AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Hei. Jeg ble diagnostisert med ADHD uoppmerksom type(ADD) for noen år siden. Broren min har aldri vært hos psykolog og blitt utredet for noe, det har ikke foreldrene mine heller. Så lenge jeg kan huske har både jeg og broren min slitt spesielt mye med oppmerksomheten men broren min er helt ekstrem på det, folk kan snakke til han/spørre han om noe 5 ganger før han i det hele tatt får med seg at noen snakker til han, men da er han som regel opptatt med mobilen eller ser på tv. Vi sliter begge med å regulere sinne da vi blir veldig fort sinte begge to, det samme gjør faren våres så det har vi nok arvet etter han. Det jeg har lagt merke til et at broren min klarer ikke å forstå forskjellen på om noen snakker til han på en bestemt måte eller om noen kjefter på han. Han engasjerer seg også veldig lite og er veldig kald hvis jeg for eksempel spør han om noe, det virker som han tenker bare på seg selv og sier alltid nei hvis jeg spør om hjelp til noe. Noen kompiser av meg har sagt at det høres ut som han kan ha Asperger. Et eksempel er at jeg var hos en venninne engang og klarte å ødelegge mobilen min så jeg ringte broren min og spurte om han kunne lete på rommet sitt etter den gamle mobilen sin sånn at jeg kunne låne den frem til jeg kjøpte en ny, jeg kunne jo ikke lete etter den hvis han hadde lagt seg når jeg kom hjem, men det ville han ikke fordi han satt å så på noe på tv-en. Venninna mi ble ganske satt ut av måten han svarte meg på, hun mente måten han snakket til meg på var veldig respektløst. Både far og broren min er ganske like i måten å være på utenom at faren min ikke er respektløs mot meg men han har veldig vanskelig med å forstå grunnleggende ting, det samme sliter moren våres også med. De klarer for eksempel ikke å forstå forskjellen mellom spøk og alvor og det går ikke an å ha en skikkelig samtale med faren min for det virker ikke som han forstår så mye av livet for å si det sånn. Han kan også bli veldig opphengt i ting som har skjedd for mange år siden og plutselig irritere seg over det. Moren våres har drukket alkohol så lenge jeg kan huske, hun er alkoholiker og i tillegg har hun noen narsissistiske sider. Hun har den der "syns synd på meg" oppførselen både når hun er edru og full. Hun er kan være veldig negativ til vanlig og jeg har alltid følt at hun har sett ned på meg og hun har vært veldig negativ og dømmende mot venninner jeg har hatt før. Hun kan også gi stygge blikk til meg av og til hvis vi er uenige om ting. Hun kan bli enda verre når hun har drukket. Har vi kranglet når hun er full så har hun ved flere anledninger sagt at hun bare kan gå å henge seg. Hun kan skrike til folk og bli direkte frekk. Husker han ene eksen min sa flere ganger at faren våres er god som har klart å leve sammen med henne så lenge. Hva er det som er greia med familien min egentlig? Hva burde jeg gjøre mtp alt dette? Blir jeg dårlig behandlet av familien min eller er dette normalt? Dette ble et veldig rotete og langt innlegg men jeg måtte bare lufte disse tankene. Anonymkode: 53b13...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Du har iallefall en mor som.er deprimert og ikke føler på omgivelser som bryr seg om henne. Nor som sannsynlig forsterkes av adhd familie og frekke kommentarer osv. Leser bla at du skriver at et er plagsomt for dere at hun er sånn og 0 i forståelse at hun har det sånn. Forøvrig lite dere kan gjøre om hun har begynt å drikke. Men hun har nok en indre stor smerte Anonymkode: cc014...347 1
Kaisada Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 I dysfunksjonelle familier er det nødvendig med en symptombærer som gjør akkurat det ordet sier, du bærer symptomene på det ufriske i familien. Istedenfor at jeg lister opp bør du lese litt om scapegoat eller det svarte fåret i familien som det kalles på norsk. Du skal ikke ha det sånn. Kan du komme deg ut av dette ved å bo for deg selv og få de på god avstand? Hvor gammel er du? https://www.psychologytoday.com/us/blog/tech-support/202104/how-toxic-families-choose-child-scapegoat 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Dette er bare et inntrykk etter å ha lest innlegget ditt i farta, men det kan virke som om far og bror har autismespekterforstyrrelse. Mor er alkoholiker. Folk med ASF kan ha vansker med å komme seg ut av usunne forhold/omgivelser. Alternativt: Ingen har ASF, men broren din har blitt lite empatisk og miljøskadd pga at han er oppvokst med dysfunksjonelle foreldre. Anonymkode: a2c17...aa3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Dere er dysfunksjonelle hele gjengen. Anonymkode: d6a99...c45 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå