Gå til innhold

Kan man gjøre noe for å kurere/stoppe nattskrekk hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noe som helst som kan gjøre for p behandle nattskrekk hos barn som har har ekstreme varianter av det ?

Eldstegutten vær er 4,5 år og har hatt nattskrekk anfall HVER ENESTE natt i 1 år og 10 mnd .  Det skjer alltid i 23 tiden eller 00 tiden. Kan nesten stille klokka etter han,

men dette er jo ekstremt og hver kveld. Han havner i vår seng til slutt fordi han våkner av nattskrekken til slutt og da er redd og nekter egen seng. nattskrekkanfallene vekker også lillesøstra. Så ja denne nattskrekken ødelegger alle sin søvn og søvnkvalitet desverre. Hva kan man gjøre ? Stopper nattskrekken får vi alle sammen sove bedre

Han er en glad og fin gutt på dagtid, venner og sosial. Litt forsking bare (redd for fart, vil ikke sykle, vil ikke klatre , sånn små ting) . Verken barnehagen, helsestasjon eller legen bemerker noe galt med han eller oss.

Anonymkode: b7915...488

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tips er som følger (funker her, men kan være tilfeldig...)

-Ikkje skjerm siste halvtimen på kvelden

-Ha god tid, roe ned i sengen med bok, nattasang

-Unngå overtrøtt unge

Nattskrekk er grusomt😔 Her kommer og går det i perioder, så vet ikke helt hva som funker..

Anonymkode: ef20f...73e

• Liker 1
Skrevet

Eneste som funker her er rutiner. Og ikke legge for sent. Han får det alltid om jeg tøyer leggetiden, eller om han blir overstimulert gjennom dagen. Samt hver gang han har feber.

Føler virkelig med dere, nattskrekk er forferdelig 😖

Skrevet

ha på et lite nattlys eller lignende (what ever som passer for dere) sånn at det ikke er absolutt stummende mørkt. 

og kanskje ha døren til barnas rom litt på gløtt, så lenge resten av gjengen som fremdeles er våkne ikke bråker alt for mye og holder henne våken.    

Anonymkode: bad9c...7a7

Skrevet

Står han på medisiner kan det være verdt å sjekke bivirkninger. Vår første sto på Montelucast mot astma og nattskrekk var listet som bivirkning. Opphørte med en gang vi byttet medisiner etter å ha kontaktet legen. Dette er selvfølgelig ikke relevant om han ikke står på noe. 

Anonymkode: 1731c...b17

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 23.43):

ha på et lite nattlys eller lignende (what ever som passer for dere) sånn at det ikke er absolutt stummende mørkt. 

og kanskje ha døren til barnas rom litt på gløtt, så lenge resten av gjengen som fremdeles er våkne ikke bråker alt for mye og holder henne våken.    

Takk for tips . Vi har både Miffi nattlys og avdempbar taklys, døra står åpen . Så det er ikke mørkt og skummelt . Vi snakker mye om følelser og at redd også er en følelse men at ingenting et farlig selvom han er redd osv .  Men hjelper ikke , våkner likevel 

Skrevet
Anjatapinjata skrev (På 18.10.2022 den 22.55):

Eneste som funker her er rutiner. Og ikke legge for sent. Han får det alltid om jeg tøyer leggetiden, eller om han blir overstimulert gjennom dagen. Samt hver gang han har feber.

Føler virkelig med dere, nattskrekk er forferdelig 😖

Vi prøver også å unngå overstimuli. Men tenker at han er jo sensitiv. Masse iløpet sv en helt vanlig dag vil oppleves skummelt eller utfordrende for han. Kanskje det må bearbeides på natt.

jeg har hatt god dialog med helsestasjon, legen , barnehagen og ringt ppt av eget initiativ . Men rr liksom ikke noe hjelp å få 

Skrevet

Vektdyne kanskje? Men de har egentlig nedre aldersgrense på 5år ser jeg. Men å prøve med ett litt tyngre ullteppe som ikke er så stort går kanskje, han må kunne ta det av selv.

Det er som å få en klem, roer angst og stress :)

Anonymkode: f7feb...2f3

Skrevet

hvis du sier at han våkner ca samme tid hver kveld, har du prøvd den metoden som går på å vekke ham ca 20 minutter før det skjer?  

.. kan det også hjelpe å vekke barnet opp fra søvnen, slik at det såvidt gir kontakt, cirka 20 min før anfallene pleier å komme

herifra -> https://www.klikk.no/foreldre/barn/nattskrekk-hos-barn-2541242

Anonymkode: 33055...e6d

Skrevet

Mitt beste tips som har funket på 2 av mine er å bare ligge ved siden av de og fortelle med rolig stemme at det bare en en drøm og samtidig fortelle om koselige drømmer de kan drømme. Holder tett rundt de til de sovner igjen. Natteskrekken gikk over av seg selv med tiden. 

Ikke våkne barnet. 

Anonymkode: 5335a...213

Skrevet

Prøv å flytte senga eller bytte rom hvis det er mulig. Jeg vet ikke hvorfor, men det fungerte hos oss.

Anonymkode: a2b49...210

Skrevet

La han sove i deres seng hele natten?

Anonymkode: d5c26...3a8

Skrevet

Her fungerte det ved at jeg la meg sammen han litt før jeg trodde han skulle våkne. Da ble det bare små anfall. Men om jeg kom litt feil tid ble det bare verre

Anonymkode: 9b71b...f0c

Skrevet

Vi har hatt en gutt som har hatt nattskrekk fra han var liten. Da han var mindre, hjalp det å være nær,trøste. Det tok sin tid. Når han ble større,kunne man se et mønster når nattskrekk oppstod. Når han hadde behov for å være borte fra bhg, altså ferie. Når han startet på skolen, ve 6årsalderen, en stor stress, og alder der han vokste mye, mentalt også. Når det er noe som bekymrer ham. Når han har nattskrekk, ham ser oss ikke. Men han roer seg etterhvert.

Når jeg ser tilbake nå, etter mange års erfaring med nattskrekk og 2 mindre barn som ikke hadde det, skulle jeg ønske jeg var mer med fra starten. Altså, med førstemann, er man veldig opptatt å gjøre de riktige tingene etter boka og i riktig rekkfølge. Sove i sin egen seng, ikke sovne med puppen, sovne selv, være i senga si, bhg til riktig tid. Jeg var mye mer avslappet med andre og spesielt tredjemann. Ga litt mer faen, mer avslappet ved innsovninga. Det kan hende den minste sover ennå med meg i senga og det er helt greit. 

Anonymkode: da7de...2ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 23.43):

Tror du må lese deg opp på nattskrekk 😅

Her fungerte ingenting TS, men det gikk over og ble sjeldnere dess eldre han ble ❤

Anonymkode: 53c10...cc9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...