AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har blitt delvis ufør, og har fått beskjed fra nav at det er fint Hvis Jeg klarer jobbe litt ved siden av. Jobber i helsevesenet, og det er da snakk om å ta noen ekstra vakter. Men....Hvordan regner jeg ut hvor mange vakter jeg kan ta før det får utover trygda? Tjener aldri det samme på ei vakt så er ikke lett. Noen med noen gode råd? Anonymkode: 9794b...a19
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Det skal stå en inntektsgrense i vedtaket ditt. Så du kan forholde deg til den, og passe på å ikke ta for mange vakter når du nærmer deg grensa. Å regne ut nøyaktig hvor mange vakter du kan ta tror jeg ikke vil være mulig ved så varierende inntekt. Du må nesten bare prøve deg litt frem. Men det er ingen krise om du tjener over grensa heller, eneste som skjer er at trygdeutbetalingen reduseres litt (fordi du greier å forsørge deg selv og dermed ikke trenger hele trygden). Det som kan bli vanskelig, er at ved varierende inntekt får du kanskje ikke til å melde inn riktig på forhånd. Da kan «straffen» (trekk av trygden) komme i etteroppgjør året etterpå, og det kan være tungt. Så det lønner seg å melde inn inntekt på forhånd så langt det lar seg gjøre (et overslag), slik at et evt trekk fordeles utover året. Og igjen, du trekkes av trygden kun hvis du tjener over inntektsgrensen i vedtaket ditt. Hvis du holder sånn noenlunde kontroll på hvor mye du har tjent gjennom året, og har i bakhodet hva inntektsgrensa di er, så kommer det ikke til å være noe problem 😊 Anonymkode: 81fbd...6b6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Takk for svar! La oss si jeg bare tar ei ekstra vakt ila en mnd. Må jeg da melde den inn via nav sine nettsider? Anonymkode: 9794b...a19
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Så lenge du ligger under inntektsgrensa så trenger du ikke melde inn noe 😊 Det spørs litt hva du mener med én ekstra vakt. Hvis du er delvis i jobb ved siden av gradert ufør, så vil én ekstra vakt i tillegg til din vanlige jobb kaaanskje ta deg over grensa. Anonymkode: 81fbd...6b6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Den informasjonen du har fått av ab..6b6 er feil. Du,som alle med uføretrygd,kan tjene inntil 40% av grunnbeløpet iløpet av ett kalenderår. Etter dette trekkes du i trygd i henhold til den kompensasjonsgrad som står i vedtaket ditt. Du melder inn forventet årlig inntekt utover trygd på siden din hos nav. Anonymkode: 78019...b01
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Anbefaler deg å heller ta kontakt med nav,så vil de gi en forklaring tilpasset din situasjon. Og for å presisere. De 40% av G kommer selvsagt i tillegg til det den inntekten du har i din deltidsjobb. Men det vil også være tilfeller der du bør søke om å få denne oppjustert. For eksempel hvis du får en ny jobb hvor du tjener mer,men har samme stillingsprosent. Anonymkode: 78019...b01
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den informasjonen du har fått av ab..6b6 er feil. Anonymkode: 78019...b01 Gjerne skriv HVA som var feil av det jeg skrev. Er ganske sikker på at det meste var riktig, så da blir det full forvirring om folk tror alt jeg skrev var feil 😄 Anonymkode: 81fbd...6b6
Mymlen Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har hvert fall sett at flere uføre ber om at regnskapsfører setter opp slik at de betaler 50% skatt
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjerne skriv HVA som var feil av det jeg skrev. Er ganske sikker på at det meste var riktig, så da blir det full forvirring om folk tror alt jeg skrev var feil 😄 Anonymkode: 81fbd...6b6 Du blander friinntekt og inntektsgrense. Inntekstgrense er 80 prosent av den inntekten man hadde før uføretrygd. Da opphører utbetaling fra nav. Denne står i ts sitt vedtak. Friinntekt er 40% av grunnbeløpet. Dette beløpet kan ts tjene utover deltidsjobb uten trekk i trygd. Dette beløpet justeres hvert år,og det står ikke noe tall i vedtaket. TS skal oppgi antatt årlig inntekt utover deltidsjobb på siden sin hos nav. Anonymkode: 78019...b01
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du blander friinntekt og inntektsgrense. Inntekstgrense er 80 prosent av den inntekten man hadde før uføretrygd. Da opphører utbetaling fra nav. Denne står i ts sitt vedtak. Friinntekt er 40% av grunnbeløpet. Dette beløpet kan ts tjene utover deltidsjobb uten trekk i trygd. Dette beløpet justeres hvert år,og det står ikke noe tall i vedtaket. TS skal oppgi antatt årlig inntekt utover deltidsjobb på siden sin hos nav. Anonymkode: 78019...b01 I mitt vedtak er friinntekten bakt inn i inntektsgrensen. Så min inntektsgrense er årsinntekt fra deltidsjobb + 0,4g (fribeløp), og dette oppgis som ETT samlet beløp. Trodde det var slik for alle med gradert ufør? Jeg jobber ikke utover min faste stilling, så ligger godt under grensen. Men TS har varierende inntekt pga turnusjobb, og en ekstra vakt i måneden kan da utgjøre mye. Anonymkode: 81fbd...6b6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du blander friinntekt og inntektsgrense. Inntekstgrense er 80 prosent av den inntekten man hadde før uføretrygd. Da opphører utbetaling fra nav. Denne står i ts sitt vedtak. Anonymkode: 78019...b01 Her er det forresten du som blander. Inntektsgrense er det man kan tjene ved siden av uføretrygden, og det er IKKE 80% av tidligere inntekt. Anonymkode: 81fbd...6b6
Million Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Den informasjonen du har fått av ab..6b6 er feil. Du,som alle med uføretrygd,kan tjene inntil 40% av grunnbeløpet iløpet av ett kalenderår. Etter dette trekkes du i trygd i henhold til den kompensasjonsgrad som står i vedtaket ditt. Du melder inn forventet årlig inntekt utover trygd på siden din hos nav. Anonymkode: 78019...b01 Det du skriver nå gjelder jo de som er 100% uføretrygdet. TS skriver at hun er DELVIS uføretrygdet. Hun har ikke nevnt hvor mange prosent. Men la oss si hun er 50% ufør, da kan hun jobbe i en 50% stilling, uavhengig av hva det gir av inntekt. Det er stillingen som avgjør, ikke inntekten, når man er prosentmessig uføretrygdet. Slik har jeg forstått det i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 Million skrev (1 minutt siden): Men la oss si hun er 50% ufør, da kan hun jobbe i en 50% stilling, uavhengig av hva det gir av inntekt. Det er stillingen som avgjør, ikke inntekten, når man er prosentmessig uføretrygdet. Slik har jeg forstått det i alle fall. Nei dette er også feil. Hun har fått en inntektsgrense i vedtaket sitt, og dette er det hun kan tjene uten trekk i trygden. Om hun bytter jobb og får en mye mer betalt 50% stilling, må hun kontakte Nav og få hevet inntektsgrensa, og vise til at hun fortsatt jobber 50% men med høyere inntekt. Anonymkode: 81fbd...6b6
IrethOrona Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg anbefaler å ta en tlf til 55553333, og høre med kontaktsenteret. De vet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå