Gå til innhold

Normal bruksslitasje på utleieleilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har leiet en ettroms av en utleier i 4 år nå og betalt rundt 500.000 i leie i løpet av perioden jeg har bodd her. I perioden jeg har bodd her er det ikke gjort noen utbedringer/vedlikehold av leiligheten. Jeg har fart relativt pent med leiligheten i perioden, men det er en del småting som jeg er redd vil føre til at han prøver å holde igjen depositumet mitt ettersom jeg har hørt fra andre som leier av samme person i bygården at utleieren er en gjerrigknark som trekker av depositumet for bagateller. Da jeg flyttet inn tok jeg over direkte fra forrige leietaker som bare hadde bodd her i en kortere periode. Leiligheten var da nyoppusset, men det var en del merker, blant annet hadde noen av håndverkerne bulket noe i en murvegg og kjøleskapet var et eldre kjøleskap som var herjet en del med. Forrige leietaker sa at han hadde gitt beskjed til utleier om skader som var påført av andre før han flyttet inn, men jeg tror ikke utleieren var inne i leiligheten mellom leieforhold her, i hvert fall ikke følge forrige leietaker (som jeg kjenner). Med andre ord kan jeg vel gamble på å si "dette var slik da jeg flyttet inn".

Tingene jeg har ødelagt / påført slitasje: 

1. Det knakk av en bit av en skuff i fryseren da jeg forsøkte å åpne den da den hadde kilt seg fast

2. Jeg satte opp to opphengskroker med superlim på en murvegg (tabbe) og disse løsnet og tok med seg en del av muren. Har sparklet og malt over, men det ble et lite skille mellom fargen her og øvrig mur. 

3. Listen mellom dørkarm og kjøkkengulv er sprukket opp en del opp. 

4. Laminatgulvet på stuen har fått en del slitasje og hakk fra stoler.

5. Silikonfugene i dusjkabinettet var dårlig utført i utgangspunktet. Her tror jeg det hadde det samlet seg en noe svart skitt allerede da jeg flyttet inn. Dette har vært et økende problem hele perioden jeg har bodd her og det er ikke noe som er lett å fjerne, så jeg tror det må gjøres på nytt. 

Jeg mener at punkt 3-5 er i hvert fall er normal bruksslitasje.

Skuffen i fryseren er i et kjøleskap som jeg ville byttet ut dersom jeg bodde her selv (pga. dårlig funksjon ellers). Murveggen ble ikke perfekt etter sparklingen, men på en annen side er det sparklet flere andre plasser i muren og malt over noe som har gitt lignende slitasje. Altså er ikke skadene jeg har påført muren noe som trekker ned standarden. Skal jeg trekkes i depositum for noe av dette eller vil alt være innenfor 

nor

m

a

l

e

n

Anonymkode: 4a3ea...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. Bommet på poste-knappen 😄 . Jeg lurer på om jeg skal trekkes av depositumet mitt for noe av dette og i såfall hvor mye? (En ny kjøleskapskuff ser ut til å koste rundt 500-700 kroner). Eller er dette innenfor normalen? 

Anonymkode: 4a3ea...527

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...