Gå til innhold

mine, dine og våre barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille meg_*
Skrevet

Jeg undrer meg på dette med bursdag/julegaver, vi er rettferdige og bruker samme beløp på bursdag og julegaver til alle barna. Men.. fellesbarna får jo på en måte mindre siden de "bare" har ett sett foreldre å få gaver hos :overrasket:

Hvordan gjør andre det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg undrer meg på dette med bursdag/julegaver, vi er rettferdige og bruker samme beløp på bursdag og julegaver til alle barna. Men.. fellesbarna får jo på en måte mindre siden de "bare" har ett sett foreldre å få gaver hos :overrasket:

Hvordan gjør andre det??

Er dere så veldig rettferdige når dere gir samme beløp til alle barna, når det som du sier betyr at "fellesbarna" får færre gaver enn min/dine barn med foreldre på to sider? Jeg syns rett og slett synd på "fellesbarn" de opplever forskjellsbehanding stort sett hele året og må finne seg i mye. De har kun ett sett med foreldre og heller ikke dobbelt opp med besteforeldre. "Fellesbarn" burde rett og slett få mer enn mine/dine barn av foreldrene sine slik at dette veier opp for at de andre barna får mye mer fra begge foreldre familier.
Skrevet

Minsten her i huset får mer enn de to andre, for han har bare et sett med besteforeldre. Men ingen av de to andre vet at han får mer, for de vet jo ikke hvor mye vi har betalt for tingene.

Så du kan gjerne gi mer til fellesbarna, men la ikke de andre få vite det. Det er jo ikke de andre barna sin feil, at de har to sett av alt.

Skrevet
Jeg syns rett og slett synd på "fellesbarn" de opplever forskjellsbehanding stort sett hele året og må finne seg i mye. De har kun ett sett med foreldre og heller ikke dobbelt opp med besteforeldre. "Fellesbarn" burde rett og slett få mer enn mine/dine barn av foreldrene sine slik at dette veier opp for at de andre barna får mye mer fra begge foreldre familier.

Dette regner jeg med at er en spøk? Synd på fellesbarn? De som har foreldre som bor sammen, og bare 2-4 par med besteforeldre? Nei, det er det ikke.

Men til spørsmålet: Vi kjøper omtrent likt til fellesbarn og "delte barn". Vår økonomi deles likt mellom våre barn. Så får mor til "delt barn" bruke hele sin økonomi på sin lille pode, og han får totalt noe dyrere gaver. Hos oss er han også vesentlig eldre, så det kan jo være derfor jeg syns det er greit og at det endrer seg etterhvert - men nå syns jeg det er greit at barna blir likebehandlet den tiden de er i vårt felles hjem, uavhengig av familien de måtte ha på utsiden.

Skrevet

Vår stedatter har fire sett.Vi sørger da for at hun får noe hun vil ha + noe hun har bruk for.F.eks ski!

Det blir ikke rett at vårt fellesbarn bare skal få ski, bilsete og andre "nyttegjenstander" når halvsøsteren får alt dette PLUSS masse leker!

Så vi styrer gaveønskene mer for stedattera når folk spør hva hun ønsker seg slik at hvertfall halvparten blir noe hun virkelig TRENGER...

Skrevet
men nå syns jeg det er greit at barna blir likebehandlet den tiden de er i vårt felles hjem, uavhengig av familien de måtte ha på utsiden.

De blir likebhandlet av dere ja, men det er likevel enorm forskjell i hva de får når det er flere givere til det ene barnet. "Fellesbarnet" vil selvsagt få med seg at det/de andre barna får mer og dette vil da oppleves som sårt og urettferdig.

Skrevet

Verden er urettferdig, det må de jo kunne lære også som barn.

Skrevet

Hvordan gjør andre det??

Er du mer opptatt av gavene? tenk så priviligert fellesbarna er a. Bor sammen med foreldrene. Disse barna får jo mer av "alt" hele året.

Syns du tenker galt i forhold til barna.

Skrevet
De blir likebhandlet av dere ja, men det er likevel enorm forskjell i hva de får når det er flere givere til det ene barnet. "Fellesbarnet" vil selvsagt få med seg at det/de andre barna får mer og dette vil da oppleves som sårt og urettferdig.

Det viktigste for meg er at de føler seg likebehandlet av oss. Vi er like glad i begge barna, og bruker like mye av våre midler på begge barna. Noe annet ville bli feil for oss. Tenk om ikke-felles-barnet opplevde at vi "trakk fra" i hans gavehaug fordi han får noe fra andre også? Det ville kunne oppleves som sårt og urettferdig.

Jeg tror allikevel vårt felles barn på de aller fleste områder er mye heldigere enn barnet som har foreldre boende hver for seg. At hun får noen færre gaver i løpet av året, må hun leve med.

Skrevet

Bor alle barna hos dere? Om det bare er fellesbarna som bor fast hos dere, går det an at alle barna får gaver fra mamma og gaver fra pappa, og en litt mindre gave fra stemor/stefar (dette kommer selvsagt an på hvor tett forhold dere har)

Jeg er voksen, men jeg bruker å få en liten ting fra min fars samboer, hovedgave får jeg av faren min. På samme måte tror jeg han gir små gaver til hennes barn, mens hun gir dem de store gavene.

Skrevet

Min far har en datter fra før.

Tidligere var jeg svært opptatt av at når han kjøpte julegaver til sin datters barn, skulle de ikke få for like mye som mine barn, fordi de hadde et ekstra sett med besteforeldre i sin mormor og mormors mann.

Heldigvis har jeg blitt voksen. Og innsett at tiden min far bruker på sine barnebarn er langt viktigere enn kroner og øre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...