MiriamH Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Hei! Jeg har vokst opp med psykisk syk mor, så lenge jeg kan huske. Hun har alltid nektet for at hun ikke er det og har aldri ønsket utredning. Hun har alltid hatt ekstremt kjøpemani og har lånt penger av flere i familien uten å betale tilbake. Jeg har alltid hatt en mistanke at hun har tatt penger av meg . Jeg og samboeren min gikk igjennom nettbanken min for å sjekke. Da fant vi ut at hun har tatt over 200 000 kr fra 2012 (da jeg begynte å jobbe) Da har hun tatt små beløp her og der… Jeg ble helt sjokka og knust og hun har på en måte ødelagt mye av barndommen vår fra før også. Jeg blir på en måte , hvor mye skal vi godta? Og når jeg ser at hun er i stand til å gjøre noe sånn, så blir jeg veldig lei meg. Jeg har selv familie og barn og jeg kjenner mye av barndommen kommer tilbake der jeg tenker på mye som var skikkelig ille. Jeg skal nå til legen for å snakke om mulig depresjon hos meg pga. traumatisk barndom og jeg trenger å snakke med noen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til min mor lenger. Vi har jo kontakt og feirer bursdager/jul osv sammen. Men nå føler jeg at jeg bare vil holde avstand, men jeg tror hele familien vil gå i oppløsning om jeg skal begynne å nevne pengene hun har tatt. Far kommer garantert til å gå i fra henne😳Hva ville dere gjort?🤔 Endret 19. oktober 2022 av MiriamH 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Hun er sjuk, sett en strek og gå videre, de urolighetene dette vil skape i svært lang tid er ikke verd det. Måtte gjøre noe lignende selv, snakk om å svelge kameler, men det bråket som ville komme var rett og slett ikke verdt det. Føler så veldig med deg. Anonymkode: 04fa5...280 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Hvordan har hun fått tak i pengene? Har hun tilgang til kontoen din? Anonymkode: 406bd...545 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan har hun fått tak i pengene? Har hun tilgang til kontoen din? Anonymkode: 406bd...545 Det lurer jeg og på, men det ble visst stilt her Anonymkode: 91d91...427 1
MiriamH Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det lurer jeg og på, men det ble visst stilt her Anonymkode: 91d91...427 Hun tok ut penger for meg, da jeg skulle i bursdag og fikk koden. Hun har da brukt telegiro for å overføre pengene. Der trenger man kun kontonummer og kode. 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Dette er jo tyveri. Har du vurdert politianmeldelse? 1
mo1234 Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Hvilken psykisk diagnose tenker du hun har? Manisk depressiv muligens.
Gjest Luksusbia Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Dette ville jeg vurdert å politianmelde.
MiriamH Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (4 minutter siden): Dette er jo tyveri. Har du vurdert politianmeldelse? Jeg har vurdert, men så tør jeg ikke🙈 Jeg er veldig konfliktsky og jeg ønsker ikke at det skal ende opp i en voldsom familie konflikt.. Synes det er et stort dilemma her😬 2
MiriamH Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #10 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) mo1234 skrev (9 minutter siden): Hvilken psykisk diagnose tenker du hun har? Manisk depressiv muligens. Det kan være. Hun har vært deprimert så lenge jeg kan huske og sovet til langt ut på dagen. Hun har ekstremt kjøpemani og har fullt opp hele garasjen og etter vi ungene flyttet ut så har hun fult opp alle rommene med ting. Så vi skulle egentlig sove der på jul, men det er så mye ting hun har stablet inne på alle rommene.. Endret 19. oktober 2022 av MiriamH 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 Du gir din psykisk syke mor med kjøpemani PIN-koden til bankkortet ditt? Jøss. Og kontosvindelen har pågått i ti år før du oppdaget det? Bevares. Du måtte ha samboeren med for å oppdage det? Hmm. Stakkars deg, søk hjelp, få kontroll på livet og avstand til mor må nok til for å oppnå dette. Anonymkode: 4f965...072 1
MiriamH Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #12 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du gir din psykisk syke mor med kjøpemani PIN-koden til bankkortet ditt? Jøss. Og kontosvindelen har pågått i ti år før du oppdaget det? Bevares. Du måtte ha samboeren med for å oppdage det? Hmm. Stakkars deg, søk hjelp, få kontroll på livet og avstand til mor må nok til for å oppnå dette. Anonymkode: 4f965...072 Dette er flere år siden. Jeg var 16 år og tenkte aldri at min egen mor skulle finne på å stjele penger.. Jeg var ikke inne på nettbank når jeg var så ung og det har vært sånn småbeløp hele tiden. 200 kr der og 500 kr der. Jeg hadde ikke mobilbank på denne tiden og da var det vanskelig å oppdage. Jeg hadde en mistanke og da endret jeg koden på kortet når jeg var rundt 20. Men jeg har liksom ikke komt på eller mer at jeg ikke ville vite om hun faktisk har gjort det. Samboeren anbefalte meg å gå innpå nettbanken og søke opp hennes navn og da kom jo alt opp. Jeg ble jo sjokkert😳 Jeg skal til legen på fredag for å snakke om det og da får jeg god hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 MiriamH skrev (2 timer siden): Det kan være. Hun har vært deprimert så lenge jeg kan huske og sovet til langt ut på dagen. Hun har ekstremt kjøpemani og har fullt opp hele garasjen og etter vi ungene flyttet ut så har hun fult opp alle rommene med ting. Så vi skulle egentlig sove der på jul, men det er så mye ting hun har stablet inne på alle rommene.. Er dette i perioder, eller er hun en skikkelig hoarder? Anonymkode: 79f49...160
MiriamH Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #14 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette i perioder, eller er hun en skikkelig hoarder? Anonymkode: 79f49...160 Hun er en skikkelig hoarder.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Har hun tatt over 200.000kr uten at du ha rmerket noe som helst, da har du mye penger ja. Uansett ikke riktig å stjele Anonymkode: 5244b...fa5
Juniper Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg synes din far fortjener å få vite dette. Så kan han vurdere om han ønsker å kaste bort resten av livet sitt på denne kvinnen. Stakkars mann!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 Ja faren her bør vite. Jeg har en lik mor og en far som har valgt strutse-metoden. Håper det er mer tak i din far. Dere kan sende bekymringsmelding til legen hennes. De er for syke til å skjønne det selv. Anonymkode: 2c179...724
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 Eneste du må gjøre nå er å sette opp grenser for deg selv. Ikke mer gi eller låne henne penger. Innse at hoardere har lite empati, er ekstremt manipulerende (spiller på din samvittighet) og de blir nesten aldri bedre. Du kan behandle henne som en pasient nå og ikke lenger støtte og muliggjøre hennes psyke livsstil. Det stopper HER Anonymkode: 4fd25...edd
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #19 Skrevet 21. oktober 2022 Ps: du er kun et objekt i livet hennes- du og andre er ting som hun vil kontrollere og eie. Du kanføle med hennes helvette som hun skaper for seg selv, men du trenger ikke lenger være en del av det. Velg det fra og tilgi deg selv for å elske deg og din familie høyere enn noen som er besatt av en demon og barevil dra nytte av folk Anonymkode: 4fd25...edd
Helene1982 Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 MiriamH skrev (På 19.10.2022 den 12.56): Hei! Jeg har vokst opp med psykisk syk mor, så lenge jeg kan huske. Hun har alltid nektet for at hun ikke er det og har aldri ønsket utredning. Hun har alltid hatt ekstremt kjøpemani og har lånt penger av flere i familien uten å betale tilbake. Jeg har alltid hatt en mistanke at hun har tatt penger av meg . Jeg og samboeren min gikk igjennom nettbanken min for å sjekke. Da fant vi ut at hun har tatt over 200 000 kr fra 2012 (da jeg begynte å jobbe) Da har hun tatt små beløp her og der… Jeg ble helt sjokka og knust og hun har på en måte ødelagt mye av barndommen vår fra før også. Jeg blir på en måte , hvor mye skal vi godta? Og når jeg ser at hun er i stand til å gjøre noe sånn, så blir jeg veldig lei meg. Jeg har selv familie og barn og jeg kjenner mye av barndommen kommer tilbake der jeg tenker på mye som var skikkelig ille. Jeg skal nå til legen for å snakke om mulig depresjon hos meg pga. traumatisk barndom og jeg trenger å snakke med noen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til min mor lenger. Vi har jo kontakt og feirer bursdager/jul osv sammen. Men nå føler jeg at jeg bare vil holde avstand, men jeg tror hele familien vil gå i oppløsning om jeg skal begynne å nevne pengene hun har tatt. Far kommer garantert til å gå i fra henne😳Hva ville dere gjort?🤔 Moren min var også psykisk syk, men hun ble ikke syk før jeg ble 20, så jeg opplevde henne også som frisk. Moren min stjal alle sparepengene til broren min da han var 16, og han ringte meg helt fortvilet. Da jeg konfronterte henne med det, svarte hun at det var uansvarlig av ham å la henne ha tilgang til kontoen hans. Det er vondt og vanskelig å være pårørende til psykisk syke. Mye fordi enkelte sier: Avskriv dem, og at de er egoistiske. Det å være psykisk syk er ikke det samme som å være ond. Det finnes en mellomting mellom å tro at du kan fikse henne og å ikke hjelpe henne til å få hjelp. jeg ville gått til faren din og snakket om at nå trenger moren deres hjelp. Jeg er lei meg for at du har hatt en barndom som har vært preget av at moren din har vært syk, og ikke hatt omsorgsevnen du fortjener. Jeg tror du gjør rett i å holde litt avstand, da dette går ut over din helse også, men ville bedt om hjelp for moren din. Det er ikke ditt ansvar eller oppgave, men jeg ville varslet noen, slik at hun kan få hjelp. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå