidlertid begge en mor som hadde brune øyne, dermed ble både min mor og min far bærer av arveanlegg for brune, og fikk da brunøyde barn. De fikk fire unger sammen, og alle har brune øyne, ingen har samme farge som mor eller far. Det ble spøkt en del med moren min da vi var små, og folk tullet med å spørre "Hvilken farge har postmannen deres på øynene?" 😄 Endret 19. oktober 2022 av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2022 #5 Del Skrevet 19. oktober 2022 Min morfar var eneste blåøyde i sin familie, det var rarere 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har blå og barnefar har grønne. Faren min og søsteren min derimot har brune øyne. Jeg var helt sikker på hun skulle få blå øyne etter meg. Er dette så uvanlig som jeg tror? Isåfall veldig fascinerende! Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: b92f1...cae Brune øyne er den fargen som er mest dominerende, så hvis noen i din nærmeste familie har brune øyne så betyr det at den genetikken står sterkt hos barnet ditt. Anonymkode: 823ed...6ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Del Skrevet 19. oktober 2022 Spennende dette med genetikk, takk for fine svar folkens! Alt dere vet Brune øyne er kjempe fint så hun er heldig, ble bare litt overrasket siden ingen av oss har mørke øyne. 😄 Anonymkode: b92f1...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Del Skrevet 19. oktober 2022 Vi lærte en gang på skolen at det er et gen som bestemmer øyenfarge, og det kan enten være blå som arves ressisivt eller brun som er dominant. Læreren kommenterte at denne modellen var unøyaktig, siden den ikke sa noe om alle i klassen med grå eller grønne øyne. Så lærte vi at det er to gener, og at kombinasjonen av disse bestemmer hvor blå eller brune man får, og at grå og grønn er en mellomting. Læreren kunne ikke forklare hvorfor en elev hadde et brunt og et grønt øye, til tross for at man må anta at begge øynene hadde samme gener. Så tok jeg biologi på vgs, og vi kom til denne modellen i læreboka. Læreren sa tørt at øyenfarge er en dårlig måte å lære genetikk, fordi det er komplisert. Man hadde på det tidspunktet funnet 17 gener som påvirker øyenfargen, og ikke alle er rene ressisive/dominante genpar. Det er derfor mulig at deres datter har brune øyne, selv om du har blå og faren har grønne. Bare pass på at barnet lærer dette før skolen presenterer sine veldig unyanserte arvemodeller. Anonymkode: 52582...7a6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Del Skrevet 19. oktober 2022 Gener er en rar ting. Bare se på Ylvis-brødrene. De er helsøsken, men en av dem har mørkere hud, brune øyne, svart hår og krøller. Den andre har blek hud, blå øyne og blondt, stritt hår. Anonymkode: 854ad...634 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Del Skrevet 19. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er faktisk helt normalt at ditt barn har brune øyne når din far har brune øyne. Du har arvet 50% av din mor og far. Ditt mors gen var dominerende i ditt tilfelle. Ditt barn har fått 50% av deg og din partner, og i hennes tilfelle er det din 50% av din far som var mer dominerende. HELT NORMALT. Anonymkode: 59f33...939 Feil. Men godt forsøk på misforstått genlære TS, det er normal, men ganske sjelden da brun vanligvis ikke arves uten at det er synlig hos foreldrene. Men som du sier, faren har brune øyne så det er til en viss grad synlig. ( men såpass uvanlig at jeg hadde tilbud mannen farskapstest for at han skal slippe at alle påstår du har vært utro) Anonymkode: 0d1cf...426 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Del Skrevet 19. oktober 2022 1 hour ago, Entern said: Min morfar var eneste blåøyde i sin familie, det var rarere 😅 Nei, det er mye lettere å forklare faktisk 🤪😅 Anonymkode: 0d1cf...426 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Del Skrevet 19. oktober 2022 Hvis du har blå så kan du ikke ha gen for brun siden da hadde du hatt brune øyne (det er dominerende). Mulig samboeren du. Har gen for brun i seng, evt at det har skjedd mutasjon. Mest sannsynlig har barnet fått brunt gen fra far og blå fra deg. Også får barnet derfor brune øyne. Du har mest sannsynlig ikke noe gen for brune øyne i deg fordi det er dominerende. Hadde du hatt det hadde du som sagt hatt brun farge og ikke blå på øynene Anonymkode: 02e76...ea0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blå og barnefar har grønne. Faren min og søsteren min derimot har brune øyne. Jeg var helt sikker på hun skulle få blå øyne etter meg. Er dette så uvanlig som jeg tror? Isåfall veldig fascinerende! Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: b92f1...cae Grønn farge hos far og brune i generasjonen før kan gi brune øyne... Anonymkode: 566f1...699 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Del Skrevet 19. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har blå og barnefar har grønne. Faren min og søsteren min derimot har brune øyne. Jeg var helt sikker på hun skulle få blå øyne etter meg. Er dette så uvanlig som jeg tror? Isåfall veldig fascinerende! Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: b92f1...cae Men har du helt blå øyne? Uten noe spotting av andre farger Anonymkode: 0d1cf...426 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Del Skrevet 19. oktober 2022 Mine foreldre og mine søsken har blå øyne og jeg har grønne. Anonymkode: c7c55...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #16 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feil. Men godt forsøk på misforstått genlære TS, det er normal, men ganske sjelden da brun vanligvis ikke arves uten at det er synlig hos foreldrene. Men som du sier, faren har brune øyne så det er til en viss grad synlig. ( men såpass uvanlig at jeg hadde tilbud mannen farskapstest for at han skal slippe at alle påstår du har vært utro) Anonymkode: 0d1cf...426 Nei. Du tar feil. Der du kommer med er vås. Er bare å sette opp matematikken og teori, så ser du at du tar feil. Anonymkode: 59f33...939 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Del Skrevet 19. oktober 2022 Million skrev (1 time siden): Siden faren din har brune øyne, har du arveanlegg for brune i deg. Din partner, barnefaren, har grønne. Grønne er egentlig en "utvannet" variant av brune, så han har også arveanlegg for brunt i seg. Dermed fikk dere et barn med brune øyne. Jeg har brune øyne selv, men ingen av foreldrene mine har det. Faren min har blågrå og moren min har grønne. De to har imidlertid begge en mor som hadde brune øyne, dermed ble både min mor og min far bærer av arveanlegg for brune, og fikk da brunøyde barn. De fikk fire unger sammen, og alle har brune øyne, ingen har samme farge som mor eller far. Det ble spøkt en del med moren min da vi var små, og folk tullet med å spørre "Hvilken farge har postmannen deres på øynene?" 😄 Ts har trolig IKKE arveanlegg for brune øyne- hennes far har derimot arveanlegg for blå. Hadde ts hatt arveanlegg for brun ville hennes øyne vært brune , grønne eller en ubesluttsom farge. Det brune kommer nok fra barnets far Anonymkode: 25b58...aef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du har blå så kan du ikke ha gen for brun siden da hadde du hatt brune øyne (det er dominerende). Mulig samboeren du. Har gen for brun i seng, evt at det har skjedd mutasjon. Mest sannsynlig har barnet fått brunt gen fra far og blå fra deg. Også får barnet derfor brune øyne. Du har mest sannsynlig ikke noe gen for brune øyne i deg fordi det er dominerende. Hadde du hatt det hadde du som sagt hatt brun farge og ikke blå på øynene Anonymkode: 02e76...ea0 Dette er feil og utdatert (jeg lærte det på skolen, men det har vist seg å være alt for enkelt). Da hadde det jo vært helt umulig at to med brune øyne fikk et blåøyd barn. Og det skjer. Anonymkode: 30c96...48f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. oktober 2022 #19 Del Skrevet 19. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis du har blå så kan du ikke ha gen for brun siden da hadde du hatt brune øyne (det er dominerende). Mulig samboeren du. Har gen for brun i seng, evt at det har skjedd mutasjon. Mest sannsynlig har barnet fått brunt gen fra far og blå fra deg. Også får barnet derfor brune øyne. Du har mest sannsynlig ikke noe gen for brune øyne i deg fordi det er dominerende. Hadde du hatt det hadde du som sagt hatt brun farge og ikke blå på øynene Anonymkode: 02e76...ea0 Dette er gammel lære, og arveegenskaper slår ut utrolig forskjellig. Det er fullt av unntak fra den gamle "regelen" du nevner. Søsteren til en venninne av meg hadde brunt hår og blå øyne. Hun fikk barn med en pakistansk mann, som da så ut som pakistanere flest, brun hud, brunsvarte øyne og svart hår. Barnet fikk gyllen hud, brunsvart hår og BLÅ øyne...! Det skal egentlig ikke gå an, iflg den gamle "regelen" du nevner, men som sagt er arv og gener så fullt av unntak at vi kan knapt kalle det en regel. Dette bildet er av en ettåring (nå toåring, klippet er gammelt). Som du ser er moren til barnet blond og blåøyd. De er amerikanere. Faren til barnet er svart. Han har mørk brun hud, mørkbrune øyne og svart afrohår. Helt typisk svart amerikaner. Men han har fått ett barn med blå øyne som du ser på den lille gutten her, ett barn med grønne og ett barn med brune øyne. Den yngste på bildet her har de fått mye kommentarer om på kanalen sin. Som at han (far) må be om dna test "asap". De kaller seg FLUELLENFAM (fam =family) Som du skjønner, er arv et svært komplekst tema og ingen enkelt regel. Her er samme gutten ett år senere, som toåring, sammen med sin eldste søster (hun som har grønne øyne) Endret 19. oktober 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #20 Del Skrevet 19. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts har trolig IKKE arveanlegg for brune øyne- hennes far har derimot arveanlegg for blå. Hadde ts hatt arveanlegg for brun ville hennes øyne vært brune , grønne eller en ubesluttsom farge. Det brune kommer nok fra barnets far Anonymkode: 25b58...aef Stemmer - brun og grønn ("du har melanin i øynene") er varianter av hverandre, mens blå skyldes mangel på melanin. Så barnet har arvet gen for melanin ("fargede" øyne) fra sin far, og så er det andre gener som gir hvilken fargevariant barnet får. Blått er "fargeløst" og ser blått ut av samme grunn som himmelen ser blå ut. Anonymkode: 4c1ce...c82 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå