AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Lurte på hvor mye prisen er idag for semester med fotballtrening, eller andre aktiviteter som barn vanligvis driver med. Leser i tangenttråden at prisen er om lag 7000 for en halvtimes pianoundervising i et semester på en privat musikkskole, og ca. 13.000 for to halvtimer i uken - 13.000 er vel i meste laget, men er 7000 mye sammenlignet med utgiftene man har hvis man sender barnet andre steder? Har ikke barn selv, så jeg bare lurer - i forhold til prisene for fritidsaktiviteter i barndommen min, er dette en helt annen verden, og når man i tillegg ofte har et press om å ha den nyeste mobilen eller de kuleste klærne, er det ikke rart at forskjellen mellom rik og fattig blir mer synliggjort enn før i tiden, da man kunne møtes for å spille fotball på løkka eller leke sammen utendørs uten å måtte betale ett øre. Anonymkode: 46a1a...690
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Det varierer veldig. Vi betaler ca 1000 kr i året for speideren og 500 i mnd for svømming. Fotball tror jeg ikke er så mye dyrere enn speideren her, men der kommer ørten salgsdugnader og andre dugnader i tillegg. Så finnes det selvsagt dyrere aktiviteter enn svømmingen også, men det er ikke noe vi vurderer engang, 500 i mnd er grensa for oss, og hun får bare ha én aktivitet som koster såpass. Anonymkode: 4e544...61e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg spilte fotball når jeg var liten, og i motsetning til i dag var det ren sommeridrett, det var ikke mulig å trene utendørs på høst/vinter på grusbanen fordi det ikke var lyst nok eller alt satt fast i skoene og fikk kun tilbud om litt tid i gymsal. I dag er fotball helårsidrett og banene er oppvarmede då mine unger spiller fotball ute 4 dager i uka hele vinteren. Da jeg vokste opp hadde vi ikke klubbhus med garderober, det har ungene, og så har de tilbud om Akademi hvor de drar rett etter skolen og får servert mat. Det er klart det koster mer enn i min tid, det er jo som en helt annen verden. Jeg husker som sagt trening på grusbane og i tillegg masse kamper på helt elendige gressbaner og hadde det regnet kunne man ofte møte store vannpøler. Anonymkode: 993ee...bab
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spilte fotball når jeg var liten, og i motsetning til i dag var det ren sommeridrett, det var ikke mulig å trene utendørs på høst/vinter på grusbanen fordi det ikke var lyst nok eller alt satt fast i skoene og fikk kun tilbud om litt tid i gymsal. I dag er fotball helårsidrett og banene er oppvarmede då mine unger spiller fotball ute 4 dager i uka hele vinteren. Da jeg vokste opp hadde vi ikke klubbhus med garderober, det har ungene, og så har de tilbud om Akademi hvor de drar rett etter skolen og får servert mat. Det er klart det koster mer enn i min tid, det er jo som en helt annen verden. Jeg husker som sagt trening på grusbane og i tillegg masse kamper på helt elendige gressbaner og hadde det regnet kunne man ofte møte store vannpøler. Anonymkode: 993ee...bab Var vel ikke det hun lurte på Anonymkode: efe4c...a42 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Her er det 1600 kr per skoleår per barn. Da kan barna gå på så mange aktiviteter som de vil i idrettsklubben uten at det koster mer. Min 2 klassing har 3 aktiviteter og 7 klassingen har 1 aktivitet som er 2 ganger i uken. Er egentlig ganske rimelig Anonymkode: f1ed2...aba 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Aner ikke hva andre ting koster, men vi er oppe i 60,000-100,000 i året p0 ishockey. Avhengig av hvor mye nytt utstyr som må investeres i og hvor mye/lange reiser det er. Anonymkode: d8fa1...64c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Her koster det meste ca 2500,- i semesteret/sesongen, altså 5000,-. Det er kulturskolen, korps, fotball, basketball. Svømming bar dyrere, kor er billigere. Anonymkode: 4a792...6c7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 100 kr i året for kor, 1000 kr for fotball og 1500 for kulturskolen er omtrent det vi betaler. Anonymkode: d782c...20d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det varierer veldig. Vi betaler ca 1000 kr i året for speideren og 500 i mnd for svømming. Fotball tror jeg ikke er så mye dyrere enn speideren her, men der kommer ørten salgsdugnader og andre dugnader i tillegg. Så finnes det selvsagt dyrere aktiviteter enn svømmingen også, men det er ikke noe vi vurderer engang, 500 i mnd er grensa for oss, og hun får bare ha én aktivitet som koster såpass. Anonymkode: 4e544...61e Tusen takk for svar, alle sammen. Disse summene høres ut som noe man kan leve med i forhold til det man kan få inntrykk ellers. Dugnader har alltid vært en inntektskilde, men det er vel grenser for hvor mye toalettpapir man kan selge til inntekt for fotballaget forutsatt at man har dagens krav i forhold til utstyr og det praktiske rundt kampene. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spilte fotball når jeg var liten, og i motsetning til i dag var det ren sommeridrett, det var ikke mulig å trene utendørs på høst/vinter på grusbanen fordi det ikke var lyst nok eller alt satt fast i skoene og fikk kun tilbud om litt tid i gymsal. I dag er fotball helårsidrett og banene er oppvarmede då mine unger spiller fotball ute 4 dager i uka hele vinteren. Da jeg vokste opp hadde vi ikke klubbhus med garderober, det har ungene, og så har de tilbud om Akademi hvor de drar rett etter skolen og får servert mat. Det er klart det koster mer enn i min tid, det er jo som en helt annen verden. Jeg husker som sagt trening på grusbane og i tillegg masse kamper på helt elendige gressbaner og hadde det regnet kunne man ofte møte store vannpøler. Anonymkode: 993ee...bab Som du skriver - en helt annen verden. Men man kan spørre seg om et dyrt opphold på et akademi faktisk fører fører til at man får bedre fotballspillere; Haaland er et unntak, men gjengen som under Drillo skapte en gullalder i norsk fotball i 1990-årene hadde vokst opp og spilt under forholdene du beskriver - uten at de ble dårligere spillere av den grunn. Det samme kan man si om et utall episke talenter rundt om i verden; så vidt jeg vet, vokste spillere som Pelé eller Maradonas opp med enkel gatefotball av det fattige slaget. Anonymkode: 46a1a...690
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Her er det 1600 kr per skoleår per barn. Da kan barna gå på så mange aktiviteter som de vil i idrettsklubben uten at det koster mer. Min 2 klassing har 3 aktiviteter og 7 klassingen har 1 aktivitet som er 2 ganger i uken. Er egentlig ganske rimelig Anonymkode: f1ed2...aba 1600 i løpet av et skoleår er en overkommelig sum selv for foreldre som ikke har så god råd, så denne klubben har begge beina på jorden. 16 minutter siden, AnonymBruker said: Aner ikke hva andre ting koster, men vi er oppe i 60,000-100,000 i året p0 ishockey. Avhengig av hvor mye nytt utstyr som må investeres i og hvor mye/lange reiser det er. Anonymkode: d8fa1...64c Oj. Dette var uvanlig mye, selv om jeg har forståelse for at ishockey er en vanskelig sport med tanke på fornyelse av utstyr når barna vokser opp; ser man voksne spillere, kan man få inntrykk av at størrelsen på beskyttelsesutstyret til en viss grad kan justeres. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Her koster det meste ca 2500,- i semesteret/sesongen, altså 5000,-. Det er kulturskolen, korps, fotball, basketball. Svømming bar dyrere, kor er billigere. Anonymkode: 4a792...6c7 Er litt overrasket over at korps koster like mye som idrett med tanke på at korpset er en mer stasjonær aktivitet enn sport der man drar til bortekamper og turneringer. 14 minutter siden, AnonymBruker said: 100 kr i året for kor, 1000 kr for fotball og 1500 for kulturskolen er omtrent det vi betaler. Anonymkode: d782c...20d Avgifter som 100 kroner årlig vitner om en ledelse med et stort hjerte, og de andre summene er heller ikke avskrekkende. Men som man kan se her, er det forskjeller med tanke på priser; idrettslag og foreninger har tydeligvis forskjellige typer ledelse og tilsvarende forskjellige måter å drive foreningen på - regner med at de som har lavere avgifter, kompenserer dette med ivrigere dugnadsvirksomhet. Tusen takk for alle svar. Anonymkode: 46a1a...690
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 Betaler ca. 5000 kroner i året for kampsport, ca. 5000 kroner i året for kulturskole (spille et instrument). Speideren koster vel 500-1500 kr. i året. Anonymkode: 083e1...8c3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): 1600 i løpet av et skoleår er en overkommelig sum selv for foreldre som ikke har så god råd, så denne klubben har begge beina på jorden. Oj. Dette var uvanlig mye, selv om jeg har forståelse for at ishockey er en vanskelig sport med tanke på fornyelse av utstyr når barna vokser opp; ser man voksne spillere, kan man få inntrykk av at størrelsen på beskyttelsesutstyret til en viss grad kan justeres. Er litt overrasket over at korps koster like mye som idrett med tanke på at korpset er en mer stasjonær aktivitet enn sport der man drar til bortekamper og turneringer. Avgifter som 100 kroner årlig vitner om en ledelse med et stort hjerte, og de andre summene er heller ikke avskrekkende. Men som man kan se her, er det forskjeller med tanke på priser; idrettslag og foreninger har tydeligvis forskjellige typer ledelse og tilsvarende forskjellige måter å drive foreningen på - regner med at de som har lavere avgifter, kompenserer dette med ivrigere dugnadsvirksomhet. Tusen takk for alle svar. Anonymkode: 46a1a...690 Korpset har individuelle spilletimer til alle med instruktør, og store utgifter til instrumenter, noter, uniformer, konserter, dirigenter sosiale tilstelninger og annet utstyr. Man får mer for pengene der enn rene spilletimer på kulturskolen som er like dyrt ( men uten dugnad). Anonymkode: 4a792...6c7 1
solsolsol Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg fikk akkurat regning fra kulturskolen. 2 barn, en på kunst halvannen time i uka, den andre 30 min piano, 30 min trommer (begge en til en) og kunst. Betaler 4800 i semesteret. Hånball koster rundt 1000 i året for de yngste, mye mer for de eldste. Fotball ca det samme. Rideskole er ca 10 000 i året for ett barn. Friidrett tror jeg koster 400 i året 😅
Minlillelykke Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 Vi betaler 1000kr i året pr barn på fotball
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Korpset har individuelle spilletimer til alle med instruktør, og store utgifter til instrumenter, noter, uniformer, konserter, dirigenter sosiale tilstelninger og annet utstyr. Man får mer for pengene der enn rene spilletimer på kulturskolen som er like dyrt ( men uten dugnad). Anonymkode: 4a792...6c7 Tusen takk for svar; da forstår jeg at kostnadene er som der er. Anonymkode: 46a1a...690
rampeguri Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 Vi betaler 2000 i semesteret på kulturskolen for gitarundervisning og 200 kroner måneden for taekwondo. Syns egentlig kulturskolen er litt dyr men når tilfeldighetene har gjort at vi aldri har hatt mer enn en på kulturskolen om gangen har vi med glede tatt kostnaden, å kunne spille et instrument - iallefall det grunnleggende - er definitivt ikke det verste å kunne. Og fotball er uansett dyrere....
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 5 minutter siden, rampeguri said: Vi betaler 2000 i semesteret på kulturskolen for gitarundervisning og 200 kroner måneden for taekwondo. Syns egentlig kulturskolen er litt dyr men når tilfeldighetene har gjort at vi aldri har hatt mer enn en på kulturskolen om gangen har vi med glede tatt kostnaden, å kunne spille et instrument - iallefall det grunnleggende - er definitivt ikke det verste å kunne. Og fotball er uansett dyrere.... Enig; kulturskolen er definitivt en god investering - som nevnt i åpningsinnlegget, er private musikkskoler langt dyrere. Anonymkode: 46a1a...690
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men man kan spørre seg om et dyrt opphold på et akademi faktisk fører fører til at man får bedre fotballspillere; Haaland er et unntak, men gjengen som under Drillo skapte en gullalder i norsk fotball i 1990-årene hadde vokst opp og spilt under forholdene du beskriver - uten at de ble dårligere spillere av den grunn. Det samme kan man si om et utall episke talenter rundt om i verden; så vidt jeg vet, vokste spillere som Pelé eller Maradonas opp med enkel gatefotball av det fattige slaget. Anonymkode: 46a1a...690 Maradona ble plukket opp av talentspeidere som 10-åring så kun frem til da var han gatefotballspiller….. Når det gjelder Haaland, han hospiterte nesten hele oppveksten og Bryne tilbød trening hver dag samt helgåpen fotballhall samt svært kvalifiserte trenere fra ung alder. Det er noe helt annet av hva en vanlig breddeklubb kan tilby. Ødegaard er et produkt av egentrening -med far som nå er trener i Eliteserien. Drillos… De hadde fysikk og ikke teknikk og er det noe akademier fokuserer på så er det teknikk.. De beste norske spillerne idag har blitt best gjennom klubb og private akademier før de blir tatt opp på sone og kretslag hvor de blir plukket opp av storklubber… Kretslag er utstillingsvindu. Mine betaler 3500 hver i halvåret for lagstrening, 2000 for sone for den ene, og 7000 (700kr*10 mnd) hver i året for Akademi (som når de var små kunne trekkes fra på skatten slik som SFO) Summen blir 3000 pr måned for 2 barn for all trening i skoleåret og det er MYE mindre enn det kostet med barnehage og SFO pr måned. Så kommer det litt treningstøy og en del par sko. Våre er så heldige at de innimellom får treningsklær sponset eller det har inngått i treningsavgift på ekstratilbud. Anonymkode: 993ee...bab
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 På fotball er det vel ca 2000 i medlemsavgift for klubben, 2000 i treningsavgift. Penger til sko/strømper/leggbeskyttere, treningsdrakt fra klubben til en tusenlapp. Pluss penger til cup langt hjemmefra. Og fotballsko må byttes ofte siden føtter vokser fort. Så minst 6000 - 10000 i året, inkl cup. Anonymkode: f4407...b81
Fru Uperfekt Skrevet 19. oktober 2022 #20 Skrevet 19. oktober 2022 Buekorps ca 500 i året pr gutt, de arver dressene av hverandre og eldste får ny brukt dress ved behov Kulturskole ca 4000 i året pr barn CosPlay brukte ca 1600 pr barn i fjor så antar samme i år (dette er kostymer/parykker som de kan bruke opp igjen til bla Allerhelgens feiring/karneval og nyttårsbukk) Så blir litt men om det blir for ille så får vi kutte ut kulturskolen på alle utenom 2 (de har talent på uvanlige instrumenter)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå