Gå til innhold

Ansiktskrem til fet/blank hud med linjer/rynker

flusa

Anbefalte innlegg

Har du en fuktighetskrem å anbefale til hud med linjer og som blir fet/blank?

Altså en anti age,men også som ikke gir mer glow til huden..

Synes det er vanskelig å finne riktig krem, da de enten er beregnet som anti age eller til fet hud..

Men finnes det noe som er begge deler??

Føler at alt av kremer gir meg glinsende hud..

@Roci, er det noe du kan anbefale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner problemet veldig godt, da jeg selv har moden kombinasjonshud som lett blir blank i t-sonen. I tillegg har jeg hud som lett blir dehydrert og derfor trenger mye fukt. Som du selv ganske riktig påpeker, så er de fleste kremer enten beregnet som anti-age eller til fet hud - det virker som om de fleste produsentene av hudpleie tror at man automatisk har tørr hud når man er i den alderen at man har bruk for anti-age (eller well-age, som er et mye bedre uttrykk)-produkter.

For å gjøre det ennå vanskeligere, er det slik at  dersom man er ute etter effektiv anti/well-ageeffekt - dvs. minske synbarheten av rynker, pigmentflekker og forbedre hudens elastisitet osv. - så vil en fuktighetskrem tilsatt litt retinol eller syrer, ofte ikke være tilstrekkelig effektiv, da effektiviteten går på bekostning av de fuktgivende egenskapene og omvendt.

Måten jeg har løst en del av problemet på, er å bruke en fuktighetskrem som gir tilstrekkelig med fukt uten å bli for fet eller blank - selv om jeg ennå ikke har funnet den perfekte kremen - og heller sørge for well-agepleie med serum. Fordelen er at jeg får mer konsentrert og effektiv well-ageeffekt, ettersom et serum er mye mer "målrettet" enn en fukighetskrem tilsatt aktive ingredienser.

Linjer/rynker kan behandles på to måter. For langsiktig og mer dyptgående pleie som kan redusere og forebygge linjer og rynker på sikt, er det kun retinoider som har dokumentert effekt. Om du ikke vil bruke reseptbelagt tretinoin, så kan du bruke retionl eller enda bedre, retinal/retinaldehyd. For å kortsiktig "plumpe" opp huden slik at fine linjer og rynker blir mindre framtredende, er det å pøse på med fukt. Personlig synes jeg at collagenserum fungerer bedre til dette formålet enn hyaluronsyre, og jeg kombinerer dette med en fuktspray med flere fuktighetsgivende og  - bevarende ingredienser og til slutt fuktighetskrem. I tillegg kan man bruke et antioksidantserum som også bidrar til å forebygge for tidlig aldring av huden.

Av de fuktighetskremene jeg har forsøkt, er det FirstAidBeauty Ultra Repair Collagen Firming Cream som har hatt den desidert beste effekten mot blankhet. De har også en krem som heter Oil-Control Moisturizer, men den inneholder mye silikon, som i alle fall jeg blir blank av. Ulempen er at det ikke lenger er noen som forhandler merket i Norge, men den kan bestilles fra Sephora.se, som er med i VOEC-ordningen. Det betyr at så lenge varens verdi inkl. frakt er under kr. 3000,- så betaler du ikke toll, og mva er inkludert i prisen du betaler hos forhandler. 

Akkurat nå holder jeg på å prøve ut Dermalogica Active Moist 2.0, og den ser ut til å fungere ganske bra mtp på både blankhet og fukt. Ellers kan du også sjekke ut noen av de kremene jeg foreslo i tråden "Hvordan ser din hudpleierutine ut" - det er også gode kremer for fet/blank hud. 

Et annet produkt jeg har prøvd ut med hell, er Erborian Bamboo Matte, en dagkrem med mattende effekt. For meg ga den ikke tilstrekkelig fukt, men jeg brukte den over dagkrem/solkrem på de blankeste partiene, og det funket som bare det, så den er absolutt verd forsøket.

Det ble et langt svar på et kort spørsmål, håper det kan være til hjelp. Dersom du ønsker produktforslag til retinol og antioksidantserum eller andre produkter, er det bare å si fra :) Skriv gjerne hvilke prisklasse du foretrekker også. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden din er dehydrert. Unngå mattende krem, bruk fuktighetsgivende nattkrem og solkrem om dagen. 

Ja, du trenger ikke bare en, men to kremer. Minst to ;) og ansiktsvann ( jeg anbefaler rosevann, bruker den selv ).

loelle-rosenvatten-100ml-1519-104-0100_1.jpg?ref=690030

La Provencale Bio Rosy Cream of Youth Anti-Age Glow Cream 50 ml | lyko.com

191325347-origpic-2b204b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaledonia skrev (Akkurat nå):

Huden din er dehydrert. Unngå mattende krem, bruk fuktighetsgivende nattkrem og solkrem om dagen. 

Ja, du trenger ikke bare en, men to kremer. Minst to ;) og ansiktsvann ( jeg anbefaler rosevann, bruker den selv ).

loelle-rosenvatten-100ml-1519-104-0100_1.jpg?ref=690030

La Provencale Bio Rosy Cream of Youth Anti-Age Glow Cream 50 ml | lyko.com

191325347-origpic-2b204b.png

Jeg tror ikke huden min er dehydrert..

Jeg blir fet og blank av all fuktighetskrem..

Men ønsker anti age i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner problemet veldig godt, da jeg selv har moden kombinasjonshud som lett blir blank i t-sonen. I tillegg har jeg hud som lett blir dehydrert og derfor trenger mye fukt. Som du selv ganske riktig påpeker, så er de fleste kremer enten beregnet som anti-age eller til fet hud - det virker som om de fleste produsentene av hudpleie tror at man automatisk har tørr hud når man er i den alderen at man har bruk for anti-age (eller well-age, som er et mye bedre uttrykk)-produkter.

For å gjøre det ennå vanskeligere, er det slik at  dersom man er ute etter effektiv anti/well-ageeffekt - dvs. minske synbarheten av rynker, pigmentflekker og forbedre hudens elastisitet osv. - så vil en fuktighetskrem tilsatt litt retinol eller syrer, ofte ikke være tilstrekkelig effektiv, da effektiviteten går på bekostning av de fuktgivende egenskapene og omvendt.

Måten jeg har løst en del av problemet på, er å bruke en fuktighetskrem som gir tilstrekkelig med fukt uten å bli for fet eller blank - selv om jeg ennå ikke har funnet den perfekte kremen - og heller sørge for well-agepleie med serum. Fordelen er at jeg får mer konsentrert og effektiv well-ageeffekt, ettersom et serum er mye mer "målrettet" enn en fukighetskrem tilsatt aktive ingredienser.

Linjer/rynker kan behandles på to måter. For langsiktig og mer dyptgående pleie som kan redusere og forebygge linjer og rynker på sikt, er det kun retinoider som har dokumentert effekt. Om du ikke vil bruke reseptbelagt tretinoin, så kan du bruke retionl eller enda bedre, retinal/retinaldehyd. For å kortsiktig "plumpe" opp huden slik at fine linjer og rynker blir mindre framtredende, er det å pøse på med fukt. Personlig synes jeg at collagenserum fungerer bedre til dette formålet enn hyaluronsyre, og jeg kombinerer dette med en fuktspray med flere fuktighetsgivende og  - bevarende ingredienser og til slutt fuktighetskrem. I tillegg kan man bruke et antioksidantserum som også bidrar til å forebygge for tidlig aldring av huden.

Av de fuktighetskremene jeg har forsøkt, er det FirstAidBeauty Ultra Repair Collagen Firming Cream som har hatt den desidert beste effekten mot blankhet. De har også en krem som heter Oil-Control Moisturizer, men den inneholder mye silikon, som i alle fall jeg blir blank av. Ulempen er at det ikke lenger er noen som forhandler merket i Norge, men den kan bestilles fra Sephora.se, som er med i VOEC-ordningen. Det betyr at så lenge varens verdi inkl. frakt er under kr. 3000,- så betaler du ikke toll, og mva er inkludert i prisen du betaler hos forhandler. 

Akkurat nå holder jeg på å prøve ut Dermalogica Active Moist 2.0, og den ser ut til å fungere ganske bra mtp på både blankhet og fukt. Ellers kan du også sjekke ut noen av de kremene jeg foreslo i tråden "Hvordan ser din hudpleierutine ut" - det er også gode kremer for fet/blank hud. 

Et annet produkt jeg har prøvd ut med hell, er Erborian Bamboo Matte, en dagkrem med mattende effekt. For meg ga den ikke tilstrekkelig fukt, men jeg brukte den over dagkrem/solkrem på de blankeste partiene, og det funket som bare det, så den er absolutt verd forsøket.

Det ble et langt svar på et kort spørsmål, håper det kan være til hjelp. Dersom du ønsker produktforslag til retinol og antioksidantserum eller andre produkter, er det bare å si fra :) Skriv gjerne hvilke prisklasse du foretrekker også. 

Tusen hjertelig takk for godt svar🥰

Jeg bruker også anti age i form av serum,da dette trenger dypere ned i huden,som du sier.

Men synes det er merkelig at det ikke finnes en eneste krem(som jrg iallfall vet om)som går på BÅDE anti-age og kombinert/blank hud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Roci , jeg ønsker helst midt på treet, og eller rimeligere, da jeg har brukt uendelig mye penger på å finne rett krem..

Har funnet de rette produktene når det kommer til rens,masker,serum osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå bruker jeg denne.

Synes at den funket veldig bra i starten,og holdt blankheten i sjakk. Men har i det siste fått mere fet hud..

Søren,nå får jeg ikke til å laste opp bilde heller..

Men er en lilla tube. Den inneholder blåbær, lukter faktisk blåbær av den🤭

Endret av flusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (3 minutter siden):

Tusen hjertelig takk for godt svar🥰

Jeg bruker også anti age i form av serum,da dette trenger dypere ned i huden,som du sier.

Men synes det er merkelig at det ikke finnes en eneste krem(som jrg iallfall vet om)som går på BÅDE anti-age og kombinert/blank hud..

Bare hyggelig :) Nå finnes det helt sikkert kremer beregnet på fet og moden hud, selv om det ser ut til å være langt færre slike enn de beregnet på tørr hud - som gjelder de fleste antiage-kremer. Jeg har egentlig ikke lett, fordi jeg selv foretrekker å få antiage-pleien min fra serumer, jeg ønsker først og fremst at fuktighetskremen min skal gi fukt - uten å gjøre meg til en skinnende discokule :) Noen kremer du kan vurdere, som skal være anti-age for fet hud, er:

Paula's Choice Resist Super-Light Daily Wrinkle Defence eller Clear Ultra-Light Daily Hydrating Fluid

Neostrata Sheer Hydration

Exuviance Glycolic Expert Moisturizer

Vær oppmerksom på at de fra Paula's Choice inneholder en del silikoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (56 minutter siden):

Akkurat nå bruker jeg denne.

Synes at den funket veldig bra i starten,og holdt blankheten i sjakk. Men har i det siste fått mere fet hud..

Søren,nå får jeg ikke til å laste opp bilde heller..

Men er en lilla tube. Den inneholder blåbær, lukter faktisk blåbær av den🤭

Ja, jeg husker at du la inn et bilde av den :) Du får vurdere de forslagene jeg har gitt deg, selv holder jeg en knapp på FAB eller den matte kremen fra Erborian  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (5 timer siden):

De har også en krem som heter Oil-Control Moisturizer, men den inneholder mye silikon, som i alle fall jeg blir blank av.

Jøss det visste jeg ikke. Hvorfor er det alltid silikon i primere som markedsføres som mattende? De har aldri funket på meg så det er kanskje pga silikonen det da?

Anonymkode: 668e9...a74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem og har egentlig gitt opp å finne det du leter etter.

Løsningen for meg har blitt serum først, og så legge et lag med Hylamide HA Blur. Den inneholder også Hyaluronic Acid, så mulig den tilfører litt fuktighet også. Beste komboen jeg noen gang har brukt!

EDIT: Jeg ser nå Deciem har lagt ned hele Hylamida-serien, så da er det bare å glemme denne anbefalingen 🙄

hylamide-finisher-ha-blur-2362-111-0030_1[1].jpg

Endret av Jdz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flusa skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte meg denne igjen, garnier sin for fet hud.

image.png.6b6d69ec2d93a789a6e666acb422febb.png

Sitat

Ingredienser

Vann, Glyserin, Denat. alkohol, Dikaprylyleter, Stivelse fra Zea Mays (mais), Kapryl-/kaprisk triglyserid, Polyglyseryl-3-metylglukosedistearat, Stearylalkohol, Glyserylstearat SE, Karbomer, Olje fra Glycine Soyal (soyabønner), Bladekstrakt fra Camellia Sinensis (tebusk), Natriumhydroksid, Natriumfytat, Kaprylylglykol, Maltodekstrin, Xantangummi, Tokoferol, Salisylsyre, Linalool, Geraniol, Limonen, Sitral, Benzylalkohol, Benzylsalisylat, Parfyme (duft)

Ingredienser

Hvilke av ingrediensene i denne kremen skal forhindre aldring av huden din ?

Garnier og Loreal lover mye, men aldri leverer dessverre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaledonia skrev (6 timer siden):

Ingredienser

Hvilke av ingrediensene i denne kremen skal forhindre aldring av huden din ?

Garnier og Loreal lover mye, men aldri leverer dessverre. 

Den er jo desverre ikke anti age,men den hjelper mot oljer i huden.

Også er den rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med fet hud i flere år. Prøvde for litt siden å bruke ren aloevera gel, og det har hjulpet veldig! Billig er den også. Denne:

https://www.blivakker.no/product/3148159?utm_campaign=pmax_all_products&gclid=Cj0KCQjw48OaBhDWARIsAMd966CROzny5q1v3S3f6ka16FgX37GwxnjL2HksDJYXz1kf3APH8Yhal28aAjXXEALw_wcB

Hilsen ei som har prøvd utallige dyre kremer o.l 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tittei93 skrev (1 minutt siden):

Jeg har slitt med fet hud i flere år. Prøvde for litt siden å bruke ren aloevera gel, og det har hjulpet veldig! Billig er den også. Denne:

https://www.blivakker.no/product/3148159?utm_campaign=pmax_all_products&gclid=Cj0KCQjw48OaBhDWARIsAMd966CROzny5q1v3S3f6ka16FgX37GwxnjL2HksDJYXz1kf3APH8Yhal28aAjXXEALw_wcB

Hilsen ei som har prøvd utallige dyre kremer o.l 😊

Takk for tips!

Jeg har også prøvd ren aloe vera gele,og det funker som bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med at huden ble veldig blank tidligere. Alt av sminke bare gled av etter et par timer. Men nå sverger jeg til Cerave moisturizing lotion og blir absolutt ikke så blank lenger, og den gir meg mye fukt. Den er jo ikke anti age, men har mer tro på et serum under. Bruker lotion for kropp/ansikt, den har funket like bra som den lille tuben til ansikt. Veldig billig i tillegg da, den store pumpeflaska varer jo i evigheter. 

https://www.med24.no/hudpleie/kroppspleie/bodylotion/cerave-fuktgivende-lotion-473-ml

Endret av Kamelia83
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...