AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Dette var den viktigste saken alle diskuterte 10 november 1989. Hva tenker du om det? Prøver du å få barna til å slutte med banning? Eller ser du på det helt naturlig? Anonymkode: d43e5...f15
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Ja, jeg har latt de banne. Jeg måtte si det var greit etter mye ‘faen’, så da har de mista interessen😂 Anonymkode: 3d327...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Mine barn får ikke banne nei. Det handler om å lære respekt og folkeskikk. Hadde dem bannet til meg hadde dem fått høre det. Banne kan dem gjøre i hemmeligheter når dem blir tenåring, men ikke rundt familie og i hus. Anonymkode: b12cc...de8 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Nja.. Nå er eldste bare fem, og jeg har hørt henne si faen,dritt og jævlig, et par ganger. Det var en periode det var en del stygge ord, men da forklarte jeg henne at det er ord voksne sier når de ikke vet om bedre ord. Tror hun bare testet ut. For hun gjør ikke det nå. Anonymkode: c7b1e...86f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Nå vet jeg hvorfor min bror (som er født i 1990) sin første setning, som han klarte å si rett ut var "faen i helvete". Faren vår bannet veldig mye , og det gikk greit. Jeg er tre år eldre enn min bror. Anonymkode: 5c7f5...73b 1
Forundret.. Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Vi banner sjeldent her så ungene hører ikke slikt her hjemme, jeg har ikke hørt at de har banner heller. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #7 Skrevet 18. oktober 2022 Naturligvis. Men jeg forklarer også barn at det vi sier og hvordan vi sier det har mening. Du kan kalle noen en fururot og det er fornærmende, gitt at du sier det med riktig tonefall og mening. Og du kan kalle noen en jævla idiot med kjærlighet. Og så forklarer jeg dem at noen personer velger å se på banning som språk uegnet for dem. Og at det er lov. Ja, vi bør og skal stille spørsmål ved folk sine valg. Og sjekke at de er velg heller enn nedarvet ukultur. Men folk kan mene som de vil. Skillet mellom «banning» og «vanlig språk» er rent fiktivt-kulturelt. Som så mye annet. Jeg tror ikke noen under 40 ser forskjellen lengre. Jeg kjenner i alle fall ingen som bryr seg. Og så har vi praten om at ikke alle regler i det offentlige Norge gir mening. Og ikke alle skal følges. Men man bryter regler med omhu og intelligens. Regler om omhandler gammel ukultur later man som om man følger når folk ser på. Om de ikke er til direkte skade, som feks diskriminering av kvinner, folk med annen kulturell bakgrunn eller nedsatt funksjonsevne. Slik ukultur, selv når de er formulert som regler, bryter man åpenbart og med mening. Og å ikke bryte dem er uetisk. Anonymkode: 61852...e3b 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #8 Skrevet 18. oktober 2022 Banning er bare ord for faen, herregud Anonymkode: ec86f...201 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #9 Skrevet 18. oktober 2022 Selvfølgelig. Vi er nordfra. Banning er en del av språket og kulturen vår. Anonymkode: 8082d...09d 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #10 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg synes ikke banning er så ille, men synes det er ille å banne til andre. Feks om en taper ett spill, er det ikke unaturlig om det kommer " nei,svarte..." Men jeg reagerer om noen hadde sagt " du din faen". Dette er vesentlig forskjellig. Problemet er at barn ser ikke denne forskjellen, og derfor burde de heller ikke banne😀😀 Nå har jo banning blitt mye mer vanlig, man kan høre det på både radio og tv. Slik var det ikke for 15-20 år siden. Så når banning slipper mer til i samfunnet,så vil konsekvensen være at barn plukker dette opp. Anonymkode: 59a21...e20
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #11 Skrevet 18. oktober 2022 Selvsagt. Enkelte ting er så jævlig at 'forferdelig', 'æsj' eller 'au' ikke er dekkende. Kommer det ei regle når 11-åringen dæljer lilletåa i en dørkarm så sier jeg ikke noe på dét. Om man derimot bannes i annenhver setning bare for å bannes, høres man ikke spesielt smart ut 'og du er faktisk ganske smart, så da er det litt dumt å ikke høres smart ut'. Å bannes med kløkt krever intelligens, og språkmektige mennesker evner godt å finne balansen. Anonymkode: 3e0a7...615
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #12 Skrevet 18. oktober 2022 Jaa, nytter ikke si at han ikke skal banne, da blir det jo bare enda mer spennende. Men jeg har sakt at slike ord sier vi bare hjemme🙈 Selv banner jeg lite, men resten av familien har ett fargerikt nordnorsk språk🫢 Så ungene hører bannskap overalt uansett... Anonymkode: de7e0...ab3
Sheik Skrevet 18. oktober 2022 #13 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg banner (dessverre) mye, men får lærepenge av dattera mi ofte om at «sånn er ikke lov å si!» 😂 har ikke hørt henne banne ennå, så vet ikke hvordan jeg ville reagert. Vet heller ikke hvor hun har fått det fra at enkelte ord skal man ikke si.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #14 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg banner ikke, min samboer banner noe. Ungene har bare aldri begynt å banne så veldig, men nå som de er 11 og 13 laget vi en regel om at de kunne banne så mye de vil, så lenge de bruker banneord vi ikke har hørt før. Vi har norsk banneordbok som de har fri tilgang til, så det burde ikke være så vanskelig å finne noe, men foreløpig har det egentlig vært skuffende lite kreativ banning i heimen. Håper litt det kommer seg når de kommer litt lengre opp i tenårene. Anonymkode: c5be8...149
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Ungene mine får banne så mye de vil. Det er bare ord. Og nei, banning er IKKE et tegn på dårlig ordforråd.. Det argumentet er så tullete at jeg fatter det ikke. Å ekskludere ord fra ordforrådet sitt, DET gir mindre ordforråd enn om man bruker alle ordene, inkludert banneordene. Det sier seg selv. Anonymkode: 52767...86f 2
Embla Othea Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 Nei, jeg hadde ikke latt de banne, i all fall hjemme/ på besøk osv. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg sier ikke noe om det kommer på rett sted. Korrigerer der det blir feil. Av og til er banning på rett sted en måte å 0 stille en frustrasjon. Og tenker at det er ok. Anonymkode: 2a48a...131 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 8 år Sier mye shit (ikke banning muligens, bare stygt?), herregud Hører sjeldent faen, jævlig Shit og herregud lar jeg passere Anonymkode: e18b8...ae0
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 Barna mine banner ikke. Ikke at jeg har gjort noe for å få det til, annet enn å forklare dem hva ord betyr. Sønnen min spurte meg hva "motherfucker" betyr, og ble så sjokkert da han fikk svaret at han ikke kunne fatte at noen ville si det. Faktisk er jeg den i familien som banner. Ikke mye, men det kommer et "faen" jevnlig, og da får jeg kjeft av ungene. Anonymkode: 31101...ba3 1
Gjest EmKay Skrevet 19. oktober 2022 #20 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg kommer ikke til å ha noe problem med banning tror jeg, akkurat nå sier hun bare noen få ord, så det er nok en stund til det blir en problemstilling. Jeg kommer nok til å prøve å lære småen at vi banner ikke til eller om folk, og jeg kommer ikke akkurat til å oppfordre til banning. Men ja, banne kommer de til å gjøre før eller siden. Jeg husker fra egen oppvekst at det bare ble mer spennende med banneord fordi vi ikke hadde lov til å si dem. Så min taktikk vil nok være å bare ikke gi det særlig oppmerksomhet, med mindre det brukes til å snakke stygt om eller til noen. 🤷♀️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå