Gå til innhold

Hvorfor kaller man noen rekkehus for kjedet enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jo, det er jo definitivt mer rekkehus enn enebolig. To eneboliger må ha 8 meter mellom, med mindre det søkes dispensasjon fra avdtandskrav. En kjedet enebolig henger sammen med en eller flere andre boliger. Selv om de bare deler en halv vegg, eller en bod eller lignende, så henger de jo fortsatt sammen vs. mange meter mellom. Det er nok mindre støy i kjedete eneboliger enn i ordinære rekkehus, men det er enda mindre i eneboliger. For å ikke snakke om andre hensyn, som f.eks. brannspredning. 

Anonymkode: 3bce1...88b

Og det må være minst tre boenheter for at det skal være rekkehus. Eller vil du kalle tomannsboliger for rekkehus eller Blokk også? Og hva er problemet med å ha flere benevnelser på hva slags type bolig det er? Hvorfor må det være enten enebolig eller rekkehus? 

Anonymkode: b2763...411

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

En forskjell her jeg bor som ikke er nevnt, er at rekkehusene har ikke eiet tomt, det har eneboligene i rekke, som vi bor i. Vi har betalt ekstra for å eie tomta og kan gjøre som vi vil på den. Vi er organisert som et sameie. Naboene i rekkehus disponerer hageflekkene sine, og styret i borettslaget bestemmer hva de kan gjøre på dem. De får for eksempel ikke ha gjerde.

Anonymkode: 71e8f...dc6

Det varierer veldig. Jeg vet om rekkehus med egen tomt og eneboliger på felles tomt. Selv bor jeg i enebolig i rekke med felles festet tomt.

Anonymkode: 9611a...39e

Skrevet

Aldri sett betegnelsen før, men enig TS. Dette er en av de tåpeligste betegnelsene jeg har sett på lenge. 

Kall en spade for en spade - et rekkehus... 

Anonymkode: 2123b...172

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er også spesielt. Var det i et rekkehusområde? Høres ut som ulovlig ombygging. 

Det var ingen rekkehus eller eneboliger (eller eneboliger i kjede) i nærheten. Kun like boligblokker/seksmannsboliger (jeg vil beskrive det som to-etasjer boligblokk med tre leiligheter i hver etasje, bygningsmateriell er betong) og større boligblokker (fire-fem etasjer terrasseblokker). 

Blokken og leiligheten så helt normal ut. Oslo vest, men jeg husker ikke helt hvor (fikk den som reklame på facebook).

Skrevet

Ene og alene for å kunne ta mer betalt/ late som det er finere. 

Anonymkode: 4c9b0...7be

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og det må være minst tre boenheter for at det skal være rekkehus. Eller vil du kalle tomannsboliger for rekkehus eller Blokk også? Og hva er problemet med å ha flere benevnelser på hva slags type bolig det er? Hvorfor må det være enten enebolig eller rekkehus? 

Men det er vel mer enn to boenheter i en «kjedet enebolig» også? De fleste har vel tre eller flere?

Neida, så klart er det flere benevnelser. Men de heter jo ikke blokk-enebolig, tomannsenebolig, flermannsenebolig, firemannsenebolig, rekkeenebolig og byenebolig.

Det hadde ikke vært like ulogisk for meg om de kalte det kjedebolig, men når navnet er kjedet enebolig så blir det veldig rart i mine ører. På samme måte som at ingen sier tomannsenebolig. 

Skrevet
Alice123 skrev (3 timer siden):

Det var ingen rekkehus eller eneboliger (eller eneboliger i kjede) i nærheten. Kun like boligblokker/seksmannsboliger (jeg vil beskrive det som to-etasjer boligblokk med tre leiligheter i hver etasje, bygningsmateriell er betong) og større boligblokker (fire-fem etasjer terrasseblokker). 

Blokken og leiligheten så helt normal ut. Oslo vest, men jeg husker ikke helt hvor (fikk den som reklame på facebook).

Da er det enda rarere. Jeg ville tenkt de skrev rekkehus for å late som de ikke har ombygget i strid med en reguleringsplan. Men her er det da bare en helt merkelig navngiving av blokk til rekkehus. Haha. Spesielt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 23.45):

Nei, det jeg har lagt bilde av er definert og solgt som kjedet enebolig. Det er det jeg synes er så rart.

Jeg er enig i at dette ser mer ut som eneboliger enn den første jeg la ut, men de fremstår i mine øyne mer som litt adskilte rekkehus, enn enebolig i rekke.

5DB7E356-DC79-438A-813E-85AB92F9D3DC.jpeg

181B83E6-01FE-4D68-ADB2-2A0F4E0A14E2.jpeg

7D5DFCDF-368C-4C92-9128-EF7D8744627A.jpeg

Oi, på det øverste bildet har jeg bodd da jeg studerte!!! 😂 Gøy å se da! 

Anonymkode: 9b843...8db

Skrevet
Alice123 skrev (10 timer siden):

Det var ikke såkalt "leilighet med rekkehusfølelse" altså... 
Det er tydeligvis den nye betegnelsen på leiligheter (i blokk) som er gjennomgående, har egen uteplass på bakkeplan, og som helst er en leilighet over to (eller flere) plan. 

Anonymkode: 8813b...82b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var ikke såkalt "leilighet med rekkehusfølelse" altså... 
Det er tydeligvis den nye betegnelsen på leiligheter (i blokk) som er gjennomgående, har egen uteplass på bakkeplan, og som helst er en leilighet over to (eller flere) plan. 

Anonymkode: 8813b...82b

Nei det sto bare "rekkehus"  ("Velkommen til et koselig rekkehus i [bydel jeg ikke husker]"). Leiligheten er gjennomgående, men i andre etasje og på ett plan. Tror den var på 60 kvm, kun to soverom og åpen stue/kjøkkenløsning.

Leiligheten hadde ikke rekkehusfølelse.

Endret av Alice123
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har vokst opp med enebolig hele min barndom. Etter studier der jeg bodde på studenthybelen kjøpte jeg det jeg kalte leilighet. Det var stor terasse leilighet med flere boenheter i høyde og bredde, jeg kalte det leilighet. Flyttet så til enebolig og kalte det huset mitt eller enebolig om jeg måtte være spesifikk. Flyttet så til tomannsbolig og kaller det huset mitt, eller at jeg bor i tomannsbolig.

Har blitt forklart at jeg skal kalle det leilighet. Er det riktig? Kjennes ikke ut som leilighet når jeg har hage og terrasse og flere etasjer. Det kjennes ut som en tomannsbolig eller kort fortalt huset mitt. Bør jeg bruke betegnelsen leilighet? Jeg er klar over at jeg deler en vegg med naboen i tomannsboligen. De har også egen hage og terrasse vendt vekk fra meg.

Anonymkode: e52b4...bd8

Enig med deg. Bor i rekkehus, med stort uteområde og tre etasjer. Har fått fortalt at det heter leilighet, eller mer presist - rekkehusleilighet. Leilighet er i mitt tilfelle såpass misvisende spør du meg at det kaller jeg det aldri. Jeg kaller det rekkehus. Som det er. Akkurat som du kaller det tomannsbolig. Som det er.

Anonymkode: d8671...f46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men det er vel mer enn to boenheter i en «kjedet enebolig» også? De fleste har vel tre eller flere?

Neida, så klart er det flere benevnelser. Men de heter jo ikke blokk-enebolig, tomannsenebolig, flermannsenebolig, firemannsenebolig, rekkeenebolig og byenebolig.

Det hadde ikke vært like ulogisk for meg om de kalte det kjedebolig, men når navnet er kjedet enebolig så blir det veldig rart i mine ører. På samme måte som at ingen sier tomannsenebolig. 

Kan være to eller flere boliger. Kunne fint vært kalt kjedebolig, men rekkehus føler jeg blir feil, siden det er mulig å gå utendørs mellom boligene og selve boligdelene ikke er direkte knyttet sammen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan være to eller flere boliger. Kunne fint vært kalt kjedebolig, men rekkehus føler jeg blir feil, siden det er mulig å gå utendørs mellom boligene og selve boligdelene ikke er direkte knyttet sammen

Ikke alle man kan gå mellom, noen er adskilt med en garasje og da sitter de helt inntil hverandre selv om de ikke deler vegg inne i huset.

Jeg er enig i at det blir feil å si rekkehus for de boligene som er såpass adskilte at man kan gå mellom utendørs, men sånn rent definisjonsmessig er det en variasjon av rekkehus.

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke kalte det kjedebolig med en gang. Som flere her nevner er det garantert fordi det gir høyere pris, men kjedebolig er jo et navn som både beskriver bygningen og ikke skaper noen misforståelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 15.06):

Men med den logikken er jo rekkehus, firemannsbolig og alt annet også enebolig. Blokk-enebolig for eksempel. Rekkehus er like mye perler på en snor som kjedet rekkehus. Eneboliger er jo ikke kjedet eller tilknyttet andre boliger som rekkehus har.

Jeg er dog helt enig i det språklige om det ble kalt kjedet bolig, men enebolig gir jo inntrykk av at den står alene. 

Nei, nå snakker vi ikke om blokkleilighet, rekkehus, leilighet i fire- eller seksmannsbolig eller halvpart i vertikal- eller horisontaldelt tomannsbolig. 

Vi snakker om at prefikset 'kjedet' foran 'enebolig' forteller deg at du har garasje/carport/bod mellom boenhetene, eventuelt ikke deler hele veggen med naboenheten, slik at de er litt mer adskilte enn boenhetene i et rekkehus samtidig som det ikke er en frittstående enebolig. 

Så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: acc98...de9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, nå snakker vi ikke om blokkleilighet, rekkehus, leilighet i fire- eller seksmannsbolig eller halvpart i vertikal- eller horisontaldelt tomannsbolig. 

Vi snakker om at prefikset 'kjedet' foran 'enebolig' forteller deg at du har garasje/carport/bod mellom boenhetene, eventuelt ikke deler hele veggen med naboenheten, slik at de er litt mer adskilte enn boenhetene i et rekkehus samtidig som det ikke er en frittstående enebolig. 

Så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: acc98...de9

Prefikset kjedet forteller meg at det er rekkehus i en eller annen form, og om de deler en eller en halv vegg er egentlig irrelevant, rekkehusene det likevel. Derfor blir det veldig misvisende å kalle det kjedet enebolig, fordi en enebolig gir innrykk av en bolig med minst åtte meter fra alle sider av bygningen til nærmeste bygning.

At et rekkehus er «litt mer adskilt» ved at det har bod/garasje/terrasse i tilknytning til en annen bygning, gjør at det skiller seg vesentlig fra en enebolig som overhodet ikke er i tilknytning til annen eiendoms bygningsdel. Samtidig som det har vesentlige likheter som et rekkehus. 

Så enkelt er det faktisk også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...