Gå til innhold

Hvordan overta omsorgen for en tenåring uten samtykke fra foreldrene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tatt til oss en jente i tenårene. Av forskjellige årsaker kan hun ikke bo hos mor eller far og hun fortalte meg at hun kom til å ta sitt eget liv hvis hun måtte fortsette med det. Vi er i familie, men ikke nær familie, men jeg har fulgt henne hele oppveksten. Jenta har utfordringer og har vært under oppfølging av BUP, men vi bor såpass langt unna at hun ikke har mulighet til det. Det går egentlig ganske greit med henne nå, men hun har bare vært hos oss en måned, så det kan jo endre seg. Etterhvert håper jeg hun kan begynne på VGS her.

Problemet er at hun ikke offisielt bor her. Det betyr at hun ikke har fastlege og egentlig ingen rettigheter i denne kommunen. Foreldrene har så vidt jeg vet ikke protestert på flyttingen, men jeg har ikke overtatt omsorgen offisielt. Så jeg lurer på hvordan vi gjør dette uten foreldrenes samtykke, slik at jeg får noen rettigheter og hun kan få helsehjelp i kommunen og plass på skole. Da hun kom hit hadde hun bare det hun sto og gikk i, så vi har kjøpt ny garderobe og nå må hun ha vinterklær. Ikke har hun noe utstyr heller og hun har lyst til å drive med en ganske kostbar sport. Jeg vil gjerne ha henne her, men det er dyrt. Jeg lurer på om jeg kan ha krav på i det minste barnetrygd så lenge hun bor her? Hvem kontakter jeg for å få på plass det praktiske? Barnevernet?

Litt bakgrunn: Hun kan ikke bo hjemme fordi morens nye samboer er splitter pine gal. Og han har fått besøksforbud mot meg pga stalking og trusler. Blant annet har han truet med å brenne ned huset med familien min inni, og på det meste kontaktet han meg et titalls ganger daglig. Besøksforbudet bryr han seg nada om og politiet er det ikke så mye hjelp i. Så vi valgte til slutt å flytte til en annen kant av landet og her bor vi på hemmelig adresse. Jeg er redd for at hvis jenta bytter adresse i folkeregisteret, så vil moren hennes finne ut hvor hun bor, siden hun er nærmeste pårørende. Da vil flyttingen være forgjeves. Sånn sett var det kanskje idiotisk å ta til seg denne jenta, men jeg oppfattet at hun var i reell fare og så ingen annen løsning.

Anonymkode: 8b342...aae

• Liker 4
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må barnevernet vurdere. Om de ikke er inne enda bør du snarest ringe og drøfte saken. Dette kan jo som du sier, gå ut over jenta fordi det formelle ikke er i orden.

Anonymkode: 1a1bd...c43

• Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette må barnevernet vurdere. Om de ikke er inne enda bør du snarest ringe og drøfte saken. Dette kan jo som du sier, gå ut over jenta fordi det formelle ikke er i orden.

Anonymkode: 1a1bd...c43

Men vil barnevernet fortelle foreldrene hvor hun befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet må helt klart inn her, ring og rådfør deg med én gang. Mulig dere kan bli oppnevnt som fosterforeldre (ta kurs senere) og da også få kompensasjon for utgifter.

Må berømme deg for det du gjør for denne jenta, skulle vært flere som deg!

Hilsen nå voksent barnevernsbarn 

Anonymkode: ccf08...ca2

• Liker 15
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke barnevernet eller foreldrene er informert om hvor jenta er, så risikerer du jo anmeldelse om bortførelse av jenta fra foreldrene. Du har ikke gjort dette riktig i riktig rekkefølge. Kontakt barnevernet nå. 

Anonymkode: 55c8f...2c2

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Romsdal

Du må kontakte barnevernet i den kommunen hun kom fra og fortelle om situasjonen. De vil da mestsannsynlig ønske å ha en samtale med jenta. 
De vil også snakke med foreldrene. Det er mange muligheter her, hun kan bo hos deg i fosterhjem som et frivillig hjelpetiltak hvis foreldrene samtykker, Hun kan bli akuttplassert hos deg som beredskapshjem hvis situasjonen er veldig alvorlig, Det er også mulig at de vil prøve ut ulike tiltak men at det ender med en omsorgsovertakelse til slutt om situasjonen ikke blir bedre, det er i så fall barnevernet i kommunen som sender en sak til Fylkesnemnda, som eventuelt avgjør om kommunen skal overta omsorgen, så blir det opp til dem om de vurderer at du kan være fosterhjem. Hva jenta mener vil telle tungt siden hun er så gammel som hun er.Hvis du blir godkjent av kommunen som fosterhjem eller beredskapshjem vil du få barnetrygden siden barnet bor hos deg, du vil også få dekket vanlige faste utgifter til livsopphold og kan søke BV om ekstra utgifter som f eks fritidsaktiviteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Romsdal
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis barnevernet vurderer at det er fare for jentas liv og helse vil de kunne akuttplassere henne på sperret adresse, altså at foreldrene ikke får vite hvor hun er. Men det er det de som vurderer i (samarbeid med politiet ofte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke barnevernet eller foreldrene er informert om hvor jenta er, så risikerer du jo anmeldelse om bortførelse av jenta fra foreldrene. Du har ikke gjort dette riktig i riktig rekkefølge. Kontakt barnevernet nå. 

Så vi må på Pride-kurs for å bli fosterforeldre, selv om vi er familie? Mannen min begynner å få nok av hele situasjonen og er i utgangspunktet ikke begeistret for at hun bor her, så jeg er redd for at han setter ned foten hvis han må bruke mye tid på dette.

Og nei, jeg har ikke gjort dette i riktig rekkefølge, men jeg trodde egentlig at det bare var for en periode. Jeg håpet at hun kunne bo hos sin far, men det går ikke så jeg innser at dette blir permanent. Alternativet er en fremmed fosterfamilie og det tror jeg ikke hun vil tåle.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte barnevernet. Si det som det er.

Skjønner ikke helt at du tør ha et barn som ikke er ditt på en hemmelig adresse sånn at ingen av hennes foresatte vet hvor hun er.

Anonymkode: 9e1eb...c35

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romsdal skrev (4 minutter siden):

Du må kontakte barnevernet i den kommunen hun kom fra og fortelle om situasjonen. De vil da mestsannsynlig ønske å ha en samtale med jenta. 
De vil også snakke med foreldrene. Det er mange muligheter her, hun kan bo hos deg i fosterhjem som et frivillig hjelpetiltak hvis foreldrene samtykker, Hun kan bli akuttplassert hos deg som beredskapshjem hvis situasjonen er veldig alvorlig, Det er også mulig at de vil prøve ut ulike tiltak men at det ender med en omsorgsovertakelse til slutt om situasjonen ikke blir bedre, det er i så fall barnevernet i kommunen som sender en sak til Fylkesnemnda, som eventuelt avgjør om kommunen skal overta omsorgen, så blir det opp til dem om de vurderer at du kan være fosterhjem. Hva jenta mener vil telle tungt siden hun er så gammel som hun er.Hvis du blir godkjent av kommunen som fosterhjem eller beredskapshjem vil du få barnetrygden siden barnet bor hos deg, du vil også få dekket vanlige faste utgifter til livsopphold og kan søke BV om ekstra utgifter som f eks fritidsaktiviteter. 

Romsdal skrev (3 minutter siden):

Hvis barnevernet vurderer at det er fare for jentas liv og helse vil de kunne akuttplassere henne på sperret adresse, altså at foreldrene ikke får vite hvor hun er. Men det er det de som vurderer i (samarbeid med politiet ofte)

Takk for svar. Ingen av foreldrene har bedt om å få henne igjen, men det er en reell fare for at jeg blir anmeldt for kidnapping hvis mors nye kjæreste finner ut at det kan gi meg problemer. Men hun bodde hos sin far da hun flyttet hit. Jeg er livredd for at noen skal røpe hvor vi bor. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må kontakte barnevernet. Si det som det er.

Skjønner ikke helt at du tør ha et barn som ikke er ditt på en hemmelig adresse sånn at ingen av hennes foresatte vet hvor hun er.

Anonymkode: 9e1eb...c35

Det er ikke ideelt at hun bor hos oss, men jeg er hennes nærmeste utenom foreldre og jeg fryktet for livet hennes. Jeg er fryktelig glad i jenta, nesten som mitt eget barn. Jeg kunne ikke bare snu ryggen til henne.

Men jeg skal kontakte barnevernet og forhøre meg.

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Ingen av foreldrene har bedt om å få henne igjen, men det er en reell fare for at jeg blir anmeldt for kidnapping hvis mors nye kjæreste finner ut at det kan gi meg problemer. Men hun bodde hos sin far da hun flyttet hit. Jeg er livredd for at noen skal røpe hvor vi bor. 

TS

Så du holder deres datter på skjult adresse og har ikke en oppdatert mor at hun er hos deg? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du holder deres datter på skjult adresse og har ikke en oppdatert mor at hun er hos deg? 

Mor og far vet at hun er hos meg, de vet at hun er ivaretatt og de har tillit til meg som omsorgsperson. Men de vet ikke hvor jeg bor.

TS

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså hva? Jebta har rømt hjemmefra og dere skjuler henne på hemmelig adresse for moren? Uten at dere har overtatt omsorgen kan dette klassifiseres som kidnapping.  Mor har rett til å vite hvor datteren er, og har også rett til å hente henne hjem. Eneste som rettmessig kan bytte hjem på datteren er rettsvesenet gjennom barnevernet. 

Anonymkode: 9d8ad...0fe

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er deg fra den andre tråden om han syke overgrepsmannen og kusinen din? 

Jeg ville ringt bv i gamle kommunen og snakket med de, de kan nok gjøre noen grep for å få ordnet dette, eller vite hva du kan gjøre. 

Anonymkode: e55c7...714

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså hva? Jebta har rømt hjemmefra og dere skjuler henne på hemmelig adresse for moren? Uten at dere har overtatt omsorgen kan dette klassifiseres som kidnapping.  Mor har rett til å vite hvor datteren er, og har også rett til å hente henne hjem. Eneste som rettmessig kan bytte hjem på datteren er rettsvesenet gjennom barnevernet. 

Anonymkode: 9d8ad...0fe

Moren har litt kontakt med jenta og har hittil ingen innvendinger mot at hun er her. Foreløpig vel begge sett på det som en ferie men jeg begynner å innse at det kan bli permanent. Jenta bodde ikke hos mor da hun kom hit, hun hadde ikke bodd der på over et år pga mors kjæreste. Faren er enig i at hun er hos meg, men han er fryktelig rotete (rus) så han løser ingenting praktisk. Han hadde ikke omsorgen på papiret da hun bodde der, så jeg vet ikke om han egentlig kan bestemme så mye over henne.

TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er deg fra den andre tråden om han syke overgrepsmannen og kusinen din? 

Jeg ville ringt bv i gamle kommunen og snakket med de, de kan nok gjøre noen grep for å få ordnet dette, eller vite hva du kan gjøre. 

Ja, det er meg...

Jeg har ringt barnevernet, de skal ringe meg opp igjen

TS

• Liker 6
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er meg...

Jeg har ringt barnevernet, de skal ringe meg opp igjen

TS

Så bra at du har ringt. Lykke til! Du og mannen din virker jo som den beste og tryggeste løsningen for denne jenta. Ikke legg skjul på noe til bv. 

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd til deg (og ser du har fått gode råd allerede), men vil bare si at det er utrolig flott at dere tar vare på jenta 🙏

Anonymkode: fb41b...02f

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...