Gå til innhold

Har dere merket stor endring i at alt har blitt dyrere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker det kanskje litt på kjøtt å fisk .  Og strømmen selvfølgelig . Å bensin 

Men merker ikke store endringer . Jeg har aldri hatt råd til dyre julegaver eller dyr julefeiring. Så ingenting er forandret der. Jeg har aldri vært med på den store kjøpefesten før jul feks. Eller ellers i året. 

Anonymkode: 9c620...613

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker at strømmen og boliglånet er blitt dyrere, men ikke noe krise enda. Ellers er det litt mindre rom til sparing. 
Utenom dette går alt som før.

Har forhandlet meg til lønnsøkning fra 1.1.23 så da vil jeg være mye bedre rustet mot eventuelle andre prisøkninger som kommer. 

Anonymkode: 0c610...9d5

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg merker litt på strøm- og drivstoffutgifter, ellers merker jeg veldig lite.

Skrevet

Merket det veldig godt på drivstoff, men har nå gått over til elbil.

Merker det også på kassalappen. Har alltid ukeshandlet, så lett å sammenligne. Men har endret litt på noen vaner, kjøper feks mindre snop og mindre karbonadedeig, og avstår fra å kjøpe om enkelte varegrupper er ekstremt høyt priset når jeg er på handling. Prøver også å redusere litt på dusjing, og bruker klærne litt lenger før de vaskes. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi det er litt godt å kjenne at man faktisk har det greit selv om man omprioriterer litt. Vi lider ingen nød, og lærer barna at man må tenke igjennom innkjøpene. Og vi er fortsatt mette og rene! 🙂 

Anonymkode: 37571...e83

Skrevet

Merker at summene jeg handler for er høyere, men ikke på økonomien. Byttet jobb i sommer og fikk høyere lønn, og byttet til elbil, så merker ikke bensinprisene. 

Anonymkode: 17154...b92

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 time siden):

Jeg merker litt på strøm- og drivstoffutgifter, ellers merker jeg veldig lite.

Det samme her.

Skrevet

Merker strømmen (bor på Sørlandet), boliglånet og på enkelte matvarer ja. Ellers kjøper vi lite slik vi alltid har gjort, lite forbruk i hverdagen generelt gjør det enklere nå.

Anonymkode: b2a32...128

• Liker 1
Skrevet

Merker det godt på matpriser.

Anonymkode: 249c6...827

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Merker det mest ved innkjøp av matvarer og på strømregningen. Vi har nesten ikke lån, så renteoppgangene har ikke hatt  noe merkbar innvirkning.

Skrevet

Merker det egentlig ikke. Vi har ikke bil, og har bundet renten på boliglånet. Merker selvsagt at mat er blitt litt dyrere, men har ikke endret matvanene av den grunn. Er vant til et lavt forbruk til tross for at vi har over middels god inntekt i husstanden. Blir kanskje litt mindre sparing om prisstigningen fortsetter.

Anonymkode: 08141...2ff

Skrevet

Merker det kun på strømmen. Har ikke lån, og kjører el bil. Maten har jeg aldri regnet på.

Anonymkode: 235f0...d57

Skrevet

Nei, er nok ganske heldig i det hele.

Kjører veldig lite. Huset er godt isolert med nye vinduer, og varmepumpe. Har vært i boligmarkedet noen år så lånet er ikke så stort. Har alltid vært en "tilbudsjeger" når det gjelder mat, og synes ikke ting er så alt for mye dyrere.I tillegg er vi to, og begge la ned en ekstra innsats i lønnsforhandlinger i år, så ca 6% opp i lønn. 

Anonymkode: 7d2ba...99e

Skrevet

Ja, vi har høyt boliglån, så vi merker godt de økte rentene. Tidligere kunne vi prioritere å betale ekstra på boliglånet nesten hver måned, nå kan vi ikke det. Strømmen merkes veldig godt, selvom strømstøtten er forholdsvis høy.

Vi merker også at matvareprisene har økt veldig, og at vi ikke har råd til samme mengde mat på samme beløp lenger. Vi har ikke justert matbudsjettet vårt, men vi har mindre rom for utskeielser og kjøper mer billigmerker som First Price, som vi nesten aldri kjøpte tidligere. 

Anonymkode: e6782...381

• Liker 1
Skrevet

Merker det litt på mat, men heldigvis ikke så mye på det jeg kjøper mest. Har merket det godt på strøm i de dyreste månedene, da var regningene minst dobbelt så høye som før, tross strømstøtte (I snitt blir det ikke 90%, men 60% i strømstøtte siden den er basert på gjennomsnitt og eks. avgifter). En liten økning i rentene også, men har heldigvis ikke så mye lån igjen, så det er heldigvis ikke så veldig stor forskjell. Er mest bekymret for videre inflasjon og hyperinflasjon og eksplosjon av strømprisene til vinteren. Men sånn går det jo når politikerne har bestemt at strøm skal bli en luksusvare med høye priser gjennom vinteren. 

Anonymkode: f65a5...d12

• Liker 1
Skrevet

Merker ingenting. 

Skrevet

Merker det på strøm, huslån og matvarer. Mange dagligvarer har gått opp i pris. Vi har alltid vært bevisste på dagligvarehandlingen, ser alltid på kilopris/literpris for å holde oversikt, så vi kjøpte allerede rimerligere alternativ på en del områder.

Vi har i utgangspunktet ikke dårlig råd, og prisene må øke mye mer før vi får dårlig råd, men merker helt klart at vi må betale mer for samme handlekurv nå, og at de blir mindre til sparing. Vi har tre små barn, og ønsket i utgangpunktet å kjøpe større bolig etter hvert. Jeg håper det vil gå uten at vi må vente veldig mange ekstra år.

Anonymkode: 6e4c5...55a

Skrevet

Har også lagt merke til økningen på matbutikk og i andre butikker. Merker også litt til renteøkningen. Men på matbudsjettet har jeg fortsatt litt å gå på. Har kuttet helt ut brus og kjøper mindre godteri. Kvalitetsmat unner jeg meg uansett, men håper ikke det øker mer nå. 

Skrevet

Merker det på matvarer. Kaffe har gått opp, toalettpapiret jeg bruker, pleide å koste litt over 30, i dag betalte jeg 42. Frukt og grønt har blitt dyrere, vanlig kilopris for epler er 39,90, men man får selvsagt mye dyrere også. Betalte 24,90 for en agurk her om dagen og 15 for en paprika. Og dette er på Rema, som liksom skal være billig.

Og strømmen er selvsagt kjempedyr.

Jeg skjønner ikke at ikke andre legger merke til det. Eller mener dere egentlig at dere merker prisstigningen, men kjøper/bruker det samme som dere alltid har gjort?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
ti10 skrev (15 minutter siden):

Merker det på matvarer. Kaffe har gått opp, toalettpapiret jeg bruker, pleide å koste litt over 30, i dag betalte jeg 42. Frukt og grønt har blitt dyrere, vanlig kilopris for epler er 39,90, men man får selvsagt mye dyrere også. Betalte 24,90 for en agurk her om dagen og 15 for en paprika. Og dette er på Rema, som liksom skal være billig.

Og strømmen er selvsagt kjempedyr.

Jeg skjønner ikke at ikke andre legger merke til det. Eller mener dere egentlig at dere merker prisstigningen, men kjøper/bruker det samme som dere alltid har gjort?

Jeg har hittil i år brukt kr 3 800,- i snitt per mnd, i fjor var snittet kr. 4 000,- per mnd. Jeg har ikke tatt noe grep for å bruke mindre penger på mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...