AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har forstått det sånn at rekkehus som bygges litt på skrå, eller som har bod/garasje mellom boligene, kalles for kjedet enebolig. Det gir jo ingen mening i det hele tatt. Burde ikke navnet på disse boligene vært kjedet rekkehus? Det er jo på ingen måte en enebolig, men en variant av et rekkehus. Kanskje adskilt rekkehus eller skråstilt rekkehus hadde vært et bedre navn. Synes kjedet enebolig er fullstendig misvisende. Jeg hadde blitt svært overrasket om jeg trodde jeg skulle på visning på en enebolig og kom til dette: C95D8B50-2E99-4596-9367-433FED8BD445.webpAnonymkode: 3bce1...88b 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Fordi da kan de ta høyere pris Anonymkode: 33ece...762 20 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 I vårt borettslag ser de kjedede eneboligene ut som eneboliger, ikke som rekkehus. Det er bare tre og tre som henger sammen og de har en stor carport mellom. Det du har lagt ved bilde av er rekkehus. Så jeg synes ikke benevnelsen i seg selv er så dum, men den må brukes riktig. Anonymkode: 5c5be...301 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I vårt borettslag ser de kjedede eneboligene ut som eneboliger, ikke som rekkehus. Det er bare tre og tre som henger sammen og de har en stor carport mellom. Det du har lagt ved bilde av er rekkehus. Så jeg synes ikke benevnelsen i seg selv er så dum, men den må brukes riktig. Anonymkode: 5c5be...301 Nei, det jeg har lagt bilde av er definert og solgt som kjedet enebolig. Det er det jeg synes er så rart. Jeg er enig i at dette ser mer ut som eneboliger enn den første jeg la ut, men de fremstår i mine øyne mer som litt adskilte rekkehus, enn enebolig i rekke. Anonymkode: 3bce1...88b 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Dette er kjeder enebolig fordi de ikke deler hele veggen imellom. Disse øverste har ikke garasje ellerbod imellom, men de er bygget slik at de har lyft imellom i andre etasje. Derfor kjedet enebolig. "Forskjellen mellom et moderne rekkehus og en enebolig i kjede, er at rekkehusene deler hele vegger med hverandre. I en kjedet enebolig henger husene sammen i deler av veggen, for eksempel hvis husene er plassert på en skrå rekke. Eller så kan boligene adskilt fra hverandre med en terrasse, garasje eller bod." Anonymkode: dfaed...4e9 2 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er kjeder enebolig fordi de ikke deler hele veggen imellom. Disse øverste har ikke garasje ellerbod imellom, men de er bygget slik at de har lyft imellom i andre etasje. Derfor kjedet enebolig. "Forskjellen mellom et moderne rekkehus og en enebolig i kjede, er at rekkehusene deler hele vegger med hverandre. I en kjedet enebolig henger husene sammen i deler av veggen, for eksempel hvis husene er plassert på en skrå rekke. Eller så kan boligene adskilt fra hverandre med en terrasse, garasje eller bod." Anonymkode: dfaed...4e9 Ja, jeg forstår hva definisjonen på kjedet enebolig er. Jeg bare forstår ikke hvorfor det navnet er satt. Det har jo ingenting med enebolig å gjøre. Det er et rekkehus som er litt mer adskilt enn andre rekkehus. Kjedet enebolig kalles også enebolig i rekke, og Wikipedia definerer det slik: «Enebolig i rekke er en betegnelse for en type rekkehus bestående av eneboliger som ligger vegg i vegg, men som har brutte fasader – i motsetning til typiske rekkehus.» Synes bare det er utrolig rart å kalle en variant av rekkehus for enebolig, selv om den er mer adskilt enn hva et tradisjonelt rekkehus er. Hadde jo vært helt merkelig å kalle en enebolig for et frittstående rekkehus. Anonymkode: 3bce1...88b 3 1
Alice123 Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Den eneste grunnen til at det er definert slik er fordi de da kan annonsere det som enebolig med tilhørende høyere pris. Jeg bor i REKKEHUS fra 60-tallet, men hver boenhet (leilighet) er bygget på skrå slik at jeg deler øvre del av nordvendt vegg med nabo A, og nedre del av sørvendt vegg med nabo C (selv jeg er B). I følge dagens standard vil det defineres som "kjedet enebolig", men det er en milion prosent rekkehus og ble definert deretter da det ble bygget. 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 Altså klarer du virkelig ikke å la livet gå videre? Nå har du mast om rekkehus og kjedet enebolig i en evighet. Hvorfor er det så forbanna viktig for deg hva definisjonen på et rekkehus kontra en kjedet enebolig er? Er det så vanskelig for deg at noen bor i en kjedet enebolig? Du har fått definisjonen og fasiten flere ganger. Hva du synes eller ikke er totalt irrelevant. Anonymkode: 7e903...01e 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså klarer du virkelig ikke å la livet gå videre? Nå har du mast om rekkehus og kjedet enebolig i en evighet. Hvorfor er det så forbanna viktig for deg hva definisjonen på et rekkehus kontra en kjedet enebolig er? Er det så vanskelig for deg at noen bor i en kjedet enebolig? Du har fått definisjonen og fasiten flere ganger. Hva du synes eller ikke er totalt irrelevant. Anonymkode: 7e903...01e Du har åpenbart veldig dårlig tålmodighet, for jeg postet et innlegg og to svar på kommentarer over to timer i går. Er det «å mase i en evighet»? Hva gjør du egentlig på et forum om du ikke tåler spørsmål og et par svar? Hva er din hensikt med å være her? Jeg er her nettopp for å diskutere, stille spørsmål og få svar, og det tror jeg egentlig de fleste andre her også er. Hvis du mener helt alminnelig forumoppførsel er «mas», så anbefaler jeg deg å logge ut. Det er veldig enkelt. Jeg var for øvrig ikke ute etter «fasiten» eller definisjonen av kjedet enebolig, men bare en diskusjon/samtale/gode forslag for hvorfor definisjonen er satt på feil grunnlag. Hadde jeg bare ønsket svar på hvordan man definerer kjedet enebolig, hadde jeg sett til Wikipedia som definerer det som rekkehus. Men jeg ønsket altså å vite hvorfor de kaller det kjedet enebolig, og ikke noe som passer bedre. Jeg har imidlertid fått gode svar, altså at det er for å få mer penger i et eventuelt salg. Det gir mening, men er fortsatt teit og misvisende. Jeg har imidlertid ikke noe problem med å la det ligge, og det var du som dro saken opp på ny 11 timer etter mitt siste svar. Hehe. Anonymkode: 3bce1...88b 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har åpenbart veldig dårlig tålmodighet, for jeg postet et innlegg og to svar på kommentarer over to timer i går. Er det «å mase i en evighet»? Hva gjør du egentlig på et forum om du ikke tåler spørsmål og et par svar? Hva er din hensikt med å være her? Jeg er her nettopp for å diskutere, stille spørsmål og få svar, og det tror jeg egentlig de fleste andre her også er. Hvis du mener helt alminnelig forumoppførsel er «mas», så anbefaler jeg deg å logge ut. Det er veldig enkelt. Jeg var for øvrig ikke ute etter «fasiten» eller definisjonen av kjedet enebolig, men bare en diskusjon/samtale/gode forslag for hvorfor definisjonen er satt på feil grunnlag. Hadde jeg bare ønsket svar på hvordan man definerer kjedet enebolig, hadde jeg sett til Wikipedia som definerer det som rekkehus. Men jeg ønsket altså å vite hvorfor de kaller det kjedet enebolig, og ikke noe som passer bedre. Jeg har imidlertid fått gode svar, altså at det er for å få mer penger i et eventuelt salg. Det gir mening, men er fortsatt teit og misvisende. Jeg har imidlertid ikke noe problem med å la det ligge, og det var du som dro saken opp på ny 11 timer etter mitt siste svar. Hehe. Anonymkode: 3bce1...88b Dette er en subjektiv mening, eller en påstand. Du mener det er satt på feil grunnlag, det betyr ikke at det er det. Hvis vi skal synse og være subjektive; jeg mener det er en god beskrivelse. Man deler ikke direkte vegg med naboen pga carport/garasje i mellom, da synes jeg kjedet enebolig er en fint dekkende beskrivelse. Anonymkode: d9c6e...954 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er en subjektiv mening, eller en påstand. Du mener det er satt på feil grunnlag, det betyr ikke at det er det. Hvis vi skal synse og være subjektive; jeg mener det er en god beskrivelse. Man deler ikke direkte vegg med naboen pga carport/garasje i mellom, da synes jeg kjedet enebolig er en fint dekkende beskrivelse. Anonymkode: d9c6e...954 Er ikke adskilt rekkehus en bedre betegnelse? Det blir jo litt som å si at eneboliger med nærmere avstand enn standard 8 meter er frittliggende rekkehus. Anonymkode: 3bce1...88b 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er ikke adskilt rekkehus en bedre betegnelse? Det blir jo litt som å si at eneboliger med nærmere avstand enn standard 8 meter er frittliggende rekkehus. Anonymkode: 3bce1...88b Nei, jeg synes ikke det. Kjedet enebolig er helt fin betegnelse. Anonymkode: d9c6e...954 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 Helt fin benevnelse. Det er eneboliger (deler ikke vegg med naboen), som henger sammen (er kjedet) via terasse/garasje/carport. Bor i kjedet enebolig selv, og var ikke akkurat overrasket på visning… Anonymkode: cf1b6...634 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt fin benevnelse. Det er eneboliger (deler ikke vegg med naboen), som henger sammen (er kjedet) via terasse/garasje/carport. Bor i kjedet enebolig selv, og var ikke akkurat overrasket på visning… Anonymkode: cf1b6...634 Definisjonen enebolig er ikke at man ikke deler vegg med noen, men at det er en frittstående bygning. Kjedet enebolig betyr jo da egentlig frittstående bygning som henger sammen, og det høres jo ganske teit ut. Du er vel kanskje ikke helt objektiv i din vurdering da, som fremtidig selger av kjedet enebolig. Hehe 😛 Anonymkode: 3bce1...88b 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 Forslaget om å kalle det "adskilt rekkehus" er i alle fall latterlig tragisk 🤡 Adskilt betyr "separat, hver for seg" og å adskille betyr i denne sammenheng å "oppheve forbindelsen mellom, skille". Et adskilt rekkehus må jo i så tilfelle være en helt ordinær enebolig! Anonymkode: ddaa7...2cc 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 Får helt fnatt av disse bomaskinene, uansett navn. Anonymkode: 64b44...be2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forslaget om å kalle det "adskilt rekkehus" er i alle fall latterlig tragisk 🤡 Adskilt betyr "separat, hver for seg" og å adskille betyr i denne sammenheng å "oppheve forbindelsen mellom, skille". Et adskilt rekkehus må jo i så tilfelle være en helt ordinær enebolig! Anonymkode: ddaa7...2cc Delvis adskilt rekkehus da Anonymkode: 3bce1...88b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 Elsker rekkehuset mitt, og det er da fortsatt et rekkehus selv om naboen skulle være noen meter forskjøvet. Anonymkode: 18bd1...82c
Alice123 Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 I dag så jeg en annonse for et "rekkehus". I beste fall kunne det kalles seksmannsbolig. Liten boligblokk med tre leiligheter oppe og tre leiligheter nede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå