AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Kjolen er kjøpt i utlandet. Vaskelappen sier at den ikke kan vaskes. Min søster hadde også det samme og hun skjekket ikke vaskelappen og klarte å vaske den for hånd i kaldt vann. Klærne hennes har krympet. Nå er det min tur til å vaske og jeg vet ikke hvordan jeg skal vaske den. Er dry clean siste utvei?? Anonymkode: 5efe6...19d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Ja denne må til rens Anonymkode: 83401...e89
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Viskose krymper ofte en del i vask. Hvis det da er paljetter og slikt sydd på, er nok kjolen en tapt sak etter vanlig vask. Hadde levert til rens. Jeg har mye klær i viskose, vasker på finvask 30 grader, strekker det når jeg henger opp, og stryker det tilbake i rett form... Men likevel krymper det alltid litt etter første vask (forstår ikke hvorfor produsentene ikke kan vaske plagget en gang FØR de selger det?). Anonymkode: 6c92c...e40
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Viskose krymper ofte en del i vask. Hvis det da er paljetter og slikt sydd på, er nok kjolen en tapt sak etter vanlig vask. Hadde levert til rens. Jeg har mye klær i viskose, vasker på finvask 30 grader, strekker det når jeg henger opp, og stryker det tilbake i rett form... Men likevel krymper det alltid litt etter første vask (forstår ikke hvorfor produsentene ikke kan vaske plagget en gang FØR de selger det?). Anonymkode: 6c92c...e40 Dette plagget helt vanlige klær til hverdagsbruk uten noe pynt på så jeg tenker at det blir kjempe dyrt å sende på rens så ofte Anonymkode: 5efe6...19d
Taluno Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Om det ikke engang tåler håndvask i kaldt vann, så er det ganske stor sannsynlighet for at det ikke tåler annen vask hjemme heller.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Kan du ikke google Viskose og vask? Sånn raskt hva jeg finner: iskose Den mest brukte av såkalte regenererte fibre. Behagelig mykt å ha på og opptar kroppsfukt som bomullsvare. Viskose er ikke sterk i våt tilstand og krøller seg mye - kan dessuten krympe i vask. Vaskes ved 60° C - fargingen av tøyet kan imidlertid bety at det bare tåler 40° C. Slik vasker du viskoseplaggene dine Viskose kan komme til å krympe i vask, så du bør vaske viskoseplaggene dine forsiktig. Viskosen mister sin styrke i våt tilstand, så hard vask, kraftig sentrifugering og drypptørking kan derfor ødelegge plaggene. Vask heller viskoseplaggene dine for hånd ved 30–40 grader, eller på et finvaskprogram med kort sentrifugering, og la plagget tørke liggende. Vask av viskose: Fiberen tar opp mye fuktighet og blir svakere i våt tilstand. Den må derfor finvaskes på 40–60 grader med vaskemidler uten blekemidler. Før du vasker viskose Før du vasker viskoseplaggene dine er det et par ting du bør vite. Som nevnt er en av viskosens fordeler at den kan vaskes på høye temperaturer i vaskemaskinen uten spesielle vaskemidler. Viskose har dog den uheldige egenskapen at det blir svekket i våt tilstand. Derfor må du aldri vri et viskoseplagg, og man kan med fordel velge et kort vaskeprogram. Mange vil kanskje også nikke gjenkjennende til at viskose krymper etter vask, og det finner først tilbake til sin opprinnelige størrelse når du har strøket det med et dampstrykejern. Så hvis vi skal se likheten her, vask mellom 40-60 avhengig om det er farget eller ikke. Helst håndvask. Plagget tørkes liggende, og du må forvente at det krymper. Men du kan dampe det noe tilbake til "original størrelse/fasong". Anonymkode: cea90...d4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå