Gå til innhold

Nedlatende kommentarer fra andre barn - fattigdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er aleneforsørger for 2, ei jente på 10 og en gutt på 8. Har vært ufør i alle år som følge av medisinske tilstander i alle år, og har på grunnlag av dette ikke fått meg noen utdanning. Jobbet deltid i butikk et år, men sluttet fordi helsa ikke tillot det. Går derfor på minstetrygt gjennom Nav, og dermed ikke mye å rutte med og ekstremt stramt budsjett.

Barna mine går ikke på sfo, de får ikke med den mest fancy matpakka og har heller ikke nye klær hver uke. De få klærne de har har arver de eller er kjøpt billig på loppemarked/bruktbutikk. Vi har heller ikke råd til å reise på ferie, så jeg prøver å finne på ting å gjøre som ikke koster penger, som å gå turer eller så benytter vi oss av gratistilbud i kommunen.

I forrige uke kom datteren min hjem, fortvilet, fordi noen andre jenter (som forøvrig kommer fra ganske snobbete familier) hadde kommentert på klærne hennes og matpakken. «Du har bare med deg sånn ekkel mat du, gidder ikke moren din å lage noe godt?» og «Så stygge klær du går i, du har jo på det samme hver dag, dere er så fattige». Dette kjente jeg stakk langt i mammahjertet, og det overrasker meg at så unge barn i det hele tatt bryr seg om dette.

Ved en tidligere anledning hadde læreren spurt alle elevene om hva foreldrene jobber med, og jenta mi så ærlig som hun er svarte «mamma jobber ikke». Da hadde noen gutter snudd seg rundt og sagt til henne «da er dere fattige» mens de lo.

Jeg har lært barna mine at ingen mennesker har det likt. Noen har mye penger, andre har lite, men penger kan ikke måle hvor mye vi er verdt som mennesker. At vi skal behandle alle mennesker med respekt, uavhengig av økonomisk bakgrunn, og at man ikke er lykkelig jo mer penger man har. Videre føler jeg barna mine lærer mer om penger og forbruk ettersom vi er i denne situasjonen, noe som vil hjelpe de langt i fremtiden. Men det overrasker meg hva slags holdninger enkelte barn har til penger, for jeg er ganske sikker på at disse barna får disse meningene hjemmefra. Disse barna som reiser på flere utlandsturer i året, som får nye og dyre merkeklær hver måned, og som har med seg fancy matpakke i sekken hver dag.

Men en ting jeg er glad for, barna mine setter pris på det lille de får. Hvert klesplagg, og at de får mat med på skolen hver dag. Så til spørsmålet mitt, hva er deres tanker rundt at dette økonomiske presset rundt barn blir stadig større? Er det viktig for dere å lære barn om økonomiske forskjeller?

Anonymkode: fc183...8fc

• Liker 3
  • Hjerte 39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars barn.

Anonymkode: f376e...9a0

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Lærer barna min normal folkeskikk. Hvis de sier noe slikt til andre håper jeg noen tar det opp med dem eller meg.  Helt uakseptabelt 

Anonymkode: 8a2ea...34d

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet

Jeg har snakket mye med mine barn om mobbing, ekle kommentarer, at noen har lite penger og at de er like gode som venner som andre, at våre hjem er ulike (noen trives med rot og kaos, andre siste nytt og striglet). Ser at alle mine oppfører seg greit og snakker om andre med forståelse og aksept. De er 20 og 25 år.

Anonymkode: 6502a...467

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Gjest Karamelis
Skrevet

Ungene dine har ei klok mor da. Det kan ikke kjøpes for penger. 

Skrevet

Vi har god økonomi, men barna får likevel «kjipe» matpakker… 2 skiver med leverpostei hver dag 😅 også får dem lettmelk på skolen (aldri noe sjokomelk eller yoghurt osv) 

Anonymkode: 880eb...77b

• Liker 11
Skrevet

Barnet mitt kjøper sjokolademelk hver dag på skolen . Den er uten sukker . Jeg er uføretrygdet men gjør alt for at ikke barnet skal føle seg utenfor. Alle andre kjøper melk hver dag . Da vil man ikke være noe dårligere . 

Anonymkode: c0cb5...2a8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet mitt kjøper sjokolademelk hver dag på skolen . Den er uten sukker . Jeg er uføretrygdet men gjør alt for at ikke barnet skal føle seg utenfor. Alle andre kjøper melk hver dag . Da vil man ikke være noe dårligere . 

Anonymkode: c0cb5...2a8

Men det er fullt av sukker og er ikke bra for tannhelsen i det lange løp. Men skjønner veldig godt den der med at man som mor gjør alt for at ungen ikke skal føle seg utenfor. Det er vanskelig.

• Liker 7
Skrevet

Dårlig oppførsel som burde bli tatt tak i av foreldrene/lærerne. Dog, så vet vi at uansett hvor godt flesteparten av oss oppdrar ungene våre så vil det alltid finnes dårlige foreldre med uoppdratte drittunger så dette burde du (selv om det ikke er greit) sett komme.

Du skriver at du har vært ufør hele livet og alikevel så får du to unger som du i utgangspunktet ikke har råd til. Foreldre velger i stor grad sine barns skjebne og ved å sette unger til verden i din situasjon så "ber" du nesten litt om at ungene dine skal bli mobbet.

Uansett hvor god og kjærlig mor du er så kan ikke barn leve av luft og kjærlighet. Disse barna kommer til å få det skikkelig vondt da de kommer i tenårene. Selv om de ikke blir mobbet så kommer denne fattigdommen og utenforskapet pga det til å gnage langt inn i sjelen deres.

Anonymkode: e912d...2fc

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dårlig oppførsel som burde bli tatt tak i av foreldrene/lærerne. Dog, så vet vi at uansett hvor godt flesteparten av oss oppdrar ungene våre så vil det alltid finnes dårlige foreldre med uoppdratte drittunger så dette burde du (selv om det ikke er greit) sett komme.

Du skriver at du har vært ufør hele livet og alikevel så får du to unger som du i utgangspunktet ikke har råd til. Foreldre velger i stor grad sine barns skjebne og ved å sette unger til verden i din situasjon så "ber" du nesten litt om at ungene dine skal bli mobbet.

Uansett hvor god og kjærlig mor du er så kan ikke barn leve av luft og kjærlighet. Disse barna kommer til å få det skikkelig vondt da de kommer i tenårene. Selv om de ikke blir mobbet så kommer denne fattigdommen og utenforskapet pga det til å gnage langt inn i sjelen deres.

Anonymkode: e912d...2fc

Så enig. Dette handler om valg man tar i livet. Vi bor i vesten med alt det følger med. Presset er stort. Jeg har kun valgt å få et barn, da man tross alt skal følge de opp på alle måter. Min er ungdom, skal klippe seg hos frisøren hver tredje mnd, tlf de bruker koster 14.000 kr, vintersko fra uggs koster 1800 kr osv. Klær med masse mer, man er ganske  tøff i tryne når man går på å får to eller flere barn i ts sin situasjon. 

Anonymkode: c8bd3...2e1

• Liker 6
Skrevet

Hva er fancy matpakke? Jeg  har vel grei økonomi, men gidder ikke sende med fancy matpakke. Orker ikke. Gidder ikke.

Anonymkode: 7eb5e...4d0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå trenger jo ikke fancy matpakke koste spesielt mye. Kommer mer an på hva man gjør ut av det. Kan i tillegg være verdt å sjekke klær som gis bort på Finn, mye nesten nytt som gis bort.

For barn bryr seg om penger og status og det vil bare bety mer ettersom de bli eldre. 

Anonymkode: 07910...b52

• Liker 1
Skrevet

Ts. Du er ikke alene om å oppleve dette. Barna dine er heldige som har en kjærlig mor som kanskje er mye mer tilstedeværende enn andre. Det kan ikke måles i penger. Jeg vokste opp med mor som var alene og gjorde så godt hun kunne. Jeg sitter med en enorm respekt for at hun klarte forsørge oss 3 barna. Selvsagt vil barn være som alle andre og ikke skille seg ut, så her har vi voksne ansvar om å lære verdier. Vi er friske, tak over hodet, mat og varme. Det er mer enn hva mange andre har i verden. Hold ut ts, jeg er sikker på det kommer bedre tider for deg. Og husk  at mange mange sliter økonomisk også i Norge nå i disse tider. 

Anonymkode: aa22f...493

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet

Liten avsporing, men her var det mange perfekte foreldre til perfekte barn. «Holdningene kommer hjemmefra» - nja, det er nok en sannhet med modifikasjoner når de kommer i tenåra og venner er viktigst i verden. 

Mine jenter var også «snille barn» med de rette holdningene innprentet hjemmefra. Likevel ble de ultramaterialistiske tenåringer opptatt av uvesentligheter som klesmerker og fine vesker. Jeg (også alenemor) bryr meg katten om sånt, kommer fra små kår og er stolt av det.  For tenåringene er det krise å oppfattes som «fattig». Veldig merkelig for meg, oppfatter det som en motebølge at alt skal være så fancy og fint. I min ungdom var det ullgenser og Bellona og sånt….

Anonymkode: 243dd...5fc

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg arver gjerne klær til barn jeg! Kjøper gjerne brukte uteklær til barna. Vi jobber begge to, men har ikke flust av penger. Kunne sikkert hatt råd til å kjøpe nye klær alltid, men da hadde det jo gått ut over noe annet.

Barna mine har aldri klaget. Er mye fint brukt, og man sparer penger. I tillegg sparer man miljøet! De som kjøper brukt er smarte, tenker jeg da 🙂

Anonymkode: 64f4b...c67

• Hjerte 1
Skrevet

Beklager at jeg spør, men blir det ikke litt ironisk for barn som er opptatt av fancy utstyr å skryte av dette, samtidig som det ikke er måte på hvor opptatt man er av klima og bærekraftig gjenbruk, og i intervju etter intervju i mediene hører man om hvor fæle voksne er som ødelegger den grønne fremtiden deres ...?

Anonymkode: 22612...cf4

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo dessverre nå det begynner, fra 10 år og framover. Nå er de så små at de ikke helt har lært å oppføre seg og sier slikt rett ut, og store nok til å legge merke til disse forskjellene, samt de posisjonerer seg i vennegruppene (må ikke ha dårlige holdninger og være snobber, de er bare…10 år og redde for å skille seg ut selv). Senere blir det mer subtilt (eller ikke, men barna dine vil jo føle på det). 
5.-klasse er et lavpunkt for de fleste når det gjelder oppførsel. 

Finns det noe miljø der de kan delta på lik linje som andre? 
Kirken? Ikke lett å danne nettverk verken for store eller små når ressursene er lik null. De vil trenge nære venner og aktiviteter nå framover, og det vil kreve mye av dem og deg å sørge for at de ikke faller helt utenfor.
Det vil også alltid være noen som er ekle og vil hevde seg selv på bekostning av andre i en hver klasse, selvom flertallet ikke er slike. Det gjelder alle, og mine barn har også fått høre sin andel av spydigheter (og vi har god råd). 

Anonymkode: 4aa9f...8c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager at jeg spør, men blir det ikke litt ironisk for barn som er opptatt av fancy utstyr å skryte av dette, samtidig som det ikke er måte på hvor opptatt man er av klima og bærekraftig gjenbruk, og i intervju etter intervju i mediene hører man om hvor fæle voksne er som ødelegger den grønne fremtiden deres ...?

Anonymkode: 22612...cf4

Det er gjerne ikke de samme. Ungdommen er ikke kjent for å uttrykke seg spesielt nyansert, og de maler med bred pensel, og de som snakker høyest blir hørt. Noen er helt vanvittig grønne, spiser bare vegansk og handler bare brukt. Andre er enormt opptatt av influensere og dyrt skrot. Begge gruppene er ganske store, men de overlapper ikke noe særlig.

Anonymkode: 6637b...0c3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Karamelis skrev (8 timer siden):

Ungene dine har ei klok mor da. Det kan ikke kjøpes for penger. 

Helt enig i dette! De er skikkelig heldig som har deg ❤️ 
Jeg har to barn selv, og vi passer godt på å snakke om mobbing, kommentarer, hva som er greit å si eller ikke, hvordan være en god venn og et godt menneske. 

Barn hører fra voksne eller andre barn, og plukker opp mye på denne måten. Det er fælt at barn kan bli slik, men man må somregel se på foreldrene eller omgangen ellers for å forstå hvorfor noen barn er slik. Jeg synes synd på de barna som adopterer slike holdninger fra miljøet i rundt seg, da det ofte er innlært og kunne vært unngått 🥺

Anonymkode: 80700...585

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er aleneforsørger for 2, ei jente på 10 og en gutt på 8. Har vært ufør i alle år som følge av medisinske tilstander i alle år, og har på grunnlag av dette ikke fått meg noen utdanning. Jobbet deltid i butikk et år, men sluttet fordi helsa ikke tillot det. Går derfor på minstetrygt gjennom Nav, og dermed ikke mye å rutte med og ekstremt stramt budsjett.

Barna mine går ikke på sfo, de får ikke med den mest fancy matpakka og har heller ikke nye klær hver uke. De få klærne de har har arver de eller er kjøpt billig på loppemarked/bruktbutikk. Vi har heller ikke råd til å reise på ferie, så jeg prøver å finne på ting å gjøre som ikke koster penger, som å gå turer eller så benytter vi oss av gratistilbud i kommunen.

I forrige uke kom datteren min hjem, fortvilet, fordi noen andre jenter (som forøvrig kommer fra ganske snobbete familier) hadde kommentert på klærne hennes og matpakken. «Du har bare med deg sånn ekkel mat du, gidder ikke moren din å lage noe godt?» og «Så stygge klær du går i, du har jo på det samme hver dag, dere er så fattige». Dette kjente jeg stakk langt i mammahjertet, og det overrasker meg at så unge barn i det hele tatt bryr seg om dette.

Ved en tidligere anledning hadde læreren spurt alle elevene om hva foreldrene jobber med, og jenta mi så ærlig som hun er svarte «mamma jobber ikke». Da hadde noen gutter snudd seg rundt og sagt til henne «da er dere fattige» mens de lo.

Jeg har lært barna mine at ingen mennesker har det likt. Noen har mye penger, andre har lite, men penger kan ikke måle hvor mye vi er verdt som mennesker. At vi skal behandle alle mennesker med respekt, uavhengig av økonomisk bakgrunn, og at man ikke er lykkelig jo mer penger man har. Videre føler jeg barna mine lærer mer om penger og forbruk ettersom vi er i denne situasjonen, noe som vil hjelpe de langt i fremtiden. Men det overrasker meg hva slags holdninger enkelte barn har til penger, for jeg er ganske sikker på at disse barna får disse meningene hjemmefra. Disse barna som reiser på flere utlandsturer i året, som får nye og dyre merkeklær hver måned, og som har med seg fancy matpakke i sekken hver dag.

Men en ting jeg er glad for, barna mine setter pris på det lille de får. Hvert klesplagg, og at de får mat med på skolen hver dag. Så til spørsmålet mitt, hva er deres tanker rundt at dette økonomiske presset rundt barn blir stadig større? Er det viktig for dere å lære barn om økonomiske forskjeller?

Anonymkode: fc183...8fc

Hei du,

Det er vondt når barna blir så store at de begynner å merke forskjeller, og de vokser stadig. De forskjellene som er ytre og materielle, er lette å merke, fordi det er rett foran nesa på alle. Det er vondt for oss foreldre når barna blir utsatt for kommentarer, så her må du være sterk. Lære jenta di å regulere følelsene. Det gjør du ved å gi henne en klem, da ble du lei deg, det forstår jeg. Men det går bra jenta mi. 

Når hun får det av deg, så blir hun en sterk voksen som kan si til seg selv, det går bra, når ting er litt vanskelig. Det er regulering av følelser. 

Synes ellers det høres ut som du har fine barn og er en super familie. Skulle ønskt at dere var i min krets. 

Og min sønn får også kommentarer på matboksen. ÆSJ har du kaviar. ÆSJ har du salami det liker jeg ikke. Osv. Typisk unger. :P

• Liker 3
  • Hjerte 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...