AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Inspirert av tråden " De som sier at kvinner ikke velger oppover" - hvorfor skal jeg velge nedover? For meg vil det å velge nedover, bety at jeg forventer mindre av og har lavere forventninger til en potensiell partner enn hva jeg har til meg selv, og det skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal. Hvorfor skal ikke jeg forvente at en partner har stabil inntekt som han forvalter på en fornuftig måte, at han fyller dagene sine med noe meningsfylt dersom han av en eller annen grunn ikke jobber, og ellers er lojal, ærlig, sosialt oppegående og ønsker å investere tid og innsats på forholdet vårt? Jeg forventer verken å bli spandert på eller behandlet som en prinsesse, men jeg forventer at begge bidrar noenlunde likt økonomisk og praktisk. Jeg ønsker ikke å være en omsorgsperson for en voksen mann eller "ha noen å stelle for", jeg vil ha en likeverdig partner, bestevenn, kjæreste og elsker som jeg kan dele hverdagens små og store sorger og gleder med. Som voksen, barnløs kvinne med et langvarig forhold bak meg, ser jeg ingen grunn til å "velge nedover" når jeg bådecklarer meg utmerket alene og trives i mitt eget selskap. En partner skal være det som gjør at tilværelsen min blir bedre enn den er som singel, og da skal det faktisk litt til. Anonymkode: ebb10...e97 17 1 13
Tomas77 Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Det er jo helt opp til deg. Ingen som tvinger deg til å velge ene eller andre veien. 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har alltid hatt den merkelige egenskapen at jeg har blitt tiltrukket av kvinner som trenger å bli løftet opp. Jeg har nå lært meg å se etter andre og mer riktige verdier. Det er viktig at man løfter hverandre opp. Problemet nå er at jeg ikke har sjans i havet... Anonymkode: 5dfe6...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 Nå er det jo først og fremst utseende som er utfordringen når alle kvinner skal velge oppover og være kresen da. For det går jo ikke opp. Å finne en mann med jobb og livet på stell etc. er den enkleste ting i verden. Men krav om høyde, størrelse etc. vil ikke alle få innfridd. Det betyr ikke at noen skal eller vil senke utseendekrav, men det betyr at mange må forbli single eller dele på menn på et eller annet vis. Og det er vel det som er trenden i samfunnet kanskje? Anonymkode: 8b1cf...622 6 3
LuOiOO Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 (endret) Folk flest sier jo ikke at kvinner skal velge nedover. De sier, velg en som er sånn røflig på ditt faktiske nivå. Men av en eller annen grunn så ser det ut som mange kvinner tolker det til å være nedover og blir fornærmet. 😂 Jeg tror mange kvinner hadde kommet i bedre og mer balanserte forhold om de hadde vært mer realistiske i valg av partner. Om en kvinne kommer i et langvarig forhold med "drømmemannnen" som er 4 hakk over på både utseende og andre faktorer da bryr ikke mannen seg nødvendigvis like mye. Mannen er tross alt den som var et "catch" og kvinnen bør derfor være heldig som har fått seg en så god kar. Det er ihvertfall en holdning som kan oppstå, og som jeg har sett oppstå. Det skaper en dynamikk som gjør at mannen lettere får "makten" og kan oppføre seg i større grad som en idiot som krever mer av kvinnen, eller hvor han bidrar mindre enn det en mer likestilt partner ville gjort. Hvorfor? Fordi kvinnen kommer ikke til å forlate mannen lett pga. den store reduksjonen i levestandard og sosial status om hun skal finne en på sitt faktiske nivå. For mannen er det ikke alltid like big deal, da han lett finner en reservedame uansett. Det er en del av de samme "makt" tendensene vi ser når kvinner sikter for høyt når de dater. Da får de sex, men ikke forhold. Den som er i en klasse eller tre over bestemmer reglene. Hadde kvinner valgt menn i sin egen liga slik at det var balanse i forholdet. Da hadde mannen hatt større insentiv til å gjøre en innsats. Kvinner hadde i snitt opplevd mindre problemer med kravstore/late menn som ikke gjør sin del. Noe som hadde ført til mindre stress, mindre drama og mer lykke i parforholdene. Men, de SKAL ha menn over sin liga. Når ting går galt så havner flere her på KG og klager på udugelige menn. Samtidig som de holder fast ved at. "Joda, kvinner fortjener å date opp på både utseende og andre faktorer". "Som om det ikke har negative konsekvenser. Har forøvring en kompis som fant seg ei god og rund dame etter å ha gått gjennom noen damer som var sett på som mer attraktive. Gadd ikke det styret med kravstore damer som var "high maintenance" lengre. Smart fyr. Vært sammen med hun lenge. Han er forøvring litt god og rund han også. 🤣 Så de fremstår som en god match. Endret 18. oktober 2022 av LuOiOO 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Menn som ber kvinner velge nedover er dårlige menn som uansett ikke har respekt for deg eller noen andre kvinner. Det betyr ingenting hva de sier. Anonymkode: f30cb...d79 9 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nå er det jo først og fremst utseende som er utfordringen når alle kvinner skal velge oppover og være kresen da. For det går jo ikke opp. Å finne en mann med jobb og livet på stell etc. er den enkleste ting i verden. Men krav om høyde, størrelse etc. vil ikke alle få innfridd. Merkelig påstand. Jeg trodde dette handlet om hypergami, som betyr å velge oppover i sosioøkonomisk status. Andelen kvinner med høyere utdanning, er stigende, og mange går heller glipp av hele familielivet, enn å date nedover i skolegang og yrkesvalg. Anonymkode: 6c5aa...58b 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): For meg vil det å velge nedover, bety at jeg forventer mindre av og har lavere forventninger til en potensiell partner enn hva jeg har til meg selv, og det skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal. Jeg vet ikke hvorfor du lagde denne tråden? Det er vel ingen som har bedt deg hoppe bukk over vanlige menneskelige egenskaper, som faktisk er helt uavhengig av hva han jobber som, eller ser ut? Får du ikke kjæreste? Nei da må du ta en som drikker, slår, eller spiller bort trygda si, for det er antagelig nivået ditt. 🙄 Anonymkode: 6c5aa...58b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Merkelig påstand. Jeg trodde dette handlet om hypergami, som betyr å velge oppover i sosioøkonomisk status. Andelen kvinner med høyere utdanning, er stigende, og mange går heller glipp av hele familielivet, enn å date nedover i skolegang og yrkesvalg. Anonymkode: 6c5aa...58b Fordi det rett og slett er kjedelig å være sammen med en mye enklere fyr enn en sjøl. Ikke gøy å reise med, ikke gøy å prate med. Verste er at en del av dem ikke skjønner hvor kjedelige og uvitende de er, så de går ikke av veien for å belære litt heller. Anonymkode: af325...a17 10 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nå er det jo først og fremst utseende som er utfordringen når alle kvinner skal velge oppover og være kresen da. For det går jo ikke opp. Å finne en mann med jobb og livet på stell etc. er den enkleste ting i verden. Men krav om høyde, størrelse etc. vil ikke alle få innfridd. Det betyr ikke at noen skal eller vil senke utseendekrav, men det betyr at mange må forbli single eller dele på menn på et eller annet vis. Og det er vel det som er trenden i samfunnet kanskje? Anonymkode: 8b1cf...622 Har du noen gang prøvd å finne deg en mann? Det er helt motsatt - å finne seg en som ser ålreit ut er ikke vanskelig. Å finne en med ting på stell er verre.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nå er det jo først og fremst utseende som er utfordringen når alle kvinner skal velge oppover og være kresen da. For det går jo ikke opp. Å finne en mann med jobb og livet på stell etc. er den enkleste ting i verden. Men krav om høyde, størrelse etc. vil ikke alle få innfridd. Det betyr ikke at noen skal eller vil senke utseendekrav, men det betyr at mange må forbli single eller dele på menn på et eller annet vis. Og det er vel det som er trenden i samfunnet kanskje? Anonymkode: 8b1cf...622 Hæ? Har du lett etter en mann med alt på stell? De fleste menn er fine å se på, det er ikke det som er problemet. Anonymkode: c87ef...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Har du lett etter en mann med alt på stell? De fleste menn er fine å se på, det er ikke det som er problemet. Anonymkode: c87ef...f3b 49 minutter siden, Anonymus Notarius said: Det er helt motsatt - å finne seg en som ser ålreit ut er ikke vanskelig. Å finne en med ting på stell er verre. Det kommer også an på hva man mener med "på stell". Personlig bruker jeg aldri uttrykket. Noen kan mene "på stell" innebærer bolig, lønn over 800K, lite gjeld, mange gode venner og ikke med et barn fra skilsmisse, mens for andre kan det være at han leier bolig, tjener nok til å få det til å gå rundt og ikke er gjeldsslave. Anonymkode: e3d42...b65
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 ingen har sagt du skal velge nedover. Anonymkode: 11c66...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer også an på hva man mener med "på stell". Personlig bruker jeg aldri uttrykket. Noen kan mene "på stell" innebærer bolig, lønn over 800K, lite gjeld, mange gode venner og ikke med et barn fra skilsmisse, mens for andre kan det være at han leier bolig, tjener nok til å få det til å gå rundt og ikke er gjeldsslave. Anonymkode: e3d42...b65 Jeg mener som jeg nevnte i den andre tråden, ryddig økonomi, respekt for andre, osv. Ikke status, det bryr jeg meg lite om. Anonymkode: c87ef...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 Enig med deg ts. Det presenteres som om det verste i verden er å væte voksen kvinne, singel og barnløs, så man burde fire på kravene for å unngå det. Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Å være singel og barnløs er helt fint, som du sier, du trives i eget selskap og har livet på stell. Det er jo mye verre å slå seg sammen med feil fyr enn å være singel. Anonymkode: f5629...81a 5 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener som jeg nevnte i den andre tråden, ryddig økonomi, respekt for andre, osv. Ikke status, det bryr jeg meg lite om. Anonymkode: c87ef...f3b Godt, for dem er det flest av Anonymkode: e3d42...b65
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 Dessuten får en kvinne barn hvis hun vil det. Det er tusen ganger verre å ha barn med en dust enn å ha barn alene. Anonymkode: af325...a17 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi det rett og slett er kjedelig å være sammen med en mye enklere fyr enn en sjøl. Ikke gøy å reise med, ikke gøy å prate med. Verste er at en del av dem ikke skjønner hvor kjedelige og uvitende de er, så de går ikke av veien for å belære litt heller. Anonymkode: af325...a17 Har jeg sagt noe annet? Mitt innlegg var et svar til brukeren som mente det handlet om utseende. Anonymkode: 6c5aa...58b
Isambard Skrevet 20. oktober 2022 #20 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg så på den originale artikkelen, og innlegget til TS. For å være tydelig: Når vi snakker om oppover og nedover så handler det om penger og status. Jeg kan svare for min egen del som mann: Jeg har ikke noe problem med at hun har litt lavere utdanning og lønn enn meg. Hun er ikke en dagdriver og slask av den grunn. Jeg ville ikke valgt bort en god match på grunn av at deres økonomi eller "status" var noe lavere enn min. Hvis spørsmålet var om jeg ville valgt en forvokst unge så ville svaret vært nei. Det er et annet spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå