Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den mye omtalte i media spørreundersøkelsen hvor 1001 (som i seg selv er et stort tall) personer ble stilt spørsmål om kongehuset og Durek viser en veldig klar tendens for at flere og flere har fått et negativt syn på kongehuset som følge av Dureks aktiviteter. 

Men hvorfor er de kongelige så tause? Både kongen og kronprinsen har så vidt nevnt med et par ord noe om problemet. Kongehuset er helt avhengig av høy oppslutning i befolkningen for å rettferdiggjøre sin eksistens. Slik det er nå blir det norske kongehuset mer og mer irrelevant. Jeg er nok i gruppen som har fått mer negativt syn på kongehuset av 2 grunner: 1. kongens taushet og handlingslammelse over lang tid og 2. mangelen på en varig og rask løsning som fratar prinsessen og Durek muligheten å misbruke kongehuset for tvilsomme private kommersielle formål.

Fortsetter det slik blir Harald kanskje den siste kongen, eventuelt Håkon i en kort periode før kongehuset blir helt irrelevant. 

Hvorfor er Kongen så passiv? Er han ikke påvirket av meningsmålingene? Er han ikke opptatt av å bevare kongehuset?

Endret av Drizzt
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil nok tro det skjer en del ting bak lukkede dører. Det M og D driver med er galskap, og noen må jo reagere. Tiden får vise om kongehuset faktisk prøver å gjøre noe med problemet. 

Anonymkode: 557f7...e12

• Liker 7
Skrevet

Synes det er flaut. Rett og slett pinlig at de kan holde på sånn.

Anonymkode: 77ca9...6e6

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns m er supermerklig, engleskole og nå dette, skjønner ikke at hun får lov å vær prinsesse og kjæresten skjønner jeg ikke st media gidder å skrive om👎

Anonymkode: 24c39...8f0

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (9 timer siden):

Men hvorfor er de kongelige så tause? Både kongen og kronprinsen har så vidt nevnt med et par ord noe om problemet. Kongehuset er helt avhengig av høy oppslutning i befolkningen for å rettferdiggjøre sin eksistens. Slik det er nå blir det norske kongehuset mer og mer irrelevant. Jeg er nok i gruppen som har fått mer negativt syn på kongehuset av 2 grunner: 1. kongens taushet og handlingslammelse over lang tid og 2. mangelen på en varig og rask løsning som fratar prinsessen og Durek muligheten å misbruke kongehuset for tvilsomme private kommersielle formål.

Fortsetter det slik blir Harald kanskje den siste kongen, eventuelt Håkon i en kort periode før kongehuset blir helt irrelevant. 

Hvorfor er Kongen så passiv? Er han ikke påvirket av meningsmålingene? Er han ikke opptatt av å bevare kongehuset?

Dessverre (dessverre fordi jeg egentlig har sansen for kongehuset og monarkiet) så ser det ut som taktikken er å se om ''stormen'' går over. Og går stormen over, så skal de gjøre ingen ting.  Dette har fått meg til å bli i mot det norske kongehuset for første gang. Det er ingen tvil om at det eneste rette ville være å fjerne alle titlene til Märtha Louise og distansere seg fra henne og Durek. Jeg tror monarkiet har overlevd de siste årene er personbegrunnet, at vi har hatt en fornuftig konge og kronprins. Nå når de ikke klarer å fjerne Märtha Louise og Durek fra kongehuset, så tror jeg monarkiets dager i Norge er over.

Om folket ser et kongehus med to personer som like gjerne kunne vært Kari Jaquesson og Charter-Svein, så er det naturlig at man spør seg hva som er hensikten med kongehuset. Merker at om Kongen og Kronprinsen ikke klarer å ta verdens enkleste avgjørelse, så har de ikke min støtte lengre, og jeg blir med det republikaner. Synd, det var fint med et Kongehus som i mange generasjoner var noe samlende for Norges befolkning, men alt har sin tid, og det er nå på tide å avslutte monarkiet i Norge. 

Anonymkode: 7c0e0...db3

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dessverre (dessverre fordi jeg egentlig har sansen for kongehuset og monarkiet) så ser det ut som taktikken er å se om ''stormen'' går over. Og går stormen over, så skal de gjøre ingen ting.  Dette har fått meg til å bli i mot det norske kongehuset for første gang. Det er ingen tvil om at det eneste rette ville være å fjerne alle titlene til Märtha Louise og distansere seg fra henne og Durek. Jeg tror monarkiet har overlevd de siste årene er personbegrunnet, at vi har hatt en fornuftig konge og kronprins. Nå når de ikke klarer å fjerne Märtha Louise og Durek fra kongehuset, så tror jeg monarkiets dager i Norge er over.

Om folket ser et kongehus med to personer som like gjerne kunne vært Kari Jaquesson og Charter-Svein, så er det naturlig at man spør seg hva som er hensikten med kongehuset. Merker at om Kongen og Kronprinsen ikke klarer å ta verdens enkleste avgjørelse, så har de ikke min støtte lengre, og jeg blir med det republikaner. Synd, det var fint med et Kongehus som i mange generasjoner var noe samlende for Norges befolkning, men alt har sin tid, og det er nå på tide å avslutte monarkiet i Norge. 

Anonymkode: 7c0e0...db3

Jeg tror taktikken er ''La oss be dem holde lav profil en stund og ri stormen, så glemmer folk''. 

Denne taktikken gjør selv meg til republikaner. Vi er ikke tjent med et kongehus som har tette koblinger til Dureks virksomhet. Alt annet enn full distansering med påfølgende aktiv handling fra prinsessen om å gi fra seg alle titler med forbud om å bruke eller referere til kongehuset i forbindelse med hennes og Dureks kommersielle virksomhet - alt annet enn dette vil føre til monarkiets død. 

Hun som person kan gifte seg med hvem hun vil, men hun som datter til Kongen har vise hensyn å ta. Jeg har ærlig talt ikke noe imot engleskolen hennes og finner den ikke-skadende, men Dureks virksomhet er for mye.

Hadde det vært det britiske kongehuset, ville den avdøde dronningen kastet dem begge ut for lengst.

Endret av Drizzt
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

At Märtha og Durek skal være en del av et norsk kongehus er utenkelig. Mest skuffet over at Haakon sier at det er en prosess som de trenger tid på. Haakon har tidligere virket oppegående og i kontakt med folket. Nå virker han å ha mistet bakkekontakten, og lever et liv FJERNT fra folket. Hvis Haakon synes det er viktigere å ta familiære hensyn, enn hensyn til kongehuset og Norge, så har han ingen ting å gjøre som Konge. Slik han har oppført seg i denne saken, så tror jeg at når historien skal skrives, at det var Haakon som ødela det norske kongehuset. 

Anonymkode: 73fb9...364

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At Märtha og Durek skal være en del av et norsk kongehus er utenkelig. Mest skuffet over at Haakon sier at det er en prosess som de trenger tid på. Haakon har tidligere virket oppegående og i kontakt med folket. Nå virker han å ha mistet bakkekontakten, og lever et liv FJERNT fra folket. Hvis Haakon synes det er viktigere å ta familiære hensyn, enn hensyn til kongehuset og Norge, så har han ingen ting å gjøre som Konge. Slik han har oppført seg i denne saken, så tror jeg at når historien skal skrives, at det var Haakon som ødela det norske kongehuset. 

Husk at det er ikke Håkon som bestemmer. Det er fortsatt hans far, Kongen, som gjør det. Så her burde Kongen tatt sterk avstand for lenge siden. Allerede da Dureks beretninger om hans seksuelt liv med henne kom i media. At de to skal bruke så lang tid på et kort og ganske opplagt prosess er oppsiktsvekkende og viser at de setter familien enn institusjonen først. Vel, ingenting galt i å sette familien først, men da må de slutte med institusjonen monarkiet representerer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vil nok tro det skjer en del ting bak lukkede dører. Det M og D driver med er galskap, og noen må jo reagere. Tiden får vise om kongehuset faktisk prøver å gjøre noe med problemet. 

Anonymkode: 557f7...e12

Hva skjer bak kulissene er irrelevant så lenge ingenting skjer i praksis. De kan ha 100 møter hvor de sitter og tenker ''hva skal vi gjøre nå? skal vi bare vente og ri stormen og håpe folk glemmer? til neste gang?'', men det hjelper ingenting. 

Det holder med 1 møte, maks 2, hvor Kongen sier sin mening og stiller dem ultimatum.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Martha burde fått valget om hun vil fortsette med Durek og businessen dems eller å være en del av det konglige miljøet. Hun er fratatt tittel og økonomisk støtte, men hun er alikevel tilstede i kongelige selskap og happenings i det offentlige.

Hun burde holdes unna alt som har konglig tema og ting som blir dekket i media. Ev. må Durek slutte med all alternativ virksomhet. Han ville ikke vært den første som hadde måtte forandre på interesser for å fortsette er så offentlig forhold. De fleste før han har gjort det samme.

Det er så sinnsykt egoistisk av dem å holde på slik de gjør. De har det gøy, men skader i samme slengen familiens navn og Norge som monarki. De må velge, nå, ikke om noen år. Stormen roer seg ikke av seg selv.

Anonymkode: 8c343...b2b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Husk at det er ikke Håkon som bestemmer. Det er fortsatt hans far, Kongen, som gjør det. Så her burde Kongen tatt sterk avstand for lenge siden. Allerede da Dureks beretninger om hans seksuelt liv med henne kom i media. At de to skal bruke så lang tid på et kort og ganske opplagt prosess er oppsiktsvekkende og viser at de setter familien enn institusjonen først. Vel, ingenting galt i å sette familien først, men da må de slutte med institusjonen monarkiet representerer.

Jada, bare jeg som trodde Haakon skulle skjønne med en gang at dette går ikke. Fram til for noen år siden, fikk jeg inntrykk av en Kronprins som var kvikk i hodet, og med en viss kontakt med folkeopinionen. Gradvis har han fjernet seg fra folket, og blitt en fjern aristokrat. Det vi ser nå er kulminasjonen over hvor galt det kan gå om du mister kontakten med folket du skal tjene. Hadde Haakon forstått folket, så tror jeg han lett hadde overtalt Kongen til å følge denne linjen. Men når de begge sitter der og argumenterer fram og tilbake om dette kan gå, så er det et typisk tegn på at de har fjernet seg fra folket, og gått over til et virkelighetsfjernt kongehus som ikke forstår sitt folk.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det virker nesten som tiltaket er å få media til å være stille..sjelden jeg leser artikler om M og D for tiden. 
Så ja, du har nok rett i at kongehuset håper at folk bare skal glemme hele greia mens de holder en lav profil.

Jeg, for min del, håper folk får et mer bevisst forhold til både kongehus og politikere - de står for en stor utgiftspost i samfunnet vårt..og man må kunne forvente at de jobber til det beste for samfunnet og fellesskapet. Jeg syns media gjør en laber jobb i undersøkende journalistikk - noe som kommer både kongehus og politikere til gode. Akkurat nå ser jeg for meg at resten av verden ler litt av naive lille Norge som har trykket D til vårt bryst..mens han kaldt og rolig utnytter sin posisjon blant sårbare mennesker som er villige til å slå seg bankerott for ham. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest vilkåret
Skrevet

Med mindre det er krise for oppgjør, så trenger ikke kongehuset bry seg nevneverdig om folkets vel og vel, og folkets meninger. Som rike ellers, så verner de om hverandre så langt det lar seg gjøre. Nordmenn tåler mye de misliker uten å gjøre eller si noe, så selv om meningen på en meningsmåling har endret seg, så er veien lang til det og faktisk endring i monarkiet.

De rike og mektige er generelt godt vernet, og det skal mye til før de mister sin plass. De trenger ikke bry seg noe særlig om hva folk flest mener.

Skrevet
vilkåret skrev (4 timer siden):

Med mindre det er krise for oppgjør, så trenger ikke kongehuset bry seg nevneverdig om folkets vel og vel, og folkets meninger. Som rike ellers, så verner de om hverandre så langt det lar seg gjøre. Nordmenn tåler mye de misliker uten å gjøre eller si noe, så selv om meningen på en meningsmåling har endret seg, så er veien lang til det og faktisk endring i monarkiet.

De rike og mektige er generelt godt vernet, og det skal mye til før de mister sin plass. De trenger ikke bry seg noe særlig om hva folk flest mener.

Dessverre har du helt rett.

• Liker 3
Gjest MissWoodville
Skrevet

Jeg tror kongeparet og kronprinsen er mer redd for Marthas reaksjon på en fjernet tittel, enn på hva det norske folk mener. Som andre her skiver så skal det gå ganske langt før de trenger å bry seg.

Skrevet

Vet ikke hva de tenker, men ville Durek være like interessert i Martha om hun ikke var prinsesse? Han soler seg jo voldsomt i den glansen … 

Det tvilsomme er også den servile pressen - som samlet fikk beskjed her om dagen om at de ikke skulle spørre Martha og Durek da de var på et event. Som mange som kritiserte dette sa; så er det normalt å kunne spørre og heller få ingen kommentarer til svar. De kongelige har ikke lov til å legge føringer på hva pressen spør om. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Justlooking skrev (3 timer siden):

Vet ikke hva de tenker, men ville Durek være like interessert i Martha om hun ikke var prinsesse? Han soler seg jo voldsomt i den glansen … 

Det tvilsomme er også den servile pressen - som samlet fikk beskjed her om dagen om at de ikke skulle spørre Martha og Durek da de var på et event. Som mange som kritiserte dette sa; så er det normalt å kunne spørre og heller få ingen kommentarer til svar. De kongelige har ikke lov til å legge føringer på hva pressen spør om. 

Selvsagt ikke. Han hadde aldri sett to ganger på henne hvis hun hadde vært en halvgammel lærer fra Toten eller en ditto regnskapsfører fra Hammerfest.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Ramona1970
Skrevet

For det første vil jeg si at selv om jeg ikke liker Durek, så syns jeg at det er mye verre å rulle ut tidenes massevaksinering med uante konsekvenser, enn å gjøre og si de tingene Durek gjør. Hvem har skadet flest mennesker? Drept folk, også i Norge? Durek? Jeg syns det begynner å bli overdrevent dette fokuset på Durek og tullet hans nå.

Men når det gjelder trådens tema, så tror jeg kongefamilien sliter med å balansere sitt image offentlig med å fortsette å ha god kontakt med Märtha og barna. De vil selvsagt beholde et godt forhold til Märtha som nå er hjernevasket av Durek. Og Durek gjør det han gjør uansett. Det går ikke an å snakke med han. Han hører ikke og endrer seg ALDRI. Fyren bor jo i USA og kan gjøre akkurat hva han vil offentlig, så dette har ingen betydning for han.
Så både Märtha og kongefamilien havner her mellom barken og veden. Märtha vil beholde Durek, og familien vil beholde Märtha.
Man må huske på at de også er mennesker, og nå har de havnet i en vanskelig situasjon. For meg har dette ingen betydning for om jeg ønsker et kongehus eller ikke. Kongen er jo veldig klar på hva han syns om det Durek gjør? Er ikke det nok? Skal han ha stålkontroll på det barna hans og deres ektemaker mener og gjør? Hva er det da, nazisme?

Og for meg ser det ut som Durek ønsker å splitte Märtha fra familien, og fra Norge. De som blir så eitrende forbanna over alt dette her, hjelper han med det. For det er det han vil, få det norske folk så forbanna på Märtha at de ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. Kanskje de fleste her ikke kjenner til typer som Durek, alt de egentlig vil er å ødelegge livet til de de er sammen med, og han er på god vei.

Skrevet
Ramona1970 skrev (11 minutter siden):

[...]. Kongen er jo veldig klar på hva han syns om det Durek gjør? Er ikke det nok? Skal han ha stålkontroll på det barna hans og deres ektemaker mener og gjør? Hva er det da, nazisme?

[...]

Her var det mye rart og konspirasjon, men jeg velger å svare på noe i midten. Kongen trenger ikke ha kontroll på barna sine og deres ektefeller, men han kan bestemme at prinsesse Märtha Louise ikke lenger skal være prinsesse, og at hun ikke lenger skal representere kongehuset.

Litt dumt at "prinsesse" er en del av navnet hun fikk da hun ble født, og forståelig nok en del av hennes identitet, men det er jo mange som bytter navn i livet, og som f.eks. tar et gammelt familienavn. For Märtha er det bedre  for businessen å hete "prinsesse", så det er vel også en motivasjon for å beholde det.

• Liker 4
Gjest Ramona1970
Skrevet
Grønt blad skrev (10 minutter siden):

Her var det mye rart og konspirasjon, men jeg velger å svare på noe i midten. Kongen trenger ikke ha kontroll på barna sine og deres ektefeller, men han kan bestemme at prinsesse Märtha Louise ikke lenger skal være prinsesse, og at hun ikke lenger skal representere kongehuset.

Litt dumt at "prinsesse" er en del av navnet hun fikk da hun ble født, og forståelig nok en del av hennes identitet, men det er jo mange som bytter navn i livet, og som f.eks. tar et gammelt familienavn. For Märtha er det bedre  for businessen å hete "prinsesse", så det er vel også en motivasjon for å beholde det.

Konspirasjon? Kan du utdype det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...