Gå til innhold

Barn og helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Se for deg at du er mor til et barn/ungdom i alderen 13-16 år. Han sitter mye inne å spiller, matinntaket er blitt høyt, den daglige aktiviteten er lav, den sosiale omkretsen på skolen blir mindre og barnets helse er bekymringsverdig. 

Du som mor har prøvd å gjort det du kan, det tærer på deg å se at barnet ditt ikke har det bra, dørstokkmilen er for lang og du trenger annen hjelp. 

Jeg er en utdannet pedagogisk leder, med pågående utdanning som personlig trener som brenner for barns lykke og helse. Hadde du sluppet meg inn i hjemmet ditt, latt meg blitt kjent med deres situasjon, og vært en motivator for barnet?- ikke ved hjelp av å fortelle hva barnet skal gjøre på et treningssenter, men å faktisk dra ut og gjøre fysiske aktiviteter som ski, fotball, gå turer ol. Jeg har en drøm om å en gang kunne samle en liten gruppe av barn som står i lignende situasjoner, for å skape fellesskap, glede rundt aktivitet og hjelpe familier som denne. Gå en skitur sammen, etterfulgt av felles kveldsmat noen kvelder i uken. 

Ja. 13 år er ungt, men å skulle begrense seg og sine muligheter basert på dårlig helse så tidlig i livet, er enda tyngre.

Veldig kort fortalt, men ønsker å høre: 

Hva er dine tanker rundt dette? Ville du anbefalt denne ordningen for noen du kjenner? 

Anonymkode: c275b...fcc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke dumt, men spørs jo hva du vil gjøre om ungdommen ikke vil?

I tillegg bør du jo ikke være for dyr. Mange fattige familier har dårlig kosthold,og det er jo også en forklaring om barnet har dårlig helse.

Uansett, jeg tror du er inne i riktig tid med ideen din. Mange barn og unge i dag sitter seg ihjel og vil få store problemer som voksne.

Anonymkode: bc7f9...b0f

• Liker 5
Skrevet

Har en 12-åring i akkurat den situasjonen. Skulle veldig gjerne hatt den typen hjelp (eller hva som helst av hjelp egentlig). Men det måtte vært betalt av det offentlige i tilfelle. Vi har på ingen måte råd til noe sånt selv.

Anonymkode: cdb6c...b41

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Heisann!

Se for deg at du er mor til et barn/ungdom i alderen 13-16 år. Han sitter mye inne å spiller, matinntaket er blitt høyt, den daglige aktiviteten er lav, den sosiale omkretsen på skolen blir mindre og barnets helse er bekymringsverdig. 

Du som mor har prøvd å gjort det du kan, det tærer på deg å se at barnet ditt ikke har det bra, dørstokkmilen er for lang og du trenger annen hjelp. 

Jeg er en utdannet pedagogisk leder, med pågående utdanning som personlig trener som brenner for barns lykke og helse. Hadde du sluppet meg inn i hjemmet ditt, latt meg blitt kjent med deres situasjon, og vært en motivator for barnet?- ikke ved hjelp av å fortelle hva barnet skal gjøre på et treningssenter, men å faktisk dra ut og gjøre fysiske aktiviteter som ski, fotball, gå turer ol. Jeg har en drøm om å en gang kunne samle en liten gruppe av barn som står i lignende situasjoner, for å skape fellesskap, glede rundt aktivitet og hjelpe familier som denne. Gå en skitur sammen, etterfulgt av felles kveldsmat noen kvelder i uken. 

Ja. 13 år er ungt, men å skulle begrense seg og sine muligheter basert på dårlig helse så tidlig i livet, er enda tyngre.

Hva er dine tanker rundt dette? Ville du anbefalt denne ordningen for noen du kjenner? 

Tror det hadde vært lettere å søkt sånn hjelp og annen hjelp til barna om du ikke ble meldt til bv for det minste. Er vel det som stopper mange!

Men skulle absolutt vært en god ide og prøvd noe sånt ja! Gjerne en egen gruppe som du tar med på tur? Med ungdommer. Mange ungdommer finner gjerne ikke rette sporten eller fritidsaktiviteten. Men å gå tur , spesielt da med andre ungdommer hadde vært noe?

Anonymkode: 1b597...525

Skrevet

Har litt vanskelig for å se det for meg. Hvordan skal du komme i kontakt med dem, gjennom helsesykepleier, helsestasjon, bare annonsere? Det finns tilbud, DNTung for eksempel, men problemet er gjerne det sosiale og psykiske? Skal du inn i flere hjem, og motivere en gruppe til å bli venner og gå skitur med deg for helsas skyld?
Hva har du av verktøy som foreldrene selv og vanlige fritidsaktiviteter ikke har? 

Anonymkode: 9a1c9...60c

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 7.19):

Har en 12-åring i akkurat den situasjonen. Skulle veldig gjerne hatt den typen hjelp (eller hva som helst av hjelp egentlig). Men det måtte vært betalt av det offentlige i tilfelle. Vi har på ingen måte råd til noe sånt selv.

Anonymkode: cdb6c...b41

Hvor i landet hører du til? :) 

Skrevet

Hvorfor sier du at du er utdannet pedagogisk leder?

Anonymkode: fac2f...a99

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 0.16):

Heisann!

Syntes det er en god ide som mange kan ha nytte av. Det må nok være litt foreldreveiledning i tilbudet ditt også. Hadde foreldrene evnet å ta tak så hadde ikke ungdommen vært i situasjonen i utgangspunktet. Det vil nok heller ikke være veldig lett å få ungdommen til å gjøre som du vil. Likevel et bra konsept og endel som kan bli motivert til å gjøre annet enn å spille. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 0.16):

Heisann!

Nei heg ville ikke sluppet deg inn nei

Anonymkode: 9686e...a84

Skrevet

Tenker en gruppe i regi av kommunen kanskje hadde vært noe. Samlet flere ungdommer.

Anonymkode: a5fc2...42c

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 14.35):

Hvorfor sier du at du er utdannet pedagogisk leder?

Anonymkode: fac2f...a99

fordi jeg er utdannet og jobber som det? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 16.40):

Nei heg ville ikke sluppet deg inn nei

Anonymkode: 9686e...a84

kan jeg spørre hvorfor, og hva du hadde gjort for barnet ditt istedenfor? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...