AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg tenkte å starte bakingen til jul nå. Flere? Og så legger jeg det i fryseren, for da blir det ferskest mulig. Tror det funker, det? Har gjort det før, men kanskje 1 mnd senere enn nå, men det funker vel det? Anonymkode: c21e8...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Hva tenker du å bake da? Personlig synes jeg ikke småkaker er særlig gode etter at de har vært frosne (smultringer er unntaket). Anonymkode: c8531...9ad 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Ville ikke satset på det. Ikke om det er typisk julekaker du skal lage. De har mye smør, som lett harskner, og kvaliteten forringes også i fryst tilstand. De mister gjerne litt piff når de tiner, og mister sprøhet. Anonymkode: 4ed92...9af 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker du å bake da? Personlig synes jeg ikke småkaker er særlig gode etter at de har vært frosne (smultringer er unntaket). Anonymkode: c8531...9ad Tenkte typiske småkaker som pepperkaker, krumkaker, serinakaker osv. Jeg har fryst småkaker med hell før, så var vel helst lengden på tiden i fryseren jeg tenkte på nå. Men har jo spist de jeg har bakt i november før uti januar, så kanskje det går fint. ☺️ ts Anonymkode: c21e8...ad1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ville ikke satset på det. Ikke om det er typisk julekaker du skal lage. De har mye smør, som lett harskner, og kvaliteten forringes også i fryst tilstand. De mister gjerne litt piff når de tiner, og mister sprøhet. Anonymkode: 4ed92...9af Du mener at jeg ikke burde fryse de i det hele tatt? ☺️ Har fryst småkaker før med stort hell, så lurte mest på lengden på frysinga. ☺️ ts Anonymkode: c21e8...ad1
Leo Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du mener at jeg ikke burde fryse de i det hele tatt? ☺️ Har fryst småkaker før med stort hell, så lurte mest på lengden på frysinga. ☺️ ts Anonymkode: c21e8...ad1 Når du uansett har planer om å fryse dem så spiller det nok heller liten rolle om du har dem liggende i fryseren i to måneder i stedet for en. Det du må tenke på er at jo mer smør (Altså fett) i kakene jo kortere holdbarhet har de, men som en tommelfingerregel tåler det meste inntil tre måneder i fryseren. Ett annet tips er å bake kaker som tåler lagring. Jeg baker f.eks. ett eneste slag til jul og det gjør jeg nå i november. Det er en fruktkake (Med brennevin i ) som skal lagres og som jeg, ved en inkurie, oppdaget at er holdbar i minst to år!
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenkte typiske småkaker som pepperkaker, krumkaker, serinakaker osv. Jeg har fryst småkaker med hell før, så var vel helst lengden på tiden i fryseren jeg tenkte på nå. Men har jo spist de jeg har bakt i november før uti januar, så kanskje det går fint. ☺️ ts Anonymkode: c21e8...ad1 Småkaker av det slaget holder seg godt i 2-3 mnd hvis de oppbevares riktig. (lufttette bokser i kjølige rom) Basert på det vilke jeg ikke hatt de i fryseren lengre tid enn 3-4 mnd. Anonymkode: c8531...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Min mor pleier å gjøre dette med rundstykker, gomme og tårnkakepinner, merker ikke noe usmak på det, snarere tvert imot Anonymkode: de0a1...588
Teardrop Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 De fleste julekaker er jo "kjeks". trenger ikke fryse det. Bare legg i tett boks i boden eller lignende 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 Bruk ekte kakebokser i metall så trenger du ikke fryse kaker. De holder seg til påske. Må ikke bruke plastbokser, da blir de myke. Anonymkode: 2b5cc...714
flusa Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 11.31): Jeg tenkte å starte bakingen til jul nå. Flere? Og så legger jeg det i fryseren, for da blir det ferskest mulig. Tror det funker, det? Har gjort det før, men kanskje 1 mnd senere enn nå, men det funker vel det? Anonymkode: c21e8...ad1 Det funker fjell👍 Smart å bake på forhånd. Mye som kan fryses.
flusa Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 Mye kan også legges i kakebokser,som holder seg lenge. Som; småkaker,risboller,krumkaker.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 Dette har jeg ikke tenkt på at er mulig! Går det virkelig an å fryse pepperkaker og slikt uten at det blir annerledes når det tines? Jeg fryser mye gjærbakst, og diverse kaker går veldig fint, men "tørre" kaker har jeg ikke tenkt på. I såfall så tror jeg ikke 1 mnds forskjell har så mye å si. I alle fall ikke om frysen din ikke blir utsatt for store temperatursvingninger (dvs åpne så varmen går ut/legge inn for mye om gangen). Anonymkode: fb1f6...5c7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 Kransekake blir jo bare bedre av en tur i fryseren. Anonymkode: 90305...1dd
mercury_ Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg ville heller ha fryst kjeksdeigene enn det ferdige produktet. Pepperkakedeig holder seg også en evighet godt innpakket i kjøleskapet, men deigene til de andre slagene hadde jeg fryst og så tint i kjøleskapet dagen før jeg skulle bake de. Men som andre sier så er det også god holdbarhet på ferdigstekte kjeks som oppbevares i kakebokser.
Embla Othea Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg personlig liker ikke småkaker etter at de har vært fryste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå