Gå til innhold

Hvorfor kaller man noen rekkehus for kjedet enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Kjedet enebolig har ikke hel vegg mot naboen og er derfor mer adskilt mot naboen enn et rekkehus. Det er mye friere og føles mer privat enn rekkehus. Man hører ofte ikke naboen like godt. 
Det at du ikke forstår hva dette er og ikke ser forskjell betyr vel ikke at navnet er misvisende eller at man må ha en diskusjon rundt dette? Kjøp deg en enebolig viss det plager deg så fælt 😊

Anonymkode: 18645...e2b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser ikke problemet. Kjedet enebolig har ikke hel vegg mot naboen og er derfor mer adskilt mot naboen enn et rekkehus. Det er mye friere og føles mer privat enn rekkehus. Man hører ofte ikke naboen like godt. 
Det at du ikke forstår hva dette er og ikke ser forskjell betyr vel ikke at navnet er misvisende eller at man må ha en diskusjon rundt dette? Kjøp deg en enebolig viss det plager deg så fælt 😊

Anonymkode: 18645...e2b

Det ER jo et rekkehus, men det har et navn som tilsier noe annet. Selv om det har én eller en halv vegg-i-vegg mot naboen, så er det jo noe helt annet enn eneboliger som har minst åtte meter mellom nærmeste vegg.

Jeg har enebolig. Jeg bare liker å lese boligannonser. Man må ikke ha en diskusjon, men jeg liker å ha diskusjoner om stort og smått – du også åpenbart, siden du valgte å svare. 

Anonymkode: 3bce1...88b

Skrevet
Alice123 skrev (18 timer siden):

I dag så jeg en annonse for et "rekkehus". I beste fall kunne det kalles seksmannsbolig. Liten boligblokk med tre leiligheter oppe og tre leiligheter nede.

Det er også spesielt. Var det i et rekkehusområde? Høres ut som ulovlig ombygging. 

Skrevet

Har aldri hatt noe problem med å forstå hva som er hva, og synes betegnelsene er veldig forklarende. 

Anonymkode: b3489...f87

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i rekkehus, åtte leiligheter nede og åtte oppe. Ingen ville finne på å kalle det en blokk, lavblokk eller noe annet i retning blokk. 

Anonymkode: ce323...f35

Skrevet

En forskjell her jeg bor som ikke er nevnt, er at rekkehusene har ikke eiet tomt, det har eneboligene i rekke, som vi bor i. Vi har betalt ekstra for å eie tomta og kan gjøre som vi vil på den. Vi er organisert som et sameie. Naboene i rekkehus disponerer hageflekkene sine, og styret i borettslaget bestemmer hva de kan gjøre på dem. De får for eksempel ikke ha gjerde.

Anonymkode: 71e8f...dc6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 18.45):

Definisjonen enebolig er ikke at man ikke deler vegg med noen, men at det er en frittstående bygning. Kjedet enebolig betyr jo da egentlig frittstående bygning som henger sammen, og det høres jo ganske teit ut. 

Du er vel kanskje ikke helt objektiv i din vurdering da, som fremtidig selger av kjedet enebolig. Hehe 😛 

Det er akkurat samme sammenstilling som perle - perlekjede.

Enebolig - kjedet enebolig.

Med andre ord fullstendig språklig normativt og helt uproblematisk. 

Anonymkode: acc98...de9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror de fleste som er på boligjakt kan skille mellom rekkehus og enebolig og faller ikke for meglers forsøk å pynte på annonsen. 

Skrevet

Jeg kaller det villa i rekke 

Anonymkode: 9a859...e83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det ER jo et rekkehus, men det har et navn som tilsier noe annet. Selv om det har én eller en halv vegg-i-vegg mot naboen, så er det jo noe helt annet enn eneboliger som har minst åtte meter mellom nærmeste vegg.

Jeg har enebolig. Jeg bare liker å lese boligannonser. Man må ikke ha en diskusjon, men jeg liker å ha diskusjoner om stort og smått – du også åpenbart, siden du valgte å svare. 

Syntes ikke det. Man vet jo at det ikke er en 100% selvstendig enebolig om det oppgis "kjedet enebolig". Da henger den sammen i deler av vegg, evt. med bod/carport/garasje mellom. 

Anonymkode: e8dd0...d75

• Liker 2
Skrevet

Vi bor i det som i prospektet ble kalt kjedet enebolig, selv kaller jeg det rekkehus. 

Anonymkode: 6ceaf...57f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En forskjell her jeg bor som ikke er nevnt, er at rekkehusene har ikke eiet tomt, det har eneboligene i rekke, som vi bor i. Vi har betalt ekstra for å eie tomta og kan gjøre som vi vil på den. Vi er organisert som et sameie. Naboene i rekkehus disponerer hageflekkene sine, og styret i borettslaget bestemmer hva de kan gjøre på dem. De får for eksempel ikke ha gjerde.

Det er et godt argument, men det forutsetter jo at alle utbyggere gjør det på den måten. Det gjør de jo ikke. I min kommune har til og med større utbyggingsfelt med eneboliger (med ca 6 meter avstand) ikke seksjonert uteområdet. Dvs. bare boligen er egen og alt av hagen er felleseie.

I andre eksempler her i kommunen, finnes det rekkehus med seksjonert hage – slik at hver og en enhet eier hagen foran og bak rekkehuset sitt. 

Skrevet

Det er akkurat samme sammenstilling som perle - perlekjede.

Enebolig - kjedet enebolig.

Med andre ord fullstendig språklig normativt og helt uproblematisk. 

Anonymkode: acc98...de9

Men med den logikken er jo rekkehus, firemannsbolig og alt annet også enebolig. Blokk-enebolig for eksempel. Rekkehus er like mye perler på en snor som kjedet rekkehus. Eneboliger er jo ikke kjedet eller tilknyttet andre boliger som rekkehus har.

Jeg er dog helt enig i det språklige om det ble kalt kjedet bolig, men enebolig gir jo inntrykk av at den står alene. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er for å kunne ta høyere pris. Hvis man kan kalle det enebolig, kan man ta høyere pris enn hvis det kalles rekkehus. Definisjonen er vel at det er en garasje eller bod i mellom, slik at man ikke deler vegg. Men i praksis tipper jeg det er minimal forskjell på å bo i en "kjedet enebolig" og i rekkehus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syntes ikke det. Man vet jo at det ikke er en 100% selvstendig enebolig om det oppgis "kjedet enebolig". Da henger den sammen i deler av vegg, evt. med bod/carport/garasje mellom. 

Anonymkode: e8dd0...d75

Ja, jeg er enig i at man vet det, fordi det er så mange eksempler på bruken. Det er som at man vet at folk sier «i forhold til» og mener noe helt annet enn «sammenlignet med» som det egentlig betyr.

Mitt poeng er jo bare at dette er en veldig merkelig og feil bruk av ordet, og at det til i så fall burde hete kjedebolig eller kjedet bolig. Eller rekkehus da, som det faktisk er. 

Skrevet

Det kan de godt ha. Mange (ofte eldre) rekkehus er sameier og ikke borettslag.

Anonymkode: 0498a...2eb

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er mye «enebolig» over det, det er mest for at utbyggere skal tjene enda mer penger. Men man merker nok litt mindre til naboen mtp støy når man ikke deler vegg (ja, jeg har bodd i rekkehus).

Anonymkode: 40945...430

Skrevet

Jeg har vokst opp med enebolig hele min barndom. Etter studier der jeg bodde på studenthybelen kjøpte jeg det jeg kalte leilighet. Det var stor terasse leilighet med flere boenheter i høyde og bredde, jeg kalte det leilighet. Flyttet så til enebolig og kalte det huset mitt eller enebolig om jeg måtte være spesifikk. Flyttet så til tomannsbolig og kaller det huset mitt, eller at jeg bor i tomannsbolig.

Har blitt forklart at jeg skal kalle det leilighet. Er det riktig? Kjennes ikke ut som leilighet når jeg har hage og terrasse og flere etasjer. Det kjennes ut som en tomannsbolig eller kort fortalt huset mitt. Bør jeg bruke betegnelsen leilighet? Jeg er klar over at jeg deler en vegg med naboen i tomannsboligen. De har også egen hage og terrasse vendt vekk fra meg.

Anonymkode: e52b4...bd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg er enig i at man vet det, fordi det er så mange eksempler på bruken. Det er som at man vet at folk sier «i forhold til» og mener noe helt annet enn «sammenlignet med» som det egentlig betyr.

Mitt poeng er jo bare at dette er en veldig merkelig og feil bruk av ordet, og at det til i så fall burde hete kjedebolig eller kjedet bolig. Eller rekkehus da, som det faktisk er. 

Men det er ikke noe mer rekkehus enn det er enebolig, siden de må dele en sidevegg for å være rekkehus og være tre eller flere boenheter

Anonymkode: b2763...411

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det er ikke noe mer rekkehus enn det er enebolig, siden de må dele en sidevegg for å være rekkehus og være tre eller flere boenheter

Anonymkode: b2763...411

Jo, det er jo definitivt mer rekkehus enn enebolig. To eneboliger må ha 8 meter mellom, med mindre det søkes dispensasjon fra avdtandskrav. En kjedet enebolig henger sammen med en eller flere andre boliger. Selv om de bare deler en halv vegg, eller en bod eller lignende, så henger de jo fortsatt sammen vs. mange meter mellom. Det er nok mindre støy i kjedete eneboliger enn i ordinære rekkehus, men det er enda mindre i eneboliger. For å ikke snakke om andre hensyn, som f.eks. brannspredning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...