Gå til innhold

Hierarki blant vikarer (i helse)?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i helse i et par år nå. Har en fast helgestilling, og fungerer som vikar ellers, som stiller opp der det trengs. Jeg jobber på 2 ulike avdelinger.

Jeg lurer egentlig på: Finnes det et hierarki blant vikarer? Når ledere gir ut vakter, hvem prioriterer de? Burde man ikke prioritere de som har vært der lengst og kan mest? 

Jeg er en voksen dame, som gjerne skulle jobbet 100%, men jeg har ca. 2000 timer igjen til fagprøve, derfor får jeg ikke høyere stilling. Jeg plukker alle ledige vakter, og sitter å irriterer meg noe voldsomt, når jeg ser at unge vikarer som er mye nyere enn meg, blir prioritert over meg!

jeg har i tillegg skolegang, har vært på samme avdeling i to år og kjenner brukerne veldig godt. Skal jeg ikke få NOEN fordeler??

Anonymkode: 4efcc...ba2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre så er det slik at leder må fordele noenlunde likt. Vikarer som er billig i drift, og som stiller på kort varsel blir ofte foretrukket. Se om du kan få deg fagbrev på jobb ordning, de fleste fylkeskommuner tilbyr dette. 

Anonymkode: 31077...0bb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dessverre så er det slik at leder må fordele noenlunde likt. Vikarer som er billig i drift, og som stiller på kort varsel blir ofte foretrukket. Se om du kan få deg fagbrev på jobb ordning, de fleste fylkeskommuner tilbyr dette. 

Har spurt, og fikk ikke det, fordi jeg "var for langt unna fagprøve". Men jeg er eldst av alle vikarene, den eneste med skolegang i faget, og den eneste som faktisk har tenkt å bli i denne jobben! De andre vikarene driver med andre studier og har jo ikke tenkt å jobbe her i fremtiden.. Det gir ikke noe mening for meg..

TS

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har spurt, og fikk ikke det, fordi jeg "var for langt unna fagprøve". Men jeg er eldst av alle vikarene, den eneste med skolegang i faget, og den eneste som faktisk har tenkt å bli i denne jobben! De andre vikarene driver med andre studier og har jo ikke tenkt å jobbe her i fremtiden.. Det gir ikke noe mening for meg..

TS

Spesielt. 
Da hadde jeg sett meg om etter et annet sted å vikariere; et sted som satser på deg og som ønsker å beholde deg. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er leder i HO i en kommune, og sitter med ressursfordeling. Jeg ser på;

- kjennskap til avdeling med aktuelle fravær

- behov for medisinkompetanse eller ei

- sammensetning av personalet som skal på jobb

- kontinuitet, gir gjerne samme vikar flere vikarvakter sammenhengende. Bra for pasient, pårørende, kollega og vikaren selv.

- noen lunde jevn fordeling blandt vikarene i samme avd

- stabile vikarer (lite fravær, lite bytting og orging med vakter), prioriteres ofte ved helgevakter

Anonymkode: b6e78...aae

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Og sist men ikke minst, er du kjekk vikar å være på jobb med? Trives det faste personsalet med deg? Hvordan er du i arb.miljøet? Tilbakemeldinger fra pas. og pårørende? Er leder fornøyd?

Alle steder med vikarer har en "bunngjeng" som ikke ligger på øverste hylle hva vakter angår. Det kan omhandle ulike faktorer; egnethet, stabilitet, tilgjengelighet, lojalitet og personliget. 

Er det mye støy rundt deg? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen vikarer har ikke selvinnsikt i egen innsats, adferd, komunikasjonsferdigheter eller faglige ferdigheter. Og noen ledere unngår å ta opp disse forholdene med sine vikarer, og så rusler og går disse "nederst" på vikarlista. Kollegaer klager, ingen får vite noe og vikaren leies inn i nøden av og til.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det mange muligheter. Er du flink og proff? Bidrar du til et godt arbeidsmiljø? Er du godt likt? Eller tror du at du er godt likt uten å være det? Baksnakker du? Er du for sjefete eller for beskjeden? Holder du deg inne med de riktige folka? (For om du gjør det, har du mye større slingringsmonn og kan tillate deg det meste.) Er sjefen din generelt proff og rettferdig? Er du så flink at du blir sett på som en trussel? Er noen sjalu på deg? Og så videre. 

Anonymkode: 1a2f2...443

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye tøv…

1. Arbeidsgiver er avhengig av å ha et visst antall tilkallingsvikarer tilgjengelig, for å klare å dekke opp ledige vakter uten at det medfører overtid og AML-brudd. Dersom noen ikke får en adekvat mengde vakter ser de seg om etter noe annet å gjøre, ergo er det viktig å fordele vaktene broderlig. 

2. Ihht. AML har en vikar krav på fast stilling/utvidet stillingsprosent dersom vedkommende har jobbet i denne stillingsprosenten i 3/4 år (avhengig av hjemmelen for vikariatet) Dersom TS allerede har jobbet i en større stillingsprosent enn arbeidsavtalen tilsier i 2 år, og arbeidsgiver ikke ønsker å gi faste ansettelser til ufaglærte i store stillingsbrøker, så er det absolutt grunn til å forsøke å fordele merarbeidet på flere vikarer. 

Anonymkode: 58c2f...cba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spesielt. 
Da hadde jeg sett meg om etter et annet sted å vikariere; et sted som satser på deg og som ønsker å beholde deg. 

Men finnes slike steder? Eller er det "trynefaktor" over alt? Må man virkelig igle seg inn på sjefen for å få mer vakter?

TS

Skrevet

Jeg fungerer godt i teamet, kommer overens med alle. Har gjerne faste brukere jeg går til når jeg jobber, og de setter stor pris på meg og har også skrytt av meg til ledelsen. Jeg jobber i hj.tj, og arb.giver ser jo egentlig ikke jobben vi gjør. Jeg er flink til å dokumentere og følge opp de faste brukerne jeg går til, flink til å følge opp avvik, og har hatt møte med sjefen om at "jeg vil mer", så det står ikke på innsatsen fra min side.

Ulempen med meg, er vel at jeg er alene med barn, og derfor ikke er like fleksibel som mange av de unge vikarene.

Skrevet

Dette er klassisk i helse- og omsorgssektoren: Sosial dumping. Du er ikke verdt en dritt, og blir ikke verdsatt om du har jobbet i 20 år, engang, med ekstrem arbeidsinnsats til gode for arbeidsgiver. 

Hadde bemanningsstrukturen vært annerledes, og man faktisk hadde ansatt så mange folk som kreves for å gjøre jobben - da hadde ikke problemstillingen din eksistert. Men nei - du skal helst lide som ansatt i helsevesenet, og er det et ledig rom eller to på avdelingen i en periode, er det likevel ikke rom for å ta det rolig som ansatt. Det er ingen goder, what so ever. Du skal springe til du stuper, og helst litt til.

Jeg må bare beklage, men du har valgt helt feil bransje! 

Hilsen sykepleier med mange års fartstid. Endelig borte fra sykehus/sykehjem - aldri mer ❤️

Anbefaler deg heller å sikte deg inn på økonomi/finans. Det er vel verdt å starte på en ny utdanning, for å slippe unna helsevesenet. Det blir ikke bedre, bare verre - merk mine ord.

Anonymkode: 22252...052

• Liker 3
  • 4 uker senere...
Skrevet

Tror det varierer veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg var selv vikar i mange, mange år, har jobbet på flere forskjellige avdelinger, og fordeling av vikarvakter ble gjort forskjellig fra sted til sted. Et sted ble det fordelt 100% jevnt, dvs. at ansiennitet, erfaring, osv. ikke hadde noe si så lenge bemanningen var forsvarlig; alle fikk sin andel. Et annet sted ble faktisk de nyeste prioritert fordi sjefen mente at de måtte få så mye trening som overhodet mulig, så fort som mulig. Et tredje sted ble de med lengst fartstid prioritert. Så det kommer nok an på hva sjefen/den med personalansvar på den enkelte avdeling vektlegger.

Vil for øvrig påpeke at alder ikke nødvendigvis har så mye å si. Jeg har hatt like mange helt ubrukelige "godt voksne" kollegaer som jeg har hatt fantastisk dyktige purunge kollegaer. Ikke at jeg tror du er ubrukelig altså, men det at du er en voksen dame i seg selv har ikke nødvendigvis så mye å si

Anonymkode: 63c33...35c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...