AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #1 Skrevet 18. oktober 2022 Det er så mange fæle historier om barneverntjenesten ute i media og i diverse forum. Jeg er helt sikker på at det finnes mange fine historier der ute. Jeg sitter på en av de og skal skrive den i morgen når Jon blund har gjort jobben sin. Jeg håper jeg våkner til mange solskinnshistorier som endte til det beste for barna 🙂 Anonymkode: fa794...813 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #2 Skrevet 18. oktober 2022 Nå er jeg der at jeg tenker at stort sett blir barna fjernet fra sine egne fordi det er grunner til det, selv om foreldre ofte fornekter omsorgsvikt. Men jeg må si det at BT i enkelte kommuner er tragiske, de står etter min erfaring også utrolig nok ofte for omsorgsvikt i forhold til barna de skal følge opp. Nå har vi hatt to fosterbarn og det er utrolig hvordan BT har sviktet disse barna. I bunn og grunn så handler alt om økonomi for BT, ikke barnas beste som de er så ivrige på å fremme. Vår siste erfaring med BT er at vi ønsker ikke lenger å ta inn fosterbarn. Det er veldig fortvilende å stille opp for disse barna når systemet svikter dem brutalt. En roper varsku men de nekter å lytte. Forrige fosterbarn hadde på ett år tre forskjellige saksbehandlere.. Det fikk ikke hjelpen det hadde behov for fordi pengene skulle spares på. Noen ganger så skulle en tro at det var disse damenes egen lommebok det gikk fra. Når saken/ barnet går videre til Bufetat, da skjer det ting, da får barna hjelp. Så bra at du TS har god erfaring. Jeg håper at det fortsetter slik. Anonymkode: 4b935...5ae 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #3 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har vært utsatt for vold av barnefar, det var og «mild» vold mot vårt ene barn, og de hjalp oss ut. Anonymkode: 5c90f...cfc 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #4 Skrevet 18. oktober 2022 For meg og familien min var det litt hell i uhell, på en måte. Ble utsatt for grov mobbing og var begynt å bli veldig syk på grunn av det. Noen hadde ringt inn en falsk bekymringsmelding anonymt for å være stygge og barnevernet tolket den som såpass alvorlig at de kom på dagen. Ble raskt avklart at bekymringsmeldingen var falsk, men de klarte å fange opp at jeg hadde det veldig dårlig og fikk meg raskt inn i behandling hos BUP. Hadde nok ikke vært her i dag om det ikke var for at de tok bekymringsmeldingen så seriøst. Anonymkode: c244a...88d 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Jeg ble utsatt for vold av min samboer. Jeg hadde ett barn og ett til på vei når jeg betrodde meg til helsesøster. Hun meldte fra til barneverntjenesten. Helsestasjonen skjønte ut fra mine forklaringer at han hadde kontroll på hva som skjedde på mobilen min, og hun ringte derfor og fortalte at bvtj hadde et ønske om å møte meg og at hun hadde satt opp en ekstra kontroll hos dem. Hun fortalte at bvtj ville være til stede, men at de ønsket å se om de kunne hjelpe meg og at det ikke var nødvendig å fortelle dette til min daværende samboer. Jeg møtte dem på hs, vi la en plan om at de skulle kalle inn til felles møte på bvtj og at vi etter dette skulle kjøre til krisesenteret. Og sånn ble det. Vi henta jenta mi i bhg, og dro rett til krisesenteret. Han var forbanna, men vi var ute av hans klør. Endelig! Siden jeg visste hva som skulle skje så rakk jeg å pakke litt saker uten at han merket der. Bvtj handlet mat på "egen regning" til meg og jeg fikk hjelp til å komme meg tilbake til mitt hjemsted. Der fikk jeg hjelp av bvtj med barnehage og styrke til å holde meg unna min alkoholiserte og voldelige eks. Anonymkode: 1d2a1...f75 4 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 Det er ikke slik at barnevernet bare kan fjerne et barn fra familien sin. Fylkesnemnda må inn i bildet og det må fremkomme alvorlig omsorgssvikt når hastetiltak trer i kraft. Da har det allerede vært grundig kartlegging med flere samtaler av alle mulige som er inkludert i barnets liv samt masse hjemmebesøk og tiltak. Skal omsorgen fratas må BV fatte vedtak og fylkesnemnda må godkjenne. Anonymkode: ff758...70f 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke slik at barnevernet bare kan fjerne et barn fra familien sin. Fylkesnemnda må inn i bildet og det må fremkomme alvorlig omsorgssvikt når hastetiltak trer i kraft. Da har det allerede vært grundig kartlegging med flere samtaler av alle mulige som er inkludert i barnets liv samt masse hjemmebesøk og tiltak. Skal omsorgen fratas må BV fatte vedtak og fylkesnemnda må godkjenne. Anonymkode: ff758...70f Det er så sant som det er sagt og det er derfor jeg er så tvilende til mange av historiene som kommer ut. Det er noen fine historier her da. Triste historier egentlig men det er så godt å lese om de som opplever å ha blitt sett og fått hjelp. Jeg håper denne tråden fortsetter i det uendelige. 🙂 Anonymkode: fa794...813 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): For meg og familien min var det litt hell i uhell, på en måte. Ble utsatt for grov mobbing og var begynt å bli veldig syk på grunn av det. Noen hadde ringt inn en falsk bekymringsmelding anonymt for å være stygge og barnevernet tolket den som såpass alvorlig at de kom på dagen. Ble raskt avklart at bekymringsmeldingen var falsk, men de klarte å fange opp at jeg hadde det veldig dårlig og fikk meg raskt inn i behandling hos BUP. Hadde nok ikke vært her i dag om det ikke var for at de tok bekymringsmeldingen så seriøst. Anonymkode: c244a...88d TS her. Jeg hadde skrevet en laaaang avhandling her men ser den blir alt for gjenkjennbar. Kort fortalt så startet vår sak også med en bekymringsmelding. Skolen sendte en ganske alvorlig melding som omhandlet mitt bonusbarn. Jeg ble derfor ikke involvert i starten. Selve bekymringen fra skolen la de raskt fra seg, men skjønte fort basert på mors handlingsmønster og uttalelser at her er det andre ting de må se på. De gikk derfor med på å involvere meg og mitt barn slik at jeg endelig kunne få være med på tiltak som veiledning. Veiledning med mor torde de ikke fortsette med men jeg hadde kjempenytte av det. BV skjønte også etterhvert at dette var så omfattende at de begynte å rasle med omsorgsovertakelse tankene. Selv har jeg gått i en blind boble og håpet på bedring. I tillegg fryktet jeg konsekvensene for bonusbarnet om jeg skulle gjøre slutt på dette. BV fikk meg indirekte til å forstå hvor alvorlig dette egentlig var. Det var to livstruende episoder jeg ikke turde fortelle barnevernet om i starten også for å verne om bonusdatteren da faren ikke var et godt alternativ. Begge disse var flere år tilbake og jeg håpet på det sterkeste at den verste perioden var forbi. Siste spiker i kisten var når jeg kom hjem og hun kastet min datter i gulvet. Da røk hun ut (det tok laaaang tid). Samværsfordeling sak ble opprettet med grunn i å utrede begge parter for å fordele samvær på best mulig måte. Det endte med forlik og tilsyn med mulighet for økning hvis ting bedret seg. Nå har mor selv valgt å holde seg langt unna og ser datteren 1 til 2 ganger i året stort sett for å ta bilder til sosiale medier og forsøke å sabotere. Barnet selv har uttrykt at er like så greit at det ikke er så ofte når mor ikke bryr seg og bare snakker stygge ting om far når de først er sammen. Det har vært en lang prosess men til syvende og sist så har jeg et kjempegodt inntrykk av barneverntjenesten i vår sak. De var handlingskraftige og tydelig ute etter å hjelpe. Spør du mor om samme saken er historien selvsagt en annen. Mitt barn hadde det tydelig mye bedre fra dag 1 etter mor flyttet. Hun snakker nå jevnlig om hvor heldig hun er at det ble sånn nå når hun er blitt større. Det er selvfølgelig ikke hyggelig for noen barn når foreldre skiller seg og de mister det meste av kontakten med ene forelderen men det ble det beste utfallet som var mulig å få til omstendighetene tatt i betraktning. De stakkars familieveilederne derimot har måttet be å trygle mange ganger om å avslutte tiltaket, men jeg tviholdt på dem så lenge som mulig. Det har så absolutt vert verdt det. Tusen takk til BV og familieveiledningskontoret. Dere har gjort hverdagen og fremtiden til 1 stk jente mye lysere. Hun savner dere Anonymkode: fa794...813 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er ikke slik at barnevernet bare kan fjerne et barn fra familien sin. Fylkesnemnda må inn i bildet og det må fremkomme alvorlig omsorgssvikt når hastetiltak trer i kraft. Da har det allerede vært grundig kartlegging med flere samtaler av alle mulige som er inkludert i barnets liv samt masse hjemmebesøk og tiltak. Skal omsorgen fratas må BV fatte vedtak og fylkesnemnda må godkjenne. Anonymkode: ff758...70f Dette er jo bare tull. En MISTANKE eller en PÅSTAND om alvorlige forhold er nok for barnevernet å fatte akuttvedtak. Og mistanken eller påstanden kan være fullstendig grunnløs. Anonymkode: 542ef...63a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er jo bare tull. En MISTANKE eller en PÅSTAND om alvorlige forhold er nok for barnevernet å fatte akuttvedtak. Og mistanken eller påstanden kan være fullstendig grunnløs. Anonymkode: 542ef...63a Et akuttvedtak behandles i fylkesnemnda innen to uker, erfaringsvis skjer det innen en, er det ikke grunn til å opprettholde vedtaket blir ikke barna boende ute av hjemmet. Anonymkode: 5b4c5...222 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Et akuttvedtak behandles i fylkesnemnda innen to uker, erfaringsvis skjer det innen en, er det ikke grunn til å opprettholde vedtaket blir ikke barna boende ute av hjemmet. Anonymkode: 5b4c5...222 Så enkelt er det dessverre ikke, og barna blir ofte holdt borte i flere måneder. Noen for alltid, uten grunn. Og selv om barna blir levert tilbake til foreldrene så er det too little too late. Familien er traumatisert for livet og livet blir aldri det samme. Anonymkode: 542ef...63a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 Vi var involvert i Bup. De hadde ikke økonomiske ressurser, så søkte bv om støtte. Fikk beskjed av en som var ansatt i bv at vi ikke ville få noe da det ikke var omsorgssvikt. Det fikk vi! Plutselig ble det ansvarsgruppemøter hvor alle parter var involvert. Bevilget støttekontakt 17 timer i uka. Mye annet også. Uten deres hjelp tror jeg ikke mitt barn hadde levd i dag. Evig takknemlig! Anonymkode: 4f4f6...128 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette er jo bare tull. En MISTANKE eller en PÅSTAND om alvorlige forhold er nok for barnevernet å fatte akuttvedtak. Og mistanken eller påstanden kan være fullstendig grunnløs. Anonymkode: 542ef...63a AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så enkelt er det dessverre ikke, og barna blir ofte holdt borte i flere måneder. Noen for alltid, uten grunn. Og selv om barna blir levert tilbake til foreldrene så er det too little too late. Familien er traumatisert for livet og livet blir aldri det samme. Anonymkode: 542ef...63a Slutt å spre feilinformasjon. Om akuttvedtak Leder for barnevernstjenesten kan gjøre midlertidige akuttvedtak om plasseringer utenfor hjemmet, dersom et barn er i en utsatt situasjon og trenger umiddelbar hjelp. Barnet flytter som regel til et beredskapshjem eller en akuttinstitusjon. Å bli fjernet fra foreldrene i en akuttsituasjon vil alltid være en stor belastning for et barn. Det er derfor strenge kriterier for når barnevernstjenesten kan fatte slike vedtak, og barnevernet skal alltid vurdere om situasjonen kan løses ved hjelp av mindre inngripende tiltak. Når barnevernet har gjennomført et akuttvedtak skal det umiddelbart sendes til fylkesnemnda for godkjenning. Vedtaket godkjennes snarest, og om mulig innen 48 timer. Akuttvedtak er midlertidige. De skal enten oppheves eller raskt følges opp med forslag til fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker om mer langvarig plassering. Fylkesnemnda kan vedta akuttvedtak for aldersgruppen 0–17 år. Kilde: Bufdir.no Legger ved linken her: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/barn_med_tvangsvedtak/akuttvedtak/ Anonymkode: a35b9...cd1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg er lærer, og har hatt elever som har vært innenfor bv hvor ting har fungert veldig fint. Vil ikke nevne noen spesifikke historier, men godt inntrykk av bv. Vært på en del møter med de også, og det har alltid vært fine møter. Også er jeg imponert over enkelte av fosterforeldrene. Det er ikke lett! Men de klarer det Anonymkode: fff94...d34 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette er jo bare tull. En MISTANKE eller en PÅSTAND om alvorlige forhold er nok for barnevernet å fatte akuttvedtak. Og mistanken eller påstanden kan være fullstendig grunnløs. Anonymkode: 542ef...63a Dette er bare bullshit Anonymkode: 34976...a6a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 22.18): Det er så mange fæle historier om barneverntjenesten ute i media og i diverse forum. Jeg er helt sikker på at det finnes mange fine historier der ute. Jeg sitter på en av de og skal skrive den i morgen når Jon blund har gjort jobben sin. Jeg håper jeg våkner til mange solskinnshistorier som endte til det beste for barna 🙂 Anonymkode: fa794...813 Jeg er veldig fornøyd vert i livet vårt siden barnet ble født for nesten 10 år siden bare god hjelp fra dem, nå er det kun møte med et par ganger i året nå Anonymkode: c79e6...78e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #17 Skrevet 21. oktober 2022 Er barnehagelærer og har sett bv hjelpe mange familier. De fortjener virkelig ikke ryktet sitt. De har mange gode tiltak som har reddet mange barns oppvekst. Anonymkode: 65c85...7f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg har en fostersøster som jeg er veldig glad i. Hun bodde hos oss en periode. Hun har også en fin biologisk familie som hun flyttet tilbake til etter en stund. Vi har holdt kontakten i alle år, nå er vi godt voksne. Anonymkode: 67751...694
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #19 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 11.47): Slutt å spre feilinformasjon. Om akuttvedtak Leder for barnevernstjenesten kan gjøre midlertidige akuttvedtak om plasseringer utenfor hjemmet, dersom et barn er i en utsatt situasjon og trenger umiddelbar hjelp. Barnet flytter som regel til et beredskapshjem eller en akuttinstitusjon. Å bli fjernet fra foreldrene i en akuttsituasjon vil alltid være en stor belastning for et barn. Det er derfor strenge kriterier for når barnevernstjenesten kan fatte slike vedtak, og barnevernet skal alltid vurdere om situasjonen kan løses ved hjelp av mindre inngripende tiltak. Når barnevernet har gjennomført et akuttvedtak skal det umiddelbart sendes til fylkesnemnda for godkjenning. Vedtaket godkjennes snarest, og om mulig innen 48 timer. Akuttvedtak er midlertidige. De skal enten oppheves eller raskt følges opp med forslag til fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker om mer langvarig plassering. Fylkesnemnda kan vedta akuttvedtak for aldersgruppen 0–17 år. Kilde: Bufdir.no Legger ved linken her: https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/barn_med_tvangsvedtak/akuttvedtak/ Anonymkode: a35b9...cd1 Ja akuttplassering kam skje raskt. Men når det tar opptil ett år før saken føres mot foreldrene har barna bodd lenge hjemmefra. I de fleste saker tilbakeføres så barna når saken er avklart og foreldrene "frikjent". mener du at det ikke er traumatisk å miste barnet sitt i uker, måneder eller år før du får de tilbake? Og dette påvirker ikke barna overhode? Om du leser rettspapirer ser du at dette ikke er uvanlig. Leste nylig en sak fra 2014. En mor kom i konflikt med ppt. Mistet barnet sitt på 4, i 2 måneder. Saken ble avklart og det forelå INGEN beviser på at mor ikke burde ha omsorg. Likevel gikk akuttvedtak gjennom i fylkesnemnda fordi de la lit til den ansatte i ppt sin forklaring alene. Personen i ppt mistet jobben etter denne saken. Anonymkode: bf44f...2b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå