AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #21 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har ikke så mye å si hvordan du mener det burde være. Vi lever i en realitet og den må vi bare forholde oss til. Hvis du ikke trives med hvordan sjefer bestemmer så har du to valg: 1. Ta det videre gjennom HR og sjefens sjef 2. Få deg ny jobb Jeg har selv skiftet jobb da jeg hadde faktisk en under meg som laget store problemer. Det var ikke meget stressende å finne ny jobb, det gikk fort. Jeg fikk heller ikke samme problem i ny jobb. Eller, etter hva jeg har lært på KG, så har du også et tredje valg: 3. Forbli i jobben, ikke gjør noe, men skriv masse innlegg hvor du klager over sjefen, jobben og samfunnet generelt og hvordan alt er alle andres feil. Anonymkode: 3dd13...d7c 1. Problemet er bare når sjefens sjef ikke har en sjef over, men er sjefen selv. The Highest Level, om du vil. Also a problem: Når en av HR-damene egentlig har banget sjefen tidligere på julebord. De har ikke akkurat lyst å krangle for en ansatt. 2. Dette punktet har jeg skissert som problematisk. Du mener at det er bare realiteten, og det har jeg ikke sagt meg uenig i. Men det skal være lov å kritisere denne realiteten som fører til at arbeidsmarkedet siler ut mange gode mennesker, sjefene kan terrorisere slik dem måtte ønske. Hele poenget med kommentaren er nettopp det at de rettighetene en ansatt har på papiret ifølge arbeidsmiljøloven blir nøytralisert via de to punktene jeg har nevnt, og det er: 1) Finn en ny jobb eller 2) Bøy hodet ned, hold kjeft på jobben i frykt for at sjefen ikke gir en god referanse hvis man begynner å hevde seg som ansatt med de rettighetene en selv har på papiret, ifølge norsk lov. 3. Dette punktet kommer nettopp av at folk ikke kan bytte jobb så lett. Sånn er det bare. At du bruker deg selv som en anekdote, fjerner ikke realiteten, som du så pent liker å kalle det. Å finne ny jobb er ganske stressende for vanlige folk. Sånn er det bare. Og jeg trenger ikke engang påpeke hvor mye stress og ressurser folk som er litt under gjennomsnittet må slite med, når til og med vanlige folk sliter. Men jeg skjønner jo at det er en del som liker å suger godt på det kapitalistiske lemmet til sjefen, og være good girl / good man nede på knærne til sjefen. Siden vi er inne på anekdoter. Jeg kan introdusere punkt 4. Bytt jobb (selv om det er en del stress) hvert andre år, bare for gøy, selv om ingenting er galt, bare for å sikre seg en lang nok liste med referanser. Mantraen hos meg er: Jobb heller tre steder på 6 år eller ett sted i 6 år. Hvorfor? Bare for å få 3 ganger flere referanser på lista. For ingen sjef, uansett hvor hyggelig "hen" er i begynnelsen skal få lov til å holde mine 6 år som "gissel" om noe skulle skjære seg. Jeg bytter ikke engang for høyere lønn. Bytter for referanser. For den sjefen som er "snill" den ene uka kan være "terrorist" den neste uka. Nettopp fordi forståelsen som du forfekter er: "Bytt jobb, sjefen kan gjøre hva hen vil" i tillegg til potensiell dårlig referanse som de fleste ansatte skjelver ved tanken av. Det blir bare for galt at man må gjøre slik jeg gjør, som skissert under punkt 4, for jeg har såpass selvinnsikt at jeg er priviligert, så jeg er ikke arrogant som du og par andre her er. Du har et utgangspunkt i sjefen, jeg har et utgangspunkt fra den ansatte sitt perspektiv og hvor lite arbeidsmiljøloven (NORSK LOV) fungerer i praksis i disse tilfellene. Ikke la meg starte med folk som kanskje varsler om noe kritikkverdig på arbeidsplassen, så blir man etterpå fullstendig desimert og presset ut av stillingen. Regner med at du ikke trenger at jeg skal legge ut noen linker rundt denne problematikken, for du kan lett finne disse artiklene selv. Anonymkode: 657fb...429 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #22 Skrevet 19. oktober 2022 Dere som babler om å ta det gjennom HR; har dere noengang prøvd det??? HR er jo aldri på arbeidstagerens parti, HR er jo drittsekkene til sjefene. De får jo ikke betalt av arbeidstagerne, men av arbeidsgiver... Helt latterlig naivt å skrive sånn om HR som dere gjør... Anonymkode: 714a8...aac 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #23 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hos meg så er det disse folka som alltid har det såååå travelt og har sååå mye å gjøre og er sååå sliten! Jeg kjenner jeg nesten brekker meg hver gang for det vet faen ikke hva travelt er. Jeg har jobbet i helse med elendig betaling og elendige arbeisvillkår, hvor jeg løp mer enn jeg gikk, enorm gjennomtrekk av inkompetent personale, stadige kutt osv. Å jobbe på kontor som jeg gjør nå er ferie i sammenligning. Anonymkode: 2e721...ced Da er vi to med samme erfaring 😂 Jeg er sykepleier, og sjeleglad for at jeg kom meg bort fra bedside/turnusarbeidet til en nå walk-in-the-park-kontorjobb. Det er helt sykt urettferdig hvor stor forskjell det er på goder, bare innad i en kommune. De som er så heldige å ha kontorjobb, har ALLTID god tid til lunsj, god tid til møter, en prat, "faglig og etisk refleksjon" og what not. I pleie og omsorg, kan de bare drite i dette. Nitrist. Anonymkode: 1ae07...db1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #24 Skrevet 19. oktober 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: At du bruker deg selv som en anekdote, fjerner ikke realiteten, som du så pent liker å kalle det. Anonymkode: 657fb...429 Det må være en av de mest fantastiske setninger jeg har sett på KG - og det sier litt. Så når jeg kommer med min erfaring så er det en anekdote, men din erfaring er realiteten? Anonymkode: 3dd13...d7c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #25 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som er så heldige å ha kontorjobb, har ALLTID god tid til lunsj, god tid til møter, en prat, "faglig og etisk refleksjon" og what not. I pleie og omsorg, kan de bare drite i dette. Nitrist. Anonymkode: 1ae07...db1 Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Veldig mange på kontor jobber jo som gale med enormt mye stress.. Anonymkode: 714a8...aac 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #26 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Veldig mange på kontor jobber jo som gale med enormt mye stress.. Anonymkode: 714a8...aac Ikke på det jevne i kommune-Norge, gitt. Det er en ferie sammenlignet med å jobbe turnus i helse, med konstant underbemanning og null goder. Men det driter jo ledelse i, selvsagt. På alle nivåer. Anonymkode: 1ae07...db1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #27 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ikke på det jevne i kommune-Norge, gitt. Det er en ferie sammenlignet med å jobbe turnus i helse, med konstant underbemanning og null goder. Men det driter jo ledelse i, selvsagt. På alle nivåer. Anonymkode: 1ae07...db1 Jeg har jobbet i helsevesenet, turnus, og syns det var mye mindre stress enn der jeg jobber nå, som er utenfor helsevesenet. Hvor har du jobbet hvor det har vært ferie? Fordelen med typisk turnusjobbing er etter min erfaring at du ikke har et lass oppgaver som ingen tar hvis du er borte en dag eller tre uker, det er mer fra dag til dag og så er man ferdig. Dette savner jeg fra helsevesenet. Nå har jeg en evig strøm med vanskelige og dels komplekse oppgaver som følger meg over tid. Og ingenting heter vikar. I helse må man ha vikarer. Anonymkode: c1e18...d23 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #28 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg får helt noia av denne sutringen og passiv-aggressive "quiet quitting", som for mange bare er en unnskyldning for å være lat og for å unnvike å være voksen og ta problemer opp med HR eller sjefen. Hvis du mistrives på jobb - få en annen jobb. Hvis du trives på jobb men enkelte ting er et problem - kontakt sjefen Hvis sjefen ikke vil høre - kontakt HR eller fagforeningen Nei, jeg sier ikke at det er "bare" eller "så enkelt", men det er veien man må gå. Denne sutringen på nett kombinert med "nå skal jeg ha gå sakte-aksjon for jeg er for feig til å ta saken videre eller for lat til å omskolere meg" er bare irriterende. Snakk om snowflake-generasjon. Anonymkode: 3dd13...d7c Haha, du har tydeligvis ikke jobb i mindre foretak eller på gulvet. Fagforening er faktisk ikke lov på min arbeidsplass og de få som har gått den veien har mistet jobben (skjult bak andre grunner selvsagt). Hr? Finnes bare i større virksomheter. Under covid nedbemannet de kraftig på tross av økt arbeidsmengde. Jeg har siden da gjort jobben til 6 stk, og jeg må konstant være på 4 forskjellige steder helt samtidig. Er det mulig? Nei selvsagt ikke, men er det jeg får beskjed om. Finne ny jobb? Jeg prøver, men det er lite jobber her jeg bor og pga familie har jeg ikke mulighet til å flytte. Anonymkode: 920e8...7ea
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #29 Skrevet 19. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Haha, du har tydeligvis ikke jobb i mindre foretak eller på gulvet. Fagforening er faktisk ikke lov på min arbeidsplass og de få som har gått den veien har mistet jobben (skjult bak andre grunner selvsagt). Hr? Finnes bare i større virksomheter. Under covid nedbemannet de kraftig på tross av økt arbeidsmengde. Jeg har siden da gjort jobben til 6 stk, og jeg må konstant være på 4 forskjellige steder helt samtidig. Er det mulig? Nei selvsagt ikke, men er det jeg får beskjed om. Finne ny jobb? Jeg prøver, men det er lite jobber her jeg bor og pga familie har jeg ikke mulighet til å flytte. Anonymkode: 920e8...7ea Du vet veldig lite om hvor jeg har jobbet. Jeg har også hatt jobber hvor jeg mistrivdes av ulike grunner. Jeg har også erfart at jeg syntes mitt fagområde var kjedelig. Jeg har skiftet jobb, og skiftet beite, uten høyere utdanning. Jeg har fortsatt en jobb "på gulvet". Dvs er ikke supervisor eller mananger. Du kan flytte, men du velger å la være. Helt greit, men da må du ta ansvar og konsekvenser for det valget - ikke skylde på jobben eller samfunnet. Anonymkode: 3dd13...d7c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #30 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet veldig lite om hvor jeg har jobbet. Jeg har også hatt jobber hvor jeg mistrivdes av ulike grunner. Jeg har også erfart at jeg syntes mitt fagområde var kjedelig. Jeg har skiftet jobb, og skiftet beite, uten høyere utdanning. Jeg har fortsatt en jobb "på gulvet". Dvs er ikke supervisor eller mananger. Du kan flytte, men du velger å la være. Helt greit, men da må du ta ansvar og konsekvenser for det valget - ikke skylde på jobben eller samfunnet. Anonymkode: 3dd13...d7c Jeg synes faktisk jeg har rett til å dele hvordan min arbeidshverdag er både på kg og ellers. Fokus på dårlig ledelse, me too, underbetaling, et arbeidstilsyn som ser bort fra kritiske brudd på aml osv er viktig å sette lys på og snakke om, om vi vil ha endringer i samfunnet. Å trykke ned og kalle folk sutrete og snøflak fordi de sier ifra bidrar bare til at det blir tabu og snakke om dårlige arbeidsforhold og andelen vaslere i alvorlige situasjoner går ned. Det er ikke et slikt samfunn vi ønsker. Debatten bak quiet quitting er viktig for Norge som samfunn for å styrke norsk arbeidsliv. De fleste med litt innsikt i teori bak ledelse og påvirkning på ansatte VET at det mange utsettes for på jobb i dag leder til mindre effektive ansatte (pga dårlig motivasjon, lav autonomi, og mistrivsel.) Dette er ikke norsk verdiskapning tjent på heller! Min mor er så gammel at å flytte vil være helt utelukket. Barna mine har gått på samme skole i snart 10 år. Konen min har drømmejobben. Selvsagt kan jeg ikke flytte, det finnes faktisk ting som er like viktig eller viktigere enn jobb. Å flytte er ikke et reelt valg jeg har. Anonymkode: 920e8...7ea 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #31 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg er lærer og jobber hardt i alle de timene jeg skal. Engasjerer meg i diskusjoner, men passer på å ikke ta på meg ekstra arbeidsoppgaver Før gjorde jeg masse ekstra, men det har jeg rett og slett slutta med. Det er ikke verdt det. Har fått barn som tar masse tid og krefter, og jeg synes det er en uting at man må bruke fritiden på å jobbe. Jeg fyller fritiden med noe som jeg liker, og som føles meningsfylt. Jeg gjør en så god jobb jeg klarer innenfor de rammene som arbeidsgiver har gitt meg. Rammene er ikke gode nok, og undervisningen blir ikke like god som den gjerne skulle blitt, men slik må det dessverre bli. Kall med gjerne en quiet quitter. Anonymkode: f87dd...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #32 Skrevet 20. oktober 2022 Har sett mange som har jobbet hardt i mange år. Når det ble nedskjæringer fikk de sparken uansett. Og de som tar på seg mange oppgaver blir ofte utbrendt og til slutt langtids-sykmeldte. Anonymkode: 3d356...503 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #33 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er lærer og jobber hardt i alle de timene jeg skal. Engasjerer meg i diskusjoner, men passer på å ikke ta på meg ekstra arbeidsoppgaver Før gjorde jeg masse ekstra, men det har jeg rett og slett slutta med. Det er ikke verdt det. Har fått barn som tar masse tid og krefter, og jeg synes det er en uting at man må bruke fritiden på å jobbe. Jeg fyller fritiden med noe som jeg liker, og som føles meningsfylt. Jeg gjør en så god jobb jeg klarer innenfor de rammene som arbeidsgiver har gitt meg. Rammene er ikke gode nok, og undervisningen blir ikke like god som den gjerne skulle blitt, men slik må det dessverre bli. Kall med gjerne en quiet quitter. Anonymkode: f87dd...eb9 Dette som er det riktige. Tenker ikke de som tar med jobb hjem jobber gratis osv at det går utover andre som trenger en jobb? Anonymkode: 02196...3e4 1
Knoot Skrevet 20. oktober 2022 #34 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sånn er det, med mindre du jobber for deg selv som konsulent eller har eget selskap. Man bør passe på å gjøre litt mer enn gjennomsnittet for å stikke seg ut, men ikke overanstreng deg. Det blir bare straffet med at du får mye mer å gjøre og ingen fritid. Anonymkode: ce8df...a26 Det at du blir lagt merke til gjelder først og fremst private selskaper er min mening. I det offentlige så spiller det ikke noen rolle om du jobber mer enn det du skal. Offentlige virksomheter er svært dårlige til å fostre frem gode ansatte til stillinger med mer ansvar og lønn.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #35 Skrevet 20. oktober 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Dere som babler om å ta det gjennom HR; har dere noengang prøvd det??? HR er jo aldri på arbeidstagerens parti, HR er jo drittsekkene til sjefene. De får jo ikke betalt av arbeidstagerne, men av arbeidsgiver... Helt latterlig naivt å skrive sånn om HR som dere gjør... Anonymkode: 714a8...aac Enig. Det er verneombud og fagforeningen man må ta det med. HR er der for å beskytte arbeidsgiver. Anonymkode: bb182...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #36 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg er lærer, så nå får jeg sikkert hets bare for det 😛 Men jeg har flere kolleger som svarer på meldinger fra foreldre så sent som kl 22. Vi bruker en app, så jeg ser meldinger som blir sendt i de klassene jeg jobber i. Det er også noen som tar telefonsamtaler med foreldre etter jobb, og som stresser med å få gjort ferdig ting innen en frist, som fører til at de må jobbe f.ks på en søndag. Eller at de f.ks løper etter en elev som har stukket av og leter etter denne, mens de lar klassen drive med minecraft eller se film. jeg var der selv for noen år siden, men nå er det slutt. Jeg svarer ikke på meldinger fra foreldre før kl 8 og etter kl 16. Jeg tar heller ingen telefoner da. Rekker jeg ikke å gjøre noe jobb fordi jeg er opptatt med andre ting, så gjør jeg det ikke. Da må jeg få ekstra tid til det. Stikker en elev av e.l, ringer jeg til ledelsen og ber om hjelp. Melder avvik hvis absolutt ingenting blir gjort. Innimellom gjør jeg noe ekstra. Som å bake kake til elevene e.l. Men det er hvis jeg har lyst og overskudd. Ellers gjør jeg ikke mer enn det jeg må. Og det er viktig at vi (i alle yrker , egentlig) viser hvordan ting faktisk er. Hvis en arbeidstaker ikke har tid til å gjøre en viss jobb, så er det ikke arbeidstakeren sin skyld eller problem (snakker så klart om når en arbeidstaker er ærlig, ikke en som sluntrer unna). Da må ledelsen sette inn flere ressurser. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste som arbeidstaker om man bare gjør den jobben. Eller så tror arbeidsgiver at det er greit for deg, og vil prakke på deg flere slike oppgaver. Anonymkode: a6753...e6e 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #37 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg gjør det som kan gjøres innenfor arbeidstiden, så enkelt er det Overtid godtar jeg heller ikke. Stress trenger man heller ikke drive med. Ting skal gjøres skikkelig. Anonymkode: 90971...ec0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #38 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dere som babler om å ta det gjennom HR; har dere noengang prøvd det??? HR er jo aldri på arbeidstagerens parti, HR er jo drittsekkene til sjefene. De får jo ikke betalt av arbeidstagerne, men av arbeidsgiver... Helt latterlig naivt å skrive sånn om HR som dere gjør... Anonymkode: 714a8...aac Enig, HR er bare en tullestilling. Se på de som jobber der også, har null erfaring peiling på arbeidslivet. Ofte unge jenter som har tatt en tulleutdannelse. I tillegg skal disse være med på ansettelseprosessen. Anonymkode: 90971...ec0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #39 Skrevet 20. oktober 2022 HR er ansatt for å beskytte arbeidsgiver, ikke deg. Jobb 8-16. Når du er ferdig på jobb tar du fri til neste dag. Hva får du ut av å jobbe ekstra? Ingenting. Anonymkode: 3d356...503 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #40 Skrevet 20. oktober 2022 Knoot skrev (7 timer siden): Det at du blir lagt merke til gjelder først og fremst private selskaper er min mening. I det offentlige så spiller det ikke noen rolle om du jobber mer enn det du skal. Offentlige virksomheter er svært dårlige til å fostre frem gode ansatte til stillinger med mer ansvar og lønn. Dette er ikke sånn overalt i det offentlige. Alle arbeidsplasser i det offentlige er ikke like… Anonymkode: 17385...7b1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå