Gå til innhold

Kanskje de skal slutte å belønne godt og effektivt utført arbeid med MER ARBEID, hvis de vil ha slutt på quiet quitting?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er lærer, så nå får jeg sikkert hets bare for det 😛

Men jeg har flere kolleger som svarer på meldinger fra foreldre så sent som kl 22. Vi bruker en app, så jeg ser meldinger som blir sendt i de klassene jeg jobber i. Det er også noen som tar telefonsamtaler med foreldre etter jobb, og som stresser med å få gjort ferdig ting innen en frist, som fører til at de må jobbe f.ks på en søndag. Eller at de f.ks løper etter en elev som har stukket av og leter etter denne, mens de lar klassen drive med minecraft eller se film. 

jeg var der selv for noen år siden, men nå er det slutt. Jeg svarer ikke på meldinger fra foreldre før kl 8 og etter kl 16. Jeg tar heller ingen telefoner da. Rekker jeg ikke å gjøre noe jobb fordi jeg er opptatt med andre ting, så gjør jeg det ikke. Da må jeg få ekstra tid til det.

Stikker en elev av e.l, ringer jeg til ledelsen og ber om hjelp. Melder avvik hvis absolutt ingenting blir gjort. 

Innimellom gjør jeg noe ekstra. Som å bake kake til elevene e.l. Men det er hvis jeg har lyst og overskudd. Ellers gjør jeg ikke mer enn det jeg må. Og det er viktig at vi (i alle yrker , egentlig) viser hvordan ting faktisk er. Hvis en arbeidstaker ikke har tid til å gjøre en viss jobb, så er det ikke arbeidstakeren sin skyld eller problem (snakker så klart om når en arbeidstaker er ærlig, ikke en som sluntrer unna). Da må ledelsen sette inn flere ressurser. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste som arbeidstaker om man bare gjør den jobben. Eller så tror arbeidsgiver at det er greit for deg, og vil prakke på deg flere slike oppgaver.

Anonymkode: a6753...e6e

Det gjør du rett i! Læreren til ett av mine barn svarer på meldinger døgnet rundt, om helt trivielle ting. Jeg forventer jo virkelig ikke å få svar før neste dag! Jeg har nesten lyst til å be henne logge av appen, men det hadde jo vært frekt. Ikke rart folk blir utbrent når de holder på sånn!

Anonymkode: 17385...7b1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, HR er bare en tullestilling. Se på de som jobber der også, har null erfaring peiling på arbeidslivet. Ofte unge jenter som har tatt en tulleutdannelse. I tillegg skal disse være med på ansettelseprosessen.

Anonymkode: 90971...ec0

Samme når arbeidsgiver bruker rekrutteringsbyråer ved ansettelse. Det er jo kun til førstegangsintervju, men det er fortsatt merkelig å bruke folk uten relevant utdanning eller relevant arbeidserfaring til å bestemme hvem som skal til intervju og til å foreta førstegangstintervjuet.  I de gode jobbintervjuene jeg har vært på har det alltid vært noen med erfaring som har foretatt intervjuene. De vet hva de bør se etter, hva de bør spørre om og hvordan man skal vurdere svarene. 

Anonymkode: abb79...a24

Skrevet

Tja hvorfor ikke :) 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er lærer, så nå får jeg sikkert hets bare for det 😛

Men jeg har flere kolleger som svarer på meldinger fra foreldre så sent som kl 22. Vi bruker en app, så jeg ser meldinger som blir sendt i de klassene jeg jobber i. Det er også noen som tar telefonsamtaler med foreldre etter jobb, og som stresser med å få gjort ferdig ting innen en frist, som fører til at de må jobbe f.ks på en søndag. Eller at de f.ks løper etter en elev som har stukket av og leter etter denne, mens de lar klassen drive med minecraft eller se film. 

jeg var der selv for noen år siden, men nå er det slutt. Jeg svarer ikke på meldinger fra foreldre før kl 8 og etter kl 16. Jeg tar heller ingen telefoner da. Rekker jeg ikke å gjøre noe jobb fordi jeg er opptatt med andre ting, så gjør jeg det ikke. Da må jeg få ekstra tid til det.

Stikker en elev av e.l, ringer jeg til ledelsen og ber om hjelp. Melder avvik hvis absolutt ingenting blir gjort. 

Innimellom gjør jeg noe ekstra. Som å bake kake til elevene e.l. Men det er hvis jeg har lyst og overskudd. Ellers gjør jeg ikke mer enn det jeg må. Og det er viktig at vi (i alle yrker , egentlig) viser hvordan ting faktisk er. Hvis en arbeidstaker ikke har tid til å gjøre en viss jobb, så er det ikke arbeidstakeren sin skyld eller problem (snakker så klart om når en arbeidstaker er ærlig, ikke en som sluntrer unna). Da må ledelsen sette inn flere ressurser. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste som arbeidstaker om man bare gjør den jobben. Eller så tror arbeidsgiver at det er greit for deg, og vil prakke på deg flere slike oppgaver.

Du nekter å jobbe mer enn fra 08-16, dvs. 40 timer i uka, når arbeidstiden din er 43 timer i uka? :klo: 

Og du ser på det å bake ei kake til elevene som arbeid ? :klo: 

Anonymkode: 2a628...ba8

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har jobbet i helsevesenet, turnus, og syns det var mye mindre stress enn der jeg jobber nå, som er utenfor helsevesenet. Hvor har du jobbet hvor det har vært ferie? Fordelen med typisk turnusjobbing er etter min erfaring at du ikke har et lass oppgaver som ingen tar hvis du er borte en dag eller tre uker, det er mer fra dag til dag og så er man ferdig. Dette savner jeg fra helsevesenet. Nå har jeg en evig strøm med vanskelige og dels komplekse oppgaver som følger meg over tid. Og ingenting heter vikar. I helse må man ha vikarer. 

Anonymkode: c1e18...d23

Jeg har akkurat samme erfaring som deg.

Anonymkode: 76401...1ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme når arbeidsgiver bruker rekrutteringsbyråer ved ansettelse. Det er jo kun til førstegangsintervju, men det er fortsatt merkelig å bruke folk uten relevant utdanning eller relevant arbeidserfaring til å bestemme hvem som skal til intervju og til å foreta førstegangstintervjuet.  I de gode jobbintervjuene jeg har vært på har det alltid vært noen med erfaring som har foretatt intervjuene. De vet hva de bør se etter, hva de bør spørre om og hvordan man skal vurdere svarene. 

Anonymkode: abb79...a24

Enig.

Dessverre er det blitt slik i dagens arbeidsliv at folk UTEN kompetanse skal vurdere søkere. HR har ingenting med ansettelser å gjøre.

HR er bare noe vås som arbeidsgiver kan gjemme seg bak.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Enig.

Dessverre er det blitt slik i dagens arbeidsliv at folk UTEN kompetanse skal vurdere søkere. HR har ingenting med ansettelser å gjøre.

HR er bare noe vås som arbeidsgiver kan gjemme seg bak.

Jeg forbinder HR med en etat som beskytter arbeidsgiver mer enn de jobber for det beste for både arbeidsgiver OG arbeidstaker(e). Jeg legger merke til at i kommuner er det vanlig å gå bort fra personalsjefer til å kalle det HR. Jeg mener bare å kalle det HR får det til å føles mer som om det er en etat for arbeidsgiver/kommunene, og ikke noen som er der for alle ansatte i kommunen(e). Kanskje det også har noe med at man bruker et engelsk navn på en norsk etat. 

Endret av Knoot
  • Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjør du rett i! Læreren til ett av mine barn svarer på meldinger døgnet rundt, om helt trivielle ting. Jeg forventer jo virkelig ikke å få svar før neste dag! Jeg har nesten lyst til å be henne logge av appen, men det hadde jo vært frekt. Ikke rart folk blir utbrent når de holder på sånn!

Anonymkode: 17385...7b1

Ja, jeg ser foreldre sender melding kanskje kl 20. "Pia skadet seg på fotballtrening, blir nok hjemme i morgen onsdag". Så tikker det inn en melding fra kontaktlærer kl 20.10: "huffda, god bedring :)" . Jeg skjønner ikke at de gidder. Jeg var som sagt sånn selv før, og da fikk jeg også telefonsamtaler privat av foreldre på ettermiddag/ kveld. Jeg lot det gå for langt, det er det som er faren ved det. 

Nå sier jeg fra på foreldremøte at jeg er tilgjengelig mellom kl 8 og 16, og at de skal ringe på jobbnummeret og sende melding via appen. Jeg tar ingen samtaler privat. Og det har aldri vært noe problem. 

• Liker 1
Skrevet

Hva får du ut av å jobbe ekstra? Ingenting.

Anonymkode: 3d356...503

Jeg får mer ut av å jobbe ekstra.

Jeg får høyere lønn pga 50% overtidstillegg.
Jeg får unna mer arbeid som gjør at jeg har lettere dager fremover.
Sjefen og kollegaene ser at jeg gjør en god jobb som gjør at jeg jobber meg opp goodwill som gjør at sjansen er større for at de sier ja/vil hjelpe hvis jeg trenger det.

Anonymkode: 3dd13...d7c

Skrevet
On 10/19/2022 at 11:28 AM, AnonymBruker said:

Enig. Man havner i hamsterspiralen når belønningen for godt utført arbeid kun er mer og vanskeligere arbeid.

Anonymkode: 2b459...efe

Kjenner meg skremmende godt igjen i dette. Blir tildelt vanskelige oppgaver som de begrunner med at man er så flink. Men når det kommer til lønnsoppgjøret er det aldri det som belønnes. 

Anonymkode: 8d94c...352

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 10.50):

Kanskje de skal slutte å belønne godt og effektivt utført arbeid med MER ARBEID, hvis de vil ha slutt på quiet quitting?

Anonymkode: 54d9d...74e

Det er vel relativt normalt å belønne de som arbeider god og effektivt og dermed er i stand til å påta seg mer ansvar med høyere lønn, mer interessante oppgaver osv. Høres veldig kjedelig ut å ha en tilnærming til arbeidet der en kun ønsker å gjøre et minimum og ikke finner noen glede i utfordringer, tillit eller interessante oppgaver. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, herzeleid said:

Det er vel relativt normalt å belønne de som arbeider god og effektivt og dermed er i stand til å påta seg mer ansvar med høyere lønn, mer interessante oppgaver osv. Høres veldig kjedelig ut å ha en tilnærming til arbeidet der en kun ønsker å gjøre et minimum og ikke finner noen glede i utfordringer, tillit eller interessante oppgaver. 

Tillit betaler dessverre ikke regningene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tillit betaler dessverre ikke regningene. 

Du leste visst ikke innlegget du forsøkte å besvare. Prøv igjen. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, herzeleid said:

Du leste visst ikke innlegget du forsøkte å besvare. Prøv igjen. 

Vel, hos oss er det ikke normalt å belønne ansatte som tar på seg mer ansvar og mer krevende oppgaver. Dessverre. Så da er det også forståelig om noen ikke lenger ønsker å påta seg så mye mer hele tiden. Det er ikke sånn at tillit og nye utfordringer er belønning nok i seg selv, i lengden.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, hos oss er det ikke normalt å belønne ansatte som tar på seg mer ansvar og mer krevende oppgaver. Dessverre. Så da er det også forståelig om noen ikke lenger ønsker å påta seg så mye mer hele tiden. Det er ikke sånn at tillit og nye utfordringer er belønning nok i seg selv, i lengden.

Da har dere kanskje et problem. Eventuelt kanskje ikke full innsikt i lønnsstatistikken og hva som ligger til grunn for denne. 

Skrevet
1 minutt siden, herzeleid said:

Da har dere kanskje et problem. Eventuelt kanskje ikke full innsikt i lønnsstatistikken og hva som ligger til grunn for denne. 

Vi har innsikt i lønnsstatistikken, men hva som ligger til grunn er som oftest en gåte. Men det er en gjenganger at nyansatte får bedre betalt, som begrunnes med at det må til for rekrutteringen. De vet nok at vi  trofaste slitere sjelden bytter jobb uansett. Det blir jo også stadig vanskeligere med årene. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg ser foreldre sender melding kanskje kl 20. "Pia skadet seg på fotballtrening, blir nok hjemme i morgen onsdag". Så tikker det inn en melding fra kontaktlærer kl 20.10: "huffda, god bedring :)" . Jeg skjønner ikke at de gidder. Jeg var som sagt sånn selv før, og da fikk jeg også telefonsamtaler privat av foreldre på ettermiddag/ kveld. Jeg lot det gå for langt, det er det som er faren ved det. 

Nå sier jeg fra på foreldremøte at jeg er tilgjengelig mellom kl 8 og 16, og at de skal ringe på jobbnummeret og sende melding via appen. Jeg tar ingen samtaler privat. Og det har aldri vært noe problem. 

Handler vel kanskje om at de sitter med mobilen, ser meldingen og ser det tar 2 sekunder å svare. Sitter jeg på pcen og surfer på Kvinneguiden og får en mail fra jobben som tar kort tid å svare på så svarer jeg på den på fritiden. Bedre bruk av tiden min å svare på noen meldinger til kolleger enn å skrive innlegg på Kvinneguiden midt på natta som jeg gjør nå. 

Anonymkode: e9d4d...bab

Skrevet

Handler vel kanskje om at de sitter med mobilen, ser meldingen og ser det tar 2 sekunder å svare. Sitter jeg på pcen og surfer på Kvinneguiden og får en mail fra jobben som tar kort tid å svare på så svarer jeg på den på fritiden. Bedre bruk av tiden min å svare på noen meldinger til kolleger enn å skrive innlegg på Kvinneguiden midt på natta som jeg gjør nå. 

Anonymkode: e9d4d...bab

Faren med det, er som sagt at det kan gå for langt. Åja, læreren svarer meg på kvelden. Da ringer jeg henne i morgen etter at ungen har lagt seg for å ta en prat om noe! 

Jeg ble oppringt etter at jeg hadde lagt meg, jeg ble oppringt midt i middagslagingen.. fordi jeg la opp til det selv. For noen er det sikkert bare en og annen melding her og der, men for meg ble det et sabla mas med flere masete foreldre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 21.36):

Hos meg så er det disse folka som alltid har det såååå travelt og har sååå mye å gjøre og er sååå sliten! Jeg kjenner jeg nesten brekker meg hver gang for det vet faen ikke hva travelt er. Jeg har jobbet i helse med elendig betaling og elendige arbeisvillkår, hvor jeg løp mer enn jeg gikk, enorm gjennomtrekk av inkompetent personale, stadige kutt osv. Å jobbe på kontor som jeg gjør nå er ferie i sammenligning. 

Anonymkode: 2e721...ced

Signerer denne. Det er god grunn til at de med fysiske yrker har gjennomsnittlig arbeidsavgang før de fyller 60 (altså blir uføre). Det er en stor skam at de med fysisk tungt arbeid har samme pensjonsalder som kontoristene. 

Anonymkode: 4c6e1...628

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt mange ferskinger på opplæring som har tjent langt bedre enn meg, på tross av at jeg har 10-20 år mer med erfaring. Det er jo også grunnen til at store deler av arbeidsstokken flykter herfra (Ahus) til arbeidsplasser hvor erfaring settes pris på. 

Anonymkode: 4c6e1...628

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...