AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Del Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har lest disse to Anarchy in The UKR skal jeg lese igjen snart. Likte den, litt post- Sovjetisk forfall og elendighet. Lykkefall er veldig korte fortellinger om ulike personer i Ukraina. Mye fattigdom og mange drømmer. Har planer om å lese disse to snart. Anonymkode: 1b411...d57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Del Skrevet 19. oktober 2022 Nei, men har lest masse russisk litteratur. Anonymkode: db521...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Del Skrevet 19. oktober 2022 Jeg hører mye på metal, og tenkte jeg skulle sjekke om de har bra metallband fra Ukraina. Men det blie litt problematisk for viser seg at det er utbredt en del nazikultur og nasjonalisme innenfor metallsjangeren i Ukraina, og det ble litt for voldsomt for meg. Dersom man slår opp nesten alle de mest kjente bandene vil man på wikipediasiden deres finne et avsnitt tekst som tar for seg "kontroversier" og de handler som regel om nasjonalistiske tilknytninger eller involvering i nazisme. Du kan også finne enkelte som driver holocaust-fornektelse Nå tror kanskje mange at dette er vanlig i metallsjangere, men faktum er at de fleste land sin metallmusikk ikke er sentrert i nazisme eller nasjonalisme. Det er uvanlig for et land. Anonymkode: cb998...4cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Del Skrevet 19. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hører mye på metal, og tenkte jeg skulle sjekke om de har bra metallband fra Ukraina. Men det blie litt problematisk for viser seg at det er utbredt en del nazikultur og nasjonalisme innenfor metallsjangeren i Ukraina, og det ble litt for voldsomt for meg. Dersom man slår opp nesten alle de mest kjente bandene vil man på wikipediasiden deres finne et avsnitt tekst som tar for seg "kontroversier" og de handler som regel om nasjonalistiske tilknytninger eller involvering i nazisme. Du kan også finne enkelte som driver holocaust-fornektelse Nå tror kanskje mange at dette er vanlig i metallsjangere, men faktum er at de fleste land sin metallmusikk ikke er sentrert i nazisme eller nasjonalisme. Det er uvanlig for et land. Anonymkode: cb998...4cd Metal er ikke bare metal - hvis en fra utlandet skulle beskrive Norge etter å ha hørt på norsk black metal, ville man få inntrykk av landet som et arnested for djeveltilbedelse. Metalmusikk med nasjonalistiske tekster og symbolbruk finner man også i andre land, som Tyskland, dog uten at dette gjør tyskere til en ansamling nynazister. At metalmusikken i Ukraina kanskje er preget av dette fordi det er "tøft" innenfor dette spesifikke mijøet, forteller heldigvis ingenting om landets kultur, akkurat som Greven og Euronymous i sin tid ikke representerte Norge, til tross for at dette satte norsk black metal på kartet. Anonymkode: e1083...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Del Skrevet 19. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Metal er ikke bare metal - hvis en fra utlandet skulle beskrive Norge etter å ha hørt på norsk black metal, ville man få inntrykk av landet som et arnested for djeveltilbedelse. Metalmusikk med nasjonalistiske tekster og symbolbruk finner man også i andre land, som Tyskland, dog uten at dette gjør tyskere til en ansamling nynazister. At metalmusikken i Ukraina kanskje er preget av dette fordi det er "tøft" innenfor dette spesifikke mijøet, forteller heldigvis ingenting om landets kultur, akkurat som Greven og Euronymous i sin tid ikke representerte Norge, til tross for at dette satte norsk black metal på kartet. Anonymkode: e1083...2ad Forskjell på å finne enkelte band, og det at de største og mest kjente er nazi. Anonymkode: cb998...4cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Del Skrevet 19. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Forskjell på å finne enkelte band, og det at de største og mest kjente er nazi. Anonymkode: cb998...4cd I forhold til et lands øvrige kultur, utgjør ikke metalsjangeren noe stor andel av dette, noe som sikkert også gjelder Ukraina. Så at den nasjonalistiske utgaven av metal har fått grobunn der fordi dette er tøft og macho, forteller fortsatt ingen verdens ting om landets kultur. To ting som er kjent verden over om Norge, er Quisling og norsk black metal. Ingenting av dette er noe vanlige nordmenn vil identifisere seg med. Anonymkode: e1083...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Del Skrevet 19. oktober 2022 Tror jeg bare har lest Marina Lewycka, det var hun som poppet opp i hodet mitt. Men googlet henne og fant ut at hun er født i Tyskland, lever i Storbritannia og har ukrainske røtter, så det holder kanskje ikke? Anonymkode: 1e37c...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Del Skrevet 19. oktober 2022 Spennende tips! Takk! Anonymkode: 14a5a...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 19. oktober 2022 #9 Del Skrevet 19. oktober 2022 Døden og Pingvinen leste jeg tidligere i år, den var både rar og fin, anbefales 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Del Skrevet 21. oktober 2022 En bok jeg vil anbefale er ikke skrevet av en ukrainsk forfatter, men av estisk-finske Sofi Oksanen. For to år siden ga hun ut romanen Hundeparken som handler om Ukraina, og hvordan landets resurser og befolkning er blitt utnyttet gjennom årtier av både øst og vest. En lettlest, spennende og interessant roman. Anbefaler egentlig å ikke lese så mye anmeldelser og heller bare starte rett på, da mange av anmeldelsene bare nevner ett av bokens tema. Bokens dramaturgi er også viktig å få med seg, og jeg tror noen anmeldelser dessverre spoiler litt av det. Anonymkode: bd40b...a67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå