AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Bare en tanke... Anonymkode: 54d9d...74e 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Enig. Man havner i hamsterspiralen når belønningen for godt utført arbeid kun er mer og vanskeligere arbeid. Anonymkode: 2b459...efe 13 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Sånn er det, med mindre du jobber for deg selv som konsulent eller har eget selskap. Man bør passe på å gjøre litt mer enn gjennomsnittet for å stikke seg ut, men ikke overanstreng deg. Det blir bare straffet med at du får mye mer å gjøre og ingen fritid. Anonymkode: ce8df...a26 6 2
Blåttvann Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Dessverre vanskelig å lønne folk på den måten, men er enig i at det burde være sånn.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 hvis du skal ta pause fordi du er effektiv så kunne du jo like gjerne vært treig. Du er ikke i barnehagen, du er på jobb. Anonymkode: 6fa43...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Problemet er bare at de som kommer til å drive med såkallet "silent quitting", er de som gjør minst i utgangspunktet, de lateste og mest ubrukelige. Resulterer kun i mer jobb på oss som alltid står på, siden stillingsvernet dessverre er så sterkt i det offentlige. Anonymkode: 1ae07...db1 15 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg får helt noia av denne sutringen og passiv-aggressive "quiet quitting", som for mange bare er en unnskyldning for å være lat og for å unnvike å være voksen og ta problemer opp med HR eller sjefen. Hvis du mistrives på jobb - få en annen jobb. Hvis du trives på jobb men enkelte ting er et problem - kontakt sjefen Hvis sjefen ikke vil høre - kontakt HR eller fagforeningen Nei, jeg sier ikke at det er "bare" eller "så enkelt", men det er veien man må gå. Denne sutringen på nett kombinert med "nå skal jeg ha gå sakte-aksjon for jeg er for feig til å ta saken videre eller for lat til å omskolere meg" er bare irriterende. Snakk om snowflake-generasjon. Anonymkode: 3dd13...d7c 15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får helt noia av denne sutringen og passiv-aggressive "quiet quitting", som for mange bare er en unnskyldning for å være lat og for å unnvike å være voksen og ta problemer opp med HR eller sjefen. Hvis du mistrives på jobb - få en annen jobb. Hvis du trives på jobb men enkelte ting er et problem - kontakt sjefen Hvis sjefen ikke vil høre - kontakt HR eller fagforeningen Nei, jeg sier ikke at det er "bare" eller "så enkelt", men det er veien man må gå. Denne sutringen på nett kombinert med "nå skal jeg ha gå sakte-aksjon for jeg er for feig til å ta saken videre eller for lat til å omskolere meg" er bare irriterende. Snakk om snowflake-generasjon. Anonymkode: 3dd13...d7c Helt enig. Det er jo bare den late gruppa som gjør slikt uansett. Modne og ansvarsfulle voksne tar ansvar for egen arbeidsituasjon, og tar enten tak i problemet direkte eller finner seg noe annet. Anonymkode: e54c3...552 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 Jobb hardt og vær dyktig 40 timer i uken slik at du kan bli leder og jobbe 60 timer i uken. Anonymkode: 3d356...503 3
mitch92 Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg får helt noia av denne sutringen og passiv-aggressive "quiet quitting", som for mange bare er en unnskyldning for å være lat og for å unnvike å være voksen og ta problemer opp med HR eller sjefen. Hvis du mistrives på jobb - få en annen jobb. Hvis du trives på jobb men enkelte ting er et problem - kontakt sjefen Hvis sjefen ikke vil høre - kontakt HR eller fagforeningen Nei, jeg sier ikke at det er "bare" eller "så enkelt", men det er veien man må gå. Denne sutringen på nett kombinert med "nå skal jeg ha gå sakte-aksjon for jeg er for feig til å ta saken videre eller for lat til å omskolere meg" er bare irriterende. Snakk om snowflake-generasjon. Anonymkode: 3dd13...d7c Enig. Jeg er lei jobben min og det gjøres dessverre ingenting for å forbedre forholdene så jeg skal omskolere meg. Rett og slett. Eventuelt ta master innenfor samme sektor(men lønna er ikke så god så sannsynligvis omskolering) 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg kan godt forstå hvorfor konseptet dukket opp i utgangspunktet. Borte over dammen er de så underbetalte i mange yrker at det er vanlig å ha både to og tre jobber, fortsatt uten at det går rundt. Får ikke sykepenger eller permisjon, mange får ikke engang pauser. Å drive med dette i Norge er bare sutrete. Man MÅ faktisk ikke kopiere absolutt alle bevegelser. Anonymkode: 47bd0...f78 12
fjellglad Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg leser om quiet quitting "overalt" om dagen, og ja jeg blir oppgitt. Er du ikke fornøyd med arbeidsforholdene, lønnen eller oppgavene dine så kan du #1 ta det opp med sjefen og be om endring eller #2 finne deg en annen jobb. Vanskeligere er det ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Problemet er bare at de som kommer til å drive med såkallet "silent quitting", er de som gjør minst i utgangspunktet, de lateste og mest ubrukelige. Resulterer kun i mer jobb på oss som alltid står på, siden stillingsvernet dessverre er så sterkt i det offentlige. Anonymkode: 1ae07...db1 Jepp. Det skulle blitt enklere å bli kvitt udugelige ansatte som bare forgifter arbeidsplassen og skaper konflikter. Men de får en sykmelding, og vips - så er de umulige å bli kvitt. Min erfaring er dessuten at å gjøre en god innsats lønner seg, både i form av trivsel, mer interessante arbeidsoppgaver og høyere lønn. Og ja, jeg jobber i det offentlige. Anonymkode: 17385...7b1 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): hvis du skal ta pause fordi du er effektiv så kunne du jo like gjerne vært treig. Du er ikke i barnehagen, du er på jobb. Anonymkode: 6fa43...fa1 Hva er det du har oppnådd som er så fantastisk? Effektivitet er ikke målt i timer. Ta deg gjerne pause, hvis du kan levere på topp nivå, for det gjør ikke majoriteten. Anonymkode: 1a58a...2e3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 I norsk kontekst så har vi et gjennomregulert arbeidsliv der man har relativt stor påvirkning og mange rettigheter. Og det er jo de samme som snakker om quiet quitting, som aldri trenger en enslig egenmeldingsdag, alltid men tre,de som har full kontroll på alt de har krav på, de som kjenner ethvert smutthull for å kave seg unna alt ansvar, og som har det i kjeften. De som kun har høyt tempo en gang i løpet av arbeidsdagen: På vei inn dørene for å logge inn, slik at de ikke risikerer å være et sekund på jobb uten at det teller i timebanken. Det har ingen konsekvens i norsk arbeidsliv, å være en lat og udugelig ansatt som segler avgårde, jeg tror i tillegg de blir immune til slutt og ikke innser det. Det har derimot store konsekvenser for resten av arbeidsmiljøet og kollegene. Det er så demotiverende å jobbe sammen med disse. Og nå skal de quiet quitte også, gitt. Fra hva da? Anonymkode: c1e18...d23 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg kan til en viss grad forstå fenomenet i USA, der det i mange tilfeller er forventet at du skal arbeide gratis overtid for arbeidsgiver, spesielt om du har forventninger om å avansere. Der hvor arbeidet ditt faktisk kan gå på bekostning av fritiden din. I Norge, med arbeidsmiljølov av et annet kaliber, fem ukers ferie, sykelønnsordning, fødselspermisjon, velferdspermisjon og fungerende fagforeninger (osv.) fremstår dette som noe en privilegert, lat og sutrete tenåring ville funnet på. Anonymkode: 654f7...82f 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan til en viss grad forstå fenomenet i USA, der det i mange tilfeller er forventet at du skal arbeide gratis overtid for arbeidsgiver, spesielt om du har forventninger om å avansere. Der hvor arbeidet ditt faktisk kan gå på bekostning av fritiden din. I Norge, med arbeidsmiljølov av et annet kaliber, fem ukers ferie, sykelønnsordning, fødselspermisjon, velferdspermisjon og fungerende fagforeninger (osv.) fremstår dette som noe en privilegert, lat og sutrete tenåring ville funnet på. Anonymkode: 654f7...82f Siden flere her breker for den kapitalistiske sjefen som en gjeng koordinerte sauer, så siterer jeg bare denne her helt tilfelig, da flere svar er nesten identiske - den kapitalistiske sjefen skal tilbes, ellers så får man bare pelle seg vekk, er visst "rådet". Nei takk, det er ikke slik det bør være. Å finne ny jobb er meget stressende. Å finne ny jobb garanterer ikke at man ikke har det samme problemet som i den forrige jobben. Det er helt latterlig at det alltid er den ansatte som må plukke opp hatten og komme seg vekk fra sin arbeidsplass. På dette området, skiller vi oss overhodet ikke noe sted fra USA og England. Eller fra India og Brasil den slags skyld. Mantraen er: "sjefen bestemmer, eller GTFO om du ikke liker det". Andre områder som gjør at sjefen har mye makt over den ansatte på lik linje med USA / Brasil / India / England er dette tullete referansekravet når man søker ny jobb. Bare dette her, i kraft av seg selv (Referansekravet) er nok til å nøytralisere absolutt alle rettighetene arbeidstageren har gjennom arbeidsmiljøloven. Bare å lese utallig mange tråder her som handler om sjefen og referanseproblematikken, og hvordan man må gå med bøyd hode som ansatt og ikke kunne hevde seg selv som person og som ansatt. Referanse-makta som sjefen har, gjør at den ansatte gjør omtrent hva som helst for å ikke få dårlig referanse. Referanse-makta som sjefen har, gjør at sjefen kan holde hele din arbeidstid på den arbeidsplassen "som gissel". Hva menes med "gissel". Vel, hvis du har jobbet 5 år en plass og det skjer en eller annen konflikt på arb.plassen der man blir mobbet av en annen ansatt eller får plutselig en vrang sjef, så holdes hele din arbeidstid som "gissel", for da får du negative kommentarer som referanse om man ikke bøyer hodet ned og frasier seg de rettighetene en i praksis har, ifølge norsk lov. Sjefen kan dermed bli vrang og "wipe out" som man sier på engelsk, alle de 5 årene med god jobb med bare noen få negative eller nøytrale ord som referanse, i og med at den nye arbeidsplassen man søker jobb hos, kan insistere på å snakke med nåværende sjef. Så Silent Quitting kan absolutt brukes i Norge også. Det er ikke bare USA, selv om det er hakket verre i USA samlet sett med tanke på mindre dagpenger og mindre ferie, men nå snakker vi om de facto arbeidstager rettigheter, og en sjef har sykt mye makt på grunn av referansekulturen som vi kjører ganske så hardt i Norge ved ansettelser. Silent vil vel si at man "Quitter" uten at det blir lagt merke til, vil jeg si. At det ikke er noe poeng å strekke seg mye mer enn det man faktisk er betalt for. Og det er riktig som TS påpeker, jo hardere man jobber utover forventningene, jo høyere "raise the bar" gjør man ovenfor seg selv, noe som fører til at "din flinkhet" vil mange steder bli tatt for gitt, for man er blitt så vant med det. Det blir den nye normalen, å være "ekstra, FANATISK flink", fremfor å være helt grei og god nok. Dette kan sammenlignes også med karakterer innenfor VGS og høyere utdanning. For 15 - 20 år siden var det helt greit med et sted mellom 4,5 - 5 i snitt for de aller, aller fleste studier og C i snitt var mer enn godt nok, mens B i snitt var rene WOOOOWWWW, sssåååååååååååååå FLINK !! 😂 Mens nå er det bare: Kun 6-ere!! Får de 5-er, så er det massiv depresjon på gang. Og B i snitt kalles for "Meh, helt OK" og "passe greit". 🤣 Anonymkode: 657fb...429 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har en 100% stilling og jobber effektivt den tiden, men jeg jobber ikke mer enn jeg må. Hvorfor skal jeg? Hvorfor skal jeg gjøre ekstra gratis eneste belønning er å slite seg ut? Trenger arbeidsplassen mer så ansett fler! Anonymkode: 02196...3e4 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Siden flere her breker for den kapitalistiske sjefen som en gjeng koordinerte sauer, så siterer jeg bare denne her helt tilfelig, da flere svar er nesten identiske - den kapitalistiske sjefen skal tilbes, ellers så får man bare pelle seg vekk, er visst "rådet". Nei takk, det er ikke slik det bør være. Å finne ny jobb er meget stressende. Å finne ny jobb garanterer ikke at man ikke har det samme problemet som i den forrige jobben. Det er helt latterlig at det alltid er den ansatte som må plukke opp hatten og komme seg vekk fra sin arbeidsplass. På dette området, skiller vi oss overhodet ikke noe sted fra USA og England. Eller fra India og Brasil den slags skyld. Mantraen er: "sjefen bestemmer, eller GTFO om du ikke liker det". Det har ikke så mye å si hvordan du mener det burde være. Vi lever i en realitet og den må vi bare forholde oss til. Hvis du ikke trives med hvordan sjefer bestemmer så har du to valg: 1. Ta det videre gjennom HR og sjefens sjef 2. Få deg ny jobb Jeg har selv skiftet jobb da jeg hadde faktisk en under meg som laget store problemer. Det var ikke meget stressende å finne ny jobb, det gikk fort. Jeg fikk heller ikke samme problem i ny jobb. Eller, etter hva jeg har lært på KG, så har du også et tredje valg: 3. Forbli i jobben, ikke gjør noe, men skriv masse innlegg hvor du klager over sjefen, jobben og samfunnet generelt og hvordan alt er alle andres feil. Anonymkode: 3dd13...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #20 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Problemet er bare at de som kommer til å drive med såkallet "silent quitting", er de som gjør minst i utgangspunktet, de lateste og mest ubrukelige. Resulterer kun i mer jobb på oss som alltid står på, siden stillingsvernet dessverre er så sterkt i det offentlige. Anonymkode: 1ae07...db1 Hos meg så er det disse folka som alltid har det såååå travelt og har sååå mye å gjøre og er sååå sliten! Jeg kjenner jeg nesten brekker meg hver gang for det vet faen ikke hva travelt er. Jeg har jobbet i helse med elendig betaling og elendige arbeisvillkår, hvor jeg løp mer enn jeg gikk, enorm gjennomtrekk av inkompetent personale, stadige kutt osv. Å jobbe på kontor som jeg gjør nå er ferie i sammenligning. Anonymkode: 2e721...ced 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå