Gå til innhold

Kan psykiske vansker gjøre at man får større søvnbehov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt psykisk siden jeg var 13-14 år, og har alltid hatt et ganske stort søvnbehov. Trenger helst rundt 9-10 timer søvn per natt, men klarer meg også på 8-9 timer.

Får jeg under 8 timer søvn over flere netter på rad, kommer jeg i underskudd på søvn og får fysiske bivirkninger på dette. Hodepine, svimmelhet, lavt energinivå og føler meg generel kraftig redusert. Blir også en ganske dårlig versjon av meg selv. Dårlig humør, kort lunte osv.

Virker som de fleste klarer seg på rundt 7 timer søvn, og jeg lurer på om mitt store søvnbehov kan henge sammen med min psykiske helse? Noen flere med psykiske vansker som trenger mye søvn?

Kvinne, 27 år.

Anonymkode: bec70...fb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det likt og har alltid tenkt det er en sammenheng. Mye sliten her og tenker det er psykisk. Sover oftest ti timer.

Anonymkode: a856e...af0

Skrevet

Ja det er vanlig 

Anonymkode: cd7a1...1c5

Skrevet

ja jeg sliter også mye psykisk og føler jeg må ha 12 timers søvn.

Anonymkode: 40238...623

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har slitt psykisk siden jeg var 13-14 år, og har alltid hatt et ganske stort søvnbehov. Trenger helst rundt 9-10 timer søvn per natt, men klarer meg også på 8-9 timer.

Får jeg under 8 timer søvn over flere netter på rad, kommer jeg i underskudd på søvn og får fysiske bivirkninger på dette. Hodepine, svimmelhet, lavt energinivå og føler meg generel kraftig redusert. Blir også en ganske dårlig versjon av meg selv. Dårlig humør, kort lunte osv.

Virker som de fleste klarer seg på rundt 7 timer søvn, og jeg lurer på om mitt store søvnbehov kan henge sammen med min psykiske helse? Noen flere med psykiske vansker som trenger mye søvn?

Kvinne, 27 år.

Du kan jo mangle energi av mange grunner. Er alle helsetester tatt - stoffskifte, hormoner, matintoleranse og cøliaki? Sistnevnte er svært underdiagnostisert i befolkningen og kan spise opp all energi.

Anonymkode: 13952...38e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo mangle energi av mange grunner. Er alle helsetester tatt - stoffskifte, hormoner, matintoleranse og cøliaki? Sistnevnte er svært underdiagnostisert i befolkningen og kan spise opp all energi.

Anonymkode: 13952...38e

Har tatt vanlig helsesjekk hos lege, ja. Kun d-vitaminmangel, og det tar jeg jevnlig, året rundt. Ellers er det ingen grunn for å mistanke matintoleranser, cøliaki o.l. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja jeg sliter også mye psykisk og føler jeg må ha 12 timers søvn.

Anonymkode: 40238...623

Ja, jeg sov også lett 12 timer i strekk før jeg fikk barn.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kvinne, 27 år.

Det er en måte å bearbeide på, så ja. 

Anonymkode: 4e054...261

Skrevet

Har angst, og sover gjerne 10-11 timer. Tror det er en sammenheng, ja.

Anonymkode: e85b0...b7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...