Gå til innhold

Kan jeg nekte utleier tilgang til soverommet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På den årlige kontrollen.

Anonymkode: 62f6d...43f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 28cf6...d95

• Liker 2
Skrevet

Soverommet er en del av boligen. Ofte også en del av en bolig som kan bli utsatt for muggdannelse om ikke utlufting er ok, fordi en del folk tørler klær der, ikke lufter osv. Sier ikke du er en av dem, men det er et utsatt rom. 

Jeg ville som utleier reagert på det om leietaker ikke ønsket å vise frem en del av boligen. 

• Liker 7
Skrevet

Er vel bare å rydde og vaske?

Anonymkode: e9002...27a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vel bare å rydde og vaske?

Takk. Nå er behovet for å ikke slippe fremmede inn på min private sfære vasket bort 🙄

Skrevet

Nei så klart kan du ikke det, er ikke soverommet en del av boligen tror du?

Anonymkode: b0ef3...ea4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Nå er behovet for å ikke slippe fremmede inn på min private sfære vasket bort 🙄

Det er en av de kjipe sidene ved å leie fremfor å eie. Ikke noe å gjøre med det.

• Liker 3
Gjest AprilRyan
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke og de kan bli mistenksomme om man nekter vil jeg tro. Jeg ville bare ryddet bort eventuelle ting du ikke er komfortabel med at de ser.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

I og med at utleier nok må se rommet, er det jo et godt tips du fikk. :) Rydd godt, vask godt, ha gardinene åpne, rydd vekk alt av personlige ting. Så føles det ikke så sterkt for det at det er din personlige sfære. 

Jeg forstår godt at du ikke vil ha han innpå der, så prøv å få rommet til å se ut som et nøytralt hotellrom omtrent. Så flytter du inn igjen etter at han har sett. Dersom det er tydelig rent, ryddig og lukter godt tipper jeg han bare kaster et blikk inn uansett! 

Anonymkode: 40f95...846

• Liker 1
Skrevet

Du kan rydde vekk bondage gearet kvelden før.....😏

Anonymkode: 8c741...2a4

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Han trenger ikke komme inn i leiligheten i det hele tatt

Anonymkode: 8dc8b...83a

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men nå er det jo en gang ikke du som eier huset, og den som eier står ansvarlig på alle måter for at huset er godt ivaretatt. Huseier slipper også de forskjellige folkene inn i sitt hjem når ting skal sjekkes. En elektriker eller rørlegger eller de som driver med sikkerhetssjekker for brann og fukt osv., kan ikke gjøre jobben over Zoom liksom. Det vet du og. 

Om de har kontroll en gang i året, så kan du enkelt rydde bort det som føles for privat i en eske eller to. Huseier har sett rommet og veggene før. Re opp senga og dra et sengeteppe over, så ser de ikke hva slags sengetøy du eier. Gjem bort vibratorer og personlige saker, ta ned bilder du ikke vil at folk skal se.

Må faktisk tåle dette når vi leier noen ganger tenker jeg, og som nevnt, skulle du ha hatt sjekk på en bolig du selv eide, så er soverommet fortsatt endel av konstruksjonen -du måtte hatt folk der inne da og innimellom. Sånn er det bare. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han trenger ikke komme inn i leiligheten i det hele tatt

Anonymkode: 8dc8b...83a

Huseier har rett til å komme inn i leiligheten. Ikke når som helst og etter eget forgodtbefinnende så klart, men på avtalt tidspunkt. Så dette er en av de tingene man bare må akseptere når man leier. 

Anonymkode: 40c61...747

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huseier har rett til å komme inn i leiligheten. Ikke når som helst og etter eget forgodtbefinnende så klart, men på avtalt tidspunkt. Så dette er en av de tingene man bare må akseptere når man leier. 

Anonymkode: 40c61...747

Er det virkelig vanlig at huseiere kontrollerer årlig? Har ikke leid på mange år, men den gangen jeg leide så var ikke huseier inne på kontroll. 

Anonymkode: f9f97...fd8

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig vanlig at huseiere kontrollerer årlig? Har ikke leid på mange år, men den gangen jeg leide så var ikke huseier inne på kontroll. 

Anonymkode: f9f97...fd8

Ifølge husleien så er de pliktige til å føre tilsyn minst en gang i året.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Ifølge husleien så er de pliktige til å føre tilsyn minst en gang i året.

Om det er husleieloven du mener, kan du vise til noen paragraf?

Selv finner jeg kun dette, og det står ingenting om at tilsyn må skje "minst en gang i året":

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Der jeg leier, har slike tilsyn blitt utført hvert tredje år.

Anonymkode: e8ee2...67e

Skrevet

Om det er husleieloven du mener, kan du vise til noen paragraf?

Selv finner jeg kun dette, og det står ingenting om at tilsyn må skje "minst en gang i året":

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Der jeg leier, har slike tilsyn blitt utført hvert tredje år.

Anonymkode: e8ee2...67e

Var husleieloven ja, gikk litt fort i svingene 🙈

Mulig det kun er min utleier som er ekstra nøye da 🤷‍♀️

Skrevet

Jeg har aldri i mine år som leietaker hatt en utleier som har utført ‘kontroller’. 

Ut fra hva som står i hi, så er det ikke lovlig tilsyn utleiere tenker å ha. Utleiere vil se, men ikke noe vedlikehold eller annen arbeid som er planlagt. 

For å fullføre den nevnte paragrafen: 

Sitat

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Anonymkode: 5e6ff...d39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...