Arkana Skrevet 19. oktober 2022 #21 Skrevet 19. oktober 2022 Det er sjelden jeg hører barna mine banne, men om jeg ville sagt noe kommer nok av sammenhengen. Hvis det kommer et ord som et utbrudd ville jeg nok latt det passere, mens hvis jeg hørte gjentatte banneord i normale samtaler eller brukt mot andre mennesker ville jeg sagt i fra og det er ikke noe jeg ville akseptert hjemme. Hverken jeg eller mannen min banner i nevneverdig grad. Det er helt grusomt å høre på folk som bruker banneord i annenhver setning og det er definitivt mennesker jeg tar mindre seriøst. (Og jeg er for øvrig fra Nord-Norge.) 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #22 Skrevet 19. oktober 2022 Nei! Slår faktisk hard ned på mye jeg mener er ufint snakk også, som "hold kjeft", dritt- , tulleoppkalling som tosk, idiot, dust (selv når det blir sagt med humor) osv. Jeg syns det er en stor uting, og har valgt den kampen hele veien. Banner selvfølgelig ikke selv, og faren bare når han slår seg eller andre situasjoner der det er forståelig. Hvis det glipper, nevner vi tre det andre med én gang (han er enig da, at det er en uting). Jeg grøsser på ryggen når jeg hører folk banne i vanlig dagligtale. Anonymkode: ef785...f2a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #23 Skrevet 19. oktober 2022 Nei, det hadde jeg ikke latt dem, men det er heller aldri noe de har gjort. Verken jeg eller far banner. Og heller ikke besteforeldre eller onkler og tanter eller kusiner og fettere. Det er ikke en naturlig del av ordforrådet vårt. Vi kan skrike au hvis noe gjør vondt, si at noe er urettferdig hvis ting ikke går veien i spill e.l., si neiii om det skjer noe galt. Jeg har aldri savnet banneord. Jeg reagerer ikke på at noen banner som uttrykk for noe, eller som en forsterkning av adjektiv hvis noe er virkelig ille, men overdreven bruk får meg bare til å tenke at personen er svært usikker på seg selv eller mindre smart(ja, jeg vet det bare er fordommer, men fordommer stemmer så ofte at det er vanskelig å la være). Unntaket er kanskje nordlendinger med frodig språk og høyt engasjement. Anonymkode: f602e...067 2
Million Skrevet 19. oktober 2022 #24 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Av en eller annen grunn har sønnen min aldri hatt noen "fase" med banning, og han har aldri hatt "faen" og lignende som en del av sin dagligtale. Da han var liten sa jeg til ham at det bare var "pøbler og sånne" som bannet. Mulig han husket det, og tok det til seg. Han begynte i hvert fall aldri å banne hjemme eller så vi foreldre hørte noe. Jeg vet ikke hva han gjorde ute blant venner, da. Men det er litt rart om han skulle hatt for vane å banne ute blant venner, og så ALLTID huske å "skru det helt av" hjemme eller rundt oss foreldrene bestandig. Selv ikke når han var sint eller irritert (og det derfor kunne være lett å glemme seg) bannet han i oppveksten hjemme. Egentlig litt rart, for faren hans bannet mye. Jeg gikk vel egentlig og ventet på at sønnen skulle ta etter, men det skjedde ikke. Endret 19. oktober 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #25 Skrevet 19. oktober 2022 Nei, de får ikke banne, ihvertfall ikke hjemme. Hva de gjør ute sammen med vennene kan jeg gjøre lite med. Men skulle det være noe som har opprørt de svært mye og det glipper et banneord så retter jeg ikke på det. Anonymkode: 9fe0c...809 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #26 Skrevet 19. oktober 2022 Det kommer an på banneordet. Noen ting er ikke greit, men feks "Faen" og "Fuck" bryr jeg meg ikke om. Anonymkode: 1762e...8be
Tanuki Skrevet 19. oktober 2022 #27 Skrevet 19. oktober 2022 Kontekst! Om ungen min slo tåa si i eller noe så hadde jeg latt banneord passere. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #28 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 8 år Sier mye shit (ikke banning muligens, bare stygt?), herregud Hører sjeldent faen, jævlig Shit og herregud lar jeg passere Anonymkode: e18b8...ae0 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kommer an på banneordet. Noen ting er ikke greit, men feks "Faen" og "Fuck" bryr jeg meg ikke om. Anonymkode: 1762e...8be Shit (bæsj), herregud (misbruk av guds navn, faen (påkalle djevelen) og fuck (pule) er jo kroneksempler på klassiske banneord på to språk 🤔 Anonymkode: 3e0a7...615 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #29 Skrevet 19. oktober 2022 Nei. Vi foreldre banner heller ikke, og banning er ikke naturlig i språket i vårt hjem. Anonymkode: c7211...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #30 Skrevet 19. oktober 2022 Ja, men det er er forbehold. Ingen banneord om folk. Hun får ikke si ‘han faens læreren min’. Men hun får si ‘den faens boka’. Anonymkode: 7b207...867
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #31 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 23.27): Selvfølgelig. Vi er nordfra. Banning er en del av språket og kulturen vår. Anonymkode: 8082d...09d Vi er fra øst-suropa. Her mates det inn gjennom morsmelka. KURWA! Anonymkode: a074a...1a5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #32 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 23.08): Mine barn får ikke banne nei. Det handler om å lære respekt og folkeskikk. Hadde dem bannet til meg hadde dem fått høre det. Banne kan dem gjøre i hemmeligheter når dem blir tenåring, men ikke rundt familie og i hus. Anonymkode: b12cc...de8 Enig. Mulig de gjør det i skjul når jeg ikke hører, men det er uaktuelt å bruke det i dagligspråket. Det er så mange barn og unge som banner, jeg synes det høres både uintelligent og dumt ut. Svakt språk. Anonymkode: 41e5b...8a1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå